• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 20 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

تصاویر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی در کجای سینمای ماست؟/در نشست جشنواره فیلم مقاومت چه گذشت؟ 

5 آذر 1403
در خبر
5 0
A A
0
تصاویر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی در کجای سینمای ماست؟/در نشست جشنواره فیلم مقاومت چه گذشت؟ 

تصاویر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی در کجای سینمای ماست؟/در نشست جشنواره فیلم مقاومت چه گذشت؟ 

سینماروزان/احمد اسماعیلی: نشست رسانه‌ای «هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت» با حضور «سیدمحمد حسینی» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جلال غفاری دبیر این جشنواره در محل «حسینیه جماران» برگزار شد.

 

در این مراسم جلال غفاری قدیر دبیر جشنواره، سیدمحمد حسینی مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس و همچنین پدر و فرزند شهیده معصومه کرباسی و رضا عواضه حضور داشتند.

 

مجری برنامه پس از شعرخوانی با اشاره به همزمانی برگزاری جشنواره با سالروز تشکیل بسیج، گفت: این نشست مزین به حضور شهیده مقاومت معصومه کرباسی است که از جان خود برای فرزندان ایران و محور مقاومت گذشت و فخر بانوان ایران زمین شد.

 

در ادامه این برنامه جلال غفاری دبیر هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به این که این مکان (حسینیه جماران)، مقدس است و امروز سالروز تاسیس بسیج مستضعفین به عنوان هسته اصلی مقاومت است، مطرح کرد: همه این ۴۰ سال از امام خمینی (ره) نشات می‌گیرد و چهره مقاومت امام روح الله موسوی خمینی (ره) است. از دوره هفدهم تاکید بر این مبنا داریم که سینمای مقاومت تنها زمانی درک می‌شود که گفتمان مقاومت را در قالب یک نظریه جهان شمول بپذیریم و نیاز از سویه های عملی این زیباترین گفتمان باید در سینما نیز به تصویر کشیده شود.

 

وی افزود: ما یک سینما در کنار سینماهای دیگر نیستیم و این تمایز به واسطه درک از گفتمان مقاومت پدید می آید، بنیان مقاومت به حضرت رسول (ص) باز می‌گردد و سیره متشرعه و گفتمان مقاومت روح قرآن است. این گفتمان تنها چیزی است که در قرن بیست و یکم می‌تواند پیام آور ثبات و صلح و برادری و بدیلی برای تمدن وحشی غرب باشد. این گفتمان داعیه دار انسان مقاوم است، انسانی ایثارگر که عامل حرکت است پس این نوع سینما نمی‌تواند گوشه گیر باشد، این سینما محرک، حیات بخش و مطالبه‌گر است و جمع‌گراست. سینمای مقاومت بدون پیشرفت می‌میرد، سینمای مقاومت هم تکثرگرا است هم وحدت‌گرا. مقاومت در منظومه فکری اسلام زاییده حکمرانی دستور از بالا نیست بلکه برآمده از نهادهای درون زا و مردمی است. مقاومت بدون جوشش مردمی و بدون توجه به اتفاقات گوشه و کنار غزه و لبنان درک نمی‌شود.

 

غفاری ادامه داد: بالاتر از مقاومت نمی‌توان برای آسایش یا لطافت روحی، بدیلی قرار داد و انسان مقاوم و سینمای مقاومت بیانگر و روایتگر این روح لطیف است. در چند ثانیه فیلم شهادت یحیی سنوار مشاهده کردید که سنوار در میدان چه حماسه ای آفریده بود و جهان از این اتفاق متاثر است. در گفتمان مقاومت خودخواهی نیست و نفع همه در گرو آورده این گفتمان برای امت مستضعف است.

 

دبیر جشنواره مقاومت در ادامه با اشاره به مقاله «فرزندان انقلاب در برابر مسائل تجربه نشده سینما» از شهید آوینی عنوان کرد: شهید آوینی در این مقاله می گوید؛ آینده انقلاب اسلامی با کسانی محقق می‌شود که اسلام را بشناسند و مهمتر از شناختن با جان و دل با آن پیوسته باشند پس اجازه دهید امید ما جز هنرمندان مومن بت شکن نباشد.

 

وی یادآور شد: انتخاب خطه خلیج فارس برای اختتامیه در دوره هفدهم به این دلیل است که این خطه ۵۰۰ سال سابقه مقاومت ایران را در خود دارد و هنوز آثار استعمار غربی ها در آن مشهود است. مسیر جشنواره فیلم مقاومت از فرش قرمز عبور نمی‌کند بلکه از حسینیه جماران می‌گذرد و عهد می‌کند آرمان روح الله (ره) را دنبال کند. سینمای مقاومت حامی فیلمسازی است که از مقاومت بگوید. امروز در نقطه تعیین تکلیف هستیم که سینما راه خود را انتخاب کند و آرمان سال ها مظلومیت غزه و جهان اسلام را رسالت خود قرار دهد و با بهره گیری از ظرفیت مقاومت، استکبار و رژیم صهیونیستی را زائل کند

 

وی در پایان گفت: سینما را برای سینما نمی‌خواهیم. جشنواره در جهان زیاد است اما جشنواره فیلم مقاومت تنها جشنواره ای است که غزه و فلسطین و مقاومت را موضوع خود قرار داده است.

 

پس از این با حضور فرزند و پدر شهید معصومه کرباسی از تصویر طراحی شده این شهید رونمایی و به خانواده وی تقدیم شد.

 

در ادامه سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مرور جمله ای از شهید آوینی که در کتاب «آیینه جادو ۱» آمده است، گفت: اسرائیل بر سه پایه اصلی بنا شد که این سه پایه با سینما و به وسیله سینما ترسیم شد و صهیونیست ها در آثاری نظیر «فهرست شیندلر» و نظایر آن با دروغ پردازی از مظلومیت و ستم‌های روا رفته به خود تصویرسازی کردند تا زمینه سازی کنند ملت یهود همواره رنج دیده است و به یک سرزمین بدون ملت برای استقرار نیاز دارد، در گام دوم از طریق آثار سینمایی خود را قومی دین مدار توصیف‌ کردند در حالی که روژه گارودی در کتاب «محاکمه آزادی» می‌گوید صهیونیسم دین ندارد. در گام سوم شکست ناپذیری و برگزیده بودن این قوم را برجسته کردند تا جایی که در فیلم «ارباب جنگ» نیکولاس کیج دیالوگی وجود دارد با این مضمون که در قرن ۲۱ ام یهودی بودن مهم‌تر از انسان بودن شد.

 

وی در ادامه صحبت هایش گفت: این سینمای اجتماعی مبتذل ما یا آثار کمدی سخیف یا آثار جدید امروز چقدر کمک کننده هستند؟ اگر امروز بخواهیم راجع به ایران عزیز صحبت کنیم و از تمدن خود دفاع کنیم باید برای فرزندانمان تصویر بسازیم و ما باید تصویر تنب بزرگ و کوچک و بوموسی را برای فرزندانمان بسازیم.

 

در بخش بعدی این نشست جلال غفاری، با اشاره به این که سایت جشنواره راه اندازی شده و هجمه سایبری علیه آن صورت گرفته است، عنوان کرد: به نظر می‌ رسد مزین بودن بخش های مختلف به نام شهدا برای دشمن حساسیت ایجاد کرده است. همزمان با این نشست و راه اندازی سایت، فراخوان جشنواره منتشر شده است و بخش های مختلف و متن فراخوان قابل مشاهده هستند.

 

وی افزود: در این دوره از جشنواره، جایزه شهید عماد مغنیه که متعلق به سینمای فلسطین بود به نام شهید مجاهد بزرگ سید حسن نصرالله تغییر نام داده و به واسطه اتفاقات منطقه پویش هایی نیز راه اندازی شده است.

 

دبیر جشنواره در رابطه با جزییات اجرایی جشنواره گفت: جشنواره با شعار «گفتمان مقاومت طوفان الاقصی آزادی قدس شریف» از این لحظه رسما آغاز شده است؛ جشنواره در این دوره ۸ هدف اساسی دارد که مواردی نظیر تبلیغ، تبیین و ترویج گفتمان مقاومت، گسترش سینمای مقاومت و الهام بخشی در خلق سینمای استبدادستیز و استبدادگریز، ایجاد جریان مقاومت منطقه ای، تحول در رویکرد جشنواره های فیلم، کشف و استعدادیابی و شکل‌دهی نسل فیلمسازان مقاومت، جذب حداکثری فیلمسازان پایبند به جمهوری اسلامی و ایران، فراگیر کردن فیلم مقاومت در قالب جهاد تبیین، طرح موضوع مقاومت در تراز بین المللی از جمله آن است.

 

غفاری همچنین یادآور شد: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در دوره هجدهم به عنوان رتبه ۱ و گرید ۱ جشنواره های بنیاد ملی نخبگان برگزیده شده است و تمام برگزیدگان زیر ۳۰ سال این جشنواره تمام امتیازات نخبگی ذیل بنیاد نخبگان را دریافت می‌کنند و ضمن حفظ مزیت های دوره هفدهم این موضوع به جشنواره هجدهم اضافه شده است. همچنین بعد بین المللی جشنواره در این دوره در ۱۸ کشور دنیا برقرار است و در ۱۸ کشور دنیا دبیرخانه شکل گرفته و فعال است.

 

وی عنوان کرد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا پایان دی است و اختتامیه جشنواره ۴ تا ۹ اسفند در تهران و خلیج فارس برگزار می‌شود.

 

در بخش پایانی مراسم از پوستر هجدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شد و غفاری در رابطه با طراحی آن به بهره گیری از المان مورد استفاده رزمندگان حماس و پرچم فلسطین اشاره کرد.

 

در انتهای این برنامه برای اولین بار تصویری از امام خمینی (ع) در حسینیه جماران رونمایی شد. پس از آن نیز نماز جماعت و بازدید از منزل (بیت) بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=85112
image_print
برچسب ها: جشنواره فیلم مقاومت
نوشته قبلی

ژیلا شاهی، بنفشه صمدی و میلاد کیمرام؛ برندگان پرمناقشه جشن حافظ

نوشته‌ی بعدی

راهیابی فیلم کوتاه «ایپ» به جشنواره بین‌المللی فیلم کاپری ایتالیا

مطالب مرتبط

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

19 آذر 1404

سینماروزان: اکران مردمی قسمت اول فصل دوم سریال «وحشی» در پردیس کورش برگزار می‌شود. قسمت اول و افتتاحیه فصل دوم...

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

19 آذر 1404

سینماروزان: در آستانه میلاد حضرت زهرا(س)، شبکه‌های رادیویی با طراحی ویژه‌برنامه‌هایی تلاش کرده‌اند تصویری جامع، عقلانی و الهام‌بخش از نقش...

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

19 آذر 1404

سینماروزان: پیش‌تولید فیلم سینمایی کمدی «دیازپام» به کارگردانی میثم معراجی رسماً آغاز شد. فیلم سینمایی «دیازپام» نخستین اثر بلند میثم...

نوشته‌ی بعدی
راهیابی فیلم کوتاه «ایپ» به جشنواره بین‌المللی فیلم کاپری ایتالیا

راهیابی فیلم کوتاه «ایپ» به جشنواره بین‌المللی فیلم کاپری ایتالیا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

رونمایی از کتاب «من شاعر نیستم» در انتشارات «گویا»

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

آلفرد یعقوب‌زاده نشست تخصصی «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» را برگزار می‌کند

نمایشگاه “وجود” بر دیوارهای نگارخانه بهارک بازتاب می‌یابد

«برتا؛ داستان یک اسلحه» با زیرنویس ویژه ناشنوایان در فیلم‌نت

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

توسعه مخاطب سینمای مستند را در سال اخیر در دستور کار خود قرار دادیم/ اکران سیار و فضای مجازی نقش مهمی در توسعه مخاطب سینمای مستند دارند

تبلیغات

ویژه ها

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!
خبر وسط

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

ادامه مطلب
وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم