• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 2 دی 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

جواد عزتی در سریال «وحشی»؛ هماهنگ با هومن/ فراتر از همیشه

1 دی 1404
در گوناگون
2 0
A A
0
جواد عزتی در سریال «وحشی»؛ هماهنگ با هومن/ فراتر از همیشه

سینماروزان/محمد تقی‌زاده: در روزگاری که سریال‌های ایرانی بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین مخاطبان قرار گرفته‌اند، بازی جواد عزتی در «وحشی» محصول فیلم نت به‌ویژه در فصل اول، به یکی از مهم‌ترین نقاط تمرکز بحث‌های سینمایی بدل شده است. عزتی که پیش‌تر با نقش‌های متنوع در سینما و تلویزیون توانسته بود طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با خود همراه کند، این بار در قالب شخصیت «داوود اشرف» به سطحی تازه از بازیگری رسیده است؛ سطحی که نشان می‌دهد او نه‌تنها توانایی ایفای نقش دارد، بلکه قدرت زیستن در نقش را نیز به‌دست آورده است.
شخصیت داوود اشرف در فصل اول، کارگری ساده و گرفتار در چرخه‌ای از خشونت و بی‌عدالتی است؛ انسانی که هم قربانی شرایط اجتماعی است و هم در موقعیت مهاجم و مجرم قرار می‌گیرد. این دوگانگی، به‌جای آنکه به تناقضی سطحی تبدیل شود، در بازی عزتی به عمقی انسانی بدل شده است. نگاه‌های خیره، سکوت‌های طولانی و تغییر ریتم تنفس، ابزارهایی هستند که او با دقت و وسواس به کار می‌گیرد تا فشار روانی و اضطراب شخصیت را منتقل کند. در صحنه‌های زندان، سکوت او پر از معناست؛ سکوتی که بیش از هر دیالوگ، حس بی‌پناهی و خفقان را به مخاطب القا می‌کند.
اگر بخواهیم مصداقی تر و با جزئیات بیشتری نقش داود اشرف و بازی جواد عزتی را تحلیل کنیم می‌توان به دو سکانس حمام و دیدار با خانواده در فصل اول اشاره کرد: در صحنه حمام، جایی که داوود با خشونت و تهدید روبه‌رو می‌شود، عزتی با ترکیب اکت‌های فیزیکی و واکنش‌های درونی، لحظه‌ای پرتنش و به‌یادماندنی خلق می‌کند. این توانایی در کنترل بدن و نگاه، نشان می‌دهد که او به‌خوبی از زبان بدن به‌عنوان مکمل دیالوگ بهره می‌برد. در دیدار با خانواده نیز، تنها با تغییر ریتم نفس و نگاه‌های کوتاه، حس شرمندگی و اضطراب را منتقل می‌کند؛ نمونه‌ای از بازی درونی که کمتر در آثار تلویزیونی ایران دیده‌ایم.
هماهنگی او با کارگردانی هومن سیدی نیز نقشی اساسی در برجسته شدن بازی دارد. قاب‌های بسته، نورپردازی خشن و میزانسن‌های دقیق، فضایی خفقان‌آور و پرتنش ساخته‌اند و عزتی در این میان به‌عنوان عنصر کلیدی برای تکمیل این فضا عمل می‌کند. او درک دقیقی از زبان بصری اثر دارد و توانسته بازی خود را با ریتم و فضای سریال هماهنگ کند. همین هماهنگی باعث شده حضور او در قاب‌ها برجسته‌تر شود و مخاطب درگیر تنش روایت گردد. حتی بیراه نیست اگر سیدی و عزتی را به عنوان دو مکمل و عامل موفقیت در تماشای وحشی عنوان کرد که هر کدام به نحوی در این کیفیت هنری و کمیت تماشا سهمی بوده‌اند.
تفاوت بازی عزتی در «وحشی» با نقش‌های پیشینش نیز اهمیت دارد. اگرچه او در آثار قبلی که مهم‌ترین آنها مالک مالکی در زخم کاری بوده تصویری از شخصیت‌های خشن و جاه‌طلب ارائه کرده بود، اما در «وحشی» توانسته فاصله‌ای معنادار با آن نقش‌ها ایجاد کند. داوود اشرف انسانی‌تر و شکننده‌تر است؛ شخصیتی که در عین خشونت، لحظات ضعف و پشیمانی‌اش برجسته‌تر می‌شود. این تفاوت نشان‌دهنده توانایی عزتی در خلق کاراکترهای متنوع و پرهیز از کلیشه است و جایگاه او را به‌عنوان بازیگری چندوجهی تثبیت می‌کند.
جزئیات بازی او در فصل اول بارها مورد توجه قرار گرفته است. در سکانس‌های معدن، عزتی با حرکات کند و نگاه‌های سنگین، خستگی و فرسودگی جسمی شخصیت را به تصویر می‌کشد. در لحظات رویارویی با همکاران و دوستان، تغییر لحن و شدت صدا نشان‌دهنده کشمکش درونی اوست؛ گاهی پرخاشگر و گاهی فروخورده. در صحنه‌های تعقیب و گریز، بدن او به ابزاری برای نمایش خشونت بدل می‌شود، اما حتی در این لحظات نیز نشانه‌هایی از تردید و پشیمانی در چهره‌اش دیده می‌شود. این جزئیات کوچک، شخصیت داوود را از یک تیپ ساده به کاراکتری پیچیده و باورپذیر تبدیل کرده است.
حالا با گذشت یک فصل از سریال «وحشی»، جواد عزتی در نقش داوود اشرف همان جایگاه منحصربه‌فرد مالک مالکی در «زخم کاری» را پیدا کرده است؛ به‌نحوی که جز لاینفک سریال شده و تماشای «وحشی» بدون او برای مخاطبان غیرممکن به نظر می‌رسد. همان‌طور که مالک مالکی در «زخم کاری» به نماد و محور اصلی روایت بدل شد، داوود اشرف نیز در «وحشی» به شخصیتی تبدیل شده که حضورش نه‌تنها ضروری، بلکه حیاتی است. این جایگاه ویژه نشان می‌دهد عزتی توانسته در دو اثر متفاوت، دو کاراکتر کاملاً متمایز را به‌گونه‌ای خلق کند که هرکدام به ستون اصلی روایت بدل شوند.
در تحلیل‌های سینمایی، بارها به این نکته اشاره شده که عزتی توانسته مرز میان بازیگری و زیست واقعی را کمرنگ کند. او نه‌تنها نقش را اجرا کرده، بلکه آن را زندگی کرده است. این زیست واقعی، مخاطب را به تجربه‌ای نزدیک‌تر به حقیقت می‌کشاند؛ تجربه‌ای که در آن شخصیت داوود اشرف نه یک تیپ نمایشی، بلکه انسانی واقعی با تمام ضعف‌ها و قدرت‌هایش جلوه می‌کند. همین ویژگی است که بازی او را به یکی از تحسین‌برانگیزترین نمونه‌های بازیگری در سال‌های اخیر بدل کرده است.
این روزها می توانید فصل دوم «وحشی» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی، تهیه کنندگی محمدرضا صابری را در فیلم نت تماشا کنید.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=92275
image_print
برچسب ها: سریال وحشیفیلمنت
نوشته قبلی

واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

نوشته‌ی بعدی

فیلم «گلوریا» آماده نمایش شد

مطالب مرتبط

رادیو مقاومت افتتاح شد/ رادیو مقاومت؛ روایت استقامت در دفاع مقدس 12 روزه

رادیو مقاومت افتتاح شد/ رادیو مقاومت؛ روایت استقامت در دفاع مقدس 12 روزه

1 دی 1404

سینماروزان: مراسم افتتاحیه رادیو مقاومت  دوشنبه، اول دی ماه ساعت ۸ صبح در استودیوی رادیو مقاومت برگزار شد. در طلوع...

نشان «خانه دل» جهانی شد

نشان «خانه دل» جهانی شد

1 دی 1404

سینماروزان: نشان گروه هنری «خانه دل» موفق به کسب لوح ممتاز طراحی لوگو از آلمان شد.   نشان گروه هنری...

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

29 آذر 1404

سینماروزان: قطعه موسیقی سنتی-تلفیقی «دوباره یلدا» منتشر شد. این اثر به مناسبت شب یلدا و با هدف پاسداشت رسوم ایرانی...

نوشته‌ی بعدی
فیلم «گلوریا» آماده نمایش شد

فیلم «گلوریا» آماده نمایش شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • پیرپسر+ پسرکشی

    تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟

آنونس رسمی فیلم «احمد» رونمایی شد/ روایتی پرتعلیق از حماسه یک قهرمان +ویدئو

رادیو مقاومت افتتاح شد/ رادیو مقاومت؛ روایت استقامت در دفاع مقدس 12 روزه

نشان «خانه دل» جهانی شد

فیلم «گلوریا» آماده نمایش شد

جواد عزتی در سریال «وحشی»؛ هماهنگ با هومن/ فراتر از همیشه

واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

فرهاد اصلانی، زندان‌بان شد!

«زیبا صدایم کن» از ۲ دی در سینما آنلاین فیلم نت

افشای راز بیلبوردهای عجیب/ری‌برند فیلیمو /داستان یک ذوزنقه!

تبلیغات

ویژه ها

عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟
خبر وسط

عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟

1 دی 1404

سینماروزان: مدتی است که عنایت بخشی بازیگر باسابقه به دلیل عفونت و شرایط نامساعد جسمی در بیمارستان بستری است و...

ادامه مطلب
واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

1 دی 1404
فرهاد اصلانی، زندان‌بان شد!

فرهاد اصلانی، زندان‌بان شد!

30 آذر 1404
پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم