• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 6 دی 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

حمله رسانه اصولگرا به دوجین فیلم سینمای ایران⇐از «خالتور» و «پا تو کفش من نکن» تا «لانتوری» و «اکسیدان» و حتی فیلم ارزشی «اشنوگل»!!

29 آذر 1396
در گزارش
0 0
A A
0
ادعای مدیرمسئول یک روزنامه سینمایی⇐مافیای اکران، حق پخش یک فیلم روی پرده را 4 میلیارد خریده!!!

سینما آیکون سردرسینما

سینماروزان: رسانه های اصولگرا اغلب با محصولاتی که مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند سمپاتی ندارند ولی در مقابل محصولات ارگانی حتی اگر فاقد استانداردهای سینمایی باشند مورد توجه این رسانه ها قرار می گیرند.

به گزارش سینماروزان در یک اتفاق جالب اما روزنامه «جوان» در گزارشی که بهانه اش نامگذاری عناوین محصولات سینمایی بوده است به ده ها فیلم از سینمای ایران انتقاد کرده که هم محصولات ارزشی مانند «اشنوگل» در آن جای دارند و هم محصولات مفرح مطلوب مخاطب عام نظیر «خالتور» و «اکسیدان».

متن کامل گزارش «جوان» را بخوانید:

فيلم‌هايي با اسامي گنگ، نامربوط و حتي توهين‌آميز؛ برخي از آثار سينمايي ايراني نام‌هايي دارند كه علت انتخاب آن هيچ‌وقت مشخص نمي‌شود يا بعد مشخص مي‌شود كه فيلمساز براي القاي متفاوت‌بودن فيلمش نامي را انتخاب كرده‌است كه بيننده تا مدت‌ها با آن در ذهنش كلنجار برود تا به كشف و شهودي درباره فيلم برسد. انتخاب نام، اگر سخت‌ترين كارهاي بشري نباشد، قطعاً يكي از سخت‌ترين‌هاست.
از نامگذاري براي فرزند گرفته كه چندين حديث و روايت و توصيه اخلاقي درباره چگونگي انتخاب نام مناسب براي فرزندان وجود دارد تا نامگذاري برند‌هاي تجاري كه كارشناسان حوزه برندينگ و تبليغات مباحث مفصلي درباره آنچه بايد يك صاحب صنعت يا تجارت براي انتخاب نامي ايده‌آل براي فعاليتي تجاري يا محصولي صنعتي انتخاب كند، ارائه مي‌كنند. همه‌چيز بايد بر اساس اصول پيش برود تا يك شخص از داشتن نامي نامناسب دچار ناراحتي روحي و رواني نشود و درخواست تغيير نام ندهد يا اينكه فعاليتي اقتصادي به خاطر نامناسب بودن نام برند، در رقابت با ديگر برندها شكست نخورد و از دور رقابت حذف نشود! اما در عالم سينما گويا اين قواعد چندان مورد توجه نيست.
بارها شنيده‌ايد كه يك فيلمساز مي‌گويد فيلم‌هايم مانند فرزندانم هستند! چيزي كه خيلي از كارگردان‌ها به آن اعتقاد دارند و خيلي‌هاي ديگر مثل رضا مير‌كريمي كه در مراسم رونمايي از فيلم «امروز» اينگونه ابراز علاقه به فيلم‌ها را احمقانه دانست، با چنين نگاه‌هاي رمانتيك‌گونه به شدت مخالفند، اما همه فيلمسازها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه وقتي از سينما به عنوان يك صنعت پولساز نام برده مي‌شود به آن معناست كه فيلم به عنوان محصول نهايي اين صنعت كاملاً داراي شرايط يك كالاي تجاري است كه براي فروش به جامعه مصرف عرضه شده و مانند يك كالاي تجاري بايد از قواعدي چون كيفيت، مرغوبيت و البته نام مناسب براي ايجاد برند برخوردار باشد.
كريس جونز فيلمنامه‌نويس، كارگردان و مدير انجمن فيلمنامه‌نويسان لندن، در مطلبي با عنوان «10 نكته برتر براي عنوان فيلم شما» به كارگردانان سينما مي‌گويد: عنوان فيلم يا فيلمنامه شما، اولين چيزي است كه اغلب مردم در مواجهه با آن (فيلم يا فيلمنامه) تجربه مي‌كنند. اين كارگردان مي‌افزايد: اولين سؤالي كه پرسيده مي‌شود، اين است كه چرا اين نام انتخاب شده‌است؟ به گفته جونز، در همان لحظه به عنوان يك انسان قضاوت‌هاي سريعي درباره فيلم انجام خواهيم داد. اين كارگردان معتقد است عنوان فيلم مي‌تواند يك مخاطب را به خريد بليت سينما يا يك سرمايه‌گذار را براي سرمايه‌گذاري روي پروژه فيلمسازي ترغيب كند.
جونز توصيه ‌مي‌كند: عنوان فيلم هرچه كوتاه‌تر بهتر است، نام فيلم بايد تداعي‌كننده ژانر آن نيز باشد، بايد صادقانه و مختصر داستان فيلم را منعكس كند. جونز البته توصيه‌هاي ديگري نيز براي نامگذاري دارد، اما صرفاً بر اساس همين چند عنوان اگر قرار باشد درباره نامگذاري فيلم‌هاي ايراني را قضاوت كنيم به موارد جالبي برخواهيم خورد.
براي نمونه حامد محمدي فيلمنامه‌نويس و كارگردان، نام فيلم جديدش را «بيست سانت» گذاشته! به عنوان مخاطب قرار است چه چيز از داستان، ژانر يا هر توصيه‌اي كه جونز به عنوان مدير انجمن فيلمنامه‌نويسان لندن توصيه كرده‌است!برداشت کند، البته حامد محمدي چون پدرش تهيه‌كنندگي كارهايش را بر عهده مي‌گيرد و اصولاً در سينماي ايران با قواعد سينماي تجاري كاري پيش نمي‌رود، نگران اين نخواهد بود كه فيلمش با اين نام موفق خواهد شد يا خير!
يا كارگرداني مثل رضا درميشيان براي فيلمش نام «لانتوري» را انتخاب مي‌كند كه جزو فحش‌ها و الفاظ ركيك است و اصولاً ربط چنداني با داستان فيلم هم ندارد.
از اين دست نامگذاري‌ها در سينماي ايران زياد است؛ «خالتور»، «پا تو كفش من نكن»، «اسب حيوان نجيبي است» «اكسيدان»، «سالاد فصل»، «صورتي»، «چارچنگولي»، «بشارت براي يك شهروند هزاره سوم»، «اشنوگل» و دهها مورد ديگر از اين نوع نامگذاري را مي‌توان بر شمرد كه گويا از سر خستگي يا بي‌حوصلگي بوده‌است.
فيلمساز ايراني هنوز به اهميت نامگذاري فيلم آگاه نشده و همين موضوع بر سرنوشت فيلم تأثير خود را مي‌گذارد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=46234
image_print
برچسب ها: اکسیدانپا تو کفش من نکنخالتورنامگذاری فیلم
نوشته قبلی

حیدریان از احتمال افزایش دو فیلم به فجر گفت!⇔22 فیلم داستانی+2 فیلم مستند یا 20 فیلم داستانی و 4 مستند؟؟

نوشته‌ی بعدی

رقابت دو معاون رسانه ملی بر سر ناصر ملک‌مطیعی دردسرساز شد؟!

مطالب مرتبط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

نوشته‌ی بعدی
کارگردان فیلم بازگشت ناصر ملک‌مطیعی به سینما: شایعات را جدی نگیرید؛”نقش نگار” هیچ مشکلی برای اکران ندارد/انشاءا.. نسخه اصلی فیلم بدون کمترین سانسور روی پرده می‌رود

رقابت دو معاون رسانه ملی بر سر ناصر ملک‌مطیعی دردسرساز شد؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

مرگ شیرین یزدان‌بخش؛ مادری کاریزماتیک، مشابه مامان محترم خودم!

آقای زالو ۱۱۵میلیارد/یوز ۸۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۷میلیارد/کفایت مذاکرات به سمت ۴۰میلیارد/بچه مردم ۱۴میلیارد/دو روز دیرتر ۱۳/۵میلیارد/طهران۵۷ حوالی ۱۳میلیارد/دختر برقی ۱۰میلیارد/احمد دوروزه نیم میلیارد رد کرد/افسانه سپهر دوروزه مماس با ۴۰۰میلیون+آمار کامل فروش 

فقط 4k⇐پوستر فیلم کمدی «جهیزیه» با بازی مهران احمدی، بیژن بنفشه خواه، الیکاعبدالرزاقی، حامد وکیلی، یوسف صیادی و… منتشر شد

«لباس عروسی» به جشنواره بین‌المللی فولکلور هند رفت

پرتاب سه ماهواره ایرانی موضوع نمایش رادیویی شد

نمایش «آقا نعمت» در برنامه «کافه مستند»/ رزاق کریمی از خاطره کار با مرحوم احمد پژمان می‌گوید

«در انتهای روز» در جشنواره فیلم جافنا رقابت می‌کند

سریال «مو به مو»؛ گستاخی لذیذ، نیم‌رخ پرویز و کاروبار ایرج میرزا!

راهیابی «آخرین شیهه…» به جشنوارهٔ شنژن چین/ نامزدی جایزه بهترین فیلم‌برداری 

اکران و نقد «خاکِ سَر به مُهر» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

تبلیغات

ویژه ها

رابعه مدنی(چپ) در کنار شیرین یزدان بخش و شیدا خلیق در "بوسیدن روی ماه"
خبر

مرگ شیرین یزدان‌بخش؛ مادری کاریزماتیک، مشابه مامان محترم خودم!

5 دی 1404

سینماروزان/حامد مظفری: شیرین یزدان بخش بازیگر سینما و تلویزیون در ۷۷ سالگی مرحوم شد.   شیرین یزدان‌بخش متولد ۱۳۲۷ اصفهان...

ادامه مطلب
سریال «مو به مو»؛ گستاخی لذیذ، نیم‌رخ پرویز و کاروبار ایرج میرزا!

سریال «مو به مو»؛ گستاخی لذیذ، نیم‌رخ پرویز و کاروبار ایرج میرزا!

4 دی 1404
فیلم «ماجراجویی در جزیره جیمزباند» با سام درخشانی و محسن کیایی به سینماها می‌آید

فیلم «ماجراجویی در جزیره جیمزباند» با سام درخشانی و محسن کیایی به سینماها می‌آید

3 دی 1404
اصابت موشک مقابل خانه‌ی مهران احمدی! /تهیه‌کننده فیلم «جهیزیه» شرح داد

اصابت موشک مقابل خانه‌ی مهران احمدی! /تهیه‌کننده فیلم «جهیزیه» شرح داد

3 دی 1404
عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟

عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟

1 دی 1404
واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

واکنش مدیر فارابی به دادخواهی سینماگران/دستور بررسی کامل قراردادهای چهل سال اخیر 

1 دی 1404
فرهاد اصلانی، زندان‌بان شد!

فرهاد اصلانی، زندان‌بان شد!

30 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم