• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

کارگردان یونیت دوم “محمد رسول ا..(ص)”: چرا در دفترچه سیاستگذاری‌های فرهنگی سیما به ایدز توجه نشده؟

15 اردیبهشت 1395
در یادداشت
0 1
A A
0
کارگردان یونیت دوم “محمد رسول ا..(ص)”: چرا در دفترچه سیاستگذاری‌های فرهنگی سیما به ایدز توجه نشده؟

بیژن میرباقری

سینماژورنال: بیژن میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون که آخرین ساخته اش “ربوده شده” به زودی روی پرده خواهد رفت اعتقاد دارد در نپرداختن به مقوله ایدز در سینما و تلویزیون کمترین تقصیر برعهده هنرمندان و بیشترین تقصیر برعهده سیاست زدگی هایی است که این موضوع را به تابو بدل کرده است.

کارگردان آثاری نظیر “دوزخ برزخ بهشت”، “طبقه سوم” و “ما همه خوبیم” که به عنوان کارگردان یونیت دوم پروژه پرهزینه اخیر مجید مجیدی یعنی “محمد رسول ا..(ص)” هم فعالیت داشت، با نگارش یادداشتی به این پرسش پاسخ داده که چرا سینما و تلویزیون ما در این سالها نتوانسته اند تصویرسازی درستی از ایدز و مبتلایان آن داشته باشند.

متن کامل یادداشت این نویسنده و کارگردان را در ادامه می خوانید:

*نقش مهم رسانه در اصلاح عادات رفتاری
“ایدز” یکی از مهمترین بیماری های قرن که فقط با فرهنگ سازی و بهداشت فرهنگ جوامع مهار شد. در به نتیجه رسیدن نسبی این مهم غیر از عملکرد جامع پزشکان و دانشمندان این حوزه، رسانه عامل دیگری بود که با عملکردش باعث تغییر الگوی عادت های رفتاری مردم و بیماران شد.
اما پیش از آن، باید شفافیت میان رسانه و مردم وجود داشته باشد تا رسانه بتواند کار به این مهمی را به سرانجام برساند. شفافیت و اطمینان_ در اینجا به رسانه _ مهترین سرمایه جوامع مختلف در به نتیجه رساندن اهداف اجتماعی به شمار می رود.

*لزوم اطلاع رسانی درست
یک رابطه متقابل بین مردم و سازندگان (نه الزاما هنرمندان) براساس محتوای رسانه شکل می گیرد. چنانچه این رابطه متقابل و آن محتواسازی بخواهد ابزار قدرت تلقی شود و حقایق آشکار جایش را به آمار سازی دروغ یا آمار ندادن و کتمان موضوع بدهد سریعا این رابطه مخدوش می شود.
نگاه به مقوله ایدز در رسانه های کشور ما یکی از نمونه های چنین روندی است؛ روندی که طی آن عدم پرداخت  به این مقوله نتیجه سیاست ورزی های فرهنگی است. آن سیاست فرهنگی ابتدا به دلیل الگوی ذهنی نادرست به کتمان موضوع می پردازد و سپس بنا به هر فشاری موضوع مورد بحث را در برنامه های کم مخاطب به نمایش می گذارد.

*هنرمندان مسئول کم کاری نیستند
شخصا در چرایی عدم پرداخت سینما و تلویزیون به موضوع ایدز، هنرمندان را مسئول نمی دانم. رسانه در نگاه کلان آن مسئولیت فرهنگ سازی را به عهده دارد و به طور خاص سیما هیچ بار در دفترچه سیاست گذاری هایش به این موضوع نپرداخته است.
اینجا بحث الگوسازی غلط فرهنگی مطرح است؛ دفترچه سیاست گذاری بدون کارشناسی نسبت به مضامین مورد نیاز مخاطب  که یکی از آنها فرهنگ سازی جدی در زمینه ایدز می باشد، فراموش می شود.
از سوی دیگر در بستر اجتماع هر جریان فکری و اجتماعی و …. قربانی بزرگ سیاست زدگی می شود.
متر سیاست برای بازیگرانش مهمترین دستاویز است تا جریان مقابل خود را به چالش بکشد ، و این گونه می شود که در عرصه سلامت جامعه پرداختن به ایدز را نشانه انحطاط جامعه می دانند و اصحاب فرهنگ و رسانه یا همان مجریان رسانه که سینما و تلویزیون هم در شمول آن قرار می گیرند، از ترس قضاوتی افراطی که کارکرد سیاسی برای بازیگران سیاست دارد دست از کار در این باره می کشند و یا به برنامه های کم مخاطب اکتفا می کنند.
یا در همان محدود برنامه های گفتگو محور هم سعی می شود ریشه های ایدز از شاخص های جنسی به سمت شاخص های مواد مخدر گرایش پپدا کند زیرا فرهنگ عمومی بر اثر عدم دانایی کافی نسبت به مقوله جنسیت و ارتباطات جنسی؛ این مقوله را به صورت تابو درآورده است.

*پرهیز از سیاست زدگی، چاره کار است
شکستن تابوها هم که همواره دستاویز خوبی برای بازیگران سیاست خواهد بود. همین سیاست زدگی در محیط های آموزشی پایه را می توان دید. پرداختن به امور جنسی چنان که باید در دستور کار نظام آموزشی دوره های مختلف نیست.

داده های این مقوله معمولا از کانالهای خلاف عرف جامعه برای مخاطبین سنی ارسال و دریافت می شود . آن عدم آموزش خود یکی از مهمترین مسایل در به وجود آمدن جمود فکری و ایجاد تابو در جامعه است.

پس در پاسخ به این سوال که چرا هنرمندان سینما و تلویزیون در مقوله ایدز آثاری را تولید نمی کنند که آگاهی بخش باشد باید گفت که هنرمندان به خودی خود قادر نیستند چنین مسایلی را به سطح گفتگوی جدی جامعه بکشانند.
این مهم نیاز به به بستر آموزشی پایه است و پرهیز از سیاست زدگی از کلان تا خرد آن و سیاست گذاری دقیق فرهنگی با حوزه کارشناسان مرتبط است و در نهایت بعد از اصلان سیاست گذاری هاست که هنرمندان می توانند به بهبود اوضاع کمک کنند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=22004
image_print
برچسب ها: ایدزبیژن میرباقریدوزخ برزخ بهشتما همه خوبیممحمد رسول ا..(ص)هنر+ایدز
نوشته قبلی

آیا جشنواره سبز می‌تواند راهکاری جز تعطیلی مدارس را برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کند؟

نوشته‌ی بعدی

علاوه بر ساخت نسخه سینمایی، تئاتر “پایتخت” هم به کارگردانی تنابنده اجرا می‌شود

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
دو اتفاقی که باعث شد “پایتخت4” تولید نشود

علاوه بر ساخت نسخه سینمایی، تئاتر "پایتخت" هم به کارگردانی تنابنده اجرا می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم