• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 27 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

#سیدضیاء_هاشمی عضو شورای پروانه ساخت سینما بیان کرد⇐برخی فیلمنامه‌های متقاضی پروانه، حتی در سطح تلویزیون هم نیستند چه برسد به سینما!/برخی فیلمنامه‌ها آکنده از حس پوچی و ناامیدی است!/برخی فیلمنامه نویس‌ها حتی زحمت مطالعه در حوزه‌ای که نقد آن را کرده‌اند را هم به خود نمی‌دهند!!/ رخوت و خمودگی در نگارش فیلمنامه‌، متوجه تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای است!/چرا سیاست حمایت از تهیه کننده مستقل جای خود را به سیاست پرورش تهیه کننده با روحیه کارمندی داده!؟

20 تیر 1401
در خبر وسط
0 0
A A
0
سیدضیاء هاشمی

سیدضیاء هاشمی

سینماروزان: متأسفانه بر اساس فیلمنامه‌هایی که مطالعه کردم، وضعیت خوبی را در حوزه فیلمنامه نویسی چه از حیث انتخاب سوژه و چه پرداخت سینمایی ارزیابی نمی‌کنم؛ در واقع با فیلمنامه‌هایی روبرو هستیم که حتی در سطح یک فیلمنامه تلویزیونی هم نیستند چه برسد به سینما.

سیدضیاء هاشمی از اعضای شورای پروانه ساخت سینمایی با بیان مطلب فوق به خبرگزاری مهر گفت: برخی فیلمنامه‌ها حاوی تحلیل‌ها و قضاوت‌های یکسویه از جامعه هستند که متأسفانه روح حاکم بر آنها آکنده از حس پوچی و ناامیدی است.

وی ادامه داد: برخی فیلمنامه نویس های قدیمی هم با نگارش چندین فیلمنامه بطور همزمان عملاً آثارشان از قوام کافی برخوردار نبوده و به تبع منتج به تولید اثر کیفی درخوری نیز نمی‌شوند. در مواردی فیلمنامه نویس ها حتی زحمت مطالعه در حوزه‌ای که نقد آن را کرده‌اند را هم به خود نمی‌دهند، به نظرم این رخوت و خمودگی در نگارش فیلمنامه‌ها، از یک سو متوجه سازمان  و از سویی دیگر متوجه تهیه‌کنندگان و کارگردانان غیرحرفه‌ای سینما است.

این تهیه کننده سینما بیان کرد: باید بپذیریم منشأ اصلی نزول کیفی آثار سینمایی، بی توجهی به فیلمنامه است. بطور مثال اگر درصدی از برآورد هزینه تولید یک فیلم را به دستمزد نگارش فیلمنامه، آن هم در هیئت یک نگاه مؤلف گونه با پشتوانه کار گروهی قرار دهیم و یا حتی در اقتباس به جای کپی شلخته، خلاقیت به خرج داده و با خرده ذوقی پرداخت مضمونی و سینمایی داشته باشیم، حتماً در میان مدت با آثار سینمایی درخوری روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان سینمایی به عنوان متولی سینما مأموریت ارتقا سطح کیفی فیلمنامه‌ها و به طور اولی فیلم‌های تولیدی سینمای ایران را برعهده دارد، توضیح داد: شایسته است این سازمان با ایجاد آرامش و امنیت شغلی در سینما، مداخل آسیب پذیر این حوزه را شناسایی و با سیاست‌های تشویقی و حمایتی در یک فرایند راهبردی میان مدت و بلند مدت ضمن ایجاد انگیزه و احیا ظرفیت‌های خوب فیلمنامه نویسان فعلی به کشف و معرفی نویسندگان جدید با قلم و نگاهی نو ممارست جدی کند.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بیان کرد: این را هم باید بپذیریم که نباید متصل انتظار شاهکارهای سینمایی داشته باشیم؛ به قول زنده یاد علی حاتمی در فیلم «کمال الملک»: هنر مزرعه بلال نیست آقا؛ که هرسال محصول بهتری داشته باشد. در کواکب آسمان هم یکی می‌شود ستاره رخشان، الباقی همه سوسو می‌زنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مساله شرایط فعلی اکران اشاره کرد و تاکید کرد: علل متعددی برای استقبال ضعیف از فیلم‌های روی پرده وجود داشته که شرح هرکدام بحث مطولی را می‌طلبد که در حال حاضر به چند نکته اشاره می‌کنم.

هاشمی گفت: از جمله این موارد، عوامل اقتصادی است که شامل گرانی‌های افسار گسیخته، بنیه مالی ضعیف خانواده‌ها، گرانی قیمت بلیط سینما؛ هزینه هنگفت و ناعادلانه تبلیغات فیلم‌ها به ویژه در رسانه ملی است. مساله دیگر عوامل سینمایی است، در واقع نبود فیلم‌های متنوع متناسب همه سلایق؛ تکراری بودن مضامین فیلم‌ها؛ پرداخت‌های شلخته و کلیشه‌ای، نازل و ضد گیشه در فرم و محتوای برخی فیلم‌ها؛ عدم توجه به وجه سرگرمی فیلم‌ها در عین رعایت استانداردهای کیفی از جمله مواردی است که به عنوان عوامل سینمایی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به عوامل مدیریتی تاکید کرد: مداخله دولت در اکران؛ فقر برنامه‌ریزی مدون در اکران فیلم‌ها؛ نبود سیاست‌های تشویقی برای حمایت از مخاطب و صاحبان فیلم‌ها؛ تعطیلی سینماها به دلیل کرونا و انباشت فیلم‌های در انتظار اکران؛ نبود یک نظام تعاملی با دستگاه‌های دولتی و عمومی برای جذب مخاطب و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها؛ کثرت گرایش به تولید فیلم با مخاطب خاص و محدود به جای تولید فیلم با مخاطب گسترده؛ عدم توجه به اقتصاد بخش خصوصی به عنوان مهمترین مؤلفه صیانت از خانواده سینما و برقرار کننده امنیت شغلی از جمله مواردی است که در بخش عوامل مدیریتی وجود دارد

هاشمی در پایان گفت: متأسفانه سیاست حمایت از تهیه کننده مستقل به عنوان رکن اصلی سینمای پویا جای خود را به سیاست پرورش تهیه کننده با روحیه کارمندی برای تولید فیلم‌های سفارشی داده است.

سیدضیاء هاشمی: برخی از فیلمنامه های متقاضی پروانه در حد تلویزیون هم‌ نیستند
سیدضیاء هاشمی: برخی از فیلمنامه های متقاضی پروانه در حد تلویزیون هم‌ نیستند
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=70362
image_print
برچسب ها: جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایرانسید ضیاء هاشمیشورای پروانه ساخت سينمايي
نوشته قبلی

صدور پروانه همکاری علی انصاریان-سحر قریشی بعد از چهار بار تغییر نام!!!

نوشته‌ی بعدی

یک بازی بی‌مقدمه؟⇔تیزر تازه #پیتوک رونمایی شد!+فیلم

مطالب مرتبط

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

25 آذر 1404

سینماروزان: با دستور شورای صدور مجوز سینمایی، پنج فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند. دو فیلم کودک بامبولک۲ و دختر برقی۲...

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

24 آذر 1404

سینماروزان: فیلم‌برداری دهمین اثر اصغر فرهادی با عنوان «داستان‌های موازی» در پاریس به پایان رسید. فیلمبرداری این فیلم با حضور...

نوشته‌ی بعدی
یک بازی بی‌مقدمه؟⇔تیزر تازه #پیتوک رونمایی شد!+فیلم

یک بازی بی‌مقدمه؟⇔تیزر تازه #پیتوک رونمایی شد!+فیلم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»
خبر

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: حمید طالقانی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۶۰ سالگی فوت شد.   حميد(محمد) طالقاني متولد ۱۳۴۴ تهران، داراي...

ادامه مطلب
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم