سینماروزان/حامد مظفری: با وجود اکران تکسانس اما موفق فیلم «پیرپسر» در جشنواره فیلم فجر۴۳ و با وجود اعلان قبلی مبنی بر اکران بهاری فیلم توسط موسسه عامریانفیلم، همچنان وضعیت اکران رسمی فیلم مشخص نیست.
بعد از نامه گلایه آمیز اکتای براهنی کارگردان خطاب به ممیزان ارشاد در چرایی بلاتکلیفی فیلمش(اینجا را ببینید) نیما واعظی از فعالان پخش نیز در استوریهایی گلایه کرده از رئیس قبلی شورای صنفی نمایش.این فعال پخش مدعی شده که ارشاد به دنبال اکران «پیرپسر» بوده اما- رئیس قبلی شورا-، ثبت قرارداد اکران فیلم را به تعویق انداخته و اگر رئیس لابی نمیکرد، الان «پیرپسر» در هفته چهارم اکران خود بود.
قبل از این میثم زندی معاون تازه نظارت سینما اکران فیلم «پیرپسر» را در گروِ ابلاغ نظامنامهی درجهبندی فیلمها دانسته بود لیک مهمتر آن است که چرا بعد از ورود به ماه سوم سال ۴۰۴ هنوز شورای صنفی نمایش جدید معرفی نشده تا رئیس قبلی شورای صنفی نمایش دربرابر چنین ادعاهایی قرار گیرد؟
بدیهی است که معاون تازه نظارت، فردی تقریبا بیسابقه در سینماست و همین که بعد از گذشت چهل و چند سال از وقوع انقلاب اسلامی در این مملکت، -دوباره حرف از نظام درجه بندی سنی برای سینمایی میزند که یکی از حلالترین سینماهای دنیاست- یعنی انگار باید دوباره همه چیز از صفر شروع شود ولی چرا نمایندگان پخش و سینماداران به بلاتکلیفی شورای صنفی نمایش واکنش نشان نمیدهند؟
علافی «پیرپسر» برای اکران و احتمالا سوق دادن آن به اکران در نیمه دوم سال را که کنار ثبت قرارداد اکران فیلم «زن و بچه» و اعلام اکران آن از ۱۸ تیرماه بگذاریم، چه دستگیرمان میشود؟ «زن و بچه» با مجوز ارشاد تولید و به عنوان نماینده رسمی سینمای نظام به کن۲۰۲۵ اعزام شد و با اینکه از اختتامیه کن دستش خالی ماند اما خیلی زود تسهیل شرایط اکران آن صورت گرفت تا بتواند گزینه ی اصلی برای معرفی به اسکار۲۰۲۶ باشد؟
بماند که ورود «پیرپسر» در اکران تابستان قطعا نه فقط «زن و بچه» بلکه تمام فیلمهای روی پرده و حتی کمدیها را با یک رقیب سرسخت روبرو خواهد کرد. «پیرپسر» پربحثترین فیلم فجر۴۳ بوده، با اقبال فراگیر منتقدان روبرو گردید و پتانسیل رکوردزنی بالایی دارد.
در مقابل سعید روستایی این بار یکی از الهمانهای فروش آثار قبلی خود-نوید محمدزاده- را ندارد و آمار فروش فیلم دیگر بازیگرش-پیمان معادی- که همین حالا روی پرده است، تعریفی ندارد. حالا اگر «زن و بچه» به پُست «پیرپسر» بخورد، قطعا راه سختی برای جلب مخاطب دارد به ویژه که آرای منتقدان حاضر در کن بر این فیلم نیز چندان تعریفی نداشته.
به غیر از مسالهی اسکار، این عقب انداختن اکران «پیرپسر» توسط رئیس شورایی-که هیچ گاه شخصیت مستقلی نبوده و بیشتر تابع نشان داده- میتواند به غیر از کمک به بی رقیب ماندن فیلم روستایی، در جهت مهندسی اکران هم باشد تا مدیران سینما دست شان برای نیمه دوم سال هم خالی نباشد و فیلمی باشد که آمار فروش را بالا ببرد تا آنها پزش را دهند…؟؟
اینها همه پرسشهایی تحلیلی است که امیدواریم هرچه زودتر و با شفاف سازی روسای سینما جلوی گسترش بیش از حد چنین پرسشهایی گرفته شود.