• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 12 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

در نود و دومین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد:

6 اسفند 1403
در خبر
1 0
A A
0
«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

سینماروزان/هاتف مظفری: نود و دومین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳ به نمایش مستند «سفیدِ ناب» به‌کارگردانی فرناز تبریزی و پوریا نوری اختصاص داشت. سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور «سعید هاشم‌زاده» و «امیرحسین بهروز» منتقدان سینما برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

این اثر محصول ۱۴۰۰ و پرتره‌ای از زندگی و آثار زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده است که با تصاویر آرشیوی بکر به فعالیت‌های هنری این هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون می‌پردازد.

سامان بیات در ابتدای این مراسم گفت: آخرین برنامه سینماتک مستند خانه هنرمندان ایران در سال جاری به نمایش فیلم مستند «سفیدِ ناب» ساخته پوریا نوری اختصاص دارد. امروز فیلمی را برای یادبود پرویز فنی‌زاده هنرمند دیدیم که به نظرم بسیار مهم بوده و قرار است درباره آن صحبت کنیم.

سعید هاشم‌زاده در ادامه این مراسم گفت:  با دو فنی‌زاده نشسته‌ایم تا یادش را گرامی بداریم و زندگی‌اش را مرور کنیم. خود شخصیت فنی‌زاده و فیلمی که درباره او ساخته شده است. این فیلم نکات مهمی را در بر دارد که باید درباره نوع روایت آن صحبت کنیم. فنی‌زاده در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و فیلم نور را بر نقطه تاریک بازیگری سینمای ایران تابانده است. این نقطه تاریک و البته تاریخی، ارزشمند است. فیلم به نوعی دیالکتیک و تخاصم بین دو گروه و دو شیوه را نشان می‌دهد؛ یکی شیوه کلاسیک و دیگری شیوه‌ای مدرن و تجربه‌گرا.

او ادامه داد: فنی‌زاده به لحاظ تکنیکی به گروه اول وابسته است و همیشه به متن تکیه می‌کند. او شخصیت کلاسیک را ارائه می‌دهد، در حالی که گروه دوم با منش درونی خود، کارهای متفاوتی را انجام می‌دهد. این دو گروه در تاریخ با هم دیالوگ دارند و در نهایت دچار تخاصم می‌شوند. با اینکه فنی‌زاده به گروه اول وابسته است، اما در تقابل با آن قرار دارد.

این منتقد سینما در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: چیزی که در مستند مغفول مانده، روایت تاریخی مهمی است که نشان می‌دهد زمانی که اداره تئاترها وارد جریان انقلاب ۱۳۵۷ می‌شوند، بسیاری از این هنرمندان به کارگاه نمایش رفته و در واقع خانه‌نشین می‌شوند. این نکته مهمی است که چگونه فنی‌زاده با انتخاب‌هایش از تاریخ کارگاه نمایش الهام گرفته است…

امیرحسین بهروز در ادامه این نشست گفت: فیلم با لحظه تشییع جنازه آغاز شده و از مرگ شروع می‌شود. این اتفاق برخلاف شیوه مرسوم مستندهای پرتره بوده که معمولاً یک روندی را طی می‌کنند تا به مرگ فرد برسند و چرایی آن را بررسی کنند. در اینجا، مستند با صحنه تشییع جنازه پرویز فنی‌زاده آغاز می‌شود. این مسئله به عنوان نخستین لایه‌ای که ما را با فیلم مواجه می‌کند، نشان می‌دهد که مستند قرار است درباره یک فقدان باشد؛ یعنی مستند با این ایده شروع می‌شود که نبود پرویز فنی‌زاده چه تأثیری دارد و چه فنی‌زاده‌هایی ممکن است در آن زمان یا حتی بعداً ظهور پیدا کنند و اکنون دیگر نیستند.

او افزود: یکی از نکات اساسی در مورد کارهای پوریا نوری و مستندهایی که ساخته، این است که او سعی نمی‌کند به تمام جوانب یک شخصیت یا سوژه بپردازد. بلکه یک نقطه را انتخاب می‌کند و بر اساسش پیش می‌رود. به عنوان مثال وسوسه‌ای برای هر مستندساز وجود دارد که وقتی به شخصی می‌پردازد که او هنوز حیات دارد، به جنبه‌های مختلف زندگی‌اش بپردازد و از دوستانش بپرسد که او چگونه زندگی می‌کند. کار او کاملاً مرکزگرا است. در اینجا نیز مسئله بر سر فقدان است؛ یعنی وقتی پرویز فنی‌زاده نیست، این نبود دقیقاً چه معنایی دارد؟ به همین دلیل است که شاید در این مستند به شکل خاصی به ظهور شخصیت و اینکه او از کجا آمده، دوران کودکی‌اش چگونه گذشته و خانواده‌اش چه بوده، پرداخته نمی‌شود. بلکه مستند مستقیم وارد کارهایی می‌شود که او انجام داده است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=86769
image_print
برچسب ها: مستند سفید ناب
نوشته قبلی

پشت پرده توقیف سریال “تاسیان” چیست؟

نوشته‌ی بعدی

مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

مطالب مرتبط

کانون+کارگردانان+سینمای+ایران

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

11 تیر 1404

سینماروزان: با وجود ورود به ماه چهارم سال هنوز خبری از تشکیل شورای صنفی نمایش جدید نیست و حالا کانون...

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

11 تیر 1404

سینماروزان: همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، رادیو با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی تأثیرگذار، بستر ارتباط عاطفی...

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

10 تیر 1404

سینماروزان: پخش رئالیتی‌شوی «کارناوال» از چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ با انتشار قسمت نخست ادامه می‌یابد. رئالیتی‌شوی «کارناوال» رامبد جوان که...

نوشته‌ی بعدی
مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت «شهرام میراب‌اقدم» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    54 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم