• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 11 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

دوئل سارا بهرامی و مجتبی پیرزاده/ به دنبال فرم جدید بودم

احمد سلگی از «یخ بستگی» می‌گوید

20 فروردین 1404
در گوناگون
1 0
A A
0
دوئل سارا بهرامی و مجتبی پیرزاده/ به دنبال فرم جدید بودم

دوئل سارا بهرامی و مجتبی پیرزاده/ به دنبال فرم جدید بودم

سینماروزان/کیوان بهارلویی: احمد سلگی نویسنده و کارگردان نمایش «یخ‌بستگی» که از 18 فروردین 1404 به مدت یک ماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن ناظرزاده کرمانی روی صحنه خواهد بود درباره دلیل انتخاب این متن از بین نوشته‌هایش برای اجرا گفت: هارد لپ تاپ من پر از متن‌های نصف نیمه و ایده‌ها و نمایشنامه‌هایی است که در طول این سالیان نوشته ام، اما واقعیت اینجاست که اجرای آنها صرفاً به تصمیم من بستگی ندارد و باید ببینیم شرایط چگونه یاری می‌کند.

وی افزود: متن «یخ‌بستگی» را سال ۹۷ نوشتم و فکر می‌کنم حداقل ۲۰ بار آن را بازنویسی کرده ام و در تمام این سال‌ها خیلی دلم می خواست این متن را روی صحنه ببرم، حتی یکی دو بار هم اقدام کردم و دوستانی هم به گروه اضافه شدند اما بنا به دلایلی نشد که به اجرا برسیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه کرونا یکی از دلایلی بود که این متن تاکنون روی صحنه نرفته است، بیان کرد: به واسطه بروز کرونا چند سال تئاتر متوقف شد و بعد آن هم اتفاقات سیاسی اجتماعی رخ داد که همچنان روی اجرای تئاتر تاثیر داشت و سالن‌ها خیلی پر نبود برای همین زمان گذشت و گذشت تا رسید به این برهه زمانی.

سلگی درباره ویژگی‌ها و شاخصه‌های متن نمایشنامه «یخ‌بستگی» توضیح داد: مهم‌ترین تفاوت «یخ‌بستگی» نسبت به بقیه متن‌ها این است که به شدت فضایی ذهنی دارد و در واقع ما با یک جور سیالیت ذهنی طرفیم، البته من این سیالیت را یکبار دیگر در نمایش «هویت پروانه‌های مرده» امتحان کرده بودم اما  اینجا خیلی فضا متمرکزتر بر مرور و بازنگری خاطرات و برای دو شخصیت اتفاق می افتد آن هم در لحظه پایانی زندگی‌شان.

کارگردان نمایش «یخ‌بستگی» درباره چالش اجرایی با دو بازیگر گفت: برای متنی که با 2 بازیگر اجرا می شود و طبیعتا خیلی تکیه به بازیگر دارد باید سراغ بهترین گزینه‌های موجود می‌رفتم. مجتبی پیرزاده و سارا بهرامی بازیگران درجه یکی هستند که البته جمع کردن این دو عزیز در یک کار ساده هم نبود، اما به هر حال از خوش‌شانسی و خوشبختی من بود که توانستم آنها را داشته باشم.

وی افزود: البته اگر نمی‌توانستم بازیگران ایده‌آلم را برای این اجرا انتخاب کنم امکان داشت باز هم اجرا را عقب بیندازم زیرا اجرایی که خیلی به بازیگر تکیه دارد، بدون بازیگر خیلی مسلط و توانا نباید روی صحنه برود. به هر حال یک ساعت این دو بازیگر با هم دوئل می کنند و نوع کارگردانی من هم همواره به گونه ای بوده که تکیه‌ام به بازیگر بیشتر از هر چیزی است و در واقع مهمترین عنصر کارگردانی من، بازیگر است برای همین اینجا اهمیت بازیگر بیشتر هم می شود.

احمد سلگی چالش برانگیزترین مساله کارگردانی «یخ بستگی» را اینگونه تشریح کرد: چون ساختار این متن کلاسیک نیست و در واقع ساختاریست که من برای همین متن طراحی کرده ام و بر اساس یک وضعیت ذهنی چیده شده است برای همین در اجرا نمی شود از الگوهای جواب پس داده و کلاسیک کمک گرفت.

این نویسنده تئاتر ادامه داد: همواره در طول تمرین ها به این فکر می‌کردم که اگر متن یک ساختار جدیدی را ارائه می دهد، فرم اجرا هم باید به همان منوال ساختار جدیدی را عرضه کند برای همین این موضوع خیلی خیلی چالش‌برانگیز بود، حتی برای من از نوشتن نمایشنامه هم سخت‌تر بود.

سلگی تاکید کرد: درنهایت میزانسنی را بر اساس روند متن پیاده کردم که حالا باید ببینیم در برخورد با مخاطب چقدر جواب می‌دهد.

وی درباره همکاری با فیدیبو که پلتفرم آنلاین کتاب صوتی است به عنوان تهیه‌کننده و درگاه فروش بلیت و پذیرفتن این ریسک که با یک سایت جدید بلیت‌فروشیس تئاتر همکاری کند، عنوان کرد: من ادبیات نمایشی خوانده ام و همچنانم شغل اولم را نویسندگی می‌دانم برای همین با فضای کتاب بیگانه نیستم. فیدیبو اپلیکیشن است که سال هاست در گوشی موبایل داشته و کتاب‌های آنلاین و صوتی آن را استفاده کرده ام و بعد اتفاقاتی افتاد که با آقای بهدانی مدیرعامل فیدیبو رفاقتی پیدا کردم و فضا جوری پیش رفت که درنهایت این همکاری اتفاق افتاد.

نویسنده نمایشنامه «شاه ماهی» تاکید کرد: بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاده زیرا اتفاق ارزشمندی است که فیدیبو به عنوان یک برند فرهنگی به تئاتر هم ورود کرده است.

سلگی که تجربه نوشتن فیلمنامه و کار در فضای سریال را نیز دارد درباره وضعیت مخاطب در تئاتر نیز گفت: در چند سال گذشته  تئاتر خیلی مهجور بود اما فکر می‌کنم دوباره اوضاع رو به بهبود است و نکته مهم اینکه خود مخاطب هم با یک خرد جمعی انتخاب می‌کند که چه اجرایی را ببیند و در واقع دست به انتخاب می زند.
وی افزود: به نظر من این یکی از جذابیت های تئاترست که تا روز اول اجرا هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که تماشاگر قرارست چه بازخوردی بدهد؛ تماشاگری که حالا حرفه‌ای به شبکه های اجتماعی دسترسی دارد، تئاترها را بررسی می کند، خودش نقد می‌کند، تحلیل می‌کند، در جمع های خودشان با همدیگر درباره اثر صحبت می کنند.

سلگی در پایان بیان کرد: به نظر من همچنان مهم‌ترین عامل برای جذب مخاطب، احترام به اوست. اگر سطح کار به گونه ای باشد که تماشاگر هیجان زده شود و از دیدن کار لذت ببرد و در واقع دریافت قوی از اثر داشته باشد، خود به خود آن تبلیغ اتفاق می افتد و اگر این اتفاق نیفتد حالا هرچقدر هم گروه تبلیغ کند و بخواهد سالن را پر کند باز هم فکر نمی‌کنم خیلی موفق باشد، برای همین به نظر من، حس مخاطب لحظه ای که از سالن  بیرون می رود مهمترین فاکتور برای فروش نمایش است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=87368
image_print
برچسب ها: احمد سلگینمایش یخ بستگی
نوشته قبلی

اکران مستند «نفس» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران

نوشته‌ی بعدی

پاسخ ساسی مانکن به مسعود فراستی!   

مطالب مرتبط

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

9 تیر 1404

سینماروزان/مسعود احمدی: فصل سوم «بازی مرکب» در نمایش خانگی منتشر شد.   «بازی مرکب» (Squid Game)، به کارگردانی دونگ هیوک...

«قابِ معکوس» در اتریش

«قابِ معکوس» در اتریش

7 تیر 1404

سینماروزان/هانیه مظفری: نمایشگاه گروهی «قابِ معکوس» با نمایش ۲۳ اثر از هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و صنایع...

حاتمی‌کیا و تماشای یک عاشقانه آوانگارد+عکس

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

23 خرداد 1404

سینماروزان: ابراهیم حاتمی‌کیا در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ، دلنوشته ای برای سرداران شهید منتشر کرد به شرح...

نوشته‌ی بعدی
پاسخ ساسی مانکن به مسعود فراستی!   

پاسخ ساسی مانکن به مسعود فراستی!   

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • امیرحسین شریفی

    چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    47 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم