• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 14 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

مانی حقیقی: فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم، فیلم می‌سازم که سؤال بسازم

در نخستین برنامه «فیلم‌پژوهی» خانه هنرمندان ایران مطرح شد

10 مرداد 1404
در خبر
2 0
A A
0
مانی حقیقی: فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم، فیلم می‌سازم که سؤال بسازم

مانی حقیقی: فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم، فیلم می‌سازم که سؤال بسازم

سینماروزان: نخستین برنامه «فیلم‌پژوهی» با بررسی فیلم «اژدها وارد می‌شود» ساخته‌ی مانی حقیقی، ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴ توسط انجمن مدرسان سینما و با همکاری خانه هنرمندان ایران، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست، مانی حقیقی، علی مصفا، امیرحسین قدسی و جمعی از چهره‌های فرهنگی حضور داشتند. اجرای این برنامه بر عهده امیرحسین بابایی بود.

 

در ابتدای نشست، بهنام حسینی رییس انجمن مدرسان، گفت: برنامه‌ای که انجمن مدرسان سینمای ایران طراحی کرده و با همکاری خانه هنرمندان برگزار می‌شود، با هدف ترویج نگاه تحلیلی و پژوهشی به سینما شکل گرفته است. امیدوارم این نشست بتواند رویکرد تحلیل‌محور و آکادمیک را در میان مخاطبان سینمایی‌مان تعمیق بخشد و توجه آن‌ها را به این شیوه نگاه به فیلم‌ها جلب کند.

 

امیر حسین بابایی که دبیری این رویداد را برعهده داشت، در ادامه این برنامه، درباره‌ هدف آن توضیح داد: سینمای ایران پر از فراز و نشیب است. در زمان‌هایی که سینمای ما شکوفا بوده، علاوه بر همراهی و هم‌افزایی سینماگران طراز اول، حضور جدی پژوهشگران و منتقدان کاربلد نیز در این موفقیت‌ها مشهود بوده است. در مقابل، هر جا که سینمای ایران دچار افت و رکود شده، می‌توان رد پژوهش‌های فرمایشی، رفع‌تکلیفی و نقدهای سطحی و شتاب‌زده را یافت؛ نقدهایی که متأسفانه این روزها زیاد با آن مواجه می‌شویم. واقعیت تلخ این است که امروز بدنه سینمای ایران روی خوشی به پژوهش و پژوهشگر نشان نمی‌دهد. با این حال، در مواجهه با نقد، چاره‌ای جز واکنش ندارد. اما همان‌طور که خود شما بهتر می‌دانید، در این روزگار، نقد سینمایی از اصالت نقد هنری فاصله‌ی زیادی گرفته است. بسیاری از این نقدها نه تنها روشنگر نیستند، بلکه گمراه‌کننده‌اند، فرهنگ‌ساز نیستند و اغلب با تخریب و توهین همراه‌اند.

 

بابایی در ادامه بیان کرد: یکی از پدیده‌های نگران‌کننده این است که وقتی فیلم‌سازان با چنین نقدهایی مواجه می‌شوند، گاهی دچار ناامیدی و تردید می‌شوند؛ مخصوصاً وقتی تلاششان را در سطح یک فیلم جهت‌دار تقلیل می‌دهند. از همه بدتر، آنجاست که منتقد در ظاهر می‌خواهد از فیلم یا فیلم‌ساز تعریف کند، اما با نگاهی تحقیرآمیز می‌گوید: «با وجود بازی بد، فیلم‌برداری بد، موسیقی بد… یک صحنه خوب بود!» این لحن، عمیقاً تحقیرآمیز است. آیا می‌توان جلوی این جریان را گرفت؟ به نظر می‌رسد نه، چرا که این جریان، قدرت زیادی پیدا کرده و صفحات مجازی‌اش با همین لحن توهین‌آمیز تغذیه می‌شوند. تنها کاری که می‌توان کرد، برگزاری برنامه‌هایی از این جنس است تا حداقل از زهر این جریان کاسته شود.

 

او ادامه داد: فیلم‌پژوهی بزرگداشت یک فیلم یا یک فیلم‌ساز خاص نیست؛ بزرگداشت خود سینماست. بزرگداشت احترام به مخاطبی است که می‌خواهد در عمق آثار هنری تأمل کند. احترام به احساسی است که خانواده‌ی سینما به آن نیاز دارد.خیلی خوشحالیم که در گام نخست، با یک فیلم‌ساز درجه‌یک و یک فیلم درخشان آغاز می‌کنیم؛ هر دو شایسته‌ی احترام‌اند.

 

در ادامه این برنامه، پانته‌آ منصوری با موضوع «بررسی درهم‌تنیدگی ژانری و حقیقت واژگون: کارکرد عناصر سودو ـ داکیومنتری در این اثر»، رامتین‌شهبازی با موضوع «بازی نشانه‌های تخیل ژیلبر دوران در بازنمایی تصویری فرهنگ عامه در این اثر»، مجتبی ارحام‌صدر با موضوع «بررسی معرفت توده و تاریخ جنون در نگاهی روانکاوانه»، حسین حیدری با موضوع «اژدها وارد می‌شود؛ وضعیت پست‌مدرن» و پرویز جاهد (به صورت ویدیویی) با موضوع «متاسینما و روایت خودبازتابانه مانی حقیقی در این اثر» به ارائه دیدگاه‌های پژوهش‌محور خود درباره فیلم «اژدها وارد می‌شود» پرداختند.

 

در ادامه برنامه، پنل گفت‌وگوی ویژه‌ای با حضور مانی حقیقی، به دبیری امیرحسین بابایی و با همراهی مسیح نوروزی برگزار شد. در این بخش، علاوه بر طرح پرسش‌هایی از سوی مجریان، برخی از مخاطبان نیز نظرات و سوالات خود را با کارگردان فیلم در میان گذاشتند.

 

مانی حقیقی در پاسخ به نخستین پرسش این نشست درباره‌ی نسبت سینمای شخصی با جریان اصلی سینما گفت: نمی‌دانم دقیقاً تعریف سینمای شخصی چیست، ولی اگر منظور از آن، داشتن امضای مشخص و وفاداری به یک جهان‌بینی باشد، بله، همیشه تلاشم همین بوده. اما در عین حال برایم مهم است که هر فیلم تجربه‌ای متفاوت باشد و در تکرار نیفتم.

 

در مورد «اژدها وارد می‌شود»، شاید بشود گفت که بیشتر از همیشه از دل دغدغه‌های شخصی‌ام بیرون آمده، ولی به شکل عامدانه‌ای تلاش کردم در قالبی روایت شود که نه فقط ذهنی و فردی، بلکه مشارکتی و گفت‌وگومحور باشد.

در ادامه، از حقیقی درباره‌ی نسبت واقعیت و تخیل در فیلم و نحوه‌ی مواجهه مخاطب با این دوگانه سوال شد. حقیقی در پاسخ گفت: تخیل و واقعیت در سینما رقیب یا دوگانه نیستند. در اژدها وارد می‌شود، اصراری بر تعیین‌تکلیف آنچه ‘واقعی’ یا ‘جعلی’ است نداشتم. برعکس، دوست داشتم مخاطب در تعلیقی مداوم بماند. گاهی تصور می‌کنیم مستند یعنی حقیقت و داستانی یعنی دروغ، اما هر دو فرم روایت‌اند. فیلم من نه دروغ می‌گوید، نه راست. فقط روایت می‌کند، آن‌هم با زبانی چندلایه.

 

در ادامه مجری با اشاره به مؤلفه‌های متافیکشن و خودآگاهی روایت در فیلم، پرسید که چطور این تکنیک‌ها در دل قصه‌ای معمایی و به ظاهر خطی جا گرفته‌اند. حقیقی در پاسخ گفت: واقعیتش این است که از ابتدا طرح روشنی برای متافیکشن نداشتم. بیشتر، از دل بازی با فرم‌های مستند و داستانی، این ویژگی بیرون آمد. وقتی شما آدم‌هایی را وارد فیلم کنید که نقش خودشان را بازی می‌کنند ولی در متنی ساختگی، خود به خود وارد نوعی خودآگاهی روایت می‌شوید. برای من، بازی کردن با ساختار مهم‌تر از وفاداری به هرگونه‌ی خاصی از روایت بود.

 

در بخش دیگری از پنل، از مانی حقیقی درباره‌ی نقش عنصر فضا و لوکیشن در شکل‌گیری جهان فیلم سؤال شد. او پاسخ داد: جزیره‌ی قشم، گورستان، کشتی به گل نشسته، صداها، خاک، درخت‌ها… همه‌ی این‌ها فقط عناصر صحنه نیستند، شخصیت‌اند. همیشه برایم مهم بوده که فضا به‌تنهایی بار دراماتیک و معنایی داشته باشد. حتی انتخاب رنگ و بافت در فیلم‌برداری هم در خدمت این هدف بود که فضا حرف بزند، مستقل از دیالوگ یا کنش.

 

در پایان این پنل، برخی حاضران در سالن، نظرات و پرسش‌هایی درباره‌ی جنبه‌های فرمی و محتوایی فیلم مطرح کردند؛ از جمله نسبت فیلم با تاریخ رسمی، روایت استعاری، یا حتی تأثیرپذیری از ادبیات پست‌مدرن. مانی حقیقی با روی خوش به سوالات پاسخ داد و تأکید کرد که بخشی از زیبایی سینما برای او، همین امکان خوانش‌های متنوع و گاه متضاد است: اگر فیلم فقط یک معنا داشته باشد، دیگر نیازی به تحلیل نیست. من فیلم نمی‌سازم که جواب بدهم، فیلم می‌سازم که سؤال بسازم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=89404
image_print
برچسب ها: خانه هنرمندان ایرانمانی حقیقی
نوشته قبلی

توسط انجمن سینمای جوانان ایران/آثار محمدرضا مرادی در بسته «۴ فیلم ۴ اقتباس» روی پرده می‌رود

نوشته‌ی بعدی

“صددام” ۱۲۲میلیارد/”پیرپسر” ۱۰۴میلیارد/”مرد عینکی” ۳۱میلیارد/”زن و بچه” ۲۸میلیارد/”فرمانروای آب” دوروزه ۲۵۰میلیون!+آمار کامل فروش

مطالب مرتبط

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

13 آبان 1404

سینماروزان: اولین ویدئوی از بازی رضا عطاران در فیلم‌ «خواب» منتشر شد. «خواب» را مانی مقدم به تهیه‌کنندگی امیرحسین حیدری...

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

13 آبان 1404

سینماروزان: در آستانه اکران فیلم سینمایی "قرمز یواش" از تیزر این کمدی اکشن رونمایی شد. "قرمز یواش" به نویسندگی و...

ایفای نقش متفاوت محمدحسین لطیفی در ساخته بابک برجسته/ روزهای پایانی فیلمبرداری «گلوریا» در تهران 

ایفای نقش متفاوت محمدحسین لطیفی در ساخته بابک برجسته/ روزهای پایانی فیلمبرداری «گلوریا» در تهران 

13 آبان 1404

سینماروزان: تولید فیلم سینمایی «گلوریا» در تهران به روزهای پایانی خود رسید. فیلمبرداری این اثر به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی...

نوشته‌ی بعدی
پردیس+زندگی

"صددام" ۱۲۲میلیارد/"پیرپسر" ۱۰۴میلیارد/"مرد عینکی" ۳۱میلیارد/"زن و بچه" ۲۸میلیارد/"فرمانروای آب" دوروزه ۲۵۰میلیون!+آمار کامل فروش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • بالاخره سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده «چای تلخ» دلیل اصلی ناتمام ماندن فیلم را فاش کرد: پای یک جمعیت منسوب به «فلسطین» و عطاءالله مهاجرانی در میان است !!؟+اعلام رقم دقیق برآورد تقوایی و ارقام بیشتری که صرف شده ولی فیلم کامل نشده!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • درخواست حمیرا- خواننده‌ی زن لس‌آنجلسی- از مدیران فرهنگی+فیلم

    25 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6
  • صدور پروانه برای چند ارگانی‌ساز+یک درام زنانه+همسر سابق رویا تیموریان و…

    22 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 9 توئیت 6
  • دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5

آخرین مطالب

نشست تخصصی «آینده فیلم‌سازی با هوش مصنوعی» در جشنواره شورت شورتز ژاپن برگزار شد

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

ایفای نقش متفاوت محمدحسین لطیفی در ساخته بابک برجسته/ روزهای پایانی فیلمبرداری «گلوریا» در تهران 

آغاز دهه فاطمیه با نغمه‌های معرفت در رادیو/بازخوانی سبک زندگی بانوی بهشت در رادیو/نسیم فاطمی در امواج رادیو می‌پیچد/رادیو در مسیر تبیین سیره حضرت زهرا (س) و آموزه‌های فاطمی/دهه فاطمیه در رادیو

اسامی فیلم‌های دو بخش «محله» و «ترافیک» نهمین جشنواره فیلم شهر اعلام شد

رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

«آوای خیال» حضوری و آنلاین برگزار می‌شود/ تلاشی برای ترکیب «زیبایی‌شناسی هنر معاصر» با «طراحی طلا و جواهر»   

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

تبلیغات

ویژه ها

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 
خبر

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

13 آبان 1404

سینماروزان: اولین ویدئوی از بازی رضا عطاران در فیلم‌ «خواب» منتشر شد. «خواب» را مانی مقدم به تهیه‌کنندگی امیرحسین حیدری...

ادامه مطلب
بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

13 آبان 1404
رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

13 آبان 1404
فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

12 آبان 1404
دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

12 آبان 1404
صدور پروانه برای کارگردان «بله برون»+صدور پروانه برای سازنده‌ی فیلم جنجالی۸۸

صدور پروانه برای کارگردان «بله برون»+صدور پروانه برای سازنده‌ی فیلم جنجالی۸۸

12 آبان 1404
درگذشت اکی بنایی؛ خواننده‌ی “رشید خان” و… 

درگذشت اکی بنایی؛ خواننده‌ی “رشید خان” و… 

11 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم