• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه شیروانی داغ

چرایی تعلل رسانه ملی در سانحه نفتکش سانچی؟؟⇐قائم‌مقام صداوسیما پاسخ داد

26 دی 1396
در شیروانی داغ
0 0
A A
0
چرایی تعلل رسانه ملی در سانحه نفتکش سانچی؟؟⇐قائم‌مقام صداوسیما پاسخ داد

نفتکش سانچی

سینماروزان/محمدصادق عابدینی: حادثه غم‌انگيز سانحه كشتي نفتكش سانچي كه منجر به آتش گرفتن و كشته‌شدن سرنشينان كشتي شد، در رسانه‌هاي داخلي و خارجي بازتاب‌هاي زيادي داشت؛ حادثه‌اي كه باعث شد شبكه‌هاي اجتماعي نقد‌هاي تندي عليه عملكرد صداوسيما در بخش اطلاع‌رساني منتشر كنند.

حسن عابديني، قائم مقام خبرگزاري صداوسيما در گفتگو با «جوان» درباره عملكرد صداوسيما و البته رقباي غربي‌اش در اين حادثه توضيح مي‌دهد.
گفته مي‌شود كه صداوسيما در اطلاع‌رساني درباره حادثه كشتي سانچي تعلل كرده است، اين ادعا چقدر صحت دارد؟
حادثه سانچي، بامداد روز 17 دي ماه به وقت تهران رخ داد. اولين خبر همان رو ساعت 9 صبح از خبر بامدادي شبكه خبر پخش شد و طبيعتاً از نظر سرعت انتشار خبر، مشكلي به وجود نيامده است.
نقد اصلي درباره عدم حضور دوربين صداوسيما در محل حادثه است، مردم دوست داشتند تصاوير حادثه را از شبكه خبر ببينند!
نبايد بُعد فاصله تا محل حادثه را فراموش كنيم. ما در هر حادثه‌اي سه حلقه خبري را در نظر مي‌گيريم. حلقه اول ميداني است، حلقه دوم نزديك به حلقه ميداني و سومين حلقه كه دورتر از سايرين است، براي ارتباط با مسئولان است. در حادثه نفتكش سانچي، اولين حلقه ما دفتر صداوسيما در پكن بود. دومين حلقه دفتر خبرگزاري و خبرنگار ما در كوآلالامپور مالزي بود و سومين حلقه نيز در تهران قرار داشت كه وظيفه ارتباط با مسئولان مرتبط با حادثه را در كشورمان داشت.
چرا خبرنگار مستقر در پكن نتوانست به محل حادثه برود؟
اتفاقاً ما مي‌خواستيم بلافاصله بعد از اعلام خبر يعني صبح روز 17 دي‌ماه هم خبرنگار به چين اعزام كنيم. فاصله پكن تا شانگهاي دو ساعت پرواز هوايي است و از آنجا نيز تا نزديك‌ترين جزيره به محل حادثه كه يانگ‌شن نام دارد، تقريباً دو ساعت زمان لازم است. از ساحل جزيره يانگ‌شن تا محل حادثه نيز 250تا300 مايل دريايي است كه حدود 500 كيلومتر مي‌شود. پس اولين مشكل ما دور بودن محل بود. دومين مورد دولت چين بود كه اجازه نزديك‌شدن به محل حادثه را نمي‌داد.
اين محدوديت شامل حال همه رسانه‌ها بود يا فقط براي خبرگزاري صداوسيما ايجاد محدوديت كرده بودند؟
نه‌تنها ما بلكه به هيچ رسانه ديگري چنين اجازه‌اي داده نمي‌شد، حتي شبكه ملي چين CCTV نيز اجازه ارسال تيم خبري و تصويربرداري از محل را پيدا نكرد.
پس تصاوير چطور تهيه مي‌شد؟
چيني‌ها اتاق بحران تشكيل داده بودند و تصاوير محل سانحه در اين اتاق پخش مي‌شد. اين تصاوير را نه بخش رسانه‌اي چين بلكه بخش دولتي و غيررسانه‌اي كه در اختيار اتاق عمليات بود، تهيه مي‌كرد. تصاوير خوب و با كيفيتي بود كه برخي از آنها را دوربين‌هاي مستقر روي كشتي‌هاي آتشخوار تهيه مي‌شد و باقي نيز فيلمبرداري هوايي مي‌شد. اتاق بحران در شانگهاي در طبقه 21 يك هتل قرار داشت كه خبرنگار ما در طبقه 17 آن مستقر بود و از طريق مانيتورها تصاوير را دريافت مي‌كرد.
به اعلام آمادگي براي اعزام خبرنگار به محل حادثه اشاره كرديد، اين كار صورت گرفت؟
ما به سرعت براي آقاي سلامي خبرنگار خبرگزاري درخواست ويزاي چين كرديم و سفارت چين هم به سرعت ويزا را صادر كرد، ولي به دليل شدت انفجار و گرماي شديد در منطقه كه امكان نزديك شدن به آنجا را سخت مي‌كرد، ديديم حتي اگر اجازه رفتن به منطقه را بدهند، امكان اطلاع‌رساني نيست. وگرنه خبرنگار مستقر در پكن همان كار را انجام مي‌داد. تيم نيروي ويژه ارتش هم با وجود اينكه توانست مجوز اعزام را بگيرد، به خاطر همين مشكل نتوانست عمليات انجام دهد.
اطلاع‌رساني در داخل كشور چطور پيش مي‌رفت؟
ما از همان روز 17 دي تماس با سركنسول ايران را در شانگهاي و سفير كشورمان در پكن آغاز كرديم و به طور مداوم اخبار را منتشر مي‌كرديم. روز 18 دي جسد يكي از دريانوردان پيدا شد كه خبرش را نشر داديم. اينكه خبرنگار به صورت مستقيم به محل حادثه دسترسي نداشت، كار اطلاع‌رساني را سخت مي‌كرد. چيني‌ها اطلاعات را در اختيار سركنسول قرار مي‌دادند و ما از وي جويا مي‌شديم، بعد كه آقاي ربيعي به چين رفت اطلاعات را از طريق وزير مي‌گرفتيم.
چرا خبرنگار صداوسيما با مقامات چيني مصاحبه نداشت و اخبار را مستقيم از خود آنها دريافت نمي‌كرد؟
چيني‌ها مصاحبه نمي‌كردند. نه‌تنها با ما بلكه با ديگر رسانه‌ها هم مصاحبه نداشتند. بالاخره هر كشوري مقررات خود را دارد، آنها اطلاعات را در اختيار مقامات كشورمان مي‌گذاشتند.
گفته مي‌شود شبكه خبر احتمال مرگ دريانوردان را خيلي با تأخير منتشر كرده است!
اتفاق كشتي سانچي يك رخداد غم‌انگيز بود، چه براي مردم، چه براي رسانه، اما درباره اطلاع‌رساني وظيفه ما به عنوان يك رسانه اين است كه اخبار را صحيح، معتبر و با سرعت منتشر كنيم. در همان روزهاي اول، چيني‌ها اعلام كردند به خاطر حجم آتش‌سوزي امكان زنده ماندن سرنشينان كشتي وجود ندارد، اما ما حق نداشتيم تا وقتي كه مقامات رسمي كشورمان اين موضوع را تأييد نكرده‌اند يا دوربين تصويربرداري صداوسيما آن را ثبت كند، اين خبر را بر مبناي حدس و گمان‌ها منتشر كنيم. اين با اصل كار رسانه در تضاد بود.
اما شبكه‌هاي خارجي اين كار را كردند!
بله، مثلاً شبكه تلويزيوني متعلق به دولت انگليس اعلام كرد كه امكان خاموش كردن آتش وجود دارد و بر اين ابهام دامن مي‌زد، در حالي كه ما شاهد بوديم همه كشتي‌هاي مخصوص خاموش كردن آتش از كل منطقه براي امداد آمده بودند و كارشناسان مي‌گفتند امكان اين كار وجود ندارد.
همسو با صداوسيما برخي از رسانه‌ها مانند شبكه BBC كه به آن اشاره كرديد يا چند شبكه فارسي زبان ديگر اخبار سانچي را پوشش مي‌دادند، به عنوان كارشناس رسانه، عملكرد اين شبكه‌ها را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
به صورت كلي رسانه‌هاي غربي بيشتر از اينكه به دنبال اطلاع‌رساني بودند، سعي مي‌كردند بر ابهامات دامن بزنند يا مثلاً زمان لازم براي استخراج اطلاعات جعبه سياه كشتي مشخص است، اما آنها مي‌گويند چرا سريع‌تر علت حادثه اعلام نمي‌شود، در صورتي كه بايد فرايند استخراج اطلاعات جعبه سياه انجام شود. آنها حتي مصاحبه‌هايي با خانواده‌هاي نگران دريانوردان داشتند، در حالي كه مي‌دانيم آن خانواده‌ها در شرايط روحي و رواني خوبي قرار نداشتند. در زماني كه آنها با خانواده‌ها مصاحبه مي‌گرفتند، دوربين صداوسيما هم در چند متري مستقر بود، اما ما نمي‌خواستيم از شرايط بد روحي افراد استفاده كنيم، اما بعد از آن بود كه گفت‌و‌گو‌هايي انجام و در بخش‌هاي خبري و غير خبري صداوسيما پخش شد.
به عنوان كارشناس رسانه از عملكرد شبكه خبر و خبرگزاري صداوسيما تا چه حد رضايت داريد؟
بايد در هر خبر شرايط پوشش آن را در نظر گرفت. در جايي مي‌شود دوربين مستقر كرد و ساعت‌ها تصوير و مصاحبه داشت و در جاي ديگري مانند سانحه كشتي نفتكش، دسترسي مستقيم به محل حادثه وجود ندارد، به نظرم مهم اين است كه در هر شرايط سه اصل صحت، اعتماد و سرعت در انتشار خبر رعايت شود كه در اين حادثه ناگوار رعايت شد.
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=46745
image_print
برچسب ها: حسن عابدینیسانچیصداوسیمانفتکش
نوشته قبلی

رسانه اصلاح‌طلب بدون سخن گفتن از کیفیت بازی آقازاده کارگردان درباره فیلم اخیر کیمیایی چنین نوشت⇐«قاتل اهلی» آشکارا فیلمی دوپاره است/بازی پرویز پرستویی مجاب‌کننده نیست!!/این میزان پتانسیل تلف‌شده را در کمتر فیلمی از کیمیایی سراغ داریم/بهترین سکانس‌ها و لحظات فیلم متعلق به امیر جدیدی است!!

نوشته‌ی بعدی

کارگردان «کوچه بی‌نام» فیلم تازه‌اش را در سرزمین ترامپ می‌سازد!!!

مطالب مرتبط

کوروش یغمایی

پس از ۲۴ سال ممنوع‌کاری⇐کوروش یغمایی با خوانندگی خداحافظی کرد!+متن کامل پیام خداحافظی

13 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: نزدیکِ ۲۴ سال از آخرین باری که کوروش یغمایی توانست مجوز آلبومی با عنوان «تفنگ دسته نقره» را...

علیرضا قربانی

واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

7 آذر 1404

سینماروزان: در روزهای اخیر که ماجرای خط سفید جنجالی شده و اکانتی با خط سفید منسوب به علیرضا قربانی هم...

مسعود ده نمکی

حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

25 آبان 1404

سینماروزان: مسعود ده‌نمکی کارگردان سه‌گانه «اخراجیها» که به دنبال تولید سریال «ابواخبار» هم هست، به گلایه از بی‌توجهی مدیران به...

نوشته‌ی بعدی
یک سکانس سینمایی⇐ترامپ رییس جمهور آمریکا شد

کارگردان «کوچه بی‌نام» فیلم تازه‌اش را در سرزمین ترامپ می‌سازد!!!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم