• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

نقد اسکرین دیلی بر فیلم اکتای براهنی/«پیر پسر» اثری میخکوب کننده است

4 مرداد 1404
در گوناگون
4 0
A A
0
نقد اسکرین دیلی بر فیلم اکتای براهنی/«پیر پسر» اثری میخکوب کننده است

نقد اسکرین دیلی بر فیلم اکتای براهنی/«پیر پسر» اثری میخکوب کننده است

سینماروزان: نشریه اسکرین دیلی نقدی درباره فیلم سینمایی «پیر پسر» به نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی پس از دریافت جایزه بزرگ جشنواره روتردام منتشر کرد و آن را اثر ویژه‌ای خواند.

در متن این نقد آمده است :

«برنده بهترین فیلم پرده بزرگ جشنواره روتردام، تصویری از ایران است که به ندرت روی پرده نمایش دیده شده است.

دو برادر میانسال تحت سلطه پدر زورگوی شيطانی خود به ناچار در خانه‌ای زندگی ميکنند که در روزگار گذشته یك خانه راحت و مجلل بوده اما اکنون خانه‌ای جمع و جور و محقر است پسران نهایت سعی خود را می کنند تا پدر را به فروش این خانه ترغیب و مجاب کنند اما در عوض او طبقه‌ی بالای خانه را به زن مطلقه‌ی كاريزماتيکی اجاره مي دهد. . او حتی قصد دارد آنکه این زن را بشناسد و با او ازدواج کند اما حضور این زن موجب ایجاد تحرك شديدی در زنجیره حوادث فیلم می شود حسادت های شناوری بين اعضای خانه در جریان مي افتد که در نهایت خانواده را به فروپاشی می‌کشاند.

يک حماسه خانگی پر کشش از خون کثیف و مرد بد.

فیلم با پس زمینه‌های واضح خود از وضعیت ناگوار فاحشه های خيابانی معتاد و با نشان دادن وضعیت مخرب قربانیان شوونیسم افراطی تصویری از ایران ارائه می دهد که به ندرت دیده شده است شاید نشانه های از این موارد را در فیلم عنکبوت مقدس 2022 از علی عباسی ببینیم که البته این فیلم نیز با الهام از واقعه‌ای ساخته شده که براهنی لپیش از او و بر اساس همان ماجراي واقعی که داستان یک قاتل زنجیره ای است سناریویی برای فیلم عنكبوت 2020 ابراهیم ایرج زاد نوشته است. برنده بهترین

فیلم جشنواره روتردام فیلم «پیر پسر» زین پس باید اسم

بسیار مهمی برای برنامه ریزان فستیوال ها پخش کننده ها کانال و شبکه های عمومي باشد کسانی که این قدرت را دارند تا از موانع احتمالی که شاید بر سر راه این فیلم سه ساعت و اندی بوجود بیاید با قدرت و پشتیبانی منتقدان و تبلیغات دهان به دهان تماشگران عبور کنند.

«پیر پسر» نخستین فیلم براهنی به نام «پل خواب» (2016) را به ذهن می آورد که بر اساس برداشت آزادی از «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایوسکی ساخته شده بود باز هم رد پای الهام از ادبیات روسیه در این فیلم نیز مشاهده می شود. صحنه ای در اوایل فیلم وجود دارد که در آن یکی از برادران علی خجالتی (حامد بهداد) را می بینیم که در یک

کتابفروشی کار میکند در همان صحنه به کتاب برادران کارامازوف اثر داستایوسکی به طور واضح و با تاکید اشاره

شده است در عین حال براهنی خود نیز از «ابله» داستایوسکی به عنوان یکی از منابع الهام دیگر خود یاد می‌کند در واقع نویسندگی براهنی یکی از عوامل کلیدی در توانایی فیلم است که موفق شده تنش را در مدت زمان طولانی فیلم حفظ کند او استعدادی در نوشتن گفت و گوهای متقاعد کننده دقیق و قابل درک دارد که در نظر اول شاید در سطح محاوره و یا حتی گفتگوهای عادی و پیش پا افتاده به نظر برسند اما در واقع اینها زخمهای عمیق و درونی چند دهه از زندگی را آشکار میکنند.

بازیهای یک دست و اجراهای عالی نیز به همان اندازه مهم هستند. لیلا حاتمی (که پیشتر برای جدایی اصغر فرهادی شناخته میشود) حضوری مغناطیسی در نقش

زنی مطلقه دارد. نگاه خیره‌ی جذاب او، هر مردی را در جای خود متوقف می‌کند. جای تعجب نیست که نه تنها پدر پیر غلام (حسن پورشیرازی) بلکه پسر بزرگ او، على (مجرد نامی فیلم) هر دو تحت تاثیر امواج شدیدی که

از این زن ساطع می‌شود، قرار میگیرند. بهداد در قالب شخصیت نقش علی مردی را بازی میکند که نجابت و فضیلت ذاتیش نه تنها موجب شده که او تحت فشار

مسخره بازی‌های پدر و برادر ناتنی‌اش رضا، (محمد ولی زادگان) که در بنگاه املاک کار می کند، قرار داشته باشد؛ بلکه عملا علی در مقابل هر مرد آلفای دیگری که به دنبال خودنمایی در محیط اطراف است، هدف و آماج حمله قرار میگیرد. روح على شاید زیبا باشد اما درون او شکسته است.

رضا عصبی است، بی‌صبر است و زود واکنش نشان می دهد ولی زادگان گرچه تندخوتر است، اما ثبات کمتری دارد. او گرچه مدام در مورد قتل پدرش رویاپردازی می کند اما در عین حال رشوه میگیرد تا با دریافت یک گوشی جدید به عنوان هدیه در جر و بحث طرف پدرش را بگیرد، اما قلب تاریک و سیاه فیلم پورشیرازی باشکوه است که نقش غلام را بازی می‌کند. او طوری سخت قدم بر می دارد

که انگار موجودی است که به تازگی از خواب زمستانی برخاسته است. دستهای بزرگ با قدرت خرد کننده اش

برای آزار دادن به دیگران طراحی شده اند. او مخدر

می‌کشد و در یک اتاق زیرزمینی که پر از معتادان مواد است با این و آن دعوا می‌کند. روی پوست چرب او لایه ای

از عرق اعتیاد به طور دایم برق می زند. او از آن دسته افرادی است که ترجیح میدهد همه چیز و همه کس را

نابود کند اما هرگز شکست را نبپذیرد.

انتخاب مکانها و لوکیشن ها به ویژه خانه‌ی اصلی که همگی به شدت فضاسازی شدهاند در کنار طراحی صحنه لایه هایی ایجاد کرده اند که به درک تاریخچه تیره و تار این خانواده کمک میکنند نقاشی‌های زیبا (از پدرسالاران قاتل تاریخ) به زمانی اشاره میکنند که این ساختمان مملو از

عتیقه جات و فرهنگ بود، اما اکنون دوربین روی اثر انگشتهای روغنی و رنگ و رو رفته روی دکمه مایکروویو و

کشوهای غلام که پر از بطریهای نیمه خالی شیشه متادون مانده است. تاکید می‌کند فشار تنش فزاینده ای که در خانه اصلی در جریان است در کنار انواع ته سیگارها و کارتن های غذای سفارشی و حاضری و لحظه به لحظه داغ و داغ تر میشود تا در نهایت در انتهای فیلم فضایی ساخته می‌شود که به قتل و جنایت می انجامد و پایانی وحشیانه و خونین را رقم میزند».

تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی بابک حمیدیان و حنیف سروری هستند و پخش آن را عامریان فیلم بر عهده دارد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=89291
image_print
برچسب ها: فیلم پیرپسر
نوشته قبلی

راهنمای جامع انتخاب و دانلود فیلم و سریال با کیفیت عالی

نوشته‌ی بعدی

مدال کیفیت سال 1404 به علی سرتیپی اهدا شد/ بالا بردن کیفیت در سینما و شبکه نمایش خانگی

مطالب مرتبط

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

29 آذر 1404

سینماروزان: قطعه موسیقی سنتی-تلفیقی «دوباره یلدا» منتشر شد. این اثر به مناسبت شب یلدا و با هدف پاسداشت رسوم ایرانی...

کافه مستند

«سلاح نفت» به «کافه مستند» رسید/ رزاق کریمی از کیارستمی می‌گوید

28 آذر 1404

سینماروزان: بیست و نهمین قسمت از برنامه «کافه مستند» به نمایش مستند «سلاح نفت» به کارگردانی محمد هادی نعمتی اختصاص...

گفتمان اقتدار؛ بازخوانی قدرت

گفتمان اقتدار؛ بازخوانی قدرت

27 آذر 1404

سینماروزان: فصل دوم نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص از چهارشنبه 3 دی ۱۴۰۴ همزمان با فصل زمستان، در سینماتک (سالن استاد ناصری)...

نوشته‌ی بعدی
مدال کیفیت سال 1404 به علی سرتیپی اهدا شد/ بالا بردن کیفیت در سینما و شبکه نمایش خانگی

مدال کیفیت سال 1404 به علی سرتیپی اهدا شد/ بالا بردن کیفیت در سینما و شبکه نمایش خانگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم