• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 24 مهر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

ماجرای تماس تلفنی پرویز شهبازی با یک سیاستگذار هنروتجربه برای حل مشکل نظرات منفی مخاطبان اینترنتی!!!

13 مرداد 1395
در گفتگو, گوناگون
3 0
A A
4
ماجرای تماس تلفنی پرویز شهبازی با یک سیاستگذار هنروتجربه برای حل مشکل نظرات منفی مخاطبان اینترنتی!!!

پرویز شهبازی

سینماژورنال: پرویز شهبازی کارگردانی که 4 سال قبل با “دربند” توجهات را در جشنواره سی و یکم به خود جلب کرده و دو سال قبل هم حضور فیلمنامه ای اش با “خانه دختر” با توجه مخاطبان جشنواره سی و سوم روبرو شده بود در جشنواره سی و چهارم با “مالاریا” حضور داشت؛ فیلمی که به دلایل مختلف که اصلی ترین آن ریتم کند اثر بود نتوانست توجهات را به خود جلب کند.

به گزارش سینماژورنال “مالاریا” اخیرا برای حضور در یکی از بخشهای جشنواره ونیز با نام “افقها” انتخاب شده است و پرویز شهبازی به بهانه این حضور گفتگویی داشته است با “شرق”؛ گفتگویی که در بخشی از آن گلایه های تند و تیز شهبازی از نقدهای منفی برآمده از جشنواره به شدت به چشم می خورد.

پرویز شهبازی که انگار از این گلایه ها به شدت دلخور بوده آن طور که خودش روایت کرده سعی نموده در تماس با هوشنگ گلمکانی منتقد قدیمی که بعد از راه اندازی گروه هنروتجربه به عنوان سیاستگذار در این گروه مشغول به کار شد از او بپرسد که برای مقابله با این نقدها چه می‌شود کرد؟ گلمکانی هم آب پاکی را دست او ریخته که کاری نمی شود کرد چون اینترنت هم خوبی دارد و هم بدی!!!

ابتدا متن گفته های شهبازی درباره واکنش مخاطبان به “مالاریا” در جشنواره را بخوانید:

در جشنواره فجر اتفاق عجیب‌وغریبی که افتاد این بود که برخی از منتقدان – بی‌هیچ غرضی- تحت‌تأثیر جو اینترنتی و تماشاگران جوانی قرار گرفتند که چشمشان با این‌جور فیلم‌سازی آشنا نبود و باعجله شروع به نوشتن نقد منفی کردند! توقع این است که منتقد، تماشاگر را با فیلم ناآشنا و به قول شما نوجو آشنا کند، نه‌اینکه همان ریویو‌های اینترنتی و غیرتخصصی را که فرض کنید یک تماشاگر ١٦، ١٧ساله نوشته، به زبان شیک‌تر بزند!

اگر طوری که فراستی همه‌جا می‌گوید نظر تماشاگر در کیفیت یک فیلم ملاک است، پس وجود منتقد اصلا برای چیست؟ بله، سینما متکی به تماشاگر است، اما اینکه فیلم‌ساز به‌دنبال سلیقه تماشاگر باشد حرف لَغوی است. خب دراین‌میان گروه دیگری از منتقدان بودند که شجاعانه از «مالاریا» دفاع و جو را ملایم کردند و من قدردانی می‌کنم. نه به‌خاطر فیلم خودم، به‌خاطر توجهشان به سینمایی که راه آسان را در پیش نمی‌گیرد و تلاش نوآورانه می‌کند و این عین احترام به تماشاگری است که نمی‌خواهد در سینما هم فیلم‌های شبیه سریال‌ها را ببیند.

اندکی بعد از جشنواره با هوشنگ گلمکانی تماس گرفتم و گفتم واقعا چه باید کرد؟ در فضاهای اینترنتی تعدادی اندک نمی‌گذارند بحث جدی در بگیرد. فقط فحش می‌دهند. همان ترول‌ها! گفت چه‌کار می‌شود کرد اگر فضاهای اینترنتی خوبی‌هایی دارد، باید بدی‌هایش را هم بپذیریم و حرف درستی بود. من پیشنهاد دادم نه برای فیلم من، به‌طور‌کلی منتقدان اسم‌ورسم‌دار در نوشته‌هایشان تماشاگران را در قبال فیلم‌های – حتی به‌ظاهر- نوآورانه به خویشتن‌داری دعوت کنند تا سینما پیشرفت کند و «مغول»‌های کیمیاوی را اسم بردم که اگر منتقدان نبودند و این فیلم را چند دهه به دندان نمی‌کشیدند که تماشاگران نگاتیو‌هایش را هم تکه‌پاره می‌کردند! گلمکانی گفت، من شخصا هرکاری از دستم بربیاید برای فیلمت می‌کنم و کرد و من همین‌جا از او تشکر می‌کنم.

⇓⇓⇓

پی نوشت سینماژورنال:

 وجه تناقض بار گفته های شهبازی آنجاست که یک جای حرفهایش بیان می دارد “ اینکه فیلم‌ساز به‌دنبال سلیقه تماشاگر باشد حرف لَغوی است” ولی در جریان تماس با سیاستگذار هنروتجربه به او پیشنهاد می‌دهد منتقدان اسم و رسم‌دار(!) تماشاگران را در قبال فیلمهای نوآورانه-که احتمالا به زعم ایشان فیلم خودش هم یکی از آنهاست- به خویشتن داری دعوت کنند!!!

پرسش اول این است؛ فیلمسازی که سلیقه تماشاگر برایش ارزشی ندارد چرا تا این حد از نقدهای منفی همان تماشاگران گلایه مند است؟ یک گمانه می‌تواند ناظر بر نگرانی احتمالی شهبازی نسبت به تأثیرپذیری سرمایه گذاران از این نظرات و عدم توانایی در پیدا کردن سرمایه گذار برای کارهای بعدی باشد.

پرسش بعدی این است چطور زمانی که فیلمهای قبلی شهبازی و مثلا “دربند” یا همان “خانه دختر” با اقبال مخاطبان در فضای مجازی روبرو شدند ایشان به گلایه از این اینترنت نپرداخته بود؟

پرسش بعدی تر اینکه اگر به زعم ایشان در فضاهای اینترنتی فقط تعداد “اندکی” هستند که نمی گذارند بحث جدی دربگیرد این همه گلایه از یک عده “اندک” و حتی تماس با یک منتقد برای پیدا کردن راه حلی جهت مقابله با این “اندک” چه معنایی دارد؟

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=26587
image_print
برچسب ها: پرویز شهبازیدربندمالاریاهوشنگ گلمکانی
نوشته قبلی

حبیب اسماعیلی: “ناردون” می‎تواند رونقی اساسی به گیشه دهد

نوشته‌ی بعدی

حوزه هنری “لانتوری” را تحریم کرد+واکنش رییس حوزه هنری به این تحریم/پرسش سینماژورنال: واکنش سازمان سینمایی به تحریم یک فیلم مجوزدار چیست؟

مطالب مرتبط

صدرنشینی «یوز» در فروش هفتگی سینماها/ پوستر جدید انیمیشن رونمایی شد

صدرنشینی «یوز» در فروش هفتگی سینماها/ پوستر جدید انیمیشن رونمایی شد

23 مهر 1404

سینماروزان: انیمیشن سینمایی «یوز» در هفته گذشته با پشت سر گذاشتن آثار کمدی توانست جایگاه اول گیشه سینماها را تصاحب...

پخش «انجمن اشباح» از 29 مهر در فیلم‌نت

پخش «انجمن اشباح» از 29 مهر در فیلم‌نت

23 مهر 1404

سینماروزان: برنامه «انجمن اشباح» کاری از محمدرضا علیمردانی از سه شنبه 29 مهر پخش خود را به طور اختصاصی در...

تعریف متفاوتی از مدیوم سینما در قالبهای مختلف/روایت مصطفی محمودی منتقد و کارشناس سینما از ناصر تقوایی

تعریف متفاوتی از مدیوم سینما در قالبهای مختلف/روایت مصطفی محمودی منتقد و کارشناس سینما از ناصر تقوایی

22 مهر 1404

سینماروزان: مصطفی محمودی مدرس دانشگاه و منتقد و پژوهشگر حوزه سینما و تاتر در توییتی به بهانه درگذشت ناصر تقوایی...

نوشته‌ی بعدی
“لانتوری” 16+ شد

حوزه هنری "لانتوری" را تحریم کرد+واکنش رییس حوزه هنری به این تحریم/پرسش سینماژورنال: واکنش سازمان سینمایی به تحریم یک فیلم مجوزدار چیست؟

دیدگاه‌ها 4

  1. نسترن می‌گوید:
    قبل 9 سال

    واقعا نگران شمام جناب شهبازی
    به عنوان مخاطبی که علاقه دارم به عیار14 و دربند و حتی خانه دختر
    واقعا برام عجیبه وقتی امثال من به مالاریا ایراد گرفتیم که خط داستانی روشنی نداره و بیشتر یه بازیگوشیه شما
    به جای اینکه به این فکر کنی چطور باید فیلمتو اصلاح کنی برای اکران عمومی
    به سراغ منتقدی که دایره مخاطباش پر پرش بیشتر از هزار نفر نیست میری و التماس دعا داری
    اخه برادر من! گذشت اون دهه شصت که به لطف انحصار رسانه ای یه مجله میتونست نظرات مدیران سینما رو حقنه کنه به ملت…

    پاسخ
  2. حسنک می‌گوید:
    قبل 9 سال

    این منتقد اگه موفق بود که نمیرفت کارمندی یک گروه کاملا دولتی رو بکنه؛ لااقل خودش بعد از سی سال مجله داری یه گروه سینمایی راه مینداخت

    پاسخ
  3. الی می‌گوید:
    قبل 9 سال

    زمانی که برای دربند کف زدند تماشگران فیلمتون ترول!! و اوباش نبودن؟!!

    از مجری بی استعدادی برای مثلاً فروش فیلمتون استفاده می کنید و فیلم نامه نویس خوبی هم نیستید و بارها گقته اید فقط فیلم نامه های خودتون رو خواهید ساخت…… چه انتظاری دارید؟

    پاسخ
  4. امیررستگار مهر می‌گوید:
    قبل 5 سال

    من ب این موضوعات کار ندارم فقط شما بگین ایران ب نظرتون سینما داره یعنی میشه بش گفت صدا سیما؟ فک نکنم چون بنده سیمای خانوادگی میبینمش هر کس دست برادر خاله عمه عمو خواهرشو گرفته اورده تو این عرصه و راهای ورود افراد مستعد رو بستن یکی ک چهره و استعداد و اشنا با تکنیک و ابزار بازیگریه و معنا و مفهوم درسته کلمیه بازیگری رو درک کرده ناکام و نا امید مونده باید چیکار کنیم یکی چهره استعداد و همه چی تکمیله تا حدودی اما راهشو نمیدونه چ باید کنه من خودم یکی از اون افرادم ک ماتو مبهوت موندم ب کجا رجوع کنم چیکار کنم ب هدفم برسم غرق رویا و ارزو نشدم اما غرق هدف و علاقم شدم چون شرایط یک بازیگر رو دارم مگه یک بازیگر بجز چهره فیزیک و استعداد و تکنیک و ابزار بازیگری و درک کلمیه بازیگر دیگه چی باید داشته باشه سخته جای تاسف داره درد اوره ی عده وارد سینما شدن ک هنوز نمیدونن فرهنگ چیه و شبو روز گیسو گیس کشی میکنن و ب هم میپرن علیه هم پست منتشر میکنن جای تاسف داره بجای خدمت ب خلق الله در حال دعوا و پرخاشگریین اگه این فرهنگه ما نخاستیم میخایم بی فرهنگ بمونیم اگه میشه راهنمایی کنید چیکار کنیم سینمای ایران ختشه دار شده با ورود ی مشت بلا بنسبت افراد سود جو و نابلد حتا ب رفتار و ادب حرفه ای این عرصه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

    حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    811 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 324 توئیت 203
  • فیلم «قسطنطنیه» و عواقبِ شیوع ویروس مردانه!؟

    155 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 62 توئیت 39
  • همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟

    49 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 12
  • اکران پس از دو سال توقیف/رونمایی از تیزر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، صابر ابر و…+فیلم

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • خداحافظی نیکی کریمی با بازیگری!؟/توضیحات این بازیگر را بخوانید

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10

آخرین مطالب

عطشِ نوجوانی/پوستر فیلم«غریزه» با بازی امین حیایی، پانته‌آ پناهیها و‌.. در آستانه‌ی اکران منتشر شد+عکس

صدرنشینی «یوز» در فروش هفتگی سینماها/ پوستر جدید انیمیشن رونمایی شد

پخش «انجمن اشباح» از 29 مهر در فیلم‌نت

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد

تعریف متفاوتی از مدیوم سینما در قالبهای مختلف/روایت مصطفی محمودی منتقد و کارشناس سینما از ناصر تقوایی

نمایش انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه دهه ۳۰ تا ۷۰ در بخش ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پی درگذشت «ناصر تقوایی»

روزی که استاد گفت: مبارک باشد!/یادداشت احمد احمدی تهیه‌کننده و فیلمبردار در رثای ناصر تقوایی

فیلم «غیبت موجه» در سینما آنلاین فیلم‌نت

اقتباس به‌جای تألیف!/فوت ناصر تقوایی که “قیصر” را “باج‌خور” می‌دید و ناخداخورشید را “معتبر”!

تبلیغات

ویژه ها

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد
خبر

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد

22 مهر 1404

سینماروزان: سعيد مظفری دوبلور باسابقه ایرانی در ۸۳سالگی مرحوم شد. سعید مظفری زاده ۱۳۲۱ شاهرود بود و بعد از پایان دبیرستان...

ادامه مطلب
ناصر تقوایی

اقتباس به‌جای تألیف!/فوت ناصر تقوایی که “قیصر” را “باج‌خور” می‌دید و ناخداخورشید را “معتبر”!

22 مهر 1404
تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

21 مهر 1404
بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

21 مهر 1404
دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

20 مهر 1404
شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

20 مهر 1404
روایت تهیه کننده «سه بیگانه» از مذاکره مستقیم با مقامات قضایی برای رفع توقیف فیلمش و تلاش برای اکران در نوروز96

تکانه‌ای به نام تبلیغات!/مرگ مسعود ردایی؛ تهیه‌کننده‌‌ی سینما و تلویزیون

20 مهر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم