• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خواستار شد⇐مجلس يك‌بار ديگر حقوق ضايع شده سينماگران را مورد توجه قرار دهد و یادش نرود بخش عمده سینماگران مستقل گرفتار ورشکستگی شده‌اند!/مجلس يك‌بار ديگر به وضعيت سينما توجه كند و بدنه سینما را معاف از ماليات بدارد!/سايه سياست را از سینما برچيده و دولت و مجلس کنار یکدیگر، مشکلات اهالی سینما را حل کنند!

23 شهریور 1400
در رک و راست
0 0
A A
1

سیدضیاء هاشمی

سینماروزان/سیدضیاء هاشمی(رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران): بیست و یکم شهريور ماه، روزيست كه هر سال از آن به عنوان روز سينما ياد مي‌شود و روزي كه در تقويم كشور با افت و خيزهايي بالاخره ثبت شد. اين روز به ‌طور ويژه‌تري به سينما توجه مي‌شود و چند سالي است كه سينما در اين روز بليت نيم‌بها دراختيار مردم قرار مي‌دهد تا اين روز با حضور در سالن جشن بگيرند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از روزنامه اعتماد، سينما يك رسانه ديداري و شنيداري است كه با فناوري ارتباطي تنگاتنگ دارد و مي‌تواند يكي از جنبه‌هاي اقتصادي هر كشور باشد. پايه‌هاي اوليه اين صنعت در سال 1985 بنيانگذاري شد و بعد از آن گسترش پيدا كرد و جالب است كه بدانيم در ابتداي پيدايش سينما آن را پديده‌اي علمي صنعتي مي‌دانستند اما در سال‌هاي جنگ جهاني اول، سينما به عنوان يك وسيله نمايشي و سرگرمي رونق تجاري يافت.

سينماي ايران طي تاريخ صدساله‌اي كه فراز و فرودهايي داشته ‌و فيلم‌هاي موفقي قبل و بعد از انقلاب توسط هنرمندان اين عرصه خلق شده، در مجامع بين‌المللي شناخته شده است. در اين روز آمارهايي درباره تعداد سينماها و ميزان استفاده مردم از سينما در اين روز ارايه مي‌شود و از افت و خيزهاي چند ساله سينما در جذب مخاطب صحبت مي‌شود اما اي كاش در اين شرايط كه كرونا بيداد مي‌كند كمي به فكر خالقان و دست‌اندركاران اين هنر صنعت باشيم.

اي كاش مجلس شوراي اسلامي يك‌بار ديگر به وضعيت سينما توجه كند و همكاران ما در اين صنف مظلوم را معاف از ماليات بدارد. صنعتي كه اغلب و در طول سال‌هايي كه بازده خوبي داشته هم ضررده بوده است و هيچ‌گاه تراز مالي مثبت نداشته و به ‌طور كل بخش عمده آن ورشكسته بوده و هستند. با آمار دقيقي كه وجود دارد بهتر است، مجلس و دولت بار ديگر با كارشناسي و همفكري و ديد عميق‌تري به سراغ اين هنر صنعت رفته و ماليات هنرمندان را طبق بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۲۷ بهمن ۱۳۸۰ محاسبه كنند و فعاليت‌هاي هنري و به‌ طور ويژه سينمايي و درآمدهاي حاصل از فعاليت‌هاي فردي و جمعي در اين بخش را از پرداخت ماليات معاف نمايند تا اين نارضايتي از شرايط پيش آمده برچيده شود. اي كاش مجلس يك‌بار ديگر حقوق ضايع شده سينماگران را مورد توجه قرار دهد و یادش نرود که بخش عمده سینماگران مستقل، گرفتار ورشکستگی هستند.

در شرايطي كه كرونا اجازه فعاليت در حوزه سينما را به سينماگران نمي‌دهد شبكه نمايش خانگي رونق بهتر و بيشتري دارد اما با تفسير غلط از «صوت و تصوير فراگير» اين رسانه مهم را كه در واقع ويديو درخواستي به تلويزيون سپرد. عملكرد غلط ساترا و واسپاري شبكه نمايش خانگي به اين مجموعه (ساترا) اشتباهي فاحش و عملكردي غلط بود.

در شرايطي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي متولي تمام فعاليت‌هاي هنري در حوزه نمايش و تصوير است به يك‌باره مجموعه ساترا با عملكرد غلط ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري را به هنر تصوير و سينماي كشور وارد آورد. اين سازمان (ساترا) به عنوان يك سازمان تنظيم‌گر وارد حوزه شبكه نمايش خانگي شد اما تا به امروز مصوبه قانوني ندارد. بهتر است كار اين مجموعه به همين سال (1400) و بودجه دريافتي ختم شود و كار وزارت ارشاد را در اوضاع فعلي (فراگيري كرونا) كه عملا فعاليت چنداني ندارند به ركود و شايد بهتر بتوان گفت به تعطيلي نكشانند.

به نظر مي‌رسد با نحوه عملكرد ساترا به اين مهم مي‌رسيم، مبناي اساسي‌اش در مواجهه با توليدات نمايش خانگي مبتني بر «تقابل» تعريف شده است؛ در حالي كه در آغاز راه بهتر بود اين تاكتيك براساس «تعامل» تعريف مي‌شد. بيشتر قضاوت اين سازمان تنظيم مقررات در مواجهه با آثار اين شبكه، احساسي و ضربتي عمل مي‌كند در حالي كه وزارت ارشاد باتوجه به سبقه فعاليت در عرصه تصوير و كارشناساني كه در آن حضور دارند، مي‌توانست عقلاني و تعاملي با هنرمندان برخورد كرده و موفق‌تر عمل كند، زيرا جنس فعاليت در اين حوزه را مي‌شناختند و با شناخت كامل از نوع رفتار هنرمندان با آثارشان برخورد مي‌كردند.

اي كاش در دوره و زماني روز ملي سينما را جشن بگيريم كه ويروس كرونا از جهان برچيده شده باشد و سينما بار ديگر مامن و محفلي براي جمع خانواده‌ها و فراهم آوردن اوقات خوشي براي جامعه باشد. اي كاش سينما را در روز ملي به دور از سياست بازي و سياسي‌كاري جشن بگيريم و سايه سياست از اين هنر صنعت برچيده شده و مشکلات اهالی سینما با کنار هم قرار گرفتن دولت و مجلس حل شده و هنرمندان با فراغ بال بهتري به رونق سينما كمك كنند و اجازه تخيل و روياپردازي را هرچه بهتر به تماشاگران بدهند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=65364
image_print
برچسب ها: جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایرانسایت سینما روزانسیدضیاء هاشمیسینماروزان
نوشته قبلی

جایزه جشنواره تورین برای تدوینگر “لیلا”+عکس

نوشته‌ی بعدی

پاره‌ای از تازه‌ترین اظهارات و ادعاهای سعید راد⇐دستمزد فردین از همه ما بیشتر بود و بعد از او بهروز وثوقی بود و بعد من!!!/دستمزدم در فیلم “هدف”ایرج قادری از دستمزد فردین هم بیشتر بود!/مهدی میثاقیه مخالف حضور من در “صادق کرده” بود و می‌خواست نقش اصلی را به بهروز وثوقی بدهد!/ نقش اول “تنگسیر” را قرار بود من بازی کنم که به بهروز وثوقی داده شد!/بنا بود نقش اصلی “ناخدا خورشید” را بازی کنم ولی داریوش ارجمند جایگزین شد!/هدیه تهرانی برای خوشامدگویی به من، نقشی کوتاه در “دوئل” ایفا کرد!!!

مطالب مرتبط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

نوشته‌ی بعدی
سعید راد

پاره‌ای از تازه‌ترین اظهارات و ادعاهای سعید راد⇐دستمزد فردین از همه ما بیشتر بود و بعد از او بهروز وثوقی بود و بعد من!!!/دستمزدم در فیلم "هدف"ایرج قادری از دستمزد فردین هم بیشتر بود!/مهدی میثاقیه مخالف حضور من در "صادق کرده" بود و می‌خواست نقش اصلی را به بهروز وثوقی بدهد!/ نقش اول "تنگسیر" را قرار بود من بازی کنم که به بهروز وثوقی داده شد!/بنا بود نقش اصلی "ناخدا خورشید" را بازی کنم ولی داریوش ارجمند جایگزین شد!/هدیه تهرانی برای خوشامدگویی به من، نقشی کوتاه در "دوئل" ایفا کرد!!!

دیدگاه‌ها 1

  1. علی می‌گوید:
    قبل 4 سال

    من در مورد جدایی خانم حمیرا وپرویز یاحقی دلیلش را … پرویز یاحقی … شنیده بودم.وترانه.عزیزم دوری نمیتوام،تورو اینجوری نمیخوام،به خدا دوست دارم…..هم به خاطر همین مشکل پرویز یاحقی بوده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم