• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 7 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

پشت پرده توقیف سریال “تاسیان” چیست؟

ساواک؟ توده؟ بیضایی؟ مهران مدیری؟ یا ...؟

6 اسفند 1403
در رک و راست, ویژه
75 1
A A
0
پشت پرده توقیف سریال "تاسیان" چیست؟

پشت پرده توقیف سریال "تاسیان" چیست؟

سینماروزان/حامد مظفری: توقیف سریال “تاسیان” عجیب که نیست، انگار این روال ساختار ساترا شده که هرازگاه و برای قدرت‌نمایی هم که شده حکم به توقیف و تعلیق می‌دهد. چندی پیش سریال “غربت” و برنامه “جوکر” گرفتار توقیف و تعلیق شدند و قبل‌تر از آنها “سقوط” و “رهایم کن” ولی درنهایت مشکلات حل شد و همه اینها ارائه شدند.

 

روال توقیف چندان عجیب نیست منتها در ساختار سینمایی وزارت ارشاد، معاونت نظارتی وجود دارد که قبل از عرضه، یا پروانه می‌دهد یا نمی‌دهد و بسیار اندک مواردی مثل “مارال”،‌ “بچه‌های بد”، “عصبانی نیستم”، “رستاخیز”، “خانه پدری” و “سنتوری” داشته‌ایم که پروانه نمایش گرفتند که بعد یا در آستانه اکران گرفتار توقیف یا محدودیت اکران شدند که درنهایت مشکل آنها هم حل شد. “خانه پدری” اکران شد، “رستاخیز” به طور محدود و به صورت آنلاین اکران گردید، “سنتوری” سالها بعد از توقیف در شبکه خانگی پخش شد، “مارال” با وجود محدودیت اکران و حذف از چرخه نمایش برخی شهرها و کاهش سالن در تهران به اکران خاتمه داد، “بچه های بد” سانس‌هایش محدود شد و “عصبانی نیستم” که یک بار پروانه گرفت و اکرانش لغو شد ولی درنهایت روی پرده رفت.

حتی همان “سنتوری” هم شاید اگر با بازیگر اولیه که شهاب حسینی بود تولید می‌شد و برای پوشاندن تپلی بازیگر نهایی، مجبور به انداختن عبا روی دوشش نبودند و آن قدر بر نام علی سنتوری تاکید نمی‌کردند، بعید بود دچار آن همه مشکل گردد‌.

 

آنچه در بحث ممیزی فعلی شبکه خانگی ‌می‌بینیم عرضه محصولات و بعد توقیف و تعلیق متعاقب واکنش‌هایی خاص نسبت به اثر است یعنی عمدتا این طور بوده که اگر اثری بی سروصدا باشد و حاشیه‌های خاص علیهش صورت نگیرد، می‌تواند تا انتها پخش شود؛ نظیر برخی سریال‌های کمدی که از منظر کیفی، بسیار نازل‌تر از آثار موسوم به شونه تخم‌مرغی هستند ولی می‌آیند و می‌روند و آب از آب تکان نمی‌خورد.

 

به بیان بهتر آنچه در روال اخیر توقیف در شبکه خانگی می‌بینیم آثاری هستند که از منظر کیفی، جاذبه های ابتدایی جلب مخاطب را دارند و همین که علیه آنها واکنش‌هایی از سوی برخی جریانات خاص، صورت می‌گیرد معلق می‌شوند. چرا؟

بهتر نیست ساترا قبل از عرضه سریال‌ها را ارزیابی و یا پروانه بدهد یا نه؟ این کار را ارشاد در زمان زعامت شبکه خانگی انجام میداد؟ چرا ساترا این کار را نمیکند؟ پلتفرم ها که اغلب پروانه ساخت آثار را میگیرند، چرا درست مثل سازوکار ممیزی ارشاد در ساترا هم روالی مشخص برای صدور پروانه نمایش و ایستادن پای محصولات مجاز شکل نمیگیرد؟

 

درباره “تاسیان” مشکل چیست؟ سریال تاریخی است اما بیشتر از آن که دنبال روایت تاریخی باشد دنبال پررنگ کردن سویه‌های عاشقانه است، سریال خوش آب و رنگی است و ایرج رامین فر را به عنوان طراح صحنه دارد که کوشیده تصاویری زیبا و چشم‌نواز از دهه پنجاه ارائه دهد. اینها دلیل توقیف است؟ این رنگ و لعاب که در کمدی نوستالژی های این سالها فراوان یافت میشود؛ از “فسیل” گرفته تا “صدام” و “کوکتل مولوتف” و…

مضمون چیست؟ عشق یک کارگر چاپخانه به دختری مرفه. مسیر وصال چیست؟ ورود اتفاقی کارگر به ساواک و سوءاستفاده از موقعیت. اینها ایراد دارد؟ ساواک را دست انداخته؟ ورود به ساواک سهل‌الوصول بوده؟ اگر رمان “موریانه”بزرگ علوی را خوانده باشیم در آنجا هم فردی کاملا عامی به طور کاملا اتفاقی مامور ساواک می‌شود و از موقعیتش برای پیشبرد منویات شخصی بهره می‌گیرد. “موریانه” بارها با مجوز ارشاد تجدید چاپ شده و مشکلی هم حادث نشده.

 

فانتزی‌سازی از کانون نویسندگان و ارائه تصویری از بهرام بیضایی مخالف‌خوان، مشکل‌ساز بوده!؟ با تصویرسازی تصنعی بیضایی که با هوش مصنوعی-یا گریم- بیشتر شبیه گوژپشت نوتردام شده تا آن بیضایی که بیش از هر چیز نگاه از بالا و رخ عقابی‌اش را خاطر داریم- به کنار. اینکه وسط آن عاشقانه یک پاساژ از کانون آمده، مشکل ساز است؟

ساواک مسخره شده؟

در “تاسیان” تصویری معقول از یک ساواکی با بازی صابر ابر می‌بینیم و اتفاقا صابر یکی از بهترین بازی‌های عمرش چه در ادای لحن و چه در ارائه کاریزمای یک ساواکی را ارائه می‌دهد و جاهایی یادآور کاظم افرندنیا ی مرحوم و عنایت بخشی است که تیپ ساواکی را به خوبی در آثار دهه شصتی بازنمایی می‌کردند. مافوق صابر ابر در سریال، مجید مظفری است که در همان نماهای محدود و با کنترل نگاه، به خوبی ترس از ساواک را مخابره می‌کند.

 

ریشخند ساواک ایراد دارد؟ در “مصادره” هم یک فرد بی‌ربط-با بازی رضا عطاران- دفعتا مامور ساواک شد و فیلم نه تنها اکران فراگیری داشت بلکه بارها از تلویزیون پخش شد.

 

تحقیر توده‌ای‌‌ها و بلاهت دانشجویان چپ‌زده‌؟ این هم که توسعه‌یافته‌اش در “فسیل”-و رفتار و گفتار ایمان صفا- بود.

نفوذ در ساختار فرهنگی آن دوره؟ مهران مدیری در “تاسیان”، استاد دانشگاهی است با گریمی یادآور رضا توکلی! اینکه مدیری در عین حال همراه دانشجویان چپ‌زده است اما زودتر از همه از برنامه ساواک خبر دارد؟ این ظن هم اگر صحت داشته باشد که باز بیانگر قدرت ساواک است و خلاف فرض تحقیر آن؟

 

بالاخره “تاسیان” چرا توقیف شده؟

و باز می‌رسیم به آنچه ابتدا ذکر شد. بهتر نیست ساترا قبل از عرضه، سریال‌ها را ارزیابی و یا پروانه بدهد یا نه؟ این کار را ارشاد در زمان زعامت شبکه خانگی انجام میداد؟ همین حالا ارشاد صریحا می‌گوید نمی‌تواند به “قاتل و وحشی” پروانه دهد ولي “پیرپسر” می‌تواند اکران شود. ساترا چرا همین قدر شفاف و قبل از عرضه آثار، تعیین تکلیف نمیکند؟؟ مشکل کجاست؟؟؟

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=86766
image_print
برچسب ها: تینا پاکروانسریال تاسیانعلی اسدزادهفیلیمو
نوشته قبلی

نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیست‌ویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر

نوشته‌ی بعدی

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

مطالب مرتبط

ناصر مسعودی

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404

سینماروزان: ناصر مسعودی خواننده خوش‌صدای موسیقی گیلکی در ۹۰ سالگی فوت شد. ناصر مسعودی متولد فروردین سال ۱۳۱۴ در محله صیقلان شهرستان...

هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404

سینماروزان: هادی مرزبان کارگردان و بازیگر در ۸۱سالگی درگذشت.   هادی مرزبان متولد ۱۳۲۳ سبزوار بود و دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی...

حامد مظفری

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404

سینماروزان: اینکه در نیمه‌ی دوم سال به ناگاه با انبوهی فیلم روی پرده مواجهیم درظاهر معلولِ سیاست غلط تنگ کردن...

نوشته‌ی بعدی
«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

«سفیدِ ناب»؛ روایتی مستند از اهمیت پرویز فنی‌زاده به عنوان یکی از نمادهای تحول در سینمای ایران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    350 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 140 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    174 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 70 توئیت 44
  • انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر۴۴/چابک‌سازی با حذف بخش کسالت‌بار فیلم‌اولیها

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • صدور پروانه برای همکار اسبق مخملباف+صدور یک پروانه دیگر 

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

آلفرد یعقوب‌زاده: صداقت اصل نخست در عکاسی خبری است

معرفی فیلم‌های چشم‌انداز و زیتون شکسته/ کشف استعدادها و سیری در سینمای مقاومت

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر/ حسینی: جشنواره دعوتی برای دیدن جهان با نگاهی تازه است

تنوع در آثار راه‌یافته به جشنواره جهانی فیلم فجر

«شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی

«یه کاری کن» علیراد منتشر شد

ساخت موسیقی ساخته جدید علی قوی‌تن به پایان رسید/ روزهای پایانی مراحل فنی «آتشبان»

کمپین «جمعه سیاه فیدیبو» آغاز شد/تخفیف‌ ۹۰ درصدی برای تمام کتاب‌های فیدیبو

اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران/ اکران از هفته اول دی

تبلیغات

ویژه ها

ناصر مسعودی
خبر

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404

سینماروزان: ناصر مسعودی خواننده خوش‌صدای موسیقی گیلکی در ۹۰ سالگی فوت شد. ناصر مسعودی متولد فروردین سال ۱۳۱۴ در محله صیقلان شهرستان...

ادامه مطلب
هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404
حامد مظفری

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404
فیلم کفایت مذاکرات

ما گافیم!؟⇐رونمایی از تیزر فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» با بازی مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، محمدرضا داوودنژاد و…+ویدئو 

30 آبان 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

مرد عینکی ۱۸۲میلیاردی شد و عامریان‌فیلم با کارگردان «فسیل» رکورد سال را زد/قسطنطنیه ۷۰میلیارد/یوز ۶۴میلیارد/آقای زالو ۶۳میلیارد/کج‌پیله ۴۱/۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷میلیارد/مجنون ۱۴/۵میلیارد/غریزه ۱۱/۵میلیارد/بچه مردم ۱۰میلیارد/دوروز دیرتر از ۵میلیارد گذشت/دختر برقی دوروزه نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

30 آبان 1404
فیلم طهران۵۷

جولان حامد آهنگی+ارسطو در دوران طاغوت!⇐رونمایی از اولین ویدئوی کمدی نوستالژیک «طهران۵۷»+فیلم

28 آبان 1404
فیلم دختر برقی

برنامه‌ریزی نشده؟⇐ تیزر فیلم «دختر برقی» منتشر شد+ویدئو 

28 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم