• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 21 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

پرسش یک رسانه دولتی: آیا روی آنتن رفتن شجریان، قرار است پاتکی به هشدار ایوبی باشد؟

10 شهریور 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
رئیس سازمان سینمایی خطاب به رئیس رسانه ملی: گزارش سراسر کذب و نادرست بخش خبری “بیست و سی” {درباره تغییر نام جشنواره فجر} را تصحیح کنید!

حجت ا.. ایوبی

سینماژورنال: در حالی دو شب قبل به ناگاه تصویر محمدرضا شجریان از بخش خبری “20.3” روی آنتن رفت(اینجا را بخوانید) که بسیاری گمان می کردند حالا حالاها شجریان را در رسانه ملی نمی بینند.

به گزارش سینماژورنال این اتفاق که به بهانه بستری شدن این خواننده در بیمارستان صورت گرفت زمینه ای شده است برای نگارش یادداشتی به قلم محمدصادق شایسته در روزنامه “شهروند” که از جمله رسانه های دولتی محسوب می شود.

در این یادداشت با کنار هم قرار دادن ماجرای انتقاد حجت ا.. ایوبی از این بخش خبری و سپس روی آنتن رفتن شجریان از این بخش، پرسشهایی درباره این دو اتفاق طرح شده است.

سینماژورنال متن کامل این یادداشت را ارائه می دهد.

یک بام و دقیقا چند هوا؟!

کمتر از یک هفته پیش بود که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در اقدامی بی‌سابقه دو بار بی‌پرده بر بخش خبری همیشه حاشیه‌ساز ٢٠:٣٠ تاخت. آن هم به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و مغرضانه درخصوص حذف نام «فجر» و نامگذاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر به «جشنواره بین‌الملل ایران».
در اولین اقدام نامه‌ای سرگشاده به محمد سرافراز نوشت و در آن هشدار داد که این گونه اتفاقات اعتماد مردم به رسانه ملی را از بین می‌برد و در اقدام دوم با روایت برخوردش با خبرنگار ٢٠:٣٠ و سوءاستفاده این بخش خبری از فرصتی که برای اصلاح اشتباه قبلی‌شان در اختیار آنها قرار داده بود سخن گفت و این‌بار مردم را خطاب قرار داد و گفت به دوربین ٢٠:٣٠ اعتماد نکنند. این دو برخورد رئیس سازمان سینمایی به اندازه‌ای تند و تیز بود که اگر ذره‌ای حق با ایوبی نبود بی‌شک او آماج انتقادات تند و تیز رسانه ملی قرار می‌گرفت با این حال سکوت عجیب این بخش خبری و کل مدیران صداوسیما درخصوص صحبت‌های ایوبی صدق گفتار ایوبی را ثابت کرد.

اتفاق عجیب و منحصربفرد
اما اتفاق عجیب و منحصر به فردی که یکشنبه شب در این بخش خبری رخ داد همه را غافلگیر کرد. از ٥‌سال پیش محمدرضا شجریان از طرف صداوسیما در بایکوت کامل خبری است و حتی مدیران این سازمان حاضر نشده‌اند در ٥‌سال اخیر «ربنا»ی ماندگار او را در شب‌های ماه رمضان پخش کنند و از طرفی طبق شنیده‌ها برنامه «دستان» تنها برنامه تخصصی موسیقی اصیل ایرانی هم به علت حمایت مجری برنامه‌اش از شجریان تعطیل شده. در چنین وضعیتی ناگهان ٢٠:٣٠ خبر بستری شدن محمدرضا شجریان در بیمارستان را منعکس می‌کند.

چهار بار از لفظ استاد استفاده شد
این اتفاق از آن جهت تعجب‌آور است که در متنی که مجری ٢٠:٣٠ در این خصوص خواند چهار بار از لفظ استاد و یک بار از ترکیب «استاد آواز ایران»  استفاده شد. بی‌شک آنها که اخبار را پیگیری می‌کنند به خوبی به خاطر دارند که در سال‌های اخیر هنرمندانی که سیاست‌های تلویزیون چندان با فعالیت آنها همخوانی نداشته مورد آماج بدترین تفسیرها و برخوردها از طریق همین بخش خبری قرار گرفته‌اند. رخشان بنی‌اعتماد و کیانوش عیاری بارزترین نمونه‌های این برخوردهای مغرضانه ٢٠:٣٠ هستند. حالا چه شده که خبر بستری شدن محمدرضا شجریان در بیمارستان آن هم با چنین ادبیاتی که درخصوص هیچ‌کدام از هنرمندان هم‌رده و همفکر شجریان به کار برده نشده تنها در بخش خبری ٢٠:٣٠ پخش می‌شود؟

هنوز مجوز کنسرت نمی دهند
درحالی‌که شجریان هنوز هم مجوز ندارد که در ایران کنسرت برگزار کند و برخی رسانه‌های همسو با صداوسیما حتی مریضی او را هم دغل‌بازی خوانده‌اند این‌که تلویزیون آن هم در حاشیه‌سازترین بخش خبری‌اش اقدام به خبررسانی درخصوص بیماری شجریان می‌کند جای سوال
فراوان دارد.

سوال مهم اینجاست…
قطعا رویکرد صداوسیما درخصوص چهره‌های مغضوبش با بستری شدن شخص در بیمارستان تغییر نمی‌کند. که اگر قرار بود رویکردهای تلویزیون این‌قدر احساساتی‌گونه عوض شود، الان نصف هنرمندان قهر کرده از تلویزیون در این رسانه مشغول فعالیت بودند. سوال مهم هم دقیقا این‌جاست که آیا پخش این خبر از ٢٠:٣٠ که حتی سابقه انتقاد به خبرسازی‌های آن به دولتمردان و شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی هم رسیده است ربطی به افشاگری‌های یک هفته گذشته سازمان سینمایی دارد؟

حرکتی موقت برای نشان دادن حسن نیت یا پاتکی به هشدار ایوبی؟

آیا خبر بستری شدن یکی از ممنوع‌الکار‌ترین چهره‌های چند‌سال اخیر عرصه فرهنگ‌وهنر حرکت موقتی از سوی ٢٠:٣٠ برای نشان دادن حسن‌نیت خود است؟ آیا این یک نوع فرار از واقعیت برای توجیه تمام برخوردهای قبلی‌شان است؟ آیا این اتفاق قرار است پاتکی به هشدار ایوبی باشد؟ و آیا این گاف بزرگی بوده و همین الان مسببان آن در سکوت خبری درحال مواخذه شدن هستند؟ دلیل این اتفاق {واقعا} بی‌سابقه و شگفت‌انگیز هرچه باشد نمی‌توان این مسأله را فراموش کرد که تلویزیون و به‌خصوص ٢٠:٣٠ خیلی بیشتر از اینها به جامعه فرهنگ و هنر بدهکارند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=9281
image_print
برچسب ها: 20:30حجت ا.. ایوبیسازمان سینماییمحمد سرافرازمحمدرضا شجریان
نوشته قبلی

حضور معتاد خيابان‌خواب در استوديوي شبكه خبر!+عکس

نوشته‌ی بعدی

هدیه تهرانی در جاده شمال جلوی دوربین می‌رود

مطالب مرتبط

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

نوشته‌ی بعدی
آیا هدیه تهرانی ممنوع‌التصویر شده؟

هدیه تهرانی در جاده شمال جلوی دوربین می‌رود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

نقش‌آفرینی بانیپال شومون و رویا جاویدنیا در «خاکستر خیال»

بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی» در خانه هنرمندان ایران 

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

رونمایی از کتاب «من شاعر نیستم» در انتشارات «گویا»

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

آلفرد یعقوب‌زاده نشست تخصصی «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» را برگزار می‌کند

تبلیغات

ویژه ها

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ
خبر

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404

سینماروزان: پلتفرم نماوا که حدود دوسال است می‌خواهد برنامه‌ای با حضور یک رپر معروف با عنوان “فلفور” ارائه دهد و...

ادامه مطلب
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم