• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 27 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

گردش مالی 500 ميليارد تومانی سایتهای دانلود غيرمجاز فيلم؛ واقعی یا فانتزی؟

23 خرداد 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
گردش مالی 500 ميليارد تومانی سایتهای دانلود غيرمجاز فيلم؛ واقعی یا فانتزی؟

دانلود فیلم

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: يك مدير وزارت ارشاد مدعي است سايت‌هاي اينترنتي كه فيلم‌هاي سينماي ايران را به طور رايگان براي دانلود كاربران خود قرار مي‌دهند، 500 ميليارد تومان درآمد دارند!
مصطفي ابطحي، دبيركل ستاد صيانت و مبارزه با تكثير و عرضه غيرمجاز آثار سينمايي و سمعي و بصري در مصاحبه با تلويزيون مي‌گويد: گردش مالي اكران سالانه سينماي ايران، 50 ميليارد تومان اعلام شده است. اما درآمدي كه مافياي قاچاق آثار سينمايي و سمعي و بصري كسب مي‌كنند رقمي معادل 350 تا 500 ميليارد تومان برآورد شده است.

   اين رقم قابل اعتماد است؟!
به گفته اين مسئول وزارت ارشاد كه وظيفه حمايت از توليدكنندگان آثار فرهنگي و هنري و جلوگيري از قاچاق و تكثير غيرمجاز اين آثار را برعهده دارد، گردش مالي سايت‌هاي اينترنتي كه فيلم‌هاي سينمايي را براي دانلود در اختيار كابران خود قرار مي‌دهند، تقريباً 10 برابر اقتصاد سينماي ايران است؛ رقمي چشمگير كه قطعاً با شنيدن آن دل سينماگراني كه از اوضاع بد سينماي ايران متضرر هستند را مي‌سوزاند. البته ابطحي به اين موضوع اشاره‌اي نداشته كه رقم 500 ميليارد تومان را چگونه به دست آورده است؟! آيا راهي براي محاسبه ميزان درآمد سايت‌هاي اينترنتي كه فعاليت‌هاي غيرمجازي چون ارائه لينك فيلم‌هاي ايراني بدون كسب اجازه از مالكان معنوي آن را دارند، وجود دارد؟!

رقمی براساس حدس و گمان؟

احتمال نزديك به يقين اين است كه هيچ راهي براي محاسبه ميزان واقعي درآمد اين سايت‌ها وجود ندارد و رقم اعلامي تنها براساس حدس و گمان بيان شده است. البته ابطحي اين موضوع را نيز بيان مي‌كند كه سايت‌هاي غيرمجاز با ارائه رايگان يك فيلم، تعداد مراجعه‌كنندگان خود را افزايش مي‌دهند و درآمد خودشان را از طريق فروش غيرمستقيم كالاهاي ديگر كسب مي‌كنند.
اين كار تقريباً در همه پرديس‌هاي سينمايي به صورت قانوني در حال اجراست. پرديس‌هاي سينمايي در كنار سالن‌هاي سينماي خود، كافي‌شاپ و مراكز خريد دارند و برخي از آنها عملاً مراكز خريدي هستند كه سالن سينما نيز دارند كه گاهي فيلم ديدن به اولويت چندم مراجعه‌كنندگان به اين پرديس‌ها تبديل مي‌شود. اما كدام يك از پرديس‌ها مي‌تواند ادعا كند كه از قبل فروشگاه‌هايش درآمد ميلياردي به دست مي‌آورد؟! از سوي ديگر نمي‌توان اين اصل را نيز ناديده گرفت كه اگر هيچ درآمدي براي سايت‌هاي اينترنتي وجود نداشت، هر روز شاهد ايجاد سايت‌هاي جديد دانلود فيلم و اصرار سايت‌هاي قديمي براي باقي ماندن و فعاليت در اينترنت نبوديم.

   سايت‌هاي سمج غيرمجاز
متداول‌ترين راه مبارزه با سايت‌هاي غيرمجاز دانلود فيلم مسدود كردن دامنه اينترنتي آنهاست كه اغلب با خريد دامنه جديد توسط گردانندگان سايت، اقدام قانوني درباره آنها بي‌اثر مي‌شود.
اكثر سايت‌هايي كه دانلود‌هاي غيرمجاز ارائه مي‌دهند پسوندهايي رقمي در نام خود دارند كه با هر بار فيلتر شدن دامنه آنها، دامنه جديد با اضافه شدن يك رقم به ارقام قبلي كار خود را با فاصله يك روز يا شايد هم كمتر آغاز مي‌كند. حتي اين سايت‌ها نرم‌افزارهايي را به كاربران خود ارائه مي‌كنند كه زحمت جست‌وجوي سايت جديد را كم كرده و كافي است با نصب آن در رايانه و فعال‌سازي برنامه آدرس‌ياب، به طور اتوماتيك نشاني جديد اينترنتي در اختيار كاربراني كه به دنبال دانلود رايگان فيلم‌ها هستند، قرار گيرد.

برای حل این معضل چه باید کرد؟

دبيركل ستاد صيانت معتقد است: برخي از اين سايت‌ها بيش از پنج هزار بار مسدود شده‌اند ولي بارديگر راه‌اندازي مي‌شوند. به نظر مي‌رسد اولين گام در راه مبارزه با اين سايت‌هاي سمج، جلوگيري از دسترسي آن به فيلم‌ها باشد.
فيلم‌هاي ايراني ارائه شده در اين سايت‌ها، به سه دسته تقسيم مي‌شوند: فيلم‌هاي ارائه شده در شبكه خانگي نمايش، فيلم‌هاي در حال اكران سينماها و فيلم‌هاي قديمي و پيش از انقلاب. به نظر مي‌رسد در راستاي اهداف سازمان سينمايي در نظام‌مند كردن شبكه خانگي نمايش ابتدا بايد فرهنگ‌سازي خريد كالاي اصل و عدم دانلود غيرمجاز را در ميان مردم نهادينه كرد. سپس به راه‌هاي كپي فيلم‌هاي در حال اكران پرداخت كه چطور مي‌شود همزمان با اكران و گاهي بدون اينكه فيلمي به مرحله اكران برسد، مي‌توان آن را با كيفيت مطلوب در اينترنت پيدا كرد. در بخش سوم نيز بايد دستگاه قضايي براي متخلفان اينترنتي كه با فعاليت خود باعث ضرر و زيان سينما مي‌شوند، مجازات‌هاي سختگيرانه‌تري از مسدود كردن دامنه اينترنتي در نظر بگيرد تا جنبه بازدارندگي مجازات‌ها به تعطيلي اين‌گونه سايت‌ها بينجامد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=4967
image_print
برچسب ها: سایتهای دانلود فیلمستاد صيانت و مبارزه با تكثير و عرضه غيرمجاز آثار سينمايي و سمعي و بصريمصطفي ابطحي
نوشته قبلی

کارگردان فیلم بازگشت ناصر ملک‌مطیعی به سینما: شایعات را جدی نگیرید؛”نقش نگار” هیچ مشکلی برای اکران ندارد/انشاءا.. نسخه اصلی فیلم بدون کمترین سانسور روی پرده می‌رود

نوشته‌ی بعدی

شهرداری راه خود را از حوزه جدا کرد/نمایش “نهنگ عنبر” در پردیسهای شهرداری آزاد شد

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
رونمایی از کاراکترهای مشابه مهناز افشار در “نهنگ عنبر” و “دلم می‌خواد”؛ یک جا زنی بوالهوس و طمّاع و جای دیگر تیغ‌زنی که بجای پول، محصول فرهنگی عایدش می‌شود! /در هر دو فیلم، افشار عشقِ خارج دارد

شهرداری راه خود را از حوزه جدا کرد/نمایش "نهنگ عنبر" در پردیسهای شهرداری آزاد شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»
خبر

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: حمید طالقانی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۶۰ سالگی فوت شد.   حميد(محمد) طالقاني متولد ۱۳۴۴ تهران، داراي...

ادامه مطلب
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم