• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

تحلیل مدیر بهمن‌سبز بر مشکلات سمفا و راه‌اندازی کمیته‌ای برای نظارت بر این سامانه⇐سمفا بدون پشتوانه قانونی به دنبال دخالت در امور صنوف است، اما حداقل گزارش‌دهی که وظیفه قابل انتظار آن است را ندارد!/سمفا از محل فروش بلیت جشنواره درآمد ۳۰۰میلیونی به جیب زد!/این هزینهٔ تازه برای جشنواره و از جیب اهالی سینما چه توجیهی داشت؟/راه‌اندازی کمیته‌ نظارت بر عملکرد سمفا‌ بسیار خوب است اما چرا یک ماه پس از تشکیل کمیته، آن را رسانه‌ای کردند؟/انتخاب نمایندگان صنوف در این کمیته بر چه اساس بوده؟/ چطور ممکن است انجمن سینماداران در جریان تعیین نماینده خود در کمیته نظارت بر سمفا نباشد؟/نباید به بهانه شکست انحصار، انحصارها و کمیته‌های تازه‌ای برای افزایش حضور مجدد چهره‌های همیشگی ایجاد کنیم!!/زمانش رسیده به این انحصار پایان دهیم و منافع همه را ببینیم!!/وزیر تازه ارشاد جلوی نفوذ باندهای قدرت همیشگی در دوران گذار را بگیرد!

13 شهریور 1400
در گزارش
0 0
A A
0
مصطفی+حسینی+بهمن+سبز

مصطفی+حسینی+بهمن+سبز

سینماروزان: مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» با مرور مشکلات سمفا، از تشکیل کمیته راهبری نظارت بر سمفا بدون اطلاع صنوف انتقاد کرد و گفت چند دهه است یک عده مشخص بر این سینما مدیریت می‌کنند ولس زمانش رسیده به این انحصار پایان دهند.

سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» حوزه هنری در خصوص لزوم اصلاح در سازوکار سامانه «سمفا» یا همان سامانه فروش و اکران سینمای ایران برای تداوم فعالیت آن در آینده به خبرگزاری تسنیم گفت: فراهم آوردن سازوکاری برای شکل‌گیری بسترهای تازه فروش بلیت سینمای ایران اتفاق خوبی است که به رونق سینمای ایران کمک می‌کند، اما نباید به بهانه شکست انحصار، ساختارهای موازی و انحصارهای تازه‌ای برای افزایش تصدی‌گری دولت و حضور مجدد چهره‌های همیشگی و غیرمستقل که سال‌ها منافع خود را در سینما دنبال کرده‌اند، ایجاد کنیم.

وی افزود: ما پیش از این بارها چه در گفت‌وگو با مدیران سازمان سینمایی دولت قبل، چه رسانه‌ها صراحتاً ایرادات اساسی «سمفا» را دلسوزانه بیان کردیم. عمده ایرادات به سازوکار تعیین شده برای «سمفا» و عدم تعریف دقیق حدود قانونی برای آن بازمی‌گردد.

مدیرعامل «بهمن سبز» افزود: هرچند وجهی از این انتقادات که جنبه فنی داشت به قیمت تجربه‌های سخت در اختلال فروش بلیت جشنواره‌ ملّی فیلم فجر و عدم پشتیبانی از بلیت‌فروشی جشنواره جهانی و… تا حدودی برطرف شد و در این مسیر به دلیل عدم استفاده از تجارب ده ساله پیشین فروش آنلاین در سینمای ایران، زحمات زیادی برای مردم، سینماداران و صاحبان آثار ایجاد شد، اما همچنان مشکل اصلی «سمفا» در حدود اختیارات آن است. معتقدم برای آینده چنانچه به دنبال حفظ این زیرساخت هستیم، باید تلاش کرد به تعریف اولیه درخصوص ضرورت این سامانه بازگشت و از سلب اختیارات سینماداران و سامانه‌ها با ادعای ترمینالی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: «سمفا» بدون پشتوانهٔ قانونی به دنبال دخالت در امور صنوف است، اما حداقل گزارش‌دهی و شفافیت آمار فروش که وظیفه قابل انتظار آن است را ندارد. شعار اولیه راه‌اندازی چنین سامانه‌ای افزایش شفافیت و دسترسی به اطلاعات بود، اما امروز شما می‌بینید یک آمار مکانیزهٔ ساده فروش و مخاطب هفتگی به تفکیک فیلم و سینما ارائه نمی‌کند. امکانات بیشتری نظیر دسترسی در لحظه به تعداد تیکت آنلاین و حضوری و تفکیک فروش در ساعات مختلف و وضعیت سالن‌ها و… که در پنل قبلی سینماشهر برای تحلیل فروش سینمای ایران در دسترس همگان بود که بماند!

حسینی بیان داشت: شما در گزارش‌های مالی پس از جشنواره فیلم فجر دیدید، سامانه «سمفا» درآمد ۳۰۰ میلیونی از محل فروش بلیت جشنواره برای خود به‌دست آورد! این هزینهٔ تازه برای جشنواره و از جیب اهالی سینما چه توجیهی داشت؟ آیا غیر از این بود که «سمفا»  در ساختار ارشاد تعریف شد و نباید به دنبال عایدی برای خود می‌بود؟ مگر «سمفا» برای تسهیل روند فروش و کمک به سینما نیامد، چرا خرج تازه به جیب سینمای ایران تحمیل کرد؟ آیا امروز نحوه مدیریت در آن مشخص است؟

مدیرعامل «بهمن سبز» خاطرنشان کرد: دلیل اصلی ایجاد «سمفا»، وجود یک ترمینال جهت هماهنگی فعالیت چند سامانه فروش بلیت به‌طور همزمان بود، اما به مرور از ماهیت اصلی خود خارج شد. از سویی شبهه وابستگی «سمفا» به جریان‌ها و افراد خاص، لزوم شورایی اداره شدن آن متشکل از نمایندگان واقعی همه صنوف و افراد دخیل در این فرآیند از جمله خود سامانه‌ها را امروز بیش از پیش جدی کرده است. «سمفا» دارای ایرادات راهبردی است. اگر نسبت‌ها و جایگاه‌ها در آن شفاف نباشد، اتفاقا خودش می‌تواند به انحصارطلبی دامن بزند.

وی درخصوص تشکیل کمیته راهبری برای نظارت بر سمفا  و واگذاری مسئولیت اجرایی فعالیت‌های سمفا به شورای صنفی نمایش گفت: این خبر نیز در نوع خود جالب بود. سؤال اصلی آن است که چنین کمیته‌ای چه زمانی و ترکیب آن به انتخاب چه کسانی و در چه فرایندی تصویب شده است که همه از آن بی‌خبر هستند. سازمان سینمایی وقت، همیشه مدعی شفافیت بوده است، اما عجیب‌ترین سازوکارهای مدیریتی در این زمان رقم خورد. نظارت کمیته‌ای بر عملکرد «سمفا» بسیار خوب است و مطالبه روز نخست ما بود، اما آقایان شفاف کنند که چرا یک ماه پس از تشکیل این کمیته آن را رسانه‌ای کردند؟ آیا انتخاب نمایندگان صنوف در این کمیته براساس رأی‌گیری یا انتخاب نماینده واقعی صنوف بوده است؟ چطور ممکن است انجمن سینماداران در جریان تعیین نماینده خود نباشد؟ چرا پس از تشکیل دو جلسه از ماهیت آن رونمایی کردند؟ چرا ترکیب افراد در همه شوراها یکسان است؟ مسئله اصلی آن است که چند دهه است یک عده مشخصی بر این سینما مدیریت می‌کنند. زمانش رسیده به این انحصار پایان دهیم و منافع همه را ببینیم.

مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» با بیان آنکه پیش از تشکیل کمیته نظارت نیاز به بازنگری در ساختار «سمفا» است، گفت: این کمیته از نگاه ما قانونی نیست. امروز بیش از هر زمان دیگری فارغ از سلیقه و نگاه‌های غیرسینمایی، نیازمند ورود افراد مستقل، جوان و خوش‌فکر به نظام تصمیم‌گیری فرهنگی هستیم که وابسته به جریان‌های قدرت و ذی‌نفع نباشند.

حسینی در پایان بیان داشت: اکنون که در دوران گذار مدیریتی در وزارت ارشاد و ساختارهای سینمایی آن هستیم، از وزیر جدید و تیم کارشناسی آن می‌خواهم برای حل مسائل واقعی سینمای ایران با گروه‌ها و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف سینمایی برای شنیدن مشکلات‌شان بنشینند. خطری که احساس می‌شود آن است که جریان‌های بانفوذ و باندهای قدرت قدیمی از این فضای گذار تغییر دولت استفاده کرده و برای تداوم منافع خود دست به تصمیم‌گیری‌های عجولانه برای مسائل مهمی بزنند که ضرر آن به بدنهٔ اصلی سینمای ایران برسد و افت بیش از پیش مخاطبان را منجر شود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=65229
image_print
برچسب ها: بهمن سبزسایت سینماروزانسیدمصطفی حسینیسینماروزان
نوشته قبلی

رقابت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ پیشرو در “کارویا”

نوشته‌ی بعدی

“بندر بند” در بخش مسابقه جشنواره باتومی

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
فیلم بندربند

"بندر بند" در بخش مسابقه جشنواره باتومی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم