• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 28 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

شفاف‌سازی معاون نظارت درباره 5 فیلم رفع توقیف شده⇐«خانه پدری» با درجه 18+ در «هنروتجربه» اکران خواهد شد/اشاره به فتنه88 از هر دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغالهای دوست داشتنی» درآمده است/در «خانه پدری» یک فرد جاهل تصویر شده و نه یک فرد مذهبی!/عدم نمایش فیلم دارای مجوز ساخت افتخار نیست!

26 شهریور 1396
در رک و راست
0 0
A A
0
چند پرسش چالشی از دبیر یک جشنواره تازه‌تأسیس⇐چرا یک جشنواره دیگر؟ چند میلیارد هزینه جشنواره می‌شود؟ مدیریت جشنواره در اختیار آقازادگان؟

ابراهیم داروغه زاده

سینماروزان: بعد از اعلام رسمی نام 5 فیلم «عصبانی نیستم»، «خانه دختر»، «آشغالهای دوست داشتنی»، «پارادایس» و «خانه پدری» به عنوان فیلمهایی که با اعمال اصلاحات یا فیلمبرداری مجدد مشکلشان در کمیته بازبینی حل شده و پروانه نمایش گرفته اند حالا مخاطبان در انتظار آغاز اکران این آثار هستند که گویا بنا شده با راه اندازی یک گروه سینمایی جدید صورت گیرد.

ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت در گفتگو با خبرگزاری اصولگرای «فارس» کوشیده به شفاف سازی درباره چگونگی رفع مشکل فیلمهای مذکور بپردازد.

با توجه به اینکه فیلم های توقیفی در این دولت مجوز نگرفتند این شکل و ایجاد  شورای دیگری برای رفع توقیف فیلم ها، نادیده گرفتن تصمیمات شورای پروانه نمایش نخواهد بود؟

همانطور که مستحضرید اغلب این  فیلم ها مجوز شورای پروانه نمایش دارند و اینطور نیست که همه فیلم ها مجوز نداشته باشند. در زمان اکران با توجه به نظرات منتقدین و شرایط زمانی که برای اکران وجود داشته ایراداتی وارد بوده که در زمان مناسب‌تری با حوصله بیشتری مورد بررسی قرا رمی گرفتند و در یک تعامل بهتر با مدیران و تهیه کنندگان، اگر فیلم ها شرایط مناسب را براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند، برای آن ها تصمیم جدید بگیریم. میدانید که فیلم ها قبل از تولید ، پروانه ساخت می گیرند و با این روند معمولاً فیلم هایی نداریم که با مجوز ساخته شده باشند اما به هیچ وجه امکان نمایش نداشته باشند. برخی فیلم ها البته  ملاحظاتی دارند که صاحبان آثار اگر  ملاحظات را بپذیرند معمولاً قابل نمایش هستند. ما هم فیلم ها را دوباره بررسی کردیم و با کارگردانان و تهیه کنندگان جلسه گذاشتیم و برخی از اصلاحات که صاحبان آثار، قبلا  حاضر به پذیرفتن آن اصلاح نبودند ، پذیرفتند و انجام دادند. البته آثاری را هم داشتیم که  با اصلاحات اندکی در زمان اکران قابل نمایش بودند اما صاحبان آثار نپذیرفتند و فیلم امکان نمایش نیافت و در این دوره که گفت و گو کردیم  اصلاحاتی حتی بعضا فراتر از اصلاحات قبل  به سازندگان پیشنهاد داده شد و پذیرفتند و همراهی کردند. وقتی هم تهیه کننده  فیلمی که ملاحظاتی را برای اکران داشته، قبول می‌کند آن‌ها را مرتفع کند چه کاری است که مانع اکران شویم. در جمهوری اسلامی عدم نمایش فیلم دارای مجوز ساخت افتخار نیست. البته فیلمی که نمایش می دهیم ممکن است مطلوب ما نباشد و در تراز فرهنگ جمهوری اسلامی نباشد. به هر حال در سینما برخی تولیدات توسط بخش خصوصی انجام می شود و با تولیدات رسانه ملی متفاوت است که این بخش کاملاً طبیعی است. اما وقتی فیلمی غیرقابل نمایش باشد باید فیلم مسئله داری باشد. ما از این همکاری که تهیه کنندگان و کارگردانان آثار کردند استقبال می کنیم.

آیا این روند فعالیت و مجوز دادن به توقیفی‌ها منجر به تضعیف اداره شورای پروانه نمایش نخواهد شد؟ از همین حالا در میان فیلمسازان این موضوع گفته می‌شود که  هر فیلمی ساخته شود بعد از گذشت زمان و جلساتی بالاخره پروانه نمایش می گیرد.

هر فیلمسازی که حاضر باشد طبق ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی ایران مجوز ساخت بگیرد و طبق نظر شورای پروانه نمایش رفتار کند ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که فیلم اکران بشود. اینطور نیست که اثری توسط یک فرد فراقانونی ساخته شود و بعد از ساخت به ما فیلم را برای نمایش تحمیل کند. معمولاً فیلم ها براساس مجوز پروانه ساخت تولید می شوند بعد از اجرا در یک نمایش خصوصی یا اولیه ممکن است در برخی فیلم ها پرسش و یا سوء تفاهماتی ایجاد شود یا ملاحظاتی باشد که شورای پروانه نمایش به آن دقت نکرده‌اند. در این موقعیت، جلوی اکران گرفته می شود و ملاحظات به دقت دیده و شنیده می شود. البته شورای پروانه نمایش معصوم نیستند، نکات مطرح شده توسط منتقدین را بررسی می کنند و بازبینی می شود. با تهیه کننده و کارگردان اگر موافق رفع ایرادها باشند صحبت می شود و در نهایت با رفع مشکلات مجوز نمایش دریافت می کند. اما اگر فیلمی بخواهد فراقانونی عمل کند محکم جلوی آن می ایستم. تهیه کننده و کارگردانی هم که حاضر نیست موارد مطرح شده را لحاظ کند طبیعتاً فیلمش با مشکل اکران مواجه خواهد شد.

پیشتر در بعضی از فیلم ها که گفته می‌شد اصلاح شده ، موارد زیادی را در اکران میدیدیم که در فیلم اصلاح نشده بود. در فیلم های اعلام شده  شورا یا شخص شما بر اصلاحات نظارت دارید که مشکلات مرتفع شود.

مشکلاتی  که در اکران فیلم ها در جشنواره ها به وجود آمده مرتفع شده؛ برخی از ملاحظات در آن زمان هم مطرح نشده اما بعد از بازبینی مجدد با ملاحظات اصلاحی بیشتری روبرو شدند و اصلاحات بعدی هم شامل حال این فیلم ها هم شده است. تمام تلاش انجام شده که علاوه بر ملاحظات اولیه موردی باقی نماند که مسئله ایجاد کند.

در فیلم های اعلام شده مشکلاتی از قبیل درشت نمایی مشکلات در خانواده مذهبی و جاری و ساری بودن فتنه در موضوعات دو فیلم است. این آثار چگونه اصلاح شدند؟

در این فیلم ها موضوع پرداختن به فتنه 88 کاملا اصلاح شده است. راجع به فیلم «خانه پدری» برداشت بعضی از منتقدین بوده که خانواده مذهبی هستند. خیلی از دوستان شورای پروانه نمایش قبلی و فعلی نمادی از مذهب در خانواده را ندیدند. یادمان نرود این خانواده یک خانواده سنتی ایرانی متعلق به آن مقطع تاریخی است و نه لزوما یک خانواده مذهبی. از سوی دیگر هم وقتی پیامبر مبعوث شدند دخترکشی مرسوم بوده و پیامبر با دختر خود به عنوان ریحانه صحبت می کنند.  این فرهنگ قدیمی دخترکشی ربطی به اسلام ندارد و فرهنگ غلط جاهلیت است. اگر فردی در ایران این جاهلیت را به نقد بکشد طبیعی است که ارتباطی به مذهب  ندارد. ایرانیان اغلب مسلمان هستند اما این که متدین هستند یا نه، به رفتارهای  شان بستگی دارد. کسی که دخترش را می کشد به سنت پیغمبر هیچ اعتقادی ندارد و به سنت جاهلیت عمل می کند. تأکیدی بر این که شخصیت فرد مذهبی است در فیلم مشاهده نمی شود.

چگونگی اصلاحات «خانه پدری» با توجه به اظهارات کارگردان چگونه بوده است؟

نکته ای که در «خانه پدری» وجود دارد این است که در شورای پروانه نمایش ، قرار شد به این فیلم مجوز اکران محدود در گروه هنر و تجربه  و با شرط سنی داده شود. در آیتم های اطلاع رسانی در فیلم هم عنوان می شود که فیلم  با توجه به صحنه های واجد خشونت برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود. درباره فیلم های فتنه{«عصبانی نیستم» و «آشغالها….»؟} هم در هر دو فیلم  موضوع فتنه منتفی شده است و از فیلم درآمده است.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=42914
image_print
برچسب ها: آشغالهای دوست داشتنیابراهیم داروغه زادهپارادایسخانه پدریخانه دخترکمیته بازبینی فیلمهای بلاتکلیف
نوشته قبلی

با نگاهی خاص به فاجعه پلاسکو⇐«چهارراه استانبول» كليد خورد+نخستين تصاوير

نوشته‌ی بعدی

صدور 2 پروانه نمایش⇐یکی برای مستندساز مذاکرات هسته‌ای+دومی برای معاون فرهنگی اسبق فارابی

مطالب مرتبط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

نوشته‌ی بعدی
تهیه‌کننده سینما و دبیر جشنواره فیلم شهر؛ در کنار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در سوئیس؟!+عکس

صدور 2 پروانه نمایش⇐یکی برای مستندساز مذاکرات هسته‌ای+دومی برای معاون فرهنگی اسبق فارابی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

با حضور بازیگران و عوامل/ اکران خصوصی دو فیلم کوتاه «آغوش پنهان» و «سفید» در سینما تیراژه ۲ برگزار شد

گفتمان اقتدار؛ بازخوانی قدرت

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

تبلیغات

ویژه ها

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو
خبر

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404

سینماروزان: شاید خیلی‌ها اطلاع نداشته باشن که دوبلور شخصیت یانگوم و قطام در سریال امام علی یه نفر هستند. صحبت‌های...

ادامه مطلب
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم