• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 20 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

کتابی تازه از کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد

طرح‌هایی استثنایی از مدیرمسئول دوست‌داشتنی

5 شهریور 1403
در خبر, ویژه
6 0
A A
0
کتابی تازه از کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد

کتابی تازه از کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد

سینماروزان: به مناسبت دهم شهریور ماه، چهارمین سالگرد درگذشت مسعود مهرابی کتاب گزیده‌های کاریکاتورهای او توسط نشر نظر منتشر شد.

مسعود مهرابی پیش از آن‌که در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کند و خود را به عنوان نویسنده، مورخ سینما و صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه فیلم تثبیت کند، یک طراح و کاریکاتوریست بود. او در شانزده سالگی به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شد.

از اوايل دهه ۱۳۵۰، صاحب سبكی شد كه بعدها تاثير زيادی روی تعدادی از كاريكاتوريست‌ها و طراحان نسل بعد گذاشت؛ نوع خاصي از هاشور زدن، شاخصه اين سبك بود. هاشورهايی كه براساس منبع نورهاي متغير شكل میگرفت و با حذف بُعد دوم، شخصيت‌های آثار را تک بُعدی می‌كرد. سال ۱۳۵۸، به‌مناسبت نمايشگاهي از آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران كه با نمايشگاهی از آثار هنرمندان فلسطيني هم‌زمان بود با «ناجی‌العلی» كاريكاتوريست بزرگ فلسطينی آشنا شد. آشنايی او به دوستی تبديل شد و دوستیشان تا زمان شهادت ناجی‌العلی، با نامه‌نگاری و تبادل آثار ادامه يافت. اين ارتباط باعث شد كه از كارهای يكديگر تاثير بپذيرند. ناجی‌العلی بعد از بازگشت از تهران، برای ايجاد سايه‌روشن در كارهايش به‌جای آب مركب كه سبك‌اش بود هاشور را جايگزين كرد.

مسعود مهرابی در ده‌ها نمايشگاه جهاني كاريكاتور شركت داشت؛ از جمله در آلمان، لهستان، كانادا، بلغارستان، كانادا، يوگسلاوی، روسيه، ايتاليا، يونان، ژاپن، بلژيك، هلند، تركيه و فرانسه که ضمن دريافت چند ديپلم افتخار از اين نمايشگاه‌ها (مهم‌ترين‌اش ديپلم افتخار نمايشگاه جهاني برلين، ۱۳۵۴) و در سال ۱۳۵۹ برنده مدال برنز و سال ۱۳۶۰ برنده مدال نقره و ۲۰۰ هزار ين جايزه نقدی نمايشگاه جهانی يومير شيمبون ژاپن بود.

 

پیش از کتاب اخیر، چهار کتاب‌ کاریکاتور از آثار او با عنوان‌های نردبان‌هاي بی‌بام (۱۳۵۵)، كاريكاتورهای سياه (۱۳۵۸)، دندان (۱۳۵۹) و ميان سايه‌روشن به ‌انتخاب آيدين آغداشلو و مقدمه ميروسلاو بارتاك، كاريكاتوريست نامدار چك (۱۳۷۱)، منتشر شده بود.

به مناسبت رونمایی از کتاب جدید مسعود مهرابی مراسمی روز پنجشنبه ۸ شهریور ماه با سخنان هادی حیدری، احمد عربانی و جمال رحمتی در حیاط نشرنظر برگزار خواهد شد.

کتابی تازه از کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
کتابی تازه از کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد

در ادامه مقدمه ميروسلاو بارتاك را میخوانید بر کتاب میان سایه و روشن مسعود مهرابی:

بدون شک، گاهی با اين عقيده روبه‌رو شده‌ايد كه كاريكاتوريست‌ها موجودات بی‌فايده‌ای هستند كه به‌جای انجام كاری به‌دردبخور، همه‌چيز و همه‌كس را دست می‌اندازند. آيا از اين بيان قاطع، بوی نای عصر غارنشينی به مشام نمی‌رسد؟ عصری كه در آن، ارزش يك عضو قبيله به اين بود كه بتواند يک تكه گوشت درست و حسابی دست‌وپا كند و به غار بكشاند و فقط آن‌وقت كه قبيله موفق به شكار بزرگی می‌شد، شايد برای آن موجود فلک‌زده‌ای كه به‌جای شركت در شكار، ديوار قبيله را با تكه‌ذغالی خط‌خطی كرده بود، تكه‌استخوانی باقی می‌ماند.

بدبختانه زمان را، كه خود ما اختراعش كرده‌ايم، نمی‌شود متوقف كرد. چنين شد كه از غار و قبيله، كارمان را به مجتمع‌های ساختمانی، شهرك‌ها، منطقه‌ها و ايالت‌ها كشيد. لطفا توجه كنيد كه چه تعداد سياستمداران و فيلسوفان بد، اين را ماية معاش خود كرده‌اند كه مرتب به ما يادآوری كنند كه شهرها، منطقه‌ها و ايالت‌ها چه تفاوت‌هايی باهم دارند. اين افراد برای اثبات تمايز مشكوک موطن خودشان، وقت و بی‌وقت، اختلاف بين اقوام را در گوش ما تكرار می‌كنند. آدم با شنيدن حرف‌های آن‌ها، اين‌طور به‌نظر می‌آيد كه انگار دارد بر تنش پشم می‌رويد و الان است كه با بيرون آوردن سرش از اتاق، چماقی بر كله‌اش فرود آيد.

در اين فضاي عصبی‌ و نامطمئن، اگر شانس در خانه‌تان را بكوبد، كتاب كاريكاتوريستی از آن سر دنيا به دستتان می‌رسد و وقتي ورقاش می‌زنيد ناگهان درمی‌يابيد كه مردمی كه آن‌جا زندگی می‌كنند، به همان چيزها و اتفاق‌هايی می‌خندند كه ما در اين‌جا به آن‌ها می‌خنديم و به آسانی به اين نتيجه می‌رسيد كه با آدمی در نقطه مقابلتان در آن‌ور دنيا، بيش از آن‌چه تصور می‌كرديد، وجه اشتراك داريد.
خنده، اين انسانی‌ترين حالت بشری را نمی‌توان با زور و تصنع بر لب‌ها نشاند، درست به‌همين خاطر است كه كاريكاتوريست‌ها را قاصدان خبر خوش می‌دانم. آن‌ها ظاهرا آكنده از خشم، ولی در باطن با مهر بسيار می‌كوشند ما را متقاعد كنند كه وجوه پيوند ما به‌مراتب بيش‌تر از موارد اختلاف ماست.

كسانی هستند كه می‌گويند: «زماني كه ما جوان بوديم، اوضاع اين‌طوري نبود.» آن‌ها می‌خواهند اين را بگويند كه معلوم نيست آخر و عاقبت تحول و پيشرفت چه خواهد بود. بياييد نگذاريم چنين افرادی با اين گفته‌ها ما را گمراه كنند. پيشرفت قطعا وجود دارد و به اين شكل خود را می‌نماياند كه آن‌چه از كتاب يك كاريكاتوريست می‌آموزيم برايمان مهم‌تر از يك تكه گوشت و يك تكه ذغال است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=83450
image_print
برچسب ها: کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابیمسعود مهرابی
نوشته قبلی

عطاران و صدف و رفقا با گریمهای معوج در فیلم “قیف”+تکه هایی از فیلم

نوشته‌ی بعدی

سریال «قطب شمال» و ترمیم دیوارهای شکسته؟

مطالب مرتبط

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

19 آذر 1404

سینماروزان: اکران مردمی قسمت اول فصل دوم سریال «وحشی» در پردیس کورش برگزار می‌شود. قسمت اول و افتتاحیه فصل دوم...

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

19 آذر 1404

سینماروزان: در آستانه میلاد حضرت زهرا(س)، شبکه‌های رادیویی با طراحی ویژه‌برنامه‌هایی تلاش کرده‌اند تصویری جامع، عقلانی و الهام‌بخش از نقش...

نوشته‌ی بعدی
سریال «قطب شمال» و ترمیم دیوارهای شکسته؟

سریال «قطب شمال» و ترمیم دیوارهای شکسته؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

رونمایی از کتاب «من شاعر نیستم» در انتشارات «گویا»

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

آلفرد یعقوب‌زاده نشست تخصصی «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» را برگزار می‌کند

نمایشگاه “وجود” بر دیوارهای نگارخانه بهارک بازتاب می‌یابد

«برتا؛ داستان یک اسلحه» با زیرنویس ویژه ناشنوایان در فیلم‌نت

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

توسعه مخاطب سینمای مستند را در سال اخیر در دستور کار خود قرار دادیم/ اکران سیار و فضای مجازی نقش مهمی در توسعه مخاطب سینمای مستند دارند

تبلیغات

ویژه ها

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!
خبر وسط

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

ادامه مطلب
وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم