• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 3 مهر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

کانسپچوال‌آرت در یک نشست تخصصی/گزارش نشست هنر مفهومی در شارگالری

28 آذر 1403
در خبر, گوناگون
2 0
A A
0
کانسپچوال‌آرت در یک نشست تخصصی/گزارش نشست هنر مفهومی در شارگالری

کانسپچوال‌آرت در یک نشست تخصصی/گزارش نشست هنر مفهومی در شارگالری

سینماروزان/مهدی فلاح: بعد از یک فستیوال و چندین اجرای هنر مفهومی، در آستانۀ برگزاری دومین فستیوال هنر مفهومی، شارگالری نشست تخصصی با حضور علاقه‌مندان این هنرها برگزار کرد.

در این نشست هفت تن از چهره‌های معتبر هنر و فلسفه هر کدام در مدت‌زمان کوتاهی نکته‌های گوناگونی را دربارۀ هنر مفهومی ارائه دادند. به گفتۀ «احسان شعردوست» مدیر شارگالری که خود این نشست را نیز مدیریت و اجرا می‌کرد، سخنران‌ها از چهار کشور مختلف در این نشست به‌صورت حضوری و آنلاین حاضر شدند که همین موضوع کار برگزاری این نشست را دشوارتر می‌کرد. با این وجود و با این‌که برگزاری چنین نشستی در سطح تخصصی دشواری‌های خاصی دارد، اما استقبال علاقه‌مندان بی‌نظیر بوده و به‌زودی ویدیوها و صوت این نشست نیز منتشر خواهد شد تا علاقه‌مندانی که به هر دلیل نتوانستند حاضر باشند از محتوای این نشست بهره ببرند.

در ابتدا و پس از معرفی سخنرانان،  “حسین اکبری‌نسب”، عضو هیئت علمی دانشگاه و تحلیل‌گر آثار هنر معاصر به تحلیل فلسفی اولین اثر مفهومی یعنی «یک و سه صندلی» جوزف کاسوت پرداخت. او در این بخش پیرامون چیدمان مفهومیِ «یک و سه صندلی» و هستی­شناسیِ فلسفی صندلی به­عنوان یک «شیئ – مجاز»، آن را مجازِ مُرسَلی برای کل هستی تلقی نمود. او با طرح این پرسش بنیادین آغاز کرد که: هستیِ صندلی در کدام وجه خود تقریر پیدا می­کند؟ در عینیت صندلی؟ در تصویر تجسمی صندلی؟ یا در تصویر تکلمی صندلی؟ و در ادامه سعی کرد با طرح اهمیت و اولویت زبان و هستیِ زبانی در اندیشۀ هیدگری، جهانیت صندلی را در یک هستی­شناسیِ تطبیقی بررسی نماید.

سخنران بعدی « محمدرضا مریدی»، نویسنده، پژوهشگر، مدرس جامعه شناسی هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بود. او با موضوع زبان پریشی و هنر مفهومی، به این امر پرداخت که هنر مفهومی ریشه در زبان­پریشیِ هنر مدرن دارد و ادامه داد: «در جامعه­ای که برخی نارسایی گفتاری دارند، پریشان­گویی فرهنگی دارند، اختلال در درک وضعیت سیاسی دارند و دچار ترومای فرهنگی هستند، هنر مفهومی می­تواند به این زبان‌پریشیِ دریافتی کمک کند. البته اگر هنرمندان بتوانند این وضعیت تروماتیک را درک کنند و هنرهای مفهومی­شان معنا داشته باشد».

پس از آن «داوود آجرلو»، نویسندۀ هنر و فلسفه، فیلم‌ساز و مدرس دانشگاه به ارائۀ مطالب خود پرداخت. او که با موضوع «کانسپچوال­آرت؛ تمرین ایده­ورزی در برابر ایدئولوژی» سخن می‌گفت، در ابتدا با مرور تبارشناسی ایده در زبان عام و ادبیات متافیزیک، ایده را از کانسپت در هنر کانسپچوال تفکیک نمود. او در ادامه از دشواری‌های رسیدن از ایده به کانسپت و سپس از دلایل مقاومت نظام‌های هنری در برابر کانسپچوال‌آرت گفت و در نهایت با توجه به نیاز هنر مفهومی به ایده­ورزی و تأکید بر اهمیت تطورات «ایده» در تاریخ فلسفه، هنر مفهومی را تمرینی در برابر ایدئولوژی دانست.

«زروان روح‌بخشان»، هنرمند، کیوریتور، عکاس، منتقد و مدرس هنر، سخنران بعدی این نشست بود. موضوع سخن او واقعیت؛ تصویر برساخته بود و دربارۀ نسبت زبان و هنر مفهومی گفت: «زبان استعاره است و واقعیت، امری زبانی است، بنابراین می‌توان گفت واقعیت استعاری است. به این معنا که ما نه با جهان واقعی و واقعیت پدیده‌ها و مفاهیم، بلکه با نشانه‌ها و تصاویر برساختۀ جهان مواجه هستیم. موضوع مورد بحث او نسبت این جهان زبانی با هنر است».

پس از اتمام پنل اول این نشست و در پنل دوم، سخنرانانی از خارج ایران به‌صورت آنلاین مطالب خود را ارائه دادند. در ابتدای این پنل ” پاملا کریمی» از آمریکا، نویسنده و دانشیار تاریخ هنر و معماری دانشگاه کورنِل نیویورک، با موضوع فعال­سازیِ هنر مفهومی به بررسی این نکته پرداخت که چگونه هنر مفهومی در ایران، هم از آن­چه به­عنوان «فرم­های خاموشِ کنش‌گری» توصیف می‌شود، الهام گرفته و هم در آن سهیم بوده است. او دربارۀ تبادل متقابل ایده‌ها بحث کرد و نشان داد که چگونه این شیوه‌های خلاق، نه­تنها به­عنوان کنش­های مدنی، بلکه همچون ابزار قدرت­مندی برای حمایت از جامعه‌ای عادلانه‌تر و منصفانه‌تر عمل می‌کنند.

« صالح موسوی خلخالی» از بلژیک، پژوهشگر و نویسندۀ فلسفه و هنر و مدرس فلسفه در شهر لووَن به «جست­و­جویی در خاستگاه و ریشه‌شناسی کانسپت در غرب» پرداخت. او با تبارشناسی این واژه از نحوۀ تعامل و ترجمۀ آن گفت و سپس در راستای بررسی خاستگاه این واژه، جستجویی دربارۀ کانسپچوال‌سازی در فلسفه ارائه نمود تا در نتیجۀ این پژوهش، نقاط اشتراک و تفاوت‌های احتمالی میان فرآیندهای فلسفی و هنری در ارتباط با کانسپت را نمایش دهد.

آخرین سخنران نیز «امین شاهد»، نویسنده، هنرمند و مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه‌ «نهیب» بود که از تجربه‌ی نازیسته‌ی «هنر مفهومی» در ایران سخن گفت. او با اشاره به تاریخ نوجوان این شیوه‌ی بیانی اظهار کرد، با این‌که جریان هنر مفهومی در دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی در غرب ظهور کرده، اما در ایران نیز به تدریج هنرمندانی به این شیوه گرایش پیدا کردند که باید آن‌ها را مستند نمود و این نقطۀ ضعفی در جریان هنر تجسمی ایران است که متولیان امر گرایشی به حمایت از این هنرها در ایران ندارند.

این نشست تخصصی که سعی داشت منطبق بر استانداردهای آکادمیک در دنیای دانشگاهی باشد، پس از حدود 4 ساعت سخنرانی و گفت‌و‌گو با ذکر این نکته توسط احسان شعردوست به پایان رسید که نتایج و متن‌های این نشست در آینده به‌صورت کتابی در شارگالری منتشر خواهد شد.

 

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=85429
image_print
برچسب ها: احسان شعردوستشارگالری
نوشته قبلی

معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر۴۳

نوشته‌ی بعدی

آنونس رسمی عاشقانه‌ «عزیز» با بازی آزاده صمدی و روزبه حصاری رونمایی شد+فیلم

مطالب مرتبط

ماجرای «نقشه فنیقی» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی 

ماجرای «نقشه فنیقی» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی 

2 مهر 1404

سینماروزان: فیلم آمریکایی «نقشه فنیقی» به کارگردانی وس اندرسن و با حضور بازیگرانی چون بنیسیو دل تورو، ترومن هنکس، استیو...

گرشا رضایی برای انیمیشن «یوز» خواند/ رونمایی از قطعه «ایران»+فیلم

گرشا رضایی برای انیمیشن «یوز» خواند/ رونمایی از قطعه «ایران»+فیلم

2 مهر 1404

سینماروزان: همزمان با آغاز اکران انیمیشن سینمایی «یوز»، از تیزر  این اثر با صدای گرشا رضایی رونمایی شد. همزمان با...

آغاز فیلم‌برداری فیلم «داستان‌های موازی»/اصغر فرهادی در پاریس کلید زد

آغاز فیلم‌برداری فیلم «داستان‌های موازی»/اصغر فرهادی در پاریس کلید زد

2 مهر 1404

سینماروزان: فیلم‌برداری «داستان های موازی» (Parallel Tales) د‌همین ساخته اصغرفرهادی، روز ۸ سپتامبر(۱۷شهریور‌ماه)در پاریس آغاز شد. ایزابل‌ هوپر، ونسان‌کسل، ویرجینی...

نوشته‌ی بعدی
آنونس رسمی عاشقانه‌ «عزیز» با بازی آزاده صمدی و روزبه حصاری رونمایی شد+فیلم

آنونس رسمی عاشقانه‌ «عزیز» با بازی آزاده صمدی و روزبه حصاری رونمایی شد+فیلم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1206 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 482 توئیت 302
  • حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    466 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 186 توئیت 117
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    391 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 156 توئیت 98
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    376 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 150 توئیت 94
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    194 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 78 توئیت 49
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    192 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 77 توئیت 48
  • درگذشت وحید سلطانی؛ صدابردار تلویزیون و سینما/کارگردانِ «ستایش» عزادار شد!

    86 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 34 توئیت 22
  • همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

    69 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 28 توئیت 17

آخرین مطالب

انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟

واکنش نقادانه کاراکترِ محسن امیریوسفی خطاب به کمیته اسکار: بیانیه‌ کمیته اسکار را ارشاد نوشته یا خودتان؟؟/مگر به خاطر بی‌احترامی ارشاد اعلام کناره‌گیری نکردید، پس چرا در کمیته ماندید؟/مگر نورچشمی ارشادپسند کمیته تهدید نکرد که محال است جلسات را به خارج خانه سینما ببرد، پس چه شد؟/چرا درباره سه همکار اخراجی از کمیته اسکار چیزی ننوشتید؟/آقای نورچشمی ارشاد! چرا احترام همکاران اخراجی را نگه نداشتید؟/صنف مرده‌شورها بیشتر به هم احترام می‌گذارند تا شما خانه سینمایی‌ها!!/طبق قوانین جدید میتوانستید «یک تصادف ساده» را به اسکار بفرستید! چرا جا زدید؟/چرا به‌جای پاسخگویی، عذرنامه‌ای ارشادپسند نوشتید؟

ماجرای «نقشه فنیقی» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی 

گرشا رضایی برای انیمیشن «یوز» خواند/ رونمایی از قطعه «ایران»+فیلم

آغاز فیلم‌برداری فیلم «داستان‌های موازی»/اصغر فرهادی در پاریس کلید زد

اکران پس از دو سال توقیف/رونمایی از تیزر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، صابر ابر و…+فیلم

از چنار «تهران» تا هندسه پنهان؛ رمز و استعاره در پوستر جشنواره فیلم کوتاه

هفته فیلم ایران در سئول با عنوان «پرتره خانواده» برگزار می‌شود/ نمایش ۴ اثر ماندگار از سوره

جشنواره کمدی؛ فرصت دوباره ای برای تعیین استانداردها و الزامات ساخت فیلم کمدی است

تهمینه میلانی رئیس هیأت داوران بخش فیلم جشنواره «مهر» شد

تبلیغات

ویژه ها

انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟
خبر وسط

انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟

2 مهر 1404

سینماروزان: مراسم نمایش فیلم "هیوا" در موزه سینما و اهدای نشان رسول به جمال شورجه و تقدیر از همسر رسول...

ادامه مطلب
واکنش نقادانه کاراکترِ محسن امیریوسفی خطاب به کمیته اسکار: بیانیه‌ کمیته اسکار را ارشاد نوشته یا خودتان؟؟/مگر به خاطر بی‌احترامی ارشاد اعلام کناره‌گیری نکردید، پس چرا در کمیته ماندید؟/مگر نورچشمی ارشادپسند کمیته تهدید نکرد که محال است جلسات را به خارج خانه سینما ببرد، پس چه شد؟/چرا درباره سه همکار اخراجی از کمیته اسکار چیزی ننوشتید؟/آقای نورچشمی ارشاد! چرا احترام همکاران اخراجی را نگه نداشتید؟/صنف مرده‌شورها بیشتر به هم احترام می‌گذارند تا شما خانه سینمایی‌ها!!/طبق قوانین جدید میتوانستید «یک تصادف ساده» را به اسکار بفرستید! چرا جا زدید؟/چرا به‌جای پاسخگویی، عذرنامه‌ای ارشادپسند نوشتید؟

واکنش نقادانه کاراکترِ محسن امیریوسفی خطاب به کمیته اسکار: بیانیه‌ کمیته اسکار را ارشاد نوشته یا خودتان؟؟/مگر به خاطر بی‌احترامی ارشاد اعلام کناره‌گیری نکردید، پس چرا در کمیته ماندید؟/مگر نورچشمی ارشادپسند کمیته تهدید نکرد که محال است جلسات را به خارج خانه سینما ببرد، پس چه شد؟/چرا درباره سه همکار اخراجی از کمیته اسکار چیزی ننوشتید؟/آقای نورچشمی ارشاد! چرا احترام همکاران اخراجی را نگه نداشتید؟/صنف مرده‌شورها بیشتر به هم احترام می‌گذارند تا شما خانه سینمایی‌ها!!/طبق قوانین جدید میتوانستید «یک تصادف ساده» را به اسکار بفرستید! چرا جا زدید؟/چرا به‌جای پاسخگویی، عذرنامه‌ای ارشادپسند نوشتید؟

2 مهر 1404
گرشا رضایی برای انیمیشن «یوز» خواند/ رونمایی از قطعه «ایران»+فیلم

گرشا رضایی برای انیمیشن «یوز» خواند/ رونمایی از قطعه «ایران»+فیلم

2 مهر 1404
پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

پژمان جمشیدی و سندروم عاشقی؟⇑رونمایی از تیزر رسمی کمدی عاشقانه «قسطنطنیه» با حضور بازیگران ایران و ترک

1 مهر 1404
ماجرای واکسن دردسرسازِ پژمان جمشیدی⇐رونمایی از پوستر فیلم «قسطنطنیه»+عکس 

ماجرای واکسن دردسرسازِ پژمان جمشیدی⇐رونمایی از پوستر فیلم «قسطنطنیه»+عکس 

31 شهریور 1404
صدور پروانه برای کارمند سالیان ارشاد!+صدور پروانه برای مجید صالحی+صدور پروانه برای فیلمی یادآور باران کوثری

صدور پروانه برای کارمند سالیان ارشاد!+صدور پروانه برای مجید صالحی+صدور پروانه برای فیلمی یادآور باران کوثری

31 شهریور 1404
ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

30 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم