• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

ادامه واکنشها به گزارش سینماژورنال درباره ثبت یک قرارداد غیرمتعارف در شورای صنفی نمایش⇐عضو سابق شورای صنفی نمایش: این اتفاق قانونی نیست/ علیرضا رئیسیان: این کار در شأن حضرت رسول(ص) نبود/علی سرتیپی: این اتفاق قبلا نیفتاده بود/ سخنگوی شورای صنفی نمایش: وضعیت این فیلم فرق می‌کند

2 آبان 1394
در گزارش
0 0
A A
0
ادامه واکنشها به گزارش سینماژورنال درباره ثبت یک قرارداد غیرمتعارف در شورای صنفی نمایش⇐عضو سابق شورای صنفی نمایش: این اتفاق قانونی نیست/ علیرضا رئیسیان: این کار در شأن حضرت رسول(ص) نبود/علی سرتیپی: این اتفاق قبلا نیفتاده بود/ سخنگوی شورای صنفی نمایش: وضعیت این فیلم فرق می‌کند

محمد رسول ا..(ص)

سینماژورنال: گزارش چند روز قبل سینماژورنال درباره ثبت قراردادی بدون کف فروش و بدون سقف زمانی برای اکران فیلم اخیر مجیدی(اینجا را بخوانید) همچنان محل بحث است.

به گزارش سینماژورنال چند روز قبل این روزنامه اصلاح طلب “شرق” بود که در گفتگو با برخی از مدیران و سینماگران به انتقاد از این اقدام پرداخته بود(اینجا را بخوانید)

حالا فاطمه پاقلعه‌نژاد روزنامه‌نگار باذوق هفته نامه “تماشاگران امروز” در گزارشی مفصل و در گفتگو با برخی از سینماگران و اعضای فعلی و قبلی شورای صنفی نمایش کیفیت این تصمیم و اثرات آن را بررسی کرده است.

سینماژورنال متن این گزارش را ارائه می دهد:

عضو سابق شورای صنفی نمایش: این اتفاق قانونی نیست

یکی از اعضای سابق شورای صنفی نمایش از آنهایی است که می گوید مسوولان معاونت سینمایی باید به قوانین اکران پایبند بمانند و اگر فیلم “محمد رسول ا..(ص)” از کف فروش پایین تر آمده است، باید قانون درباره آن اعمال شود. با این مسئول سابق که نمی خواهد نامش گفته شود صحبت کرده ایم.

*آیا این عبارت-بدون کف فروش و تا هر زمان که شورا صلاح بداند- که در قرارداد اکران آخرین ساخته مجیدی آمده، قانونی است؟

قانونی نیست. کلا اینطور بگویم که در قانون شورای صنفی اینطور است که فروش هر فیلم، کف و سقفی دارد. مثلا می گویند اگر فیلم آقای ایکس به این کف فروش برسد به اجبار از اکران برداشته می شود. اگر شورای صنفی هم فیلم را برندارد، صاحب سینما آن را برمی دارد، چون ضرر می کند. مثلا قرار بوده در هر روز ایکس تومان بفروشد و 50درصد از این مبلغ برای صاحب سینما باشد، الان یک سوم این رقم می فروشد و این به ضرر آن فرد است. مگر این که یک فیلم مثل مذکور شرایط خاصی داشته باشد. در شرایط عادی حتی اگر تهیه کننده بگوید ضرر صاحب سینما را می دهد و وقتی فیلم از کف افتاد، با دادن این خسارت بخواهد فیلمش بیشتر روی پرده باشد، باز هم شورای صنفی نمایش جلوی اکران آن را می گیرد زیرا حق فیلم بعدی که می خواهد اکران شود گرفته می شود و خیلی اتفاقات ناگوار رخ می دهد. اما فیلم مجیدی ضمن این که یک فیلم استثنایی است!!! حتما با شورای صنفی نمایش هم کنار آمده وگرنه هر فیلمی به کف رسید باید برداشته شود.

*این شرایط ویژه و استثنایی را چه کسی تشخیص می دهد؟

ببینید، شما در نظر بگیرید که وقتی در روزنامه دبیر صفحه دستوری می دهد شما یا کار می کنید یا کار نمی کنید، اما اگر دستور از سردبیر و از بالا برسد که بگوید می خواهم این مطلب حتما کار شود و با خط درشت هم کار شود، شما نمی توانید مقابله کنید و باید حتما آن را کار کنید و این یک شرایط خاص برای شما است. بنابراین فیلم مجیدی با توجه به شرایط ویژه ای که دارد، استثناء است و باید خارج از قوانین نرمال به آن نگاه کرد.

*این شرایط به ضرر فیلم نیست؟

البته واقعا شرایط ویژه است؛ تصور این بود که این فیلم باید استثنایی بفروشد و متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. اگر من بودم این کار را نمی کردم و حتی سینماها را هم محدود می کردم. اما خب هر کس یک نظری دارد. ولی به دلیل استثنایی بودن این فیلم شرایط فرق می کند و اصلا شورای صنفی در حدی نیست که بخواهد در مورد این فیلم خاص نظر بدهد، منتها چون شورای صنفی باید به عنوان مسئول امضا کند به او می گویند این اتفاق بیفتد یا نیفتد.

*چه کسی این دستور را می دهد؟ خود وزارت ارشاد یا وزیر یا…؟

احتمالا وزارت ارشاد. برای این که پروژه مجیدی فیلم عادی نیست، فیلمی است که در سطح بالایی ساخته شده و تازه این فروش ها در مقابل خرجی که برای این فیلم شده ذره ای در مقابل خورشید است. منتها من نمی دانم چه اصراری است که اکران این فیلم ادامه پیدا کند، چون همه می دانند نمی فروشد و می بینند که سالن خالی است؛ ولی به هر حال تصمیمی است که گرفته شده.

*شاید روی فروش مدارس حساب کردند؟

ممکن است. البته به نظرم در مقابل فیلم های به درد نخوری که بچه ها را می برند ببینند، بهتر است که بچه ها این را ببینند.

⇓⇓⇓

علیرضا رئیسیان: این کار در شأن حضرت رسول(ص) نبود

علیرضا رئیسیان کارگردان سرشناس سینمای ایران که سالها مسئولیت صنفی در کانون کارگردانان خانه سینما را هم برعهده داشته، منتقد ادامه اکران فیلم مجیدی است و می گوید اصرار بر ادامه اکران این فیلم که کف فروش خود را از دست داده، به فروش فیلم های دیگر لطمه می زند.

*به نظر شما فیلم مجیدی چه ویژگی داشته که در ثبت قرارداد اکران آن نه کف فروش برایش درنظر گرفته اند و نه سقف زمانی؟

اصلا همه مسائل پروژه اکران فیلم آقای مجیدی با یک سری کارهای ناشیانه استثناء شد، آن هم به صورت خیلی بد! یعنی به خود فیلم هم ضربه زد. در حالی که اگر این فیلم به یک شکل طبیعی در طول زمان اکران حمایت می شد و نه اینطور برای خود فیلم هم بهتر بود. این کارهای ویژه به کارهای دیگران هم لطمه بزرگی زد، مثلا به فیلم خود من از همه بیشتر لطمه زد که من اصلا راضی نیستم. از طرفی هم یک مبنای استثنای بد را در سینمای ایران پایه گذاشت. ممکن است در آینده این فیلم ها بیشتر ساخته شوند، آن وقت با این شرایط مدام باید به این استثنائات اضافه شود و بگویند آن اولین تجربه بود و حالا به اینها هم باید اضافه شوند و… این نه در شأن نام حضرت رسول(ص) و نه در اندازه های مجیدی بود و من فکر نمی کنم خود مجیدی با این رفتار خیلی موافق باشد. به نظرم این حمایت ها یک جور حرکات خودنمایانه از طرف یک سری آدم و تعدادی از دستگاههای مدیریتی بود که به نظر من این کارها از اساس اشتباه بود.

*شما چه کسی را مقصر می دانید؟

هم مدیران، هم مسئولان، هم اصناف، هم پخش کننده فیلم. اینها یک کار اشتباهی را پایه گذاری کردند که به فیلم ضرر زد. کارشان فروش فیلم را به شدت پایین آورد، تا حدی که مجبورند مدام با آمارها یک کارهایی بکنند که فروش را بیشتر نشان دهند.

*کیفیت فیلم در حد و اندازه ای بود که این شرایط برایش در نظر گرفته شود؟

بالاخره پروژه مجیدی یک پروداکشن متفاوت بود، ولی نباید ضرر چنین پروداکشنی را سینمای ایران بدهد و آن را جبران کند. به هر تربیت من فکر نمی کنم هزینه این فیلم جبران شود و این مساله محال است. بلکه باید برای آن یک حد نصاب پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما اعمال می شد که آن هم با شکل معمولی تبلیغات یک فیلم،به دست می آمد و معقول تر و درست تر بود. اما الان متاسفانه فقط عوارض منفی این کارها در خاطره ها می ماند.

*یعنی معتقدید ضد تبلیغ شد؟

به هر حال خیلی ها در فضاهای مجازی و برخی رسانه ها گارد گرفتند و چیزهایی نوشتند و اینها همه نتیجه اعمال غلط مسئولان این فیلم و مدیران رده بالا بود.

⇓⇓⇓

علی سرتیپی: قبلا اتفاق نیفتاده بود

علی سرتیپی مدیر شرکت پخش فیلمیران می گوید شرایط اکران فیلم اخیر مجیدی متفاوت از همه فیلم های دیگر است.

*استثنایی که شورای صنفی برای اکران فیلم مجیدی درنظر گرفت تا به حال سابقه داشته؟

نه، قبلا این اتفاق برای هیچ فیلمی نیفتاده بود. ولی با توجه به هزینه و موضوع این فیلم، وزارت ارشاد و شورای صنفی برایش شرایط خاصی گذاشته اند.

*آیا اِعمال این شرایط خاص قانونی است؟

به هر حال وقتی شورای نمایش این را تصویب می کند و می پذیرد، قانونی می شود. در نهایت شورای صنفی با توجه به فروش فیلم باید تصمیم گیری کند و آنها مسئول هستند که در نهایت تصمیم گیری می کنند فیلم تا چه زمانی روی پرده بماند.

⇓⇓⇓

غلامرضا فرجی: وضعیت این فیلم فرق می‌کند

فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش روزهای سختی را برای ادامه اکران فیلم مجیدی پشت سر می گذارد اما می گوید این فیلم با همه تجربه های قبلی فرق دارد و باید به طور ویژه به آن نگاه شود.

*آیا قرار ندادن کف فروش برای اکران یک فیلم تا به حال سابقه داشته و این کار از نظر قانون مجاز است یا خیر؟

هر فیلمی که اکران می شود یک کف فروشی دارد اما اگر فیلمی شرایط خاصی دارد، یقینا با توجه به آن شرایط خاص برایش تصمیم گیری می شود و شورا نمی تواند سرخود آن شرایط را تعیین کند. من راجع به فیلم مجیدی سه ماه پیش صحبت کردم و گفتیم که این یک اثر ملی است و شرایطش با تمام کارهایی که اکران می شود، متمایز است و این فیلم باید متمایز دیده شود. آن زمان که فیلم اکران شد ما شرایط را اعلام کردیم و در مطبوعات هم گفتیم که این اثر یک اثر ملی است و ما نه به تهیه کننده آن کار داریم و نه به کارگردانش، به عنوان یک اثر ملی می طلبد که متمایز با فیلم های دیگر اکران شود.

*چنین مساله ای در آیین نامه پیش بینی شده بود که اگر یک فیلمی شرایط ویژه داشت این اتفاق برایش بیفتد؟

آیین نامه یک بندی دارد که شرایط ویژه را در اختیار خود شورا قرار داده و خود شورا می تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=12354
image_print
برچسب ها: دوران عاشقیشورای صنفی نمایشعلی سرتیپیعلیرضا رییسیانغلامرضا فرجیقرارداد غیرمتعارفمجید مجیدیمحمد رسول ا..(ص)
نوشته قبلی

بهنوش بختیاری در قامت یک بانوی محجبه+عکس

نوشته‌ی بعدی

روایت شریفی‌نیا از 10 بازیگر مرد و 7 بازیگر زنی که کاندیدای بازی در “روز واقعه” بودند

مطالب مرتبط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

نوشته‌ی بعدی
روایت شریفی‌نیا از 10 بازیگر مرد و 7 بازیگر زنی که کاندیدای بازی در “روز واقعه” بودند

روایت شریفی‌نیا از 10 بازیگر مرد و 7 بازیگر زنی که کاندیدای بازی در "روز واقعه" بودند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم