• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 22 مهر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

پکیجی از فقر و فحشا و مسکن و سربازی و فیسبوک در “رخ دیوانه”

19 بهمن 1393
در گوناگون
0 0
A A
0
آیا نسخه اصلی “رخ دیوانه” در کاخ جشنواره به نمایش درآمد؟

رخ دیوانه/سینماژورنال

سینماژورنال/مهدی کشاورز: همین چند روز پیش بود که یکی از مربیان منتقد وطنی سرمربی تیم ملی در خصوص ادامه همکاری او در فوتبال ایران همه چیز را به آرای مردمی ارجاع داد اما بعد که فهمید مردم با درصد بالا به سرمربی خارجی تیم ملی رای دادند به نوعی نظراتش را روتوش کرد و دچار نوعی تردید شد و به این فکر کرد که شاید نظر خودش مهمتر از نظر مردم باشد!

دل است دیگر! گاهی چیزی را دوست دارد که بقیه ندارند و هرگز راضی نمیشود به حکم نظر غالب حس درونی اش را پنهان کند. این حس مشترک من و این مربی وطنی در حال تماشای فیلم ابوالحسن داوودی بر من چیره شد.

همواره نظر مردم برایم مهم است و گاه فرم دهنده علایقم است و سیمرغ مردمی را یکی از ارزشمندترین جوایز جشنواره فجر می دانم . اهل تهمت زدن و شعارهایی چون “رای منو دزدیدند” هم نیستم اما با گذشت نیم ساعت از آغاز فیلم…

سروش صحت از فیلم خوشش آمده

در همین لحظه در میز کناری ام بحث دوست داشتن این فیلم بالا گرفته و از یک جمع پنج نفری فقط یک نفر فیلم را دوست ندارد و یک نفر با تن صدایی آشنا می گوید : در این چهار روز فقط این فیلم حالم را خوب کرد. او یک نویسنده خوش سلیقه است که سلیقه اش به من نزدیک است. سروش صحت-بازیگر “نان عشق و موتور1000 همین جناب داوودی- از فیلم خوشش آمده، اما من نمی توانم فریب بخورم!

یعنی خودم را گول بزنم ! یک مخالف همین لحظه حرف خوبی زد. گفت: خیلی عمیق تر می توان حرف زد در فیلم. بله، این همان کم و کسری توقعات من از فیلم داوودی است.

سروش صحت می گوید: این خیلی خوبه که اختلاف سلیقه هست. بعضی ها دوست دارند و بعضی ها نه! استراق سمع من سرصحنه غیر تعمدی است و رشته افکارم را به هم ریخته . سروش به دوستانش می گوید: رفقا خداحافظ !

انتقام تجاری از زادبوم !

به خودم بر می گردم. هر چقدرف کر می کنم دوست ندارم این فیلم را دوباره ببینم. برخلاف بیشتر فیلمنامه  های محمدرضا گوهری. بر خلاف “خیلی دور خیلی نزدیک” که بارها و بارها با قصه گوهری تجدید دیدار کرده ام. مثل “ملکه”!

افکار محمدرضا گوهری موقع اجرا جذاب میشود. به همین خاطر است که از نظر من ، “برلین منهای هفت” و “بیداری رویاها” و “رخ دیوانه” گوهری حس “خیلی دور خیلی نزدیک” و “یه حبه قند” و “فرزند خاک” را ندارد! “رخ دیوانه” روح ندارد. این همان عمقی است که دو فیلم آخر کیایی که شباهت ساختاری زیادی به “رخ دیوانه” دارد از آن مستفیض است.

نه تصویرسازی پلشتی های زندگی چند جوان، عمیق است و به ابعاد درونی مخاطبی چون من نفوذ می کند و نه آن لایه طنز و شوخی در لحن داوودی جذاب است. از خودم می پرسم که چرا وقتی آن چاقو در شکم کاوه فرو میرود مخاطبی چون من عین خیالش نمیشود. و یا چرا حتی سقوط راوی تلخ نیست ؟ چرا اعتیاد مهتاب کرامتی در فیلم “عصر یخبندان” آزار دهنده از جنس تاثیرگذاری خوب سینمایی است درست مثل طناز طباطبایی در فیلم “مرهم” ، اما اینجا که طناز طباطبایی اعتیادش آنقدر شدید است که اگر دو ساعت به او جنس نرسد هلاک می شود فقط وجه مربوط به گذشته اش تا حدی روی من مخاطب تاثیر می گذارد؟!

ظرافتهای اجرا کجاست؟

اینها همان ظرافتهای اجرای یک فیلمنامه است ، شاید ابوالحسن داودی تعمدا کاهش هر چه بیشتر فاصله فیلمش با سینمای تجاری را سرلوحه کارش در این فیلم قرار داده باشد که این نگرشی است که به هرز رفته است. مگر داوودنژاد برای فیلم “مرهم” از گیشه ترسید؟ او مسیری جدید را که سالها پیش با فیلم “نیاز” استارت زده بود را دوباره دنبال کرد و  دوباره شکوفا شد و حال خوبی به مخاطبان سینما بخشید و گیشه را هم گرفت . اما داودی پس از سالها سکوت آمده بود برای انتقام. انتقام از سرنوشت سازان “زادبوم”. از نظر خودش هم دستش پر بود و هست. پر از بازیگر جوان پسند، با عوامل فنی کارامد و آرای زرین مردم!

درد را گفتن و در رفتن!

  افسوس من در این است که درصد زیادی از یک پتانسیل بالا برای رقم خوردن یک فیلم درخشان از دست رفته است. داودی در طراحی مسیر قصه گویی هرگز نتوانست هیچ کدام از دردهای آشکار و پنهان کارکترهایش را در عین همه تلاشش برای عریان سازی این واقعیات به پرداختی عمیق و مطلوب هدایت کند.

این نوع قصه گویی که در سکانسهایی تکرار سکانسهای قبل را با زاویه ای دیگر به مونتاژ نهایی با راش های اضافه می کشاند جز خسته کردن مخاطب چه عایدی دارد که اتفاقا این مهمترین نقدی است که بر فیلم “عصر یخبندان” کیایی هم وارد است.

همانطور که کیایی از فضای محشری که روی آن پل هوایی با واژگانی چون غم نان و اعتیاد و وجدان و لجام گسیختگی مربوط به دایره تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد مخدر ایجاد کرده بود طفره رفت و فکر خود را معطوف توصیف مجدد و اضافی قصه اش کرد داودی هم بیان آسیبهای اجتماعی و خانوادگی این جوانان را رها کرد و همه نیرویش را گذاشت که به مخاطب رکب بزند و چند پایان را در ذهن این مخاطب ترسیم کند که معتقدم اگر از این فیلمنامه و آدمهایش کتاب نوشته میشد قطعا اجرای ذهنی مخاطب ، تاثیر عمیق تری در او ایجاد می کرد تا آنچه ابوالحسن داودی به عنوان پرداخت کننده اصلی قصه با همه ابزار در دست به مدیوم سینما وارد کرده است.

خلق خانم هاویشام بدکاره

 سینمای اجتماعی ما قطعا به جسارت نیاز دارد اما این جسارت اگر در لایه رویی باقی بماند خودش یک آسیب است. خلق یک خانم “هاویشام” بدکاره وطنی در آن اتاق تاریک به شرطی جسارت است که تلخی اش با روح و روان مخاطب بازی کند نه فقط اینکه بهانه ای دست کسانی بیفتد که دایه مهربانتر از مادرند و در اینجور مواقع دم از شان و منزلت مادران ایرانی می زنند.

یا اگر یک زن امریکایی معصومیت خود را قربانی مُهر یو.اس.ای روی برگه هویت یک مرد ایرانی می کند بهایش را در انعکاس این آسیب تلخ بین المللی  در زندگی دختر ایرانی باید ببینیم و تلخی اش را حس کنیم .

شور و حال داشتیم شما نداشتید!

چیزی که گوهری در فیلمنامه اش با تمهیدی چون فیسبوک و صفحه کاربری با عناوین بی پدر و مادر ها یا مادر رفته ها به آن فکر کرده و داودی در اجرا نتوانسته یا نخواسته به آن ورود کند تا فیلمش به یک گزارش تصویری در خصوص معضلاتی چون فقر، مسکن و اجاره های نا متعارف،فرار از سربازی، پناهندگی، اعتیاد، فحشا و آفت شبکه های مجازی و یا یک بیانیه صلح آمیز بین بچه پولدارها و بی پولها شبیه باشد که باز هم کیایی در فیلم “خط ویژه” این حرف را در عمل به کرسی نشانده است.

اشاره می کنم به بخشی از ترانه فیلم “خط ویژه” که  انگار حرف دل من را در خصوص تفاوت فاحش این دو نوع پرداخت از سوی فیلمساز نسل جدید و فیلمساز نسل میانی زده است؛ شور و حال داشتیم شما نداشتید!

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=642
image_print
نوشته قبلی

فریادهای سیاسی کمال تبریزی در کاخ جشنواره

نوشته‌ی بعدی

تعریف جدید خالق “مارمولک” از حق مسلم ایرانیان یــــا خانه‌ای پر از شعر و شعار…

مطالب مرتبط

در یک برنامه رادیویی بیان شد: به ایوبی هم “هنروتجربه” تحمیل شد/ چرا اعتماد به نفس ارائه آمار دقیق از تعداد مخاطبان این گروه وجود ندارد؟/ برخی مخاطب را کنار گذاشته‌اند و از همان پیش‌تولید “خاص” می‌سازند برای این گروه!

«پیام زندگی» از رادیو پیام/روایت کوتاه از تربیت فرزندان در پرتو تعالیم دینی

21 مهر 1404

سینماروزان: در روزگاری که خانواده‌ها در معرض انبوهی از پیام‌ها، آموزه‌ها و سبک‌های زندگی متنوع از طریق رسانه‌های گوناگون به‌ویژه...

فیلمی با بازی میترا رفیع/ «پوست انداختن» آماده نمایش شد

فیلمی با بازی میترا رفیع/ «پوست انداختن» آماده نمایش شد

21 مهر 1404

سینماروزان: فیلم نیمه‌ بلند «پوست انداختن» تازه‌ترین اثر حسین جعفری آماده نمایش شد. این فیلم اقتباسی از «اظهارنامه‌ها» نوشته ماکس...

«کارناوال» به یک چهارم نهایی رسید/ اسامی صعودکنندگان

«کارناوال» به یک چهارم نهایی رسید/ اسامی صعودکنندگان

20 مهر 1404

سینماروزان: با پایان دور مقدماتی رئالیتی‌شوی «کارناوال» هشت شرکت کننده به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند.   با پایان دور...

نوشته‌ی بعدی
تعریف جدید خالق “مارمولک” از حق مسلم ایرانیان یــــا خانه‌ای پر از شعر و شعار…

تعریف جدید خالق "مارمولک" از حق مسلم ایرانیان یــــا خانه‌ای پر از شعر و شعار...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

    حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    811 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 324 توئیت 203
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    740 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 296 توئیت 185
  • فیلم «قسطنطنیه» و عواقبِ شیوع ویروس مردانه!؟

    155 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 62 توئیت 39
  • همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟

    49 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 12
  • اکران پس از دو سال توقیف/رونمایی از تیزر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، صابر ابر و…+فیلم

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10

آخرین مطالب

«پیام زندگی» از رادیو پیام/روایت کوتاه از تربیت فرزندان در پرتو تعالیم دینی

تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

رازهای یک سلبریتی!/رونمایی از پوستر فیلم «کج پیله» با بازی الناز شاکردوست، سروش صحت، نعیمه نظام‌دوست و…+عکس

صدور پروانه برای چند ارگانی‌ساز+یک درام زنانه+همسر سابق رویا تیموریان و…

بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

فیلمی با بازی میترا رفیع/ «پوست انداختن» آماده نمایش شد

مضمون: آزاد! ساختار: ممنوع؟/در نشست جشنواره فیلم کوتاه چه گذشت؟ 

دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

تکانه‌ای به نام تبلیغات!/مرگ مسعود ردایی؛ تهیه‌کننده‌‌ی سینما و تلویزیون

تبلیغات

ویژه ها

تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 
خبر

تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

21 مهر 1404

سینماروزان: تیزر فیلم کمدی کج پیله ساخته هاتف علیمردانی رونمایی شد.   «کج پیله» داستان سیما ثروتی بازیگر معروف سینما...

ادامه مطلب
بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

21 مهر 1404
دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

20 مهر 1404
شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

20 مهر 1404
روایت تهیه کننده «سه بیگانه» از مذاکره مستقیم با مقامات قضایی برای رفع توقیف فیلمش و تلاش برای اکران در نوروز96

تکانه‌ای به نام تبلیغات!/مرگ مسعود ردایی؛ تهیه‌کننده‌‌ی سینما و تلویزیون

20 مهر 1404
گلایه محمد کاسبی از تجلیل دیرهنگام در جشنواره فجر⇐این گلایه درحالیست که کاسبی دو دهه قبل سیمرغ فجر را برای فیلم مجیدی گرفته بود!

درگذشت محمد کاسبی؛ بدمنِ حوزه و طناز تلویزیون   

20 مهر 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

عبور پیرپسر از ۱۸۰میلیارد/مرد عینکی ۱۶۰میلیارد/زن و بچه نزدیک به ۱۰۰میلیارد/عبور ناجورها از ۴۳میلیارد/قسطنطنیه ۳۳میلیارد/ناتوردشت ۱۵میلیارد و یوز ۱۱میلیارد/گوزن‌های اتوبان در مرز ۱۰میلیارد/لاک‌پشت ۷میلیارد/مجنون دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

18 مهر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم