• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

ابراهیم داروغه‌زاده درباره روند صدور پروانه ساخت برای فیلم اولیها بیان داشت⇐ دیگر وزارت ارشاد صلاحیت کارگردان‌های اول را تایید نمی‌کند/هر کارگردانی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و با معرفی‌نامه صنف معرفی شود، از منظر ارشاد به عنوان کارگردان شناخته خواهد شد/در چنین روالی طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیه‌کننده خواهد بود/برای تحقق این مسیر، تهیه‌کنندگان واقعی از تهیه‌کنندگان صوری جدا می‌شوند

6 شهریور 1396
در گفتگو
0 0
A A
0
تبریک به فرهادی و شهاب حسینی از سوی دبیر جشنواره سلامت

ابراهیم داروغه زاده

سینماروزان: هفته گذشته شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های کارگردانان اول از سوی ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام شد.

به گزارش سینماروزان در دستورالعمل جدید بر این امر تأکید شده که صدور مجوز تهیه کنندگی اول منوط است به ارائه معرفینامه از شورایعالی تهیه کنندگان و تهیه کننده فیلم اول نمیتواند با کارگردان فیلم اول کار کند و در این روال مسئولیت هرگونه مشکلی برعهده تهیه کننده و شورایعالی تهیه کنندگان است.(اینجا را بخوانید)

حالا ابراهیم داروغه زاده در گفتگو با «ایلنا» در کنار ارائه توضیحات تفصیلی درباره دستورالعمل تازه، از تلاش برای واگذاری امور به صنف سخن گفته است تا صنف به مرور بتواند ایرادات قبلی خود را اصلاح کرده و تقویت شود.

داروغه زاده درباره روال تازه صدور پروانه تهیه کنندگی بیان داشت: قبلا روالی را در شورای پروانه ساخت داشتیم به این شکل که هر کسی می‌خواست به عنوان کارگردان فیلم اول پروانه ساخت بگیرد و فیلم بسازد، باید ابتدا به شورای پروانه ساخت درخواست می‌داد و این شورا صلاحیت وی را برای کارگردانی فیلم اول سینمایی بررسی می‌کرد و معلوم می‌شد آیا او توانایی کارگردانی در سینما را دارد یا خیر. این توانایی نیز براساس نمونه‌ کارهای ارائه شده، رزومه و سابقه فرد تعیین می‌شد. در شورای پروانه ساخت هر سه ماه یک بار تمامی پرونده‌ها بررسی می‌شد و حدود 10 نفر صلاحیت کارگردانی می‌گرفتند. بعد از آن که فرد مجوز کارگردانی می‌گرفت باید برای خود تهیه‌کننده‌ای انتخاب می‌کرد و فیلمنامه‌ای نیز ارائه می‌کرد. تهیه‌کننده‌ای که معرفی می‌شد نباید تهیه‌کننده اول باشد. در این فضا کارگردانان اول؛ اگر می‌توانستند تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار پیدا کنند تازه باید برای گرفتن پروانه ساخت اقدام می‌کرد.

داروغه‌زاده ادامه داد:‌ در شش ماه گذشته حدود 100 نفر متقاضی و در نوبت بررسی و تأیید کارگردانی سینما برای ورود به سینمای حرفه‌ای بوده و هستند.

وی ادامه داد: ما مکاتبه‌ای با کانون کارگردانان و خانه سینما انجام دادیم و پیشنهاد دادیم مجوز تعیین صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون کارگردانان تعیین و صادر شود همانگونه که در سال‌های نه چندان دور صلاحیت کارگردان‌های اول توسط کانون تعیین می‌شد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: کانون کارگردانان اعلام کرده شرایط سینما با سال‌های گذشته متفاوت شده و نوع فیلمسازی نیز باتوجه به گسترش فناوری تغییر کرده و همه‌گیر شده است به این معنا که فیلمسازی آسان و بسیار میسر شده لذا نمی‌توان مانند شرایط قبل درباره صلاحیت فیلمسازی افراد اعلام نظر کرد.

وی ادامه داد: کانون کارگردانان پیشنهاد کرد به سمت ارتقای جایگاه تهیه‌کنندگان سینما حرکت کنیم یعنی اگر تهیه‌کننده‌ای صلاحیت تهیه فیلم را دارد و شورای عالی تهیه‌کنندگان نیز این صلاحیت را تایید می‌کند، تمام مسئولیت‌های ساخت فیلم به تهیه‌کننده واگذار شود.

داروغه‌زاده با اشاره به اهمیت صنوف سینمایی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که کارها را به صنوف بسپاریم. یکی از اصلی‌ترین‌ کارها در سینما تشخیص صلاحیت افراد برای فیلمسازی است که خود صنف باید انجام بدهد و طبیعی است تا فیلمی تهیه‌کننده نداشته باشد امکان ساخت ندارد. پیش از این نیز روش همین گونه بود یعنی اگر فردی صلاحیت کارگردانی از وزارت ارشاد می‌گرفت باید تازه به دنبال تهیه‌کننده و فیلم‌نامه می‌رفت و ما با این تصمیم جدید یک مرحله اداری را حذف کردیم و اعلام کردیم هر فردی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای به عنوان کارگردان معرفی شود ما او را می‌پذیریم و طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیه‌کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هدف از این کار ایجاد نظم در روند تولید فیلم‌هاست، افزود: برای جلوگیری از بی‌نظمی و همچنین سوءاستفاده نکردن برخی تهیه‌کنندگان از فیلمسازان اول معتقد بودیم باید نهادی بر این روند نظارت کند و کسانی ساخت فیلم را برعهده بگیرند که تهیه‌کننده واقعی و مسولیت‌پذیر باشند و به دنبال آن نباشند که فقط به صورت صوری تهیه یک فیلم را قبول کنند.

داروغه‌زاده افزود: با شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما جلساتی برگزار کرده‌ایم و مسئولیت نظارت بر این بخش برعهده این شوراست. آیین‌نامه‌ انضباطی آن نیز با همفکری نوشته شده و به تصویب سازمان سینمایی و خانه سینما رسیده است و ما نیز براساس این آیین‌نامه به شکایات رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به روند بررسی تخلفات گفت: اگر تخلفی در این بخش رخ بدهد و صنف نتواند به آن مسأله رسیدگی کند طبیعتا ما مسئول رسیدگی هستیم زیرا مانند همه جای دنیا ضمانت اجرایی قانون برعهده دولت است و اگر تهیه‌کننده یا کارگردانی مشکلش در داوری خانه سینما حل نشد، می‌تواند به ما مراجعه کند.

داروغه‌زاده افزود: با روند جدید تعیین صلاحیت کارگردانان فیلم اول به صنف و خانه سینما واگذار شده است و دیگر وزارت ارشاد صلاحیت کارگردان‌های اول را تایید نمی‌کند بلکه از نظر ما هر کارگردانی که توسط یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و با معرفی‌نامه صنف به ما معرفی شود، ما او را به عنوان کارگردان می‌شناسیم و برایش پرونده تشکیل می‌دهیم.

وی درباره کارگردان‌هایی که قصد تهیه‌کنندگی دارند، گفت: این بخش هیچ تغییری نکرده است. تهیه‌کنندگی آیین‌نامه‌هایی خاص دارد. هر فردی بخواهد وارد این صنف شود باید این آیین‌نامه‌ها را رعایت کند و درباره این بخش نیز صنف نظر می‌دهد. تعیین صلاحیت افراد از قبل نیز به ما ارتباطی نداشت و از این پس نیز ما در آن دخالت نمی‌کنیم. مسائل صنفی باید در دورن صنف حل شود.

وی ادامه داد: با روش جدید ما به تولید فیلم و کارگردان‌های اول کمک می‌کنیم و تهیه‌کنندگان واقعی که در تمام مرحله ساخت فیلم در کنار کارگردان و پروژه قرار دارند نیز از کسانی که فقط به صورت صوری تهیه‌کننده هستند، جدا می‌شوند.

داروغه‌زاده درباره تاثیر ابلاغیه جدید بر روند تولید فیلم گفت: وقتی درباره سینما صحبت می‌کنیم ممکن است هر فیلمی سینما نباشد اما وقتی درباره تولید فیلم صحبت می‌کنیم افراد بیشتری می‌توانند فیلم بسازند به همین دلیل باید باتوجه به ظرفیت اکران در سینمای ایران یک رابطه و تعامل درست بین تهیه‌کننده، کارگردان، پخش‌کننده و سینمادار به وجود بیاید تا فیلم‌هایی تولید شوند که آثار سینمایی باشند و بهتر است که تنظیم این چهار رکن توسط خود صنف انجام شود.

داروغه‌زاده افزود: حتی اگر در گذشته تجربه‌هایی وجود داشته که صنف نتوانست به وظیفه خود به خوبی عمل کند باز هم نباید وظیفه صنف را سلب کنیم و کاری کنیم که دولت کار را برعهده بگیرد بلکه باید به سمت تقویت صنف حرکت کرد زیرا در روند کار، صنف خودش را اصلاح می‌کند و به یک نسبت و تعامل روشن بین میزان تولیدات فیلم و ظرفیت اکران می‌رسد. البته باتوجه به علاقمندی روزافزون فیلمسازان می‌توان امکانات دیگر نمایشی علاوه بر اکران را مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: صنف کاملا به بدنه سینما نزدیک و چسبیده است از این رو صنف بهتر از دولت می‌تواند درباره صلاحیت افراد در سینما، میزان تولیدات و همچنین وضعیت اکران نظر بدهد و عمل کند و دولت نیز بیشتر باید به بحث‌های محتوایی و حمایت از اجرای قانون بپردازد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=42080
image_print
برچسب ها: ابراهیم داروغه زادهتهیه کنندهشورایعالی تهیه کنندگانفیلم اولی
نوشته قبلی

گلایه از رسوخ آقازادگان دارای «ژن خوب»⇐احمد نجفی: آقازاده‌ها همه جا هستند؛ از پخش تا خانه سینما!/به‌جای بچه‌های با استعداد، این آقازاده‌ها هستند که در سینما به راحتی رشد می‌کنند!

نوشته‌ی بعدی

قدرت ایمان؟⇔رونمایی از تازه‌ترین پوستر «21روز بعد»+عکس

مطالب مرتبط

غلامرضا موسوی و رضا درمیشیان

تولید ۱۸ فیلم بدون پروانه ساخت!⇐ادعای غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم جنجالی “کیک محبوب من” +ماجرای کلک رضا درمیشیان به پلیس ترکیه  

8 آبان 1404

سینماروزان: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در تازه‌ترین گفتگویش خبر از تولید حدود بیست فیلم-دقیقا ۱۸ فیلم- بدون دریافت پروانه...

بهمن+ کامیار

اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

16 مهر 1404

سینماروزان: فیلم لاک‌پشت از تازه‌ترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و...

لیلی+رشیدی

لیلی رشیدی، ممنوع‌کاری، توصیه پدر و مهاجرت؟/سوئیس بهتر است یا آمریکا؟

15 مهر 1404

سینماروزان: به خاطر دارم که در دوره‌ای، تلویزیون بر سر ماجرایی که امروز خنده‌دار است، من را ممنوع‌کار کرده بود....

نوشته‌ی بعدی

قدرت ایمان؟⇔رونمایی از تازه‌ترین پوستر «21روز بعد»+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم