• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 16 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

13 خرداد 1404
در خبر
1 0
A A
0
«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

سینماروزان/مهدی فلاح: ششصد و بیست و چهارمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ به نمایش فیلم «مالیخولیا» اثر لارس فون‌تریه (۲۰۱۱) اختصاص داشت. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور امیرحسین بهروز (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده سامان بیات بود.

فیلم «مالیخولیا» روایتی دوپاره دارد: بخش نخست درباره «جاستین» است که در آستانه ازدواج قرار دارد، در حالی که سیاره‌ای در حال نزدیک شدن به زمین است؛ رویدادی که نشانه پایان جهان تلقی می‌شود. بخش دوم، به روایت خواهر جاستین، «کلر»، و همسرش، «جان»، می‌پردازد که با نزدیک شدن فاجعه، زندگی‌شان در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.

امیرحسین بهروز در ابتدای نشست گفت: اگر بخواهم از منظر تحلیل ژانری به سینمای فون‌تریه بپردازم، نقطه عزیمت من در این نشست بررسی تغییر رویکردهای ژانری او، به‌ویژه در ارتباط با ملودرام است. فون‌تریه پیش‌تر در سه‌گانه قلب طلایی شامل «شکستن امواج»، «احمق‌ها» و «رقصنده در تاریکی»، به‌خوبی نشان داده بود که چطور ملودرام‌هایی با محوریت زن می‌سازد. در این دسته‌بندی، یکی از مهم‌ترین انواع ملودرام، ملودرام زن ناشناس است؛ زنی که از سوی مرد یا جامعه مردسالار نادیده گرفته می‌شود و از این نادیده‌انگاری، مصیبت‌هایی برایش رقم می‌خورد. فون‌تریه در «رقصنده در تاریکی» و «احمق‌ها» این را به‌خوبی بازنمایی کرده است.

وی در ادامه گفت: در «مالیخولیا» ما با تغییر رویکردی مواجهیم؛ این‌بار وارد حوزه‌ای می‌شویم که منتقدان از آن به‌عنوان ملودرام زن بدبین یاد می‌کنند. در این الگو، شخصیت زن دچار شک، پارانویا یا بی‌تفاوتی نسبت به جهان اطراف می‌شود. جاستین نماد چنین زنی است: زنی که در ترس از تبدیل‌شدن به مادر یا خواهرش، یا درگیر شدن در یک زندگی تکراری، جهان را از منظر پساآخرالزمانی تجربه می‌کند.

بهروز در ادامه با اشاره به ارتباط فیلم مالیخولیا با آثار آندری تارکوفسکی گفت: فون‌تریه در پایان ضد مسیح (۲۰۰۹) فیلم را به آندری تارکوفسکی تقدیم می‌کند. این ارجاع نه‌فقط یک ادای احترام ساده، بلکه نشانی از تأثیر عمیق اندیشه تارکوفسکی بر «مالیخولیا» است. اگر این فیلم را در کنار فیلم «ایثار» تارکوفسکی قرار دهیم، شباهت‌های زیادی میان شخصیت‌های کلیدی و ساختار روایی آن‌ها می‌یابیم. جان (همسر کلر) نماینده عقلانیت علمی است؛ کسی که با نظم، داده‌ها و منطق پیش می‌رود. او نماد جهان آپولونی است. در مقابل، جاستین نماد جهانی است بدون ما؛ گویی او از مرگ بازگشته و جهان را از آن سوی پایان دیده است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم فیلم، که محوریت با شخصیت کلر است، تضاد میان علم‌گرایی (جان) و شهود یا بدبینی (جاستین) عمیق‌تر می‌شود. جان که نماد عقل است، در برابر نابودی جهان فرو می‌ریزد. از سوی دیگر، جاستین، که حامل نگاه زن بدبین است، بدل به شخصیت اصلی می‌شود. در اینجا کلر به‌عنوان زنی که سعی دارد خانواده‌اش را حفظ کند، به مرحله‌ای از فروپاشی می‌رسد و عملاً به شخصیت زن ناشناس بدل می‌شود. این تغییر ژانری از زن ناشناس به زن بدبین، و سپس بازگشت به زن ناشناس، از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد ساختار این فیلم است.

این منتقد سینما با نگاهی جامعه‌شناسانه به فیلم گفت: برخلاف آثار قبلی فون‌تریه که عمدتاً دوربین در طبقه کارگر سیر می‌کند، در مالیخولیا او به دل جامعه بورژوازی نفوذ می‌کند و شکست عقل‌گرایی، علم و ثروت را در مواجهه با پایان جهان به تصویر می‌کشد. از این منظر، برخی خوانش‌های مارکسیستی فیلم را نیز می‌توان معتبر دانست.

در ادامه نشست، بهروز به نقش کودک فیلم اشاره کرد: در فیلم، کودکی وجود دارد که نماد آینده است. بارها کلر از جاستین به‌عنوان «سنگ‌تراش» یاد می‌کند؛ کسی که برای کودک، خانه‌ای خیالی از چوب می‌سازد، با اینکه می‌داند این سازه هیچ‌گونه پناهی در برابر نابودی نیست. این صحنه، به‌نوعی شام آخر است؛ آرامشی پیش از مرگ. این سکانس در مقابل پایان ایثار تارکوفسکی قرار می‌گیرد که با ایثار فردی، جهان نجات پیدا می‌کند؛ اما در مالیخولیا، هیچ رهایی‌ای در کار نیست. نابودی، بی‌هیاهو و زیباست.

او در پایان گفت: فون‌تریه با «مالیخولیا» نه‌فقط ضد سبک فیلم‌های آخرالزمانی هالیوودی عمل می‌کند، بلکه با بهره‌گیری از عناصر زیبایی‌شناختی و رویکردی اگزیستانسیال، تجربه‌ای از مرگ جهان و فروریزی نظم عقلانی را برای مخاطب خلق می‌کند. این فیلم، شاید یکی از شخصی‌ترین و تلخ‌ترین آثار فون‌تریه باشد؛ جایی که زیبایی، در نقطه‌ پایان، معنا پیدا می‌کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=88495
image_print
برچسب ها: فیلم مالیخولیا
نوشته قبلی

…و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

نوشته‌ی بعدی

هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

مطالب مرتبط

حضور «افعی تهران» در بخش بین‌الملل جشنواره تلویزیونی شانگهای   

حضور «افعی تهران» در بخش بین‌الملل جشنواره تلویزیونی شانگهای  

15 خرداد 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: «افعی تهران» به عنوان نخستین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی که توسط فیلم‌نت تولید شده است، در جشنواره...

برگزیدگان معرفی شدند/درخشش تولیدات «انجمن» در جشنواره سایه

برگزیدگان معرفی شدند/درخشش تولیدات «انجمن» در جشنواره سایه

15 خرداد 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: برگزیدگان جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی سایه معرفی شدند و آثار تولیدشده در «انجمن سینمای جوانان ایران» حضوری...

اکران مستند «انیو: نگاه موسیقی» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

اکران مستند «انیو: نگاه موسیقی» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

14 خرداد 1404

سینماروزان/مهدی فلاح: مستند «انیو: نگاه موسیقی» ساخته جوزپه تورناتوره در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود.   این مستند محصول...

نوشته‌ی بعدی
هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

هومن سیدی با "وحشی" ترکاند/رکوردها شکست 

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

حسین ملکی(نفر چهارم از راست) در پشت صحنه فیلم "گروگان" در کنار حسین فرحبخش و جمشید آریا
خبر وسط

طعنه جمشید آریا به ممیزان ارشاد!؟

14 خرداد 1404

سینماروزان: جمشید هاشم پور یا همان جمشید آریا که سال‌هاست از آن نقش‌های اکشن فیزیکال فاصله گرفته، با بیانی طعنه‌آلود...

ادامه مطلب
پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی/ بیانیه جدید پلتفرم نماوا منتشر شد

پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی/ بیانیه جدید پلتفرم نماوا منتشر شد

13 خرداد 1404
هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

13 خرداد 1404
از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

11 خرداد 1404
جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404
توقیف «سووشون» با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

توقیف سریال «سووشون» و فیلترینگ نماوا با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

9 خرداد 1404
پردیس اکومال کرج

“دایناسور” ۱۴۵میلیارد/”موسی(ع)” در مرز ۷۰میلیارد/”صدام” ۶۵میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۵میلیارد/”بامبولک” ۱۷میلیارد و “خانه ارواح” ۱۵میلیارد/”سلام‌علیکم حاج‌آقا” در مرز ۱۱میلیارد/”زیبا صدایم کن: ۷میلیارد/”بی سروصدا” ۳میلیارد+آمار کامل فروش

9 خرداد 1404

پربازدیدها

  • شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی "خانه ارواح" با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    شما واقعا خواجه‌ای؟ ⇐تیزر فیلم کمدی “خانه ارواح” با بازی پژمان جمشیدی و کاظم سیاحی منتشر شد+ویدئو 

    145 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 58 توئیت 36
  • نسخه‌ی زنانه مازیار(شهره) لرستانی روی پرده!+توضیحات کارگردان درباره حذف نامش از تیتراژ

    81 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 32 توئیت 20
  • رسانه انگلیسی منتشر کرد: داستان کامل فیلم «زن و بچه»سعید روستایی   

    77 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 31 توئیت 19
  • زایش یک زندگی⇐رونمایی از تریلر ۱۲۳ ثانیه ای سریال «سووشون» با بازی میلاد کیمرام، بهنوش طباطبایی و…+ویدیو

    69 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 28 توئیت 17
  • داود اشرفِ سریال «وحشی» در واقعیت کیست؟/ قاتلی که از زندان فرار می‌کند؟

    68 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 27 توئیت 17
  • صدام در ایران/رونمایی از تیزر فیلم کمدی «صددام» با بازی رضا عطاران، پریناز ایزدیار و…+ویدیو

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • انتشار آرای کامل اسکرین‌دیلی بر جشنواره کن۲۰۲۵/«تصادف ساده» با جعفر پناهی: اول/«زن و بچه»سعید روستایی: سوم از آخر!

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8

آخرین مطالب

حضور «افعی تهران» در بخش بین‌الملل جشنواره تلویزیونی شانگهای  

برگزیدگان معرفی شدند/درخشش تولیدات «انجمن» در جشنواره سایه

طعنه جمشید آریا به ممیزان ارشاد!؟

اکران مستند «انیو: نگاه موسیقی» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

فیلم پرمخاطب «صددام» و وارونگی افکار عمومی 

پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی/ بیانیه جدید پلتفرم نماوا منتشر شد

«کمدی سیاه» پیتر شفر تابستان امسال در سالن حافظ روی صحنه می‌رود

سینمای اجتماعی؛ نوری که از تَرَک سقف می‌چکد…

هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

تبلیغات

ویژه ها

حسین ملکی(نفر چهارم از راست) در پشت صحنه فیلم "گروگان" در کنار حسین فرحبخش و جمشید آریا
خبر وسط

طعنه جمشید آریا به ممیزان ارشاد!؟

14 خرداد 1404

سینماروزان: جمشید هاشم پور یا همان جمشید آریا که سال‌هاست از آن نقش‌های اکشن فیزیکال فاصله گرفته، با بیانی طعنه‌آلود...

ادامه مطلب
پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی/ بیانیه جدید پلتفرم نماوا منتشر شد

پیگیری حل مسائل از مراجع قانونی/ بیانیه جدید پلتفرم نماوا منتشر شد

13 خرداد 1404
هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

13 خرداد 1404
از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

از خاطراتِ مگوی خالقان «دلیران تنگستان» و «کیف انگلیسی» تا فیلترینگ نماوا به‌خاطر «سووشون»!

11 خرداد 1404
جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

جشنواره لوتوس و مصائب مستقل بودن!

10 خرداد 1404
توقیف «سووشون» با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

توقیف سریال «سووشون» و فیلترینگ نماوا با وجود حذف بیست دقیقه از قسمت اول!

9 خرداد 1404
پردیس اکومال کرج

“دایناسور” ۱۴۵میلیارد/”موسی(ع)” در مرز ۷۰میلیارد/”صدام” ۶۵میلیارد/ “کوکتل مولوتف” ۶۰میلیارد/”رها” ۳۵میلیارد/”بامبولک” ۱۷میلیارد و “خانه ارواح” ۱۵میلیارد/”سلام‌علیکم حاج‌آقا” در مرز ۱۱میلیارد/”زیبا صدایم کن: ۷میلیارد/”بی سروصدا” ۳میلیارد+آمار کامل فروش

9 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم