• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

چرا پروژه سینمایی “کرگدن” مرتبط با زمین‌خواری به تولید نرسید؟/کارگردان: سرمایه‌گذار به دنبال آن بود که عقاید خاص خود را بر پروژه تحمیل کند و آن قدر مرا معطل کرد که پروانه ساخت باطل شد/تولید این فیلم مانند عقده‌ای در دلم مانده/امیدوارم بتوانم با تمدید پروانه ساخت تولید را به سرانجام برسانم

12 تیر 1394
در گزارش, یک سکانس سینمایی
0 0
A A
0
چرا پروژه سینمایی “کرگدن” مرتبط با زمین‌خواری به تولید نرسید؟/کارگردان: سرمایه‌گذار به دنبال آن بود که عقاید خاص خود را بر پروژه تحمیل کند و آن قدر مرا معطل کرد که پروانه ساخت باطل شد/تولید این فیلم مانند عقده‌ای در دلم مانده/امیدوارم بتوانم با تمدید پروانه ساخت تولید را به سرانجام برسانم

اختلاس

سینماژورنال/مارتا ثناوش: سالهاست که جامعه شناسان درباره اهمیت ورود سینما به مباحث کلان مملکتی و تصویرگری معضلات اجتماعی روز سخن می گویند و از آن طرف کمترین بخش از آثار تولیدی هر ساله سینمای ایران به چنین موضوعاتی اختصاص می یابد.

به گزارش سینماژورنال یکی از موضوعات متنابه سالهای اخیر مملکت ما اختلاسهایی است که هرازگاه خبر انجام یکی از آنها رسانه ای می شود و البته این خبرها از جدی گرفته تا شوخی شبکه های اجتماعی را درمی نوردند. با این حال در سینما کمترین خبری از پرداختن به این سوژه نیست.

مجید جوانمرد کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که در دهه 60 درام جاده ای خوش ساخت “شکار” را کارگردانی کرده بود چند سالی می شود درگیر کار بر فیلمنامه ای است به نام “کرگدن”؛ فیلمنامه ای خیابانی که در بخشهایی از آن به صراحت درباره معضل زمین خواری در کشور صحبت می شود.

این فیلمنامه یکی دو بار تا مرحله جذب سرمایه گذار هم پیش رفت اما در آستانه پیش تولید، کار متوقف شد و در نهایت شرایط به سمتی رفت که جوانمرد بجای آن درام گزنده اجتماعی یک درام فانتزی به نام “آدم باش” را کارگردانی کند.

سرمایه گذار میخواست عقاید خود را بر کار تحمیل کند

برای آگاهی از دلایل عدم تولید این فیلم به سراغ جوانمرد رفتیم و از او توضیح خواستیم. جالب است که تا نام “کرگدن” آمد جوانمرد انگار که سر درددلش باز شده باشد نفسی عمیق کشید و به سینماژورنال گفت: چندین سال به دنبال تولید این فیلم بودم و در نهایت هم تولیدش حسرتی شد که در دلم ماند. هنوز هم تولید این فیلم برایم شبیه عقده ای است که باقی مانده. دلم می خواست فیلم را تولید کنم و در برهه ای که پروانه ساختش را گرفتم سرمایه گذاری هم پیدا شد اما مساله اینجا بود که این سرمایه گذار می خواست شرایط خاص خود و عقاید ویژه ای که داشت را بر کار تحمیل کند و من هم زیر بار نرفتم.

جوانمرد ادامه داد: متاسفانه معطلی پروژه که برآمده از تحمیل شرایط خاص سرمایه گذار بر فیلمنامه بود سبب ساز آن شد که زمان را از دست دهیم و تاریخ اعتبار پروانه هم منقضی شد و مجوز ساخت مان باطل شد.

فیلمی شخصیت محور با گره ای درباره زمین خواری

وی در توصیف فضای غالب بر این فیلم بیان داشت: “کرگدن” یک فیلم کاملا رئالیستی و خشن است که در بطن اجتماع می گذرد. فیلم ساختار خیابانی دارد و بخش عمده آن درون شهر می گذرد و در داستان، این شخصیتها هستند که پیش برنده درام هستند. شخصیتهایی که به بهانه ای مشترک دور هم جمع می شوند اما این گردهمایی به خلق گره هایی منجر می شود که یکی از آنها مرتبط می شود با زمین خواری.

افشای سندسازیها و کشمکش کاراکترها

مجید جوانمرد در تشریح گره مرتبط با زمین خواری که یکی از نقاط عطف اصلی “کرگدن” است اظهار داشت: برحسب تصادف و از طریق یکی از شخصیتهای داستان، ماجرای زمین خواری و سندسازیهایی که از سوی یکی از شخصیتهای دیگر برای اختلاس انجام شده رو میشود و البته کشمکشی ایجاد میشود میان او که رازش فاش شده و میخواهد آن را پنهان کند با کسی که راز را فاش کرده! این کشمکش به اندازه کافی، تعلیق در فیلم ایجاد میکند و همین است که خشونت حاکم بر شخصیتها را بیشتر می کند.

اخیرا فیلمی تولید شد که بخشهایی از آن شبیه به “کرگدن” بود!!!

 وی ادامه داد: جالب است که در مدتی که من مرتب به دنبال توجیه سرمایه گذار برای ورود به تولید این فیلم بود درامی خیابانی با کارگردانی یک جوان در سینمای ایران تولید شد که بخشهایی از آن شبیه به “کرگدن” بود. البته من نمی دانم فیلمنامه “کرگدن” به دست این جوان رسیده بود یا نه اما به هر حال برایم جالب بود که شباهتهایی میان دو کار وجود دارد.

بعد از اکران “آدم باش” ورسیون تازه ای از “کرگدن” را می نویسم

کارگردان آثاری چون “دستمزد” و “قافله” با بیان اینکه سعی میکند هر طور که هست حسرتش را با تولید “کرگدن” برطرف کند به سینماژورنال گفت: “کرگدن” یک درام صریح اجتماعی است اما یک درام تجاری هم هست یعنی فیلمی است که برای مخاطبان تولید خواهد شد و نه برای جشنواره های آن طرفی به عبارت بهتر ذره ای تلاش برای سیاه نمایی وجود ندارد و همه چیز از دل اجتماع برخاسته است. من دفعه پیش هم برای دریافت پروانه ساخت این فیلم تلاش زیادی کردم و در نهایت هم توانستم دوستان را قانع کنم که پروانه را بدهند. امیدوارم بعد از اکران “آدم باش” بتوانم بار دیگر ورسیون تازه ای از فیلمنامه را نوشته و برای تولید آن اقدام کنم.

مجید جوانمرد
مجید جوانمرد(چپ) در کنار امین حیایی در پشت صحنه “آدم باش”

تنها بخش هزینه زای “کرگدن” تعدد شخصیتها و استفاده از بازیگران مطرح است

جوانمرد در تشریح بودجه احتمالی این پروژه اظهار داشت: بودجه عجیب و غریبی نیاز ندارم چون همیشه در بخش خصوصی کار کرده ام و می دانم چطور باید بدون اسراف تولید را به سرانجام رساند. بلحاظ انتخاب لوکیشن و فضای مورد نیاز برای کار آن قدر تبحر دارم که بتوانم با حداقل هزینه کار را پیش ببرم. تنها بخش هزینه زای “کرگدن” تعدد شخصیتهاست که می بایست بازیگران مطرح را برای بازی دعوت به کار کرد که این هزینه را بالا می برد.

دم زدن از هنروتجربه و گرفتن ژستهای آوانگارد، پیمودن مسیر انحرافی است

مجید جوانمرد خاطرنشان ساخت: “کرگدن” در کنار لحن گزنده و گره ای که درباره زمین خواری دارد فیلمی است کاملا تجاری که برای مخاطب ساخته میشود یعنی فیلم را طوری می سازم که حتما سرمایه صرف شده برای آن بازگردد. بعد از سالها کار در سینما دیگر می دانم دم زدن از هنروتجربه و گرفتن ژستهای آوانگارد فقط پیمودن مسیر انحرافی است برای رهایی از پاسخگویی درباره کیفیت پایین فیلم. من آدمی نیستم که بگویم “گور پدر مخاطب” و اگر “کرگدن” را بسازم برای مخاطب ایرانی می سازم.

امیدوارم با تمدید پروانه ساخت “کرگدن” تولید شود

این کارگردان با اشاره به اینکه همه تلاش خود را برای تولید این درام اجتماعی انجام خواهد داد به سینماژورنال بیان داشت: پروانه ساخت قبلی “کرگدن” که منقضی شده اما حتما با اعمال یک سری اصلاحات و به روز کردن فضای داستان، مجددا برای تمدید پروانه ساخت اقدام میکنم. علاقه ای به جلب حمایت ارگانهای دولتی ندارم و همین که پروانه را بدهند برایم کافیست. بعد از دریافت پروانه با ویژگیهای فیلمنامه انشاا.. سرمایه گذار هم برای تولید پیدا می شود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=5781
image_print
برچسب ها: آدم باشدستمزدشکارقافلهکرگدنمارمجید جوانمرد
نوشته قبلی

آزاده نامداری در اولین تجربه سینمایی‌اش هم چادری است+عکس

نوشته‌ی بعدی

“گینس” صدای “فارس” را هم درآورد؛ انتقاد تند این خبرگزاری از جملات رکیک “گینس” و اشاره به خلاقیت کارگردان در حمل توالت فرنگی!

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

اصغر نصیری کارگردان

فوت اصغر نصیری؛ کارگردانی که عاشق سعید راد بود! 

11 آذر 1404

سینماروزان: اصغر نصیری کارگردان سینما و تلویزیون در ۵۷ سالگی مرحوم شد.   اصغر نصیری متولد ۱۳۴۷ میانه در آذربایجان شرقی و...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

نوشته‌ی بعدی
تنابنده پخش “گینس” را به تهیه‌کننده “محمد(ص)” سپرد/همراهی سه برادر “سر خلوت” با یک شترمرغ برای ثبت رکورد در گینس!

"گینس" صدای "فارس" را هم درآورد؛ انتقاد تند این خبرگزاری از جملات رکیک "گینس" و اشاره به خلاقیت کارگردان در حمل توالت فرنگی!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم