• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه شیروانی داغ

پرسشهای یک رسانه فرهنگی پیرامون جشنواره‌ای موسوم به جهانی فجر⇐وظیفه برگزارکنندگان جشنواره‌های جهانی تأمین غذای مهمانان است یا رونمایی از محصولات دست اول جهانی؟/چرا رستوران جشنواره در اغلب ساعات روز بیشتر از نصف ظرفیت خود مهمان داشت اما سالنهای نمایش، با حداقل مخاطب روبرو بودند؟/چرا یک سوم شور و شوق بخش ملی در این جشنواره دیده نمی‌شد؟/اگر به اعتقاد برگزارکنندگان، این جشنواره «استاندارد» است چرا با جذب اسپانسر و بی‌نیاز از بودجه‌ دولتی برگزار نمی‌شود؟

24 اردیبهشت 1396
در شیروانی داغ
0 0
A A
0

جشنواره جهانی فجر

سینماروزان: با گذشت دو هفته از پایان برگزاری جشنواره ای موسوم به جهانی فجر که سازمان سینمایی از بودجه 5.8 میلیاردی تخصیص یافته برای آن گفته بود(اینجا را بخوانید) همچنان تحلیلهای مختلفی درباره این جشنواره وجود دارد.
به گزارش سینماروزان مهمترین تحلیل نبودن آثار بکر و دست اول خارجی در این جشنواره است بخصوص که جشنواره جدا از بخش ملی برگزار میشود و این رکود محصول جای جبران ندارد.
رسانه «فرهنگ نیوز» که از جمله رسانه های تخصصی حیطه فرهنگ و هنر است در تحلیلی پیرامون این جشنواره پرسشهایی کلیدی را طرح کرده در این باره که چرا باید جشنواره ای که مدام سعی میشود آن را جهانی قلمداد کنند سالنهای نمایش اش با حداقل مخاطب روبرو بود اما فودکورتش پر از مخاطب. این رسانه همچنین به دست اندرکاران برگزاری جشنواره تأکید کرده است که اگر واقعا منطبق بر ادعاهایشان جشنواره ای استاندارد برگزار میکنند چرا به فکر جذب اسپانسر برای جشنواره نیستند.
متن تحلیل «فرهنگ نیوز» درباره این جشنواره را بخوانید:

جهانی شدن به حرف نیست!

بعد از سه سال برگزاری هزینه زای بین الملل به صورت جدا از فجر و آن هم با حداقل مخاطب به نظر می رسد که وقتش است سازمان سینمایی فکری تازه برای این جشنواره نماید.
 جدایی بخش بین‌الملل از بخش ملی جشنواره فجر که بدعتی نه فقط در ایران که در تاریخ برگزاری جشنواره ها در جهان است از همان اولین سال جدایی با انتقاداتی مواجه شد که این جدایی را نه به نفع جشنواره که عاملی هزینه زا در جهت گسترش بیش از پیش سیطره دولت بر سینما می دانستند با این حال بانی این جدایی که حجت الله ایوبی رییس قبلی سازمان سینمایی بود تا لحظه برکناری، بی توجه به انتقادات بر این جدایی اصرار ورزید تا محمدمهدی حیدریان رییس تازه سینما هم در فاصله ای کوتاه تا برگزاری سومین جشنواره جداگانه بین‌الملل در عمل انجام شده بماند و نتواند کاری برای جلوگیری از ضرر بیشتر صورت دهد.

سومین تجربه برگزاری جداگانه بین الملل فجر با نام دهان پرکن «جهانی» هم نتوانسته توجیه گر این جدایی و  البته بودجه میلیاردی باشد که صرف آن شده است. مشکل اصلی نه سازوکار برگزاری که اساسا فلسفه برگزاری است. جشنواره ها در همه جای دنیا اعتبار خود را از محصولات دست اولی می گیرند که در آنها رونمایی میشود و کنارش سینماگران مطرحی که به واسطه این آثار در جشنواره ها حاضر می شوند و این همان پاشنه آشیل جشنواره ایست موسوم به جهانی فجر.

این جشنواره در سه سال برگزاری جداگانه نتوانسته آثار دست اول خارجی را رونمایی کند و آثار ایرانی راه پیداکرده به جشنواره هم عموما محصولاتی هستند که به دلیل کیفیت پایین به بخش ملی راه پیدا نکرده اند!

همین امسال اگر سری به جشنواره می زدیم و حتی در روزهای تعطیل به سالنهای نمایش فیلمها می رفتیم بعید بود حتی یک سوم شور و شوقی را که مخاطبان برای بخش ملی نشان می دهند دیده باشیم.

سالنهای مختلف نمایش فیلم چه در بخش بازار و چه در بخشهای رقابتی با حداقل مخاطب به اکران فیلم می پرداختند و در نقطه مقابل فودکورت یا همان رستوران کاخ جشنواره در اغلب ساعات روز بیشتر از نصف ظرفیت خود مهمان داشت!

چرا؟ به دلیل پذیرایی رایگان از مهمانان و البته در ارقامی مختلف که از کف برای اهالی رسانه آغاز میشد و به سقف برای مدیران و مهمانان ویژه می رسید.

اما آیا وظیفه برگزارکنندگان جشنواره های جهانی تامین غذای مهمانان است یا رونمایی از محصولات بکر و دست اول جهانی؟ و آیا اگر پذیرایی رایگان از این جشنواره حذف می شد سالنهایش همین تعداد حداقلی مخاطب را داشت؟

مدیران و معاونان و مشاوران و البته دبیر جشنواره ای که نام جهانی را بر خود گذاشته در تمام روزهای برگزاری مدام بر الگوبرداری جشنواره از نمونه های مطرح خارجی تاکید کرده اند اما نمی گویند از چه چیز الگوبرداری کرده اند؟

آیا در جشنواره های مطرحی که مدعیان با بودجه های دولتی و برای الگوبرداری مهمانش میشوند هم سالنهای نمایش خالی است و فودکورت، پر؟ آیا در آن جشنواره ها هم محصولات پیشتر دیده شده و غیرمطرح عاملی می شوند برای صرف بودجه میلیاردی جشنواره؟

و آیا اصلا در آن جشنواره ها بریز و بپاش با بودجه های عمومی است که اسباب منت گذاری میشود یا برگزارکنندگان خود به سمت جذب اسپانسر و بی نیازی از دولت می روند؟

بعد از سه سال برگزاری هزینه زای بین الملل به صورت جدا از فجر و آن هم با حداقل مخاطب به نظر می رسد که وقتش است سازمان سینمایی فکری تازه برای این جشنواره نماید.

کسی نمی گوید جشنواره را منحل کنند. حداقلش این است که از برگزارکنندگان جشنواره که مدام بر استانداردهای آن تاکید میکنند خواسته شود که با تکیه بر همین استانداردها به جلب اسپانسر و برگزاری جشنواره مستقل از بودجه عمومی بپردازند! آیا ممکن است؟

اگر این جشنواره مخاطب داشته باشد قطع به یقین اسپانسر هم برای برگزاری پیدا خواهد کرد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=37847
image_print
برچسب ها: بودجهجشنواره جهانی فجررستورانرضا میرکریمیسازمان سینماییفود کورت
نوشته قبلی

اظهارات یک نماینده سابق مجلس که حامی رییسی است⇐اگر روحانی می‌توانست مشکل بیکاری را حل کند ما هم شهرام شب‌پره را به کشور می‌آوردیم تا کنسرت بگذارد!!!

نوشته‌ی بعدی

ارتباط پروژه «کورش کبیر»جعفری جوزانی با یک بانک بزرگ چیست؟

مطالب مرتبط

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404

سینماروزان: همواره روز سینما یا ایام جشنواره فیلم فجر که میشود همه از مدیر تا وزیر و وکیل و... درباره...

حذف تصویر پژمان جمشیدی از بیلبوردهای سریال «محکوم» /تهیه‌کننده توضیح داد

حذف تصویر پژمان جمشیدی از بیلبوردهای سریال «محکوم» /تهیه‌کننده توضیح داد

17 شهریور 1404

سینماروزان: در چند روز گذشته بعد از پخش سریال «محکوم» در نمایش خانگی، جای خالی پژمان جمشیدی در تبلیغات شهری...

اویس طوفانی اصل+وحید طوفانی اصل

ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

1 مرداد 1404

سینماروزان: معاون فرهنگی تازه‌ی فارابی «اویس طوفانی اصل» نام دارد که در اولین اخبار، ارتباطاتش با خانواده حاتمی‌کیا و جانشینی...

نوشته‌ی بعدی
ارتباط پروژه «کورش کبیر»جعفری جوزانی با یک بانک بزرگ چیست؟

ارتباط پروژه «کورش کبیر»جعفری جوزانی با یک بانک بزرگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    620 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 248 توئیت 155
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    469 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 188 توئیت 117
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    390 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 156 توئیت 98
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    387 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    324 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 130 توئیت 81
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    285 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 114 توئیت 71
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    226 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 90 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    186 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 47

آخرین مطالب

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

عرفان طهماسبی از «امشب» خواند

علی عطشانی با «ماه کوچولوی من» برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره تگزاس شد

با یاد آرش میراحمدی؛ برگزیدگان اولین جشن ملی سینمایی «مهربانی» معرفی شدند

مسعود اطیابی: جشنواره فیلم‌های کمدی سکوی پرتاب نوآوری در سینماست

«بدون مرز» از مرز کانادا می‌گذرد

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

برای اولین‌بار در ایران/نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در فیلم‌نت منتشر شد

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم