• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 27 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

چینش اکران دوم نوروز در خدمت “رسوایی2” و “…آلبالو”؟⇐آتش زدن يك قيصريه به‌خاطر چند دستمال بيشتر؟

10 اردیبهشت 1395
در گزارش
0 0
A A
2
چینش اکران دوم نوروز در خدمت “رسوایی2” و “…آلبالو”؟⇐آتش زدن يك قيصريه به‌خاطر چند دستمال بيشتر؟

رسوایی2

سینماژورنال: در حالی که گمان می شد فاصله اختتامیه جشنواره سی و چهارم فجر با آغاز نوروز فصلی مرده در اکران سینماها باشد اما هوش و البته جسارت صاحبان دو فیلم “من سالوادور نیستم” و “کوچه بی نام” در فرستادن آثارشان در این موعد روی پرده سبب ساز آن شد که اسفند 94 فروشی رویایی برای سینماها رقم بخورد.

به گزارش سینماژورنال این فروش البته که در نوروز هم ادامه داشت و اکران آثاری در گونه های متنوع از کمدی “50 کیلو آلبالو” تا اکشن “بادیگارد” و فیلمی جشنواره ای همچون “ابد…” شرایطی را فراهم آورد که آن فروش اسفندماه همچنان و تاکنون که به میانه های اردیبهشت نزدیک می شویم ادامه داشته باشد.

این فروش بالای محصولات سینمایی در دو ماه و نیم اخیر سبب ساز آن شده است که از یک طرف سینماداران و بخصوص صاحبان سینماهای شهرستانها که همواره از کسادی سینما به عنوان عاملی بر ضرردهی یاد کرده اند روزهای خوبی را پشت سر بگذارند و از طرف دیگر مدیران سینمایی که همواره موفقیتهای سینمای ایران را موفقیت خود می دانند هم ماهی های خوبی از این آب صید کنند.

اکران دوم نوروز در خدمت آثار خاص؟

رونق سینماها در این مدت این نیاز را ایجاب می کرد که شورای صنفی نمایش فیلمهایی را برای اکران دوم نوروز انتخاب کند که همچنان این اقبال ادامه داشته باشد اما 5 فیلمی که تا اینجا به عنوان اکران دوم انتخاب شده اند این شائبه را ایجاد می کنند که نکند به جای توزیع فیلمهای متنوع و البته مطلوب مخاطب، سیاست در جهت حمایت از فیلم خاصی پیش می رود.

“رسوایی2″، “خنده های آتوسا”، “یه دزدی عاشقانه”، “دلبری” و “اژدها وارد میشود” آثاری هستند که تا اینجا نامشان به عنوان فیلمهای اکران دوم نوروز اعلام شده است.

یک نگاه به این لیست بیش از هر چیز حکایت از آن دارد که به جز “رسوایی2” هیچ کدام از فیلمهای دیگر قابلیت آن را ندارد که رقیب فروش آثاری چون “…سالوادور” و “…آلبالو” باشند.

یک فیلم تجربی، یک نمایش رادیویی، یک کمدی آیکونیک و…

“خنده های آتوسا” فیلمی است که کل پروسه فیلمبرداری اش در سه روز انجام شده و در ساختاری تجربی تولید شده که بیش از هر چیز جایش در همان گروه تازه تأسیس هنروتجربه است نه سرگروه سینمایی.

“دلبری” هم به دلیل ریتم کند و کشدار و البته شباهتش با یک نمایش رادیویی پرمونولوگ در بهترین حالت باید در گروه آزاد اکران می شد نه با داشتن سرگروهی که می بایست مخاطب را به سینماها بکشاند. فقط توجه به بازخورد منفی مخاطبان به این اثر در جشنواره فجر می توانست زمینه خوبی باشد برای پرهیز از ریسک واگذاری سرگروه به فیلم.

“یه دزدی عاشقانه” هم اگرچه کمدی است اما از آن دسته کمدی های ضدجریان اصلی سینماست که بیشتر واگویه های حدیث نفس کارگردانش امیرشهاب رضویان است و پر شده با مخلفات آیکونیک نه جنسی از کمدی که باید به عنوان محصولی سرگرم کننده بدنه مخاطب را به سینماها بکشاند.

در این میان البته “اژدها…” یک اثر سینمایی استاندارد است که می تواند در صورتی معرفی درست توجه مخاطب را جلب کند اما مسأله این است که همچنان سیستم اطلاع رسانی سینمای ایران در معرفی چنین آثاری مشکل دارد.

“رسوایی2” بی رقیب خواهد تاخت…

با این وصف تنها گزینه ای که به عنوان محصولی با قابلیت بالای مخاطب باقی می ماند “رسوایی2” است؛ “رسوایی2” البته به مانند سری “اخراجیها” یا “معراجیها” کمدی نیست و بیشتر فیلمی اجتماعی است شامل دو سکانس تصویرسازی خوب از زلزله پایتخت به مدد جلوه هاي ويژه ي تصويري.

با این حال “رسوایی2” به دلیل سابقه ذهنی مخاطب نسبت به آثار قبلی سازنده اش و مهمتر از آن نداشتن رقیبی گردن کلفت در اکران دوم نوروزی قطعا پرفروش ترین فیلم اکران دوم نوروزی خواهد بود.

اما مسأله اینجاست که این بی رقیب کردن “رسوایی2” ضررش بیش از هر چیز به سینماداران وارد می شود بخصوص که بنا شده فیلمهایی پرفروش چون “سالوادور…” و “کوچه بی نام” کلا از چرخه اکران حذف شوند و اغلب سینماها در اختیار اکران دوم نوروز قرار گیرند.

“…آلبالو” هم نفع خود را از این اوضاع خواهد برد

البته که در این بین برخی آثار مانند “…آلبالو” که اکرانشان با وجود گرفتن سرگروه همچنان ادامه خواهد داشت نیز به اندازه خود از این چینش نادرست اکران سود می برند.

طبیعی است که نفروختن آثاری همچون “دلبری” و “…آتوسا” موجب آن خواهد شد که سالنهای خالی مانده چنین آثاری از یک طرف در اختیار “رسوایی2” قرار گیرد و از طرف دیگر در اختیار امثال “…آلبالو” و به این ترتیب یک اکران خطی بدون تنوع باقی خواهد ماند که نهایتا ظرف دو هفته به رکود کشیده خواهد شد.

ضرر مستقیم به سینماداران، مخاطبان و سرمایه گزاران بخش خصوصی

ضرر اصلی اما همچنان به سینماداران وارد خواهد شد که شکی نباید داشت با این سبد خالی از محصول تازه و متنوع با افت فروش در روزهای آتی مواجه خواهند شد.

از آن طرف تماشاگري كه تازه پايش به سينما باز شده با ديدن اين آثار ضد مخاطب دوباره  مدتي رسم سينما رفتن را فراموش خواهد کرد…

 افت اگهانی فروش شور و حالي كه به واسطه رونق اکران نوروزی در امر سرمايه گزاري و توليد فيلم در بخش خصوصی به راه افتاده بود را هم با اصطکاکی مواجه خواهد کرد که نتیجه اش می شود محافظه کاری بیشتر بخش خصوصی در ورود به تولید سینمایی و امتداد حضور همه جانبه سرمایه های متکی بر منابع طبیعی بخش دولتی در سینما.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=21653
image_print
برچسب ها: 50 کیلو آلبالواژدها وارد میشوداکران دوم نوروزخنده های آتوسادلبریرسوایی2من سالوادور نیستمیه دزدی عاشقانه
نوشته قبلی

پرسشهای یک رسانه اصولگرا⇐چرا سايت ثبت سوابق خبرنگاران تغيير كرد؟/چرا ارزيابي آثار اهالي رسانه‌ پولي شده؟

نوشته‌ی بعدی

اقدامی جالب از دست‌اندرکاران تئاتری که باران کوثری طراح‌صحنه آن است+عکس

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
باران کوثری قبل از تصادف وحشتناکش کجا بوده؟!+عکس

اقدامی جالب از دست‌اندرکاران تئاتری که باران کوثری طراح‌صحنه آن است+عکس

دیدگاه‌ها 2

  1. الی می‌گوید:
    قبل 10 سال

    بهتر بود یه کمدی بهتر میزاشتن واسه اکران دوم نوروز

    این غلطه که همه فیلمای کمدی رو نگه داشتن اکران عیدفطر

    چرا میترسن؟

    چرا دراکولا رو اکران دوم نفرستاادن روی پرده

    یا خوب بد جلف و؟؟؟

    اینقدر نترسن این پخش کننده ها…

    پاسخ
  2. رها می‌گوید:
    قبل 10 سال

    این طوری برنامه ریزی کردن که هیچ فیلمی رکورد اون فیلم صدو پنجاه میلیاردی رو که شش ماه روی پرده بودو نزنه

    وگرنه میتونستن به سالوادور… تک سانس بدن تا هم تنوع داشته باشیم و هم رقابت باشه…

    چطور نهنگ عنبر و شش ماه نگه داشتن روی پرده…

    سالوادور و هم نگه می داشتن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»
خبر

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: حمید طالقانی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۶۰ سالگی فوت شد.   حميد(محمد) طالقاني متولد ۱۳۴۴ تهران، داراي...

ادامه مطلب
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم