• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 19 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

13 خرداد 1404
در خبر
2 0
A A
0
«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

«مالیخولیا»؛ یکی از تلخ‌ترین آثار فون‌تریه/ «وقتی زیبایی، در نقطه‌ پایان معنا پیدا می‌کند»

سینماروزان/مهدی فلاح: ششصد و بیست و چهارمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ به نمایش فیلم «مالیخولیا» اثر لارس فون‌تریه (۲۰۱۱) اختصاص داشت. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور امیرحسین بهروز (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده سامان بیات بود.

فیلم «مالیخولیا» روایتی دوپاره دارد: بخش نخست درباره «جاستین» است که در آستانه ازدواج قرار دارد، در حالی که سیاره‌ای در حال نزدیک شدن به زمین است؛ رویدادی که نشانه پایان جهان تلقی می‌شود. بخش دوم، به روایت خواهر جاستین، «کلر»، و همسرش، «جان»، می‌پردازد که با نزدیک شدن فاجعه، زندگی‌شان در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.

امیرحسین بهروز در ابتدای نشست گفت: اگر بخواهم از منظر تحلیل ژانری به سینمای فون‌تریه بپردازم، نقطه عزیمت من در این نشست بررسی تغییر رویکردهای ژانری او، به‌ویژه در ارتباط با ملودرام است. فون‌تریه پیش‌تر در سه‌گانه قلب طلایی شامل «شکستن امواج»، «احمق‌ها» و «رقصنده در تاریکی»، به‌خوبی نشان داده بود که چطور ملودرام‌هایی با محوریت زن می‌سازد. در این دسته‌بندی، یکی از مهم‌ترین انواع ملودرام، ملودرام زن ناشناس است؛ زنی که از سوی مرد یا جامعه مردسالار نادیده گرفته می‌شود و از این نادیده‌انگاری، مصیبت‌هایی برایش رقم می‌خورد. فون‌تریه در «رقصنده در تاریکی» و «احمق‌ها» این را به‌خوبی بازنمایی کرده است.

وی در ادامه گفت: در «مالیخولیا» ما با تغییر رویکردی مواجهیم؛ این‌بار وارد حوزه‌ای می‌شویم که منتقدان از آن به‌عنوان ملودرام زن بدبین یاد می‌کنند. در این الگو، شخصیت زن دچار شک، پارانویا یا بی‌تفاوتی نسبت به جهان اطراف می‌شود. جاستین نماد چنین زنی است: زنی که در ترس از تبدیل‌شدن به مادر یا خواهرش، یا درگیر شدن در یک زندگی تکراری، جهان را از منظر پساآخرالزمانی تجربه می‌کند.

بهروز در ادامه با اشاره به ارتباط فیلم مالیخولیا با آثار آندری تارکوفسکی گفت: فون‌تریه در پایان ضد مسیح (۲۰۰۹) فیلم را به آندری تارکوفسکی تقدیم می‌کند. این ارجاع نه‌فقط یک ادای احترام ساده، بلکه نشانی از تأثیر عمیق اندیشه تارکوفسکی بر «مالیخولیا» است. اگر این فیلم را در کنار فیلم «ایثار» تارکوفسکی قرار دهیم، شباهت‌های زیادی میان شخصیت‌های کلیدی و ساختار روایی آن‌ها می‌یابیم. جان (همسر کلر) نماینده عقلانیت علمی است؛ کسی که با نظم، داده‌ها و منطق پیش می‌رود. او نماد جهان آپولونی است. در مقابل، جاستین نماد جهانی است بدون ما؛ گویی او از مرگ بازگشته و جهان را از آن سوی پایان دیده است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم فیلم، که محوریت با شخصیت کلر است، تضاد میان علم‌گرایی (جان) و شهود یا بدبینی (جاستین) عمیق‌تر می‌شود. جان که نماد عقل است، در برابر نابودی جهان فرو می‌ریزد. از سوی دیگر، جاستین، که حامل نگاه زن بدبین است، بدل به شخصیت اصلی می‌شود. در اینجا کلر به‌عنوان زنی که سعی دارد خانواده‌اش را حفظ کند، به مرحله‌ای از فروپاشی می‌رسد و عملاً به شخصیت زن ناشناس بدل می‌شود. این تغییر ژانری از زن ناشناس به زن بدبین، و سپس بازگشت به زن ناشناس، از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد ساختار این فیلم است.

این منتقد سینما با نگاهی جامعه‌شناسانه به فیلم گفت: برخلاف آثار قبلی فون‌تریه که عمدتاً دوربین در طبقه کارگر سیر می‌کند، در مالیخولیا او به دل جامعه بورژوازی نفوذ می‌کند و شکست عقل‌گرایی، علم و ثروت را در مواجهه با پایان جهان به تصویر می‌کشد. از این منظر، برخی خوانش‌های مارکسیستی فیلم را نیز می‌توان معتبر دانست.

در ادامه نشست، بهروز به نقش کودک فیلم اشاره کرد: در فیلم، کودکی وجود دارد که نماد آینده است. بارها کلر از جاستین به‌عنوان «سنگ‌تراش» یاد می‌کند؛ کسی که برای کودک، خانه‌ای خیالی از چوب می‌سازد، با اینکه می‌داند این سازه هیچ‌گونه پناهی در برابر نابودی نیست. این صحنه، به‌نوعی شام آخر است؛ آرامشی پیش از مرگ. این سکانس در مقابل پایان ایثار تارکوفسکی قرار می‌گیرد که با ایثار فردی، جهان نجات پیدا می‌کند؛ اما در مالیخولیا، هیچ رهایی‌ای در کار نیست. نابودی، بی‌هیاهو و زیباست.

او در پایان گفت: فون‌تریه با «مالیخولیا» نه‌فقط ضد سبک فیلم‌های آخرالزمانی هالیوودی عمل می‌کند، بلکه با بهره‌گیری از عناصر زیبایی‌شناختی و رویکردی اگزیستانسیال، تجربه‌ای از مرگ جهان و فروریزی نظم عقلانی را برای مخاطب خلق می‌کند. این فیلم، شاید یکی از شخصی‌ترین و تلخ‌ترین آثار فون‌تریه باشد؛ جایی که زیبایی، در نقطه‌ پایان، معنا پیدا می‌کند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=88495
image_print
برچسب ها: فیلم مالیخولیا
نوشته قبلی

…و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

نوشته‌ی بعدی

هومن سیدی با “وحشی” ترکاند/رکوردها شکست 

مطالب مرتبط

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

18 آبان 1404

سینماروزان: اکران فیلم کمدی کج‌پیله گرچه موفق و با اقبال مخاطبان روبرو شده ولی تقریبا از روز اول اکران، مشکلات...

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

18 آبان 1404

سینماروزان: در تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش، دستور اکران دو فیلم صادر شد.   شورا مقرر کرد فیلم «دو روز...

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

18 آبان 1404

سینماروزان: تیزر فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» منتشر شد. در شعار تبلیغاتی این فیلم که داستانی درباره فرزنددار شدن یک...

نوشته‌ی بعدی
هومن سیدی با "وحشی" ترکاند/رکوردها شکست 

هومن سیدی با "وحشی" ترکاند/رکوردها شکست 

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • بالاخره سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده «چای تلخ» دلیل اصلی ناتمام ماندن فیلم را فاش کرد: پای یک جمعیت منسوب به «فلسطین» و عطاءالله مهاجرانی در میان است !!؟+اعلام رقم دقیق برآورد تقوایی و ارقام بیشتری که صرف شده ولی فیلم کامل نشده!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • مرگ مرتضی فرزانه پردرآمدترین عکاس-خبرنگار دوران طلایی مطبوعات/مضروب با پنجه بوکس به‌خاطر آذر شیوا!

    26 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 7
  • درخواست حمیرا- خواننده‌ی زن لس‌آنجلسی- از مدیران فرهنگی+فیلم

    25 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6
  • صدور پروانه برای چند ارگانی‌ساز+یک درام زنانه+همسر سابق رویا تیموریان و…

    22 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 9 توئیت 6
  • دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5

آخرین مطالب

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

فرهاد آییش در نقش نقاش نامدار در نمایش «باد زرد ونگوگ» 

معرفی ضلع سوم بدنامی/سینا مهراد رو در روی امیر آقایی در سریال “بدنام” یادآور یک جدال خاطره‌انگیز

انتصاب دبیر جشنواره ایثار

«شبی که ماه کامل شد» به هند رفت/ آبیار: خوشحالم که سینمای ایران مورد توجه هندی‌ها قرار گرفت

علیرضا رییسیان کارگردان سینما مطرح کرد: چرا درخواستِ حذف پروانه ساخت را به دعواهای سیاسی بدل کرده‌اند؟/با بیانیه‌نویسی مخالفم/مساله اصلی سینما، پروانه ساخت نیست/بودن یا نبودن پروانه ساخت، اهمیت ندارد/پروانه ساخت هم مثل فیلترینگ/مساله اصلی، عدم نمایش واقعیتِ جامعه است/چطور زن می‌تواند مرد شود و مرد می‌تواند زن باشد؟/چرا خود زن نمی‌تواند به صورت واقعی زن باشد؟

تصویر امیر نوروزی در نقش مامور آگاهی سریال «کوری» رونمایی شد  

تبلیغات

ویژه ها

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس
رک و راست

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

18 آبان 1404

سینماروزان: فائقه آتشین خواننده لس‌آنجلس‌نشین، برای مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی، یک دسته گل فرستاد. مراسم بزرگداشت تقوایی با اجرای سعید...

ادامه مطلب
توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

18 آبان 1404
دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

18 آبان 1404
خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

18 آبان 1404
علیرضا+رییسیان

علیرضا رییسیان کارگردان سینما مطرح کرد: چرا درخواستِ حذف پروانه ساخت را به دعواهای سیاسی بدل کرده‌اند؟/با بیانیه‌نویسی مخالفم/مساله اصلی سینما، پروانه ساخت نیست/بودن یا نبودن پروانه ساخت، اهمیت ندارد/پروانه ساخت هم مثل فیلترینگ/مساله اصلی، عدم نمایش واقعیتِ جامعه است/چطور زن می‌تواند مرد شود و مرد می‌تواند زن باشد؟/چرا خود زن نمی‌تواند به صورت واقعی زن باشد؟

18 آبان 1404
شادمهر عقیلی و پیشنهاد دوکلمه‌ای ایرج طهماسب به محمود کلاری!/پیشنهادی که کار نکرد!

شادمهر عقیلی و پیشنهاد دوکلمه‌ای ایرج طهماسب به محمود کلاری!/پیشنهادی که کار نکرد!

17 آبان 1404
نزول، حرامه؟⇐رونمایی از پوستر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد و پردیس احمدیه و فرهاد آییش و گوهر خیراندیش و…+عکس

نزول، حرامه؟⇐رونمایی از پوستر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد و پردیس احمدیه و فرهاد آییش و گوهر خیراندیش و…+عکس

17 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم