• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 11 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

آزارِ مخاطب: ممنوع!/در نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی “سرآغاز” چه گذشت؟

8 آذر 1403
در خبر وسط, گزارش, ویژه
7 0
A A
0
نشست فیلم سینمایی سرآغاز

نشست فیلم سینمایی سرآغاز

سینماروزان/کیوان بهارلویی: نشست نمایش و تحلیل فیلم سینمایی “سرآغاز” در پردیس سینمایی چارسو با حضور عوامل فیلم و مخاطبان سینما برگزار شد.

 

شهاب کاظمی(تهیه‌کننده)، سعید حسینی(کارگردان)، محمد شاکری(منتقد)، حامد مظفری(جانشین تهیه‌کننده) و با اجرای میلاد معتمدی(مجری طرح) از جمله عوامل تولید حاضر در نشست بودند.

 

در این نشست در کنار ارائه بحث و نظرات سازندگان درباره چگونگی شکل گیری فیلمی درباره جهان های موازی، درباره آرای فیزیکی مرتبط با این مقوله بحث شد.

 

مخاطبان حاضر در این نشست درباره مسائل روان درمانی مطروحه در فیلم، طرح مساله کردند و اینکه چرا ایرانیان بی علاقه به استفاده از آموزه های روانکاوان هستند و اینکه سینما و در مدیومی وسیع تر، سریال سازان و فیلمسازان باید بیش از اینها در این موضوع ورود کنند.

 

شباهت های ساختاری فیلم با جهان داستانی فیلم‌های کریس نولان و نحوه ایرانیزه کردن ماجرا از دیگر مباحث مطروحه در نشست سرآغاز بود.

 

رضا استادی منتقد باسابقه سینما که تجربیات رمان نویسی و مستندسازی داشته و تازه ترین تالیفش “پرونده مختارنامه” بازتابهای مختلفی داشته هرچند نتوانست در نشست فیلم “سرآغاز” حضور پیدا کند ولی پیامی را برای نشست فیلم ارسال کرد که توسط محمد شاکری منتقد سینما خوانده شد.

 

رضا استادی در پیام خود، “سرآغاز” را فیلمی دانست که به دنبال طرح سوال در ذهن مخاطب است و لذت کشف را در او تداعی می‌کند…

 

این منتقد باسابقه فیلم “سرآغاز” را متعلق به سینمایی دانست که در خارج از سالن هم ادامه دارد و به تعاریفی از فیلمسازی نزدیک است که شیفتگان واقعی سینما در ذهن دارند…

 

شهاب کاظمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی “سرآغاز” در نشست نقد و تحلیل فیلم، گفت: همه جای دنیا سینمای هنری و تجربی اکران محدود ولی موثر خود را داد و سینمای تجاری نیز خط سیر خود را دارد و هر دو مکمل هستند و خودم نیز در هر دو گونه تجربه کار دارم.  در تولید “سرآغاز” از همان ابتدا به دنبال تولید فیلم بدون سلبریتی بودیم چون فکر می‌کردیم غیر از جنس فیلم که نیاز به بازیگران ناشناخته را حادث میکرد اغلب سلبریتی های این سالها گرفتار تیپ های کلیشه‌ای شده اند.

محمد شاکری، سعید حسینی و شهاب کاظمی در نشست فیلم سرآغاز
محمد شاکری، سعید حسینی و شهاب کاظمی در نشست فیلم سرآغاز

وی ادامه داد: الان طوری شده که مثلا اگر بازیگر کمدی رقاص بخواهید باید به سراغ فلان آقا بروید و اگر بازیگر زن نالان و گریان میخواهید بروید باید به سراغ بهمان بازیگر فعال در اینستاگرام یا اگر بخواهید فیلم اجتماعی بسازید باید بروید به سراغ آن بازیگر که عصبانی نیست(!) یعنی سینمای غیرتجاری نیز چنان گرفتار کلیشه های روتین شده و در حال بازنشر همان کلیشه ها از کمدی تا ملودرام و حتی فیلم‌های اجتماعی به اصطلاح معترض است که نگو و نپرس…

 

سعید حسینی کارگردان فیلم “سرآغاز” ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تولید فیلم از تنها بودن سینمای مستقل گفت که در عین مزایای خود که اصلی ترین آن، استقلال در عملکرد است معایبی هم دارد و ازجمله در بحث هزینه های تولید.

 

این کارگردان جوان بدون ذکر رقم بودجه پروژه از این گفت که قطعا در شرایط برابر، فیلم “سرآغاز” از کم هزینه ترین پروژه های سینمای ایران است که با تعامل گروهی از سینماگران مشتاق تجربه های جدید به تولید رسیده است.

محمد شاکری، سعید حسینی و شهاب کاظمی در نشست فیلم سرآغاز
محمد شاکری، سعید حسینی و شهاب کاظمی در نشست فیلم سرآغاز

محمد شاکری منتقد سینما در نشست پرسش و پاسخ فیلم “سرآغاز” گفت: توقعمان از یک فیلم اولی با دیدن فیلم برآورده میشود و آنچه در این فیلم جالب توجه است اینکه تحت تاثیر سینما و تلویزیون روز دنیا به سمت فیلمنامه ای حکمت محور رفته. الان وقتی سریال‌های پرسروصدا را پیگیری می‌کنیم ترکیبی از فلسفه و روانشناسی و عرفان را به درام بدل میکنند.

 

او ادامه داد: جامعه ایران، جامعه حکمت محوری است و سینمای ایران باید به همین سمت برود. همین که کلی شاعر آمده و رفته و همه از سعدی و حافظ و فردوسی و مولوی می‌گویند یعنی حکمت‌محوری.

 

این عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینما افزود: حتما سریال “فرینج” را دیده ایم و حالا در “سرآغاز” می‌بینیم که چقدر آن موتیف ها، خوب با روابط ایرانی ترکیب شده و امیدواریم که باز فیلمنامه های حکمت محور در سینما به کار گرفته شوند و این مسیر ادامه یابد منتها باید در قصه گویی مهارت بیشتری پیدا کنیم…

 

این منتقد سینما تاکید کرد: مباحث روانکاوانه را در سینما جدی نگرفتیم که در ناف پایتخت مردی، همسرش را با دمبل به قتل می‌رساند و اینجاست که باید پرسید چرا ارتباطی نیست میان این همه مرکز مشاوره و ساختارهای کارمندمحور؟ وقتی در فلان ساختار حتی دندانپزشک و بهداری هست چرا نباید برای این گونه ساختارها، اتاق های مشاوره خانواده و روان درمانی هم قرار داد تا پرسنل در همان مراحل ابتدایی گرفتاری در مشکلات، چاره جویی کنند و کارشان به بحران نکشد؟

 

وی با گسترده کردن بحث به مفهوم انسان کامل پرداخت و گفت: واقعیت آن است که در دنیای امروز اغلب دچار مشکل و عیب و ایرادهایی هستیم و به نوعی همه بیمار هستیم و فقط درصد بیماری کم و زیاد است و خوش به حال آنها که به بیماری خود واقفند و به دنبال حل مشکلات خویش می‌روند.

 

حامد مظفری جانشین تهیه‌کننده فیلم سینمایی “سرآغاز” در این نشست بیان داشت: کلا هر هنرمند قبل از تولید اثر هنری باید به مخاطب فکر کند و اینکه برای دل خودمان اثری تولید کنیم،عبث است‌. در تولید “سرآغاز” از ابتدا بنا به ارائه محصولی بود که مخاطب بتواند آن را تا پایان ببیند و آزار نبیند‌.

حامد مظفری در نشست فیلم سرآغاز
حامد مظفری در نشست فیلم سرآغاز

این روزنامه‌نگار و منتقد باسابقه که بیش از یک دهه است مدیریت رسانه تحلیلی “سینما روزان” را برعهده دارد، ادامه داد: متاسفانه این به روالی غلط در کار برخی علاقمندان فیلمسازی بدل شده که می‌خواهند با آزار مخاطب، توجه جلب کنند ولی خوشبختانه فیلم “سرآغاز” با اینکه مبتنی بر قوانین جدی فیزیکی است مخاطب را همراه می‌کند و تا فینال قصه،او را می‌برد.

 

حامد مظفری افزود: مخاطب روزگار ما با کسی تعارف ندارد و چه بسیار آثاری از کارگردانان مدعی که مخاطب در همان رونمایی اولیه در فستیوال فجر آنها را پس می‌زند و بعد از یک ربع یا نیم ساعت از سالن بیرون می‌زند اما برخورد قاطبه مخاطبان با “سرآغاز” سمپاتیک بوده و البته مخاطبانی هم بوده اند که فیلم را دوست نداشته اند…

 

حامد مظفری در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره تأثیرپذیری از سینمای کریستوفر نولان تاکید کرد: اینکه فیلم “سرآغاز” را تقلید از نولان دانسته اند بد نیست چون اصولا الگوبرداری از الگوهای خوب، خوب است چنان که امثال ساموئل خاچیکیان از هیچکاک برداشت می‌کردند و بهرام بیضایی تحت تاثیر آکیرا کوروساوا فیلمی کالت مثل “غریبه و مه” را ساخت. در نمونه های متاخر چندین فیلم تحت تاثیر موفقیت “برف روی شیروانی داغ”محمدهادی کریمی ساخته شدند ولی هیچ کدام به غنای آن فیلم نبودند ضمن اینکه باز در الگوهای تازه تر بعد از توجه به “مغزهای کوچک زنگ زده”هومن سیدی، فراوان فیلم لمپن‌گرافیک ساخته شد و هیچ کدام به خوبی فیلم سیدی نبود. پس الگوبرداری چیز بدی نیست منتها باید از معلم های خوب الگوبرداری کرد و در کنارش، جهان بینی خاص خود را هم وارد کار کرد و جلو رفت.

 

میلاد معتمدی فر مجری طرح “سرآغاز” که اجرای نشست را برعهده داشت درباره کیفیت اکران فیلم گفت: فیلم‌هایی که خارج از جریان تجاری سازی تولید می‌شوند اگر حرف تازه داشته باشند قطعا می‌توانند مخاطب خود را جلب کنند و درباره “سرآغاز” نیز تقریبا به جز تهران در شهرستان ها نیز مخاطبانی وجود داشته اند که از فیلم خوششان آمده و پس چه بهتر که باز بشود چنین فیلم‌هایی ساخت‌‌.

شهاب کاظمی و میلاد معتمدی فر در نشست فیلم سرآغاز
شهاب کاظمی و میلاد معتمدی فر در نشست فیلم سرآغاز

معتمدی‌فر خاطرنشان ساخت: جمعی از فعالان سینما و حیطه نقد و تحلیل و رسانه در تولید فیلم “سرآغاز” نقش‌ داشته اند و برای همین است که فیلم در مضمون اثری منحصربفرد و یکتا به شمار می‌رود چون بنا بود مسیر تازه ای را تجربه کند و مخاطبان حرفه ای را به سینما آورد‌.

 

گفتی است فیلم سینمایی “سرآغاز” که از آثار بحث‌برانگیز گروه سینمایی هنروتجربه بوده داستانی ماوراءالطبیعی درباره تداخل آدمیان در جهان های موازی را به نمایش می‌گذارد.

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=85150
image_print
برچسب ها: حامد مظفریسعید حسینیسعید حسینی کارگردانشهاب کاظمیفیلم سرآغازمیلاد معتمدی فر
نوشته قبلی

«امید» در نگارخانه بهارک به تصویر کشیده می‌شود 

نوشته‌ی بعدی

ورود برای بهبود؟/علی لاریجانی وارد هیات امنای صندوق هنر شد

مطالب مرتبط

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

وصلت شادمهر با ژینا!؟/آنونس فیلم طهران۵۷ را ببینید+فیلم

وصلت شادمهر با ژینا!؟/آنونس فیلم طهران۵۷ را ببینید+فیلم

10 آذر 1404

سینماروزان: نخستین آنونس کمدی نوستالژیک «طهران ۵۷» منتشر شد. این کمدی روایتگر جدالی هیجان‌انگیز است برای یک شراکتِ جنجالی. با...

پنجره‌ای رو به واقعیت‌های احساسی-اجتماعی زنان/حرفهای کارگردان چینی درباره همکاری با نرگس آبیار در فیلم «چانگ آن، شی آن»

پنجره‌ای رو به واقعیت‌های احساسی-اجتماعی زنان/حرفهای کارگردان چینی درباره همکاری با نرگس آبیار در فیلم «چانگ آن، شی آن»

8 آذر 1404

سینماروزان: فیلم «چانگ آن، شی آن» به کارگردانی ژانگ ژونگ و فیلمنامه‌ی نرگس آبیار، در حالی در جشنواره جهانی فجر...

نوشته‌ی بعدی
ورود برای بهبود؟/علی لاریجانی وارد هیات امنای صندوق هنر شد

ورود برای بهبود؟/علی لاریجانی وارد هیات امنای صندوق هنر شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    175 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 70 توئیت 44
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر۴۴/چابک‌سازی با حذف بخش کسالت‌بار فیلم‌اولیها

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • صدور مجوز همکاری کارگردان “بی بدن” و تهیه‌کننده “آنتیک”+صدور مجوز برای کارگردان “خوش رکاب”+صدور پروانه برای کارگردان “لاک‌پشت”  

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

وصلت شادمهر با ژینا!؟/آنونس فیلم طهران۵۷ را ببینید+فیلم

«ناتوردشت» راهی باکو شد

فیلم «سمفونی باران» کلید خورد

شبی برای «ایرانم» در دبی/کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی در دبی روی صحنه رفت‌‌ 

«یوز» پُرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد

فیلم‌–کنسرت هانس زیمر شب گذشته در تهران برگزار شد/ موسیقی هانس زیمر دیده شد

«تنها عروسک‌ها زنده‌اند» به‌زودی آماده نمایش می‌شود

اکبر زنجان‌پور به «خاکستر خیال» محمدرضا اصلانی پیوست/ همکاری مجدد پس از ۵۰ سال

فیلم داستانی «فیس آف» ساخته شد

تبلیغات

ویژه ها

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟
خبر وسط

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

ادامه مطلب
ناصر مسعودی

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404
هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404
حامد مظفری

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404
فیلم کفایت مذاکرات

ما گافیم!؟⇐رونمایی از تیزر فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» با بازی مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، محمدرضا داوودنژاد و…+ویدئو 

30 آبان 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

مرد عینکی ۱۸۲میلیاردی شد و عامریان‌فیلم با کارگردان «فسیل» رکورد سال را زد/قسطنطنیه ۷۰میلیارد/یوز ۶۴میلیارد/آقای زالو ۶۳میلیارد/کج‌پیله ۴۱/۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷میلیارد/مجنون ۱۴/۵میلیارد/غریزه ۱۱/۵میلیارد/بچه مردم ۱۰میلیارد/دوروز دیرتر از ۵میلیارد گذشت/دختر برقی دوروزه نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

30 آبان 1404
فیلم طهران۵۷

جولان حامد آهنگی+ارسطو در دوران طاغوت!⇐رونمایی از اولین ویدئوی کمدی نوستالژیک «طهران۵۷»+فیلم

28 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم