• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

بداهه‌پردازی‌های دایی آلزایمری و خواهرزاده لمپن‌مآبش؛ عامل توقیف نمایش “پاییز”+عکس

20 اسفند 1393
در گزارش
1 0
A A
0
بداهه‌پردازی‌های دایی آلزایمری و خواهرزاده لمپن‌مآبش؛ عامل توقیف نمایش “پاییز”+عکس

پاییز

سینماژورنال/پیمان اسماعیلی: اغلب این طور بود که انتقادات رسانه ای نسبت به مفاهیم ارائه شده در یک اثر نمایشی باعث توقیف آن میشد.

در برخی موارد هم این اداره نظارت بود که به توقیف یا تعدیل نمایشها مبادرت میکرد.

در پاره ای اجراها هم دادستانی با حکم مراجع قضایی جلوی امتداد نمایش را می گرفت.

به گزارش سینماژورنال با این حال در اتفاقی نادر نمایش “پاییز” که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رفت به دستور رییس این تماشاخانه توقیف شده است و جالب توضیحات این رییس درباره دلایل توقیف است.

بازیگری که جملاتی را به نمایش اضافه کرده

مجید سرسنگی مدیر تماشاخانه ایرانشهر و مدیرعامل خانه‌هنرمندان درباره دلایل این توقیف گفته است: یکی از بازیگران حتی برخلاف میل و نظر کارگردان جملات و حرکاتی را به نمایش اضافه کرده است؛ جملاتی که توسط بازیگر گفته می‌شد نه تنها در بازبینی اول اثری از آنها نبود که مصداق بی‌توجهی و بی‌تعهدی به شرایط فرهنگی جامعه و نیز رواج لمپنیسم در تئاتر بود. ما چندین بار این موضوع را به گروه منتقل و خواهش کردیم این جملات و حرکات از نمایش حذف شود، اما متاسفانه نه‌تنها نتیجه مثبتی در بر نداشت، بلکه برعکس هرشب بر جملات رکیک افزوده می‌شد.

سرسنگی ادامه داده است: نهایتا خود من در تاریخ ١٧اسفند کار را یک‌بار دیگر دیدم و به این نتیجه رسیدم ادامه کار به این شکل نه‌تنها توهین به جامعه و ارزش‌های آن، بلکه اهانت به شعور تماشاگر و تئاتر کشور است. همان‌شب با کارگردان محترم صحبت کردم و ایشان نظر من را تایید کرد و مهلت گرفت تا این کار تصحیح شود. این مهلت به گروه داده شد اما متاسفانه در شب بعد نیز توافق ما انجام نشد و ازهمین‌رو تصمیم گرفتیم اجرای نمایش را توقیف کنیم.

کدام بازیگر باعث توقیف نمایش شده؟!

پرسشی که اینجا پیش می آید آن است که کدامیک از بازیگران نمایش دیالوگهایی افزون تر از نمایشنامه را به اثر اضافه کرده و باعث توقیف این نمایش شده است.

نمایش “پاییز” که یک بار هم در اوایل دهه هشتاد به کارگردانی نادر برهانی مرند روی صحنه رفته بود در بازه زمانی سالهای بعد از دفاع مقدس یعنی حد فاصل اواخر دهه شصت یا اوایل دهه هفتاد می گذرد. این نمایش پنج بازیگر اصلی دارد. بازیگرانی که جملگی ایفاگر اعضای مختلف یک خانواده هستند.

این بازیگران عبارتند از:

 امیر جعفری: فرزند پسر خانواده که روحیاتی لمپن مابآنه دارد و برای کمک به امرار معاش خانواده سالها در ژاپن به کارگری پرداخته و در بازگشت به ایران از یک طرف به دنبال وصال با دختر محبوب خویش است و از طرف دیگر کنایه هایی می زند که اعضای خانواده که خرج آنها را می داده.

 ناهید مسلمی: مادر خانواده؛ مادری آذری زبان و دلسوز که سعی می کند ویژگیهای تمامی مادران سنتی ایران را داشته باشد.

 ستاره پسیانی: دختر خانواده که قرار است برایش خواستگار بیاید و همین ماجرای خواستگاری است که ماجراهایی را برایش رقم می زند چراکه پسر لمپن خانواده مخالف ازدواج است!

پاییز
بهرام افشاری در نمایی از “پاییز”

 بهرام افشاری: دایی خانواده؛ پیرمردی آلزایمری که مرتب سعی میکند درباره اتفاقات مختلف نظر دهد.

 احمد کاوری: پسر دوم خانواده؛ پسری مذهبی که سالها در دفاع مقدس حضور داشته و فرمانده برخی عملیاتها بوده. او در بازگشت از جبهه ها بی آنکه چشم به مال دنیا و یا سوء استفاده از رزمندگی اش داشته باشد می کوشد با نوشتن مقالاتی برای نشریات درباره برخی معضلات اجتماع اظهارنظر کند.این رزمنده سابق علاقه ای هم دارد به یک همسر شهید که هیچ وقت جرأت ابراز آن را پیدا نمی کند.

بداهه پردازیهای دایی و خواهرزاده کار دست “پاییز” داد

به گزارش سینماژورنال در میان بازیگران “پاییز” امیر جعفری تکیه کلامهای لمپن مابآنه دارد و البته که این تکیه کلامها کاملا منطبق است با شخصیتی که برای وی در نمایش نوشته شده است. برخی اعتقاد دارند این تکیه کلامها در کنار اضافاتی که جعفری به متن وارد کرده موجب انتقاد سرسنگی شده است.

در کنار جعفری، بهرام افشاری که نقش دایی خانواده را بازی میکند هم تا می تواند سعی می کند با بداهه پردازیهای فراوان خود مثلا شرایط نمایش را مخاطب پسندتر کند.

برخی این بداهه پردازیها را باعث ایجاد دردسر برای نمایش “پاییز” دانسته اند و گفته اند بداهه های افشاری در کنار اضافات جعفری موجب ایجاد فشار بر مجید سرسنگی شده اند و او نیز از ترس ورود نهادهای بیرونی شخصا دستور توقیف نمایش را داده است.

پاییز
احمد کاوری و امیر جعفری در نمایی از “پاییز”

بداهه هایی خارج از متن تایید شده!

جالب اینجاست که برخی از بازیگران نمایش هم وقتی در اجراهای ابتدایی اثر در برابر بداهه پردازیهای این دو نفر قرار گرفته اند جا خورده اند و پیش خود گمان کرده اند احتمالا این بخشها با هماهنگی کارگردان انجام شده است اما بعد از پرس و جو از کارگردان وقتی فهمیده اند بداهه ها از طرف بازیگران مذکور وارد کار شده هم متعجب شده اند و هم برایشان این پرسش ایجاد شده که آیا دست بردن در متنی که مجوز اجرا دارد کار را با مشکل مواجه نمی کند.

نهایتا روز گذشته و با توقیف نمایش توسط مجید سرسنگی پاسخ این پرسش هم روشن شده است!

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=1634
image_print
برچسب ها: احمد کاوریامیر جعفریبهرام افشاریپاییزتوقیفمجید سرسنگینادر برهانی مرند
نوشته قبلی

ادعای یک کارگردان: مردم به هنگام پخش سریال من ماهواره‌ها را خاموش کردند!

نوشته‌ی بعدی

سعید سهیلی: در “دلواپسان” دلواپسی‌های خودم نسبت به التهابات اجتماعی را به تصویر می‌کشم/کاراکترهای محوری فیلم آدمهای حاشیه‌نشین جامعه ایران‌اند/کار رگه‌های طنز دارد/اردیبشهت ماه فیملبرداری را آغاز می‌کنم/ساعد سهیلی در “دلواپسان” ایفای نقش نخواهد کرد

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
سعید سهیلی: در “دلواپسان” دلواپسی‌های خودم نسبت به التهابات اجتماعی را به تصویر می‌کشم/کاراکترهای محوری فیلم آدمهای حاشیه‌نشین جامعه ایران‌اند/کار رگه‌های طنز دارد/اردیبشهت ماه فیملبرداری را آغاز می‌کنم/ساعد سهیلی در “دلواپسان” ایفای نقش نخواهد کرد

سعید سهیلی: در "دلواپسان" دلواپسی‌های خودم نسبت به التهابات اجتماعی را به تصویر می‌کشم/کاراکترهای محوری فیلم آدمهای حاشیه‌نشین جامعه ایران‌اند/کار رگه‌های طنز دارد/اردیبشهت ماه فیملبرداری را آغاز می‌کنم/ساعد سهیلی در "دلواپسان" ایفای نقش نخواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم