• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 28 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

انتقادهای تند و تیز یک رسانه اصولگرا از رییس سازمان تبلیغات اسلامی⇐چگونه با وجود حضور شما در شورای پروانه نمایش “50 کیلو آلبالو” و “فروشنده” پروانه نمایش گرفتند؟

31 مرداد 1395
در یادداشت
0 0
A A
1
انتقادهای تند و تیز یک رسانه اصولگرا از رییس سازمان تبلیغات اسلامی⇐چگونه با وجود حضور شما در شورای پروانه نمایش “50 کیلو آلبالو” و “فروشنده” پروانه نمایش گرفتند؟

حجت الاسلام مهدی خاموشی و حجت ا.. ایوبی

سینماژورنال: دور تازه انتقاد از مسئولان حوزه هنری که به واسطه عدم اکران “لانتوری” در سینماهای تحت امر این نهاد، از سوی رسانه های اغلب مستقل  و در پاره ای موارد اصلاح طلب، آغاز شده بود به گونه ای دیگر به رسانه های اصولگرا هم تسری یافته است.

به گزارش سینماژورنال این رسانه ها در روزهای اخیر به گلایه از چرایی عقد قرارداد میان سینماهای حوزه هنری با پخش کننده “فروشنده” پرداخته اند؛ چون از نظر این رسانه ها فیلم فرهادی اثری است در نقد پدیده ای به نام “غیرت” آن هم از نوع ناموسی اش و حوزه هنری نباید چنین اثری را در سالنهایش اکران کند.

در این گیرودار به تازگی یادداشتی روی خروجی خبرگزاری اصولگرای “نسیم” قرار گرفته است که در آن به جای حوزه هنری، نقدی ارائه شده است بر کارنامه حجت الاسلام مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی که حوزه هنری هم از زیرمجموعه های آن است.

این رسانه اصولگرا کوشیده نه فقط به واسطه جایگاه مدیریتی خاموشی که به لحاظ حضور وی به عنوان یکی از فقهای شورای پروانه نمایش چگونگی صدور پروانه نمایش آثاری مانند “فروشنده” و “50 کیلو آلبالو” را نقد کند.

متن کامل یادداشت نسیم را بخوانید:

همه خاموشی‌های “خاموشی”

این روزها، روزهای پر خبری در عرصه فرهنگ است. ضریب دادن به فرهنگ از سوی رهبر انقلاب در سالهای اخیر اگرچه توجهات را بیش از پیش به این سمت سوق داده اما هنوز این مقوله مهم را در جای اصلی خود ننشانده است. اگرچه نسل جدیدی که بصورت خودجوش و از سر تکلیف مشغول کار فرهنگی است بار اصلی کار فرهنگی انقلاب را به دوش کشیده است با این حال به نظر می رسد هنوز صاحبان پست های فرهنگی جبهه انقلاب که گاها منصوب رهبری هم هستند تقریبا هیچ گونه حرکت فرهنگی موثری از خود بروز نداده اند.

حجت الاسلام خاموشی شاید یکی از این مصادیق باشد. وی مسئول یکی از بزرگترین سازمان های فرهنگی کشور است که سالیان متمادی است در این عرصه فعالیت دارد. خاموشی از شاگردان رهبر انقلاب است و از نظر فقهی از جمله افراد مبرز در این عرصه به شمار می آید و توسط ایشان به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شده است.

اذعان به هوش و زیرکی

بعلاوه اینکه کسانی که حجت الاسلام خاموشی را از نزدیک می شناسند به هوش و زیرکی او اذعان دارند. کسانی که از بیرون عرصه فرهنگی را رصد می کنند متفق القول هستند که فردی مانند آقای خاموشی با ویژگی هایی که ذکر شد می توانست یکی از افراد موثر در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب باشد و در این دوره خاص یکی از ستون های مفید برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی و تقویت جناح مومن و انقلابی به حساب بیاید و در دوره ای که رهبر انقلاب به صراحت وارد میدان شده اند کسانی مثل آقای خاموشی نیز به همان نسبت وارد عرصه شوند اما با یک نظرسنجی کوتاه در بین افراد جبهه فرهنگی انقلاب شما به نتیجه ای غیر از این خواهید رسید.

طبعا نمی توان منکر زحمات آقای خاموشی در این عرصه شد. او رزمنده دوران دفاع مقدس است و حتما نیت اعتلای فرهنگ اسلامی را دارد اما به نظر می رسد در دوران ولنگاری فرهنگی کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نداده است.

شراکت در تولید “طبقه حساس”

کارنامه آقای خاموشی در حوزه تولید فیلم سینمایی کارنامه قابل تاملی است که می توان آن را در مجال دیگری بررسی کرد اما بعنوان مثال فیلم “طبقه حساس” که در آن غیرت مسخره می شود با سرمایه گذاری شرکت پویامهر تولید شد که 34 درصد آن متعلق به زیرمجموعه آقای خاموشی بود. همین مجموعه فیلم دیگری را با مضمون دفاع مقدس سرمایه گذاری کرد که این فیلم نه تنها هیچ نسبتی با دفاع مقدس نداشت بلکه ما در عمل شاهد یک فیلم سیاه و ضد دفاع بودیم و البته آقای خاموشی هیچ گاه در این باره توضیح نداد.

خاموشی در یکی از حساسترین دوره های سینمای ایران، عضو شورای پروانه نمایش سینما است. وظیفه این شورا این است که مجوز اکران فیلم ها را صادر نماید. یعنی اگر فیلمی در این شورا نامناسب تشخیص داده شود ولو اینکه مجوز ساخت هم داشته باشد، امکان نمایش پیدا نمی کند.

حضور آقای خاموشی و یک روحانی دیگر در این شورا برای این است که اگر فیلمی مغایر با احکام شرع باشد نظر آنها بعنوان نظر اصلی مورد توجه قرار گیرد. کسانیکه سینمای ایران را در این سالها از نزدیک بررسی می کنند متوجه این موضوع هستند که سینمای امروز ما به لحاظ اخلاقی به نسبت سالهای گذشته تا چه میزان دچار انحراف است و این موضوع در دراز مدت تا چه میزان می تواند برای خانواده ایرانی مضر باشد و دقیقا همین موضوع است که مسئولیت روحانیون شورای پروانه نمایش مخصوصا آقای خاموشی را سنگین تر می کند و خوب است وی در این مورد به دلسوزان جبهه انقلاب پاسخ دهند که دقیقا نقش ایشان در این موارد چه بوده است.

حجت الاسلام مهدی خاموشی
حجت الاسلام مهدی خاموشی

چرا از خاموشی درباره پروانه نمایش “50 کیلو آلبالو” پرسش نشد؟

اخیرا فیلم “50 کیلو آلبالو” که با تمسخر برخی احکام اسلامی در مورد ازدواج به نمایش درآمد مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. جالب اینکه اگرچه وزیر ارشاد متهم اصلی ساخت چنین فیلم هایی است ولی به هرحال بطور علنی به تولید و اکران چنین فیلمی اعتراض کرد. طبعا وزیر باید در این مورد مورد بازخواست قرار بگیرد اما نقش فقیه شورای پروانه نمایش در این باره چیست؟ چرا هیچ گاه از حجت الاسلام خاموشی در این باره سوال نشد که اگرچه نظر شما بعنوان فقیه شورا می توانست درباره یک فیلم علیه احکام اسلامی موثر باشد ولی چرا این فیلم پروانه نمایش گرفت؟

اساسا حضور آقای خاموشی در یک شورای تخصصی سینما استفاده از تجربه های سینمایی ایشان نیست و آقای خاموشی و عضو دیگر روحانی شورا دقیقا برای همین منظور در شورا هستند.

متاسفانه این اتفاق درباره فیلم های دیگری هم افتاده و یا درحال افتادن است. فیلم هایی که امنیت روانی خانواده را از بین برده و با شوخی جنسی و غیراخلاقی بدون محدودیت جدی هر روز به تعدادشان افزوده می شود.

“فروشنده” چطور مجوز گرفت؟

یکی از مصادیق دیگر این فیلم ها “فروشنده” است. طبعا آقای خاموشی فیلم “فروشنده” را دیده اند و از مضمون فیلم باخبرند و احتمالا نظرات مکمل کارگردان را درباره فیلم و خشونت و … شنیده اند. “فروشنده” فیلمی است که بصورت مشخص «غیرت» را مورد هجمه قرار داده و آن را مصداق خشونت می داند.

جالب اینجاست که کارگردان فیلم زمانی دم از مبارزه با خشونت می زند که قسمتی از پول فیلم توسط یکی از جشنواره های قطر یعنی حامی اصلی داعش تامین شده است. غیر از بحث غیرت، فیلم دیالوگ کاملا صریحی هم علیه انقلاب اسلامی دارد که بعید است از چشم فرد باهوشی مانند آقای خاموشی بدور مانده باشد.

” فروشنده”، هم با همه این موارد موفق به کسب مجوز نمایش بدون اصلاحیه شد تا این سوال بوجود بیاید که فقیه شورای نمایش در دوره ولنگاری فرهنگی چه نقشی را ایفا می کند؟

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=27411
image_print
برچسب ها: 50 کیلو آلبالوحجت الاسلام مهدی خاموشیحوزه هنریسازمان تبلیغات اسلامیفروشنده
نوشته قبلی

بهنوش طباطبایی همبازی شهاب حسینی شد+عکس

نوشته‌ی بعدی

مرضیه برومند: همه عروسکهای “خونه مادربزرگه” نابود شدند!!!

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
مرضیه برومند: همه عروسکهای “خونه مادربزرگه” نابود شدند!!!

مرضیه برومند: همه عروسکهای "خونه مادربزرگه" نابود شدند!!!

دیدگاه‌ها 1

  1. مجیدی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    خاموشی نقش مهمی داره تو شورای نمایش، اگر اکران بعضی فیلم ها اشتباهه فقط جنتی نباید نقد بشه…باید اعضای دیگه شورا هم نقد بشن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

با حضور بازیگران و عوامل/ اکران خصوصی دو فیلم کوتاه «آغوش پنهان» و «سفید» در سینما تیراژه ۲ برگزار شد

گفتمان اقتدار؛ بازخوانی قدرت

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

تبلیغات

ویژه ها

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو
خبر

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404

سینماروزان: شاید خیلی‌ها اطلاع نداشته باشن که دوبلور شخصیت یانگوم و قطام در سریال امام علی یه نفر هستند. صحبت‌های...

ادامه مطلب
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم