• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 7 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

وقتی تاریخ شفاهی به تصویر درمی‌آید

27 مرداد 1404
در خبر
4 0
A A
0
مستند پرتره «هورلقا» ساخته امید خاکپورنیا

مستند پرتره «هورلقا» ساخته امید خاکپورنیا

سینماروزان: صد و ششمین برنامه از سری برنامه‌های مستندات یکشنبه‌های خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ به نمایش مستند پرتره «هورلقا» ساخته امید خاکپورنیا اختصاص داشت. پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سام گیوراد (نویسنده و پژوهشگر) برگزار شد. اجرای برنامه را سامان بیات برعهده داشت.

این مستند درباره بانو حوری اعتصام است؛ تحصیل‌کرده باستان‌شناسی، موزه‌دار موزه نگارستان، تهیه‌کننده ده‌ها مستند برای تلویزیون ملی ایران، طراح صحنه فیلم «شطرنج باد» (محمدرضا اصلانی) و یکی از چهره‌های کمتر شناخته‌شده تاریخ معاصر فرهنگ و هنر ایران. او از خانواده‌ای ریشه‌دار و پر تاریخ می‌آید و زندگی‌اش سرشار از روایت‌های جذاب و حیرت‌انگیز است.

امید خاکپورنیا در این نشست گفت: خانم اعتصام را نمی‌شناختم. تنها می‌دانستم که طراحی صحنه فیلم شطرنج باد را برعهده داشته‌اند، اما هیچ اطلاعات مکتوب و دقیقی از ایشان در دسترس نبود. موضوع فیلم از دل پادکست رادیو پایان شکل گرفت. در فصل اول و اپیزود نهم، به فیلم شطرنج باد پرداختیم. همان زمان در خانه هنرمندان با افشین هاشمی دیدار داشتم و به واسطه یک دوست مشترک، آقای شاهین گرگانی (که مقیم آمریکا هستند)، شماره دختر خانم اعتصام را گرفتم و از همان‌جا مسیر آشنایی آغاز شد. ابتدا تماس‌های تلفنی برقرار کردیم و اطلاعاتی پراکنده به دست آمد. بعدها که همراه خانواده به گیلان سفر کردم، تصمیم گرفتیم گفت‌وگوها را حضوری انجام دهیم. از همان ابتدا متوجه شدم خانم اعتصام شخصیتی بسیار جذاب دارند و می‌توانند سوژه ارزشمندی برای یک فیلم پرتره باشند.

او ادامه داد: پس از مستند غار (درباره جمشید الوندی) به دنبال سوژه تازه‌ای بودم. علاقه‌ام به پرتره‌سازی باعث شد به این نتیجه برسم که چهره‌ای کمتر شناخته‌شده مثل خانم اعتصام گزینه‌ای ایده‌آل است. موضوع را با اعضای تیم پادکست، محمدرضا و سپیده، در میان گذاشتم. آن‌ها هم استقبال کردند. یک سال طول کشید تا شرایط مهیا شود و سرانجام کار کلید خورد. پژوهش یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار بود. درباره خانم اعتصام منابع بسیار اندکی وجود داشت. بیشتر آثار مستند ایشان برای تلویزیون ملی ساخته شده اما هیچ کارنامه یا شناسنامه‌ای در دسترس نبود. تنها منابع موجود، مستند معبد آناهیتا و طراحی صحنه شطرنج باد بود. بنابراین بسیاری از پرسش‌ها و مسیر گفت‌وگوها به صورت بداهه شکل گرفت.

خاکپورنیا در ادامه سخنانش گفت: ما در ابتدا خیلی به دنبال این بودیم که چه کسی گفت‌وگو با خانم اعتصام را انجام دهد. خودم با وجود جست‌وجوهای فراوان، منابع چندانی در اختیار نداشتم. تنها کتابی که پیدا کرده بودم، گفت‌وگوی ایشان با مهدی صحابی بود که متأسفانه اطلاعات چندانی به دست نمی‌داد. در جلسات داخلی، سپیده پیشنهاد داد که از سام گیوراد برای مصاحبه کمک بگیریم. من او را دورادور می‌شناختم، اما از نزدیک نه. سپیده معتقد بود سام شناخت بسیار دقیقی از آن دوره تاریخی و فضای فرهنگی دارد و می‌تواند با خانم اعتصام گفت‌وگویی ثمربخش داشته باشد. خوشبختانه سام دعوت ما را پذیرفت و این همکاری تبدیل به یک امتیاز بزرگ برای فیلم شد. تجربه نشان داده وقتی فردی که مصاحبه می‌کند، شناخت کافی از موضوع دارد، طرف مقابل سر ذوق می‌آید و حرف‌های عمیق‌تر و جزئی‌تری می‌زند. دقیقاً همین اتفاق میان خانم اعتصام و سام رخ داد. گفت‌وگوها بسیار پویا پیش رفت و ما از همان ابتدا نمی‌دانستیم مسیر بحث دقیقاً به کجا خواهد رسید. نام‌ها، تاریخ‌ها و وقایع بسیاری مطرح می‌شد و لازم بود در لحظه، مسیر پرسش‌ها بر اساس صحبت‌های خانم اعتصام شکل بگیرد.

سام گیوراد نیز در این باره توضیح داد: سخت‌ترین بخش کار نه گفت‌وگو، بلکه تدوین بود. ما نزدیک به شش ساعت مصاحبه ضبط کردیم که در روند تدوین به بیش از ده ساعت هم رسید. انتخاب و گزینش بخش‌هایی که در فیلم بماند، کاری بسیار دشوار بود. بسیاری از آدم‌ها و روایت‌ها در جریان صحبت‌ها مطرح شدند که امکان گنجاندن همه آن‌ها در فیلم وجود نداشت. البته پیش از سفر، مطالعات محدودی درباره پیشینه خانوادگی خانم اعتصام و باغ انجمن داشتم. اما اصل ماجرا از همان شب نخست آغاز شد؛ شبی که به کلبه ایشان رفتم. در بدو ورود، ایشان بسیار محترمانه اما رسمی برخورد کردند. وقتی چشمم به کتابی از بیژن الهی و اثری از فیروز ناجی خورد، صحبت را با آن‌ها آغاز کردم. گفتم که بیژن الهی بعد از یدالله رؤیایی، مهم‌ترین شاعر معاصر برای من است و فیروز ناجی را هم بسیار دوست دارم. خانم اعتصام ابتدا واکنشی نشان ندادند، اما فردا صبح گفتند که تصورشان این بوده این نام‌ها دیگر کاملاً فراموش شده‌اند.
او ادامه داد: از همان‌جا یک پیوند عاطفی میان ما شکل گرفت. صحبت درباره شعر و هنر، زمینه صمیمیت را فراهم کرد و مسیر گفت‌وگوها را بازتر ساخت. در جریان مصاحبه‌ها متوجه شدم ایشان شاگرد وزیری و همچنین از شاگردان پروفسور نگهبان بوده‌اند؛ موضوعی که با توجه به زمینه باستان‌شناسی‌شان چندان دور از انتظار نبود. البته بسیاری از روایت‌ها به دلیل گستردگی و جزئیات فراوان ناگزیر حذف شدند. اما همین حجم اطلاعات نشان می‌داد که خانم اعتصام چه جایگاه مهمی در تاریخ فرهنگی معاصر ایران داشته‌اند.

در ادامه، گیوراد به نکته‌ای جالب اشاره کرد: در همان ایامی که مشغول ساخت فیلم بودیم، گفت‌وگویی با آقای بهارلو داشتم. ایشان روایت‌هایی از علی حاتمی و پروژه‌های قدیمی او نقل می‌کرد. این شباهت میان روایت‌ها نشان می‌دهد که چه اندازه تاریخ شفاهی سینمای ما غنی است و چه بسیار نام‌ها و ماجراهایی که هنوز ثبت نشده‌اند.

او در ادامه توضیح داد: بحث دیگری که برای من جالب بود، موضوع تبدیل برخی روایت‌ها به فیلم سینمایی بود. آقای بهارلو تعریف می‌کردند که در گذشته گروهی وجود داشت که درباره قابلیت سینمایی شدن سوژه‌ها تصمیم‌گیری می‌کردند. برای من سؤال شد چه کسانی عضو آن گروه بودند. به همین خاطر یک‌بار با خانم حوری اعتصام تماس گرفتم و این موضوع را پرسیدم. ایشان با سختی بسیار به یاد آوردند و گفتند یکی از آن‌ها احتمالاً جلال ستاری بوده و یکی دو نام دیگر هم ذکر کردند که متأسفانه دقیق یادم نمانده است. همین اشاره کوتاه برای من جالب بود، چون نشان می‌داد بخشی از تاریخ فرهنگی و سینمایی ما در حافظه شفاهی افراد باقی مانده که اگر ثبت نشود، به‌مرور از بین خواهد رفت.

به گفته عوامل فیلم، تصویربرداری در تابستان ۱۴۰۱ و در شرایط سخت گرما انجام شد. برای جلوگیری از گرمازدگی خانم اعتصام، تیم ناچار به تغییر ساعات فیلمبرداری و استفاده از امکانات محدود خنک‌کننده بود.

همچنین بخش زیادی از تصاویر آرشیوی، با کمک دوستان و نهادهایی چون فیلمخانه ملی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردآوری شد؛ تصاویری که پیش‌تر هرگز منتشر نشده بودند و نقش مهمی در ساختار فیلم داشتند.

در پایان نشست، امید خاکپورنیا اعلام کرد که نسخه‌ای کوتاه‌تر از مستند برای نمایش در پلتفرم هاشور آماده خواهد شد. او تأکید کرد که فیلم می‌تواند دریچه‌ای تازه برای شناخت بخشی از تاریخ کمتر دیده‌شده هنر و فرهنگ ایران باشد؛ تاریخی که در حافظه و روایت‌های بانو حوری اعتصام زنده مانده است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=89700
image_print
برچسب ها: مستند هور لقا
نوشته قبلی

پویانمایی «خواب‌دزد» آماده نمایش شد/ مردمی که رویاهایشان را می‌فروشند

نوشته‌ی بعدی

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

مطالب مرتبط

ناصر مسعودی

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404

سینماروزان: ناصر مسعودی خواننده خوش‌صدای موسیقی گیلکی در ۹۰ سالگی فوت شد. ناصر مسعودی متولد فروردین سال ۱۳۱۴ در محله صیقلان شهرستان...

«شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی

«شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی

5 آذر 1404

سینماروزان: انیمیشن «شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» محصول ۲۰۲۵ آمریکا و کانادا، که توسط «مگی کانگ» کارگردانی شده، با دوبله اختصاصی، در...

فیلم آتشبان

ساخت موسیقی ساخته جدید علی قوی‌تن به پایان رسید/ روزهای پایانی مراحل فنی «آتشبان»

5 آذر 1404

سینماروزان: فیلم سینمایی «آتشبان» در آخرین مراحل فنی قرار دارد و به‌زودی آماده نمایش خواهد شد. فیلم سینمایی «آتشبان» به...

نوشته‌ی بعدی
مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    350 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 140 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    174 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 70 توئیت 44
  • انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر۴۴/چابک‌سازی با حذف بخش کسالت‌بار فیلم‌اولیها

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • صدور پروانه برای همکار اسبق مخملباف+صدور یک پروانه دیگر 

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

آلفرد یعقوب‌زاده: صداقت اصل نخست در عکاسی خبری است

معرفی فیلم‌های چشم‌انداز و زیتون شکسته/ کشف استعدادها و سیری در سینمای مقاومت

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر/ حسینی: جشنواره دعوتی برای دیدن جهان با نگاهی تازه است

تنوع در آثار راه‌یافته به جشنواره جهانی فیلم فجر

«شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی

«یه کاری کن» علیراد منتشر شد

ساخت موسیقی ساخته جدید علی قوی‌تن به پایان رسید/ روزهای پایانی مراحل فنی «آتشبان»

کمپین «جمعه سیاه فیدیبو» آغاز شد/تخفیف‌ ۹۰ درصدی برای تمام کتاب‌های فیدیبو

اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران/ اکران از هفته اول دی

تبلیغات

ویژه ها

ناصر مسعودی
خبر

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404

سینماروزان: ناصر مسعودی خواننده خوش‌صدای موسیقی گیلکی در ۹۰ سالگی فوت شد. ناصر مسعودی متولد فروردین سال ۱۳۱۴ در محله صیقلان شهرستان...

ادامه مطلب
هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404
حامد مظفری

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404
فیلم کفایت مذاکرات

ما گافیم!؟⇐رونمایی از تیزر فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» با بازی مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، محمدرضا داوودنژاد و…+ویدئو 

30 آبان 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

مرد عینکی ۱۸۲میلیاردی شد و عامریان‌فیلم با کارگردان «فسیل» رکورد سال را زد/قسطنطنیه ۷۰میلیارد/یوز ۶۴میلیارد/آقای زالو ۶۳میلیارد/کج‌پیله ۴۱/۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷میلیارد/مجنون ۱۴/۵میلیارد/غریزه ۱۱/۵میلیارد/بچه مردم ۱۰میلیارد/دوروز دیرتر از ۵میلیارد گذشت/دختر برقی دوروزه نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

30 آبان 1404
فیلم طهران۵۷

جولان حامد آهنگی+ارسطو در دوران طاغوت!⇐رونمایی از اولین ویدئوی کمدی نوستالژیک «طهران۵۷»+فیلم

28 آبان 1404
فیلم دختر برقی

برنامه‌ریزی نشده؟⇐ تیزر فیلم «دختر برقی» منتشر شد+ویدئو 

28 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم