• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 26 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

رکوردشکنی “باب اسفنجی” در آپارات و نیاز به باب اسفنجی‌های وطنی!

24 مرداد 1403
در خبر
1 0
A A
0
رکوردشکنی "باب اسفنجی" در آپارات و نیاز به باب اسفنجی‌های وطنی!

رکوردشکنی "باب اسفنجی" در آپارات و نیاز به باب اسفنجی‌های وطنی!

سینماروزان: پلتفرم ‌های خانگی یکی از بسترهای مستعد برای عرضه، معرفی و قدرت گرفتن انیمیشن‌های ایرانی هستند که قابلیت محبوب شدن در حد و اندازه «باب اسفنجی» را دارند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از خبرگزاری مهر، حالا ۲۵ سال از ساخت و پخش “باب اسفنجی” می‌گذرد و هنوز هم بسیاری در سراسر جهان به تماشایش می‌نشینند، انیمیشینی که از جذاب‌ترین محصولات نمایشی دنیای انیمیشن‌سازی به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری هم در ایران دارد؛ حالا چند نسل با آن خاطره دارند و به نظر می‌رسد با گسترش قدرت نفوذ و سیطره شبکه‌های اجتماعی و بسترهای هم‌رسانی ویدئو، فضایی تازه برای قدرت‌نمایی آن فراهم آمده است. این انیمیشن چگونه به چنین جایگاهی دست پیدا کرده است و راز محبوبیت تمام نشدنی و حتی مضاعف‌شده آن در عصر اینترنت و بسترهای ارتباطی مجازی، چیست؟

همین هفته گذشته بود که در خبری اعلام شد که براساس آمار رسمی ثبت‌شده در سایت «آپارات» از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا میانه مرداد ماه، مجموع بازدیدها از دسته کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به عدد قابل‌توجه بیش از یک میلیارد دقیقه رسیده است. در میان انیمیشن‌های پرمخاطب هم همچنان «باب اسفنجی» صدرنشین فهرست بیشترین جستجو و تماشا بوده و بعد از آن انیمیشن‌هایی همچون «مرد عنکبوتی»، «دختر کفشدوزکی»، «کوکوملون» و «سگ‌های نگهبان» رکورددار بیشتری جستجو در این سایت هستند.

کارشناس دریایی که انیمیشن ساخت!

«باب اسفنجی» متولد اول می ۱۹۹۹ است. این انیمیشن اولین‌بار در این تاریخ پخش و خیلی زود با استقبال طیف گسترده‌ای از مخاطبان مواجه شد؛ به‌طوری‌که تا می ۲۰۰۲ تعداد بینندگان آن به بیش‌از ۶۱ میلیون نفر رسید که حدود ۲۰ میلیون نفر آن‌ها بین ۱۸ تا ۴۹ سال سن داشتند. خالقش استیون هیلنبرگ است، کارگردانی که در ۲۰۱۸ به‌خاطر نارسایی قلبی درگذشت اما محصولش آنقدر در اقصی نقاط جهان گرفته و پربیننده شده بود که احتمالا دیگر آرزویی را در سر نداشته است. استیون هیلنبرگ اما ابتدا مدرک کارشناسی منابع طبیعی دریایی از دانشگاه کالیفرنیا داشت و تا اواخر دهه هشتاد میلادی به‌عنوان زیست‌شناس دریایی مشغول فعالیت و تدریس بود، او اساسا به اقیانوس علاقه مند بود اما هنر هم از علاقه‌مندی‌هایش به شمار می‌رفت تا این ۲ را با هم ترکیب کند، آرام‌آرام به سمت انیمیشن برود و در نهایت «باب اسفنجی» را خلق کند. «باب اسفنجی» گرچه تا زمانی که خالقش در قید حیات بود تا دوازدهمین فصل تولید شد اما بعد از آن هم به فصل چهارده رسید و الهام بخش ساخت سه فیلم سینمایی شد.

آنچه همه درباره «باب» می‌دانیم!

احتمالا از هر گروه سنی و در هر شرایط فرهنگی باشید، حداقل شده برای یک بار، سفر به دنیای عجیب این انیمیشن را تجربه کرده‌اید؛ همان دنیایی که باب اسفنجی در آن با صمیمی‌ترین دوستش یعنی پاتریک به عنوان یک ستاره دریایی به ماجراجویی می‌پردازند، دوستی که مانند یک ستاره‌ دریایی واقعی خنگ و خل است، یا همان جایی که داستان‌هایی را با آقای خرچنگ رقم می‌زنند و حتی رستوران فست فودی را در زیردریا راه می‌اندازند! قصه‌های باب اسفنجی و رفقایش اساسا در زیر دریا اتفاق می‌افتند. نسل‌های گذشته هر چند باید منتظر پخش هفتگی یا روزانه آن می‌ماندند اما نسل حاضر به لطف گسترش وسایل ارتباطات جمعی و سهولت دسترسی به جدیدترین محتواهای تصویری، به سرعت می‌توانند انیمیشن‌های روز جهان را ببینند یا بارها و بارها در هر موقعیت و مکانی به تماشای آن‌ها بنشینند. به تعبیر دیگر می‌توان گفت انیمیشن‌هایی از جنس «باب اسفنجی» از آن دست محصولات کلاسیک در حوزه سرگرمی محسوب می‌شوند که در مواجهه با ابزارهای ارتباطی عصر اینترنت، نه فقط از رده خارج نشده‌اند که قدرت نفوذ و جذب چندبرابری هم به‌دست آورده‌اند.

تاج برسر «باب» است!

در ابتدای این گزارش به آمار پربازدیدترین انیمیشن‌ها و صدرنشینی «باب اسفنجی» در آن اشاره کردیم. آنچه اما در این فهرست به چشم می‌خورد جای خالی انیمیشن‌های ایرانی است. گرچه فاصله انیمیشن ایران با انیمیشن جهان قابل‌توجه است این اما صنعتی است که بزرگترین کمپانی‌های جهان را به خود جذب کرده است و عظیم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت خود سوق می‌دهد. البته آورده‌ای قابل‌توجه را هم در پی دارد. صنعتی که برای گروه بزرگی از متخصصان، قوه اشتغال‌زایی و خلاقیت را بارور می‌کند، در ایران هم البته در طول یک دهه گذشته هنرمندان در این صنعت و در بخش سینمایی آن توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجه حتی فراتر از مرزها برسند؛ برای مثال «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش 2 سال پیش در سینماهای روسیه به نمایش گذاشته شد و بالغ بر یک میلیون و ۷۳۰ هزار دلار فروخت، فروشی که به گفته محمدامین همدانی تهیه‌کننده‌اش دومین رتبه را در جدول فروش روسیه به خود اختصاص داد یا در نمونه‌ای دیگر «بچه زرنگ» توانست با بالغ‌بر ۶۰ میلیارد تومان رکوردهای فروش در ایران را جابه‌جا کند و با این موفقیت‌ها این امیدواری را ایجاد کنند که همانگونه که در عرصه سینما شاهد اتفاقات خوبی هستیم بعدها در سری‌سازی تلویزیونی هم ممکن است عملکرد موفقی داشته باشیم چون این سری‌سازی‌ها هستند که باعث برندسازی‌های از جنس «باب اسفنجی» در سبد مصرفی مخاطبان می‌شوند.

برای مثال انیمیشن سریالی «ببعی و ببعو» بعد از موفقیت در نمایش‌های تلویزیونی و بسترهای مجازی توانست به نسخه‌ای سینمایی از همین اثر برسد. همانطور که در ابتدای این گزارش گفته شد انیمیشن یکی از ارزآورترین صنعت‌های تصویری جهان امروز است که کمپانی‌های بزرگی به سرمایه‌گذاری در آن می‌پردازند و بسیاری از سهامداران بزرگ جهان حالا گوشه نگاهی به آن دارند. در ایران هم البته درپی موفقیت‌های چند سال اخیر انیمیشن‌های سینمایی بنیادی به همین منظور برایش راه‌اندازی شد تا خط تولید آن و سیر رو به رشدش متوقف نشود. اما به نظر می‌رسد در کنار ورود ارگان‌های دولتی به این مقوله، پلتفرم‌های مرتبط با تولید محتوای تصویری هم می‌توانند در این حوزه حضوری فعال داشته باشند چنانچه به تازگی داریوش فرضیایی که مخاطبان کودک او را با عنوان «عموپورنگ» می‌شناسند، بعد از آنکه مدتی طولانی در تلویزیون به برنامه‌سازی می‌پرداخت و بعد از موفقیت «بالش‌ها» در شبکه نمایش خانگی، باز هم به سراغ همین بسترهای اینترنتی آمد و حالا «لالایی» را برای کودکان در همین شبکه دارد. پلتفرم‌های خانگی، یکی از بسترهای مستعد برای عرضه، معرفی و قدرت گرفتن «باب اسفنجی»های ساخت وطن هستند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=83228
image_print
برچسب ها: آپاراتانیمیش باب اسفنجی
نوشته قبلی

تسلیت سینماروزان به محمد خزاعی رئیس سینمای دولت سیزدهم

نوشته‌ی بعدی

علیرضا خمسه: بازی در نقش “محمودرضا خاوری”، جذاب بود!!!

مطالب مرتبط

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

25 خرداد 1404

سینماروزان: شورای پروانه نمایش، مجوز نمایش دو فیلم را صادر کرد.   امیرحسین علم الهدی مدیر اولیه گروه هنروتجربه پروانه...

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

25 خرداد 1404

سینماروزان: شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر کشور بیانیه‌ای را منتشر کرد. متن بیانیه «شورای عالی خانه...

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

24 خرداد 1404

سینماروزان: بعد از حدود دو هفته، پلتفرم نماوا رفع انسداد شد و فعالیت خود در شبکه خانگی را از سر...

نوشته‌ی بعدی
علیرصا خمسه در فیلم ملاقات با جادوگر مشابه محمودرضا خاوری!

علیرضا خمسه: بازی در نقش "محمودرضا خاوری"، جذاب بود!!!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…
خبر

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: امیر مجاهد نویسنده و کارگردان ایرانی در ۸۲سالگی در ایالات متحده درگذشت. امیر مجاهد متولد ۱۳۲۲ تهران و...

ادامه مطلب
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
استقبال از نصف‌شب تا صلات‌ظهر ⇒رونمایی از تیزر فیلم «پیرپسر» با بازی حسن پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و…+ویدئو

استقبال از نصف‌شب تا صلات‌ظهر ⇒رونمایی از تیزر فیلم «پیرپسر» با بازی حسن پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و…+ویدئو

20 خرداد 1404

پربازدیدها

  • از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

    110 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 44 توئیت 28
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    94 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 38 توئیت 24
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    75 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

صدور پروانه برای دو مدیر اسبق!

بیانیه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر 

بازگشت نماوا به شبکه خانگی 

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و دل‌نوشته‌ای برای سرداران شهید

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

افتتاح ۱۱۴ واحد مسکونی ویژه نیازمندان در هرمزگان با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…
خبر

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

سینماروزان/حامد مظفری: امیر مجاهد نویسنده و کارگردان ایرانی در ۸۲سالگی در ایالات متحده درگذشت. امیر مجاهد متولد ۱۳۲۲ تهران و...

ادامه مطلب
تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

تعلیق کنداکتور شبکه خانگی تا اطلاع ثانوی؟ 

23 خرداد 1404
پردیس سینمایی ارگ تجریش

“دایناسور” در مرز ۱۵۰میلیارد/”صدام” مماس با ۹۰میلیارد/”موسی(ع)” مماس با ۷۰میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۱میلیارد/”خانه ارواح” ۲۱میلیارد/”سلام علیکم…” در مرز ۲۰میلیارد/”رویاشهر” در آستانه ۱۵میلیارد/”پیرپسر” دوروزه ۷میلیارد/شکستِ کامل فیلمی همنام سریال هومن سیدی!+آمار کامل فروش 

23 خرداد 1404
«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

«مجلس ضربت زدن» اثر ضدّسانسور بهرام بیضایی در یوسف‌آباد 

23 خرداد 1404
“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

“پیرپسر” تا صد میلیارد را پر خواهد کرد/با اکران “پیرپسر” سینماداران امیدوار شده‌اند به احیای گیشه محرم و صفر!/هوشمندی مالکان “پیرپسر” آن بود که همان تک‌سانس جشنواره فجر را روی هوا زدند!/همچنان جشنواره فجر تنها جشنواره‌ای است که می‌تواند برای فیلمها، فضای تبلیغاتی موثر ایجاد کند 

22 خرداد 1404
صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

صدور پروانه برای کارگردانان «تیرباران» و «دلشکسته»

21 خرداد 1404
استقبال از نصف‌شب تا صلات‌ظهر ⇒رونمایی از تیزر فیلم «پیرپسر» با بازی حسن پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و…+ویدئو

استقبال از نصف‌شب تا صلات‌ظهر ⇒رونمایی از تیزر فیلم «پیرپسر» با بازی حسن پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و…+ویدئو

20 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم