• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

گزارش روزنامه متبوع رسانه ملی درباره هیأت انتخاب فجر⇐از مثلث نفوذ تا مدافع سینمای بدنه/از حامی حقوق بانوان تا عضو غیرسیاسی‌ دغدغه‌مند

6 دی 1396
در گزارش
0 0
A A
0
گزارش روزنامه متبوع رسانه ملی درباره هیأت انتخاب فجر⇐از مثلث نفوذ تا مدافع سینمای بدنه/از حامی حقوق بانوان تا عضو غیرسیاسی‌ دغدغه‌مند

جشنواره فجر-هیأت انتخاب

سینماروزان: هیأت انتخاب جشنواره سی و ششم فیلم فجر سرگرم مرور فیلمهای ارائه شده به جشنواره هستند و دبیر جشنواره اعلام نام رسمی فهرست بخش مسابقه را دهم دی ماه دانسته است.

«جام جم» روزنامه متبوع رسانه ملی در فاصله کمتر از یک هفته ای تا اعلام اسامی فیلمها مروری داشته بر کارنامه هیأت انتخاب جشنواره و تحلیل خود را بر جایگاه تک تک اعضا اعلام نموده است.

در تحلیل این روزنامه محمود اربابی، حسین کرمی و مجید رضابالا مثلث نفوذ هستند، جمال ساداتیان مدافع فیلمهای متکی بر جلب مخاطب، پوران درخشنده حافظ منافع بانوان، احمد امینی به دنبال حمایت از فیلمهای هنری و محمدهادی کریمی یک عضو غیرسیاسی و دغدغه مند در حوزه آثار اجتماعی.

تحلیل «جام جم» بر اعضای هیأت انتخاب را بخوانید:

محمود اربابی: بانفوذترین

محمود اربابی، متولد 1340، دارای مدرک کارشناسی سینما با گرایش فیلمنامه‌نویسی از دانشگاه صداوسیما و کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس که مسئولیت‌هایی همچون مدیرکل ارزشیابی و نظارت سینمایی حرفه‌ای کشور را در کارنامه دارد. او در این مقطع عضو شورای پروانه ساخت، سرپرست دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی است. اربابی در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر هم عضو هیات انتخاب بود، او در بیست و سومین دوره هم عضویت در هیات انتخاب فیلم‌های مستند را تجربه کرد. اربابی به دلیل مسئولیت‌های مهمی که در حوزه مدیریت سینمایی داشته، بی‌تردید یکی از بانفوذترین اعضای هیات انتخاب امسال است، شاید حتی بیشترین کسی که بتواند اعمال قدرتی تعیین کننده داشته باشد و فیلمی را باتوجه به مضمون و محتوا وارد جشنواره کند یا رای مخالفی به حضور آن اثر دهد.

پوران درخشنده: حافظ منافع بانوان

پوران درخشنده، متولد 1330، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده و فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما. درخشنده به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون رابطه، پرنده کوچک خوشبختی، شمعی در باد، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند و زیر سقف دودی را در کارنامه دارد. او عضو هیات انتخاب بیست و دومین دوره جشنواره فجر هم بود. همینطور همراه مجید رضابالا (که امسال هم در تیم هیات انتخاب با هم همکاری دارند) یکی از اعضای هیات انتخاب بیست و ششمین دوره هم بود. درخشنده در بیست و نهمین دوره فجر هم یکی از اعضای هیات انتخاب بود. همان‌طور که می‌بینید، درخشنده سابقه خوبی در هیات انتخاب دارد و در ضمن تنها زن این گروه است و به نوعی حافظ منافع بانوان در این دوره نیز خواهد بود. پس طبیعی است که باتوجه به نگاه زنانه و دغدغه اجتماعی همیشگی‌اش روی حضور این جنس از آثار پافشاری کند. این‌که دیگر اعضای هیات انتخاب این دوره، صرف این نوع نگاه را برای حضور در سودای سیمرغ کافی بدانند و درخشنده را همراهی کنند، بحث دیگری است.

احمد امینی: به‌دنبال فیلم هنری

احمد امینی، متولد 1330، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و منتقد سینما، فارغ‌التحصیل مدرسه عالی سینما و تلویزیون و کارشناسی کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران. او را به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون سایه‌های هجوم، غریبانه، چتری برای دو نفر، این زن حرف نمی‌زند، بی‌خداحافظی و سریال‌هایی مثل اولین شب آرامش و بی‌گناهان می‌شناسیم.

او پیش از این عضو هیات انتخاب بیست و پنجمین دوره جشنواره فجر بود؛ دوره‌ای که اتفاقا مثل این دوره مجید رضابالا و حسین کرمی او را همراهی می‌کردند. جالب اینجاست که این سه (احمد امینی، مجید رضابالا و حسین کرمی) در دوره سی و سوم هم با هم در هیات انتخاب جشنواره حضور داشتند. امینی در همان دوره بحث‌انگیز سی و دوم هم عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل بود؛ همان دوره‌ای که ابراهیم داروغه زاده، مجید رضابالا و حسین کرمی عضو هیات انتخاب بخش سودای سیمرغ بودند. احمد امینی به‌دلیل سبقه پررنگ منتقدانه‌اش، بیشتر روی وجه هنری فیلم‌ها تاکید دارد و برای ورود فیلم‌هایی استاندارد و باکیفیت به جشنواره تلاش می‌کند. آرای مثبت و منفی او روی آثار بیشتر در این زمینه خواهد بود.

مجید رضابالا: اثرگذار

مجید رضابالا، متولد 1347، عضو شورای پروانه نمایش، مشاور فرهنگی معاون امور سینمایی ارشاد و معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی. او مشاور فیلمنامه‌های «وروجک‌ها» و «پرواز مرغابی‌ها» بود و همچنین تهیه‌کنندگی فیلم «بی‌نامی» را به‌عهده داشت. رضابالا همراه حسین کرمی در ادوار اخیر جشنواره فیلم فجر تقریبا یکی از پایه‌های ثابت هیات انتخاب بوده‌اند. رضابالا در دوره سی و سوم جشنواره همراه حسین کرمی و احمد امینی عضو هیات انتخاب بود. در دوره سی و دوم هم همراه حسین کرمی و ابراهیم داروغه‌زاده، دیگر تیم انتخاب را همراهی می‌کرد. رضابالا در بیست و چهارمین دوره هم با حسین کرمی و پنج سینماگر دیگر عضو هیات انتخاب بود. او در بیست و پنجمین دوره هم باز با حسین کرمی و برخی دیگر عضو هیات انتخاب این رویداد بود. رضابالا در بیست و پنجمین دوره هم عضو هیات انتخاب بود و مثل این دوره پوران درخشنده هم یکی از همکاران او. رضابالا در دوره بیست و هفتم جشنواره فجر هم عضو هیات انتخاب بود و باز یار غارش در هیات انتخاب یعنی حسین کرمی او را همراهی می‌کرد. او در بیست و هشتمین دوره هم هم یکی از اعضای هیات انتخاب بود. رضابالا از جمله افراد تعیین‌کننده در میان هیات انتخاب است و یکی از دلایل تقریبا همیشگی او در این جمع هم قدرت نفوذ و اثرگذاری اوست.

سیدجمال ساداتیان: ‌قدرت تهیه‌کنندگی

سیدجمال ساداتیان، متولد 1335، تهیه‌کننده سینما که فیلم‌هایی چون چهارشنبه سوری، به رنگ ارغوان، دایره زنگی، برف روی کاج‌ها، آذر شهدخت پرویز و دیگران، جامه‌دران و انتهای خیابان هشتم را در کارنامه دارد. او تهیه‌کننده فیلم جدید سعید روستایی، «متری شش و نیم» هم هست.

ساداتیان در سی و چهارمین دوره، یکی از داوران بخش مسابقه بود و این برای اولین بار است که عضو هیات انتخاب است. او تهیه‌کننده باهوشی است و شم بالایی در انتخاب فیلمنامه دارد و معمولا سراغ آثار و کارگردان‌هایی می‌رود که موفقیت‌شان در جشنواره فیلم فجر و در گیشه، تضمین شده باشد. چهارشنبه‌سوری، به رنگ ارغوان و آذر شهدخت پرویز و دیگران که سیمرغ‌های بهترین فیلم را در دوره‌های مختلف جشنواره به‌دست آوردند، گواه این مدعا هستند.

نفوذ او درباره انتخاب آثار به اعتبار جشنواره‌ای آنها برای گیشه مربوط می‌شود و ساداتیان از قدرت خود برای راهیابی فیلم‌هایی با مولفه‌های جذب توامان داوران، منتقدان و تماشاگران بهره می‌برد. او در ضمن تنها عضو هیات انتخاب در این دوره است که مصاحبه و اظهارنظر می‌کند؛ همان کسی که با طرح ضمنی عبارت جشنواره بدون سورپرایز، تلاش دارد فیلم‌هایی از این دست را بدون حساسیت و حاشیه وارد جشنواره کند.

حسین کرمی: تعیین کننده

حسین کرمی، متولد 1341، دارای مدرک دکترای فلسفه و استاد دانشگاه، کرمی رئیس مرکز سیمافیلم، عضو شورای پروانه ساخت و عضو پروانه نمایش است و پیش از این مسئولیت‌هایی چون مدیریت شبکه‌های نمایش، نسیم، تماشا و چهارم سیما را به‌عهده داشت. حسین کرمی در دوره‌های اخیر حضور ثابتی در هیات انتخاب داشته، او در دوره پیشین عضو هیات انتخاب بود، همین‌طور در دوره‌های سی و چهارم، سی و سوم (همراه مجید رضابالا و احمد امینی) و سی و دوم (همراه مجید رضابالا و ابراهیم داروغه زاده). او در دوره‌های بیست و چهارم (همراه مجید رضابالا)، بیست و پنجم (باز با همراهی رضابالا)، بیست و هفتم (باز هم با همکاری رضابالا) هم عضو هیات انتخاب بود. ضمن این‌که در دوره بیست و سوم جشنواره هم عضو هیات داوران بود. کرمی همراه محمود اربابی و مجیدرضابالا، به نوعی مثلث قدرت در میان اعضای هیات انتخاب هستند و نقشی تعیین کننده در تصمیمات دارند و می‌توانند جریان و سروصدا ایجاد کنند.

محمدهادی کریمی: به‌دنبال دغدغه اجتماعی

محمدهادی کریمی، متولد 1351، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و فارغ‌التحصیل پزشکی. غیرمنتظره، امشب شب مهتابه، برف روی شیروانی داغ، بشارت به شهروند هزاره سوم و کمدی انسانی فیلم‌هایی هستند که او کارگردانی کرده است. کریمی پیش از این دوره، یک بار دیگر و در چهاردهمین دوره جشنواره فجر هم عضو هیات انتخاب بود. سلیقه کریمی از روی فیلم‌ها و فیلمنامه‌هایی که نوشته، قابل حدس است. او هم از جمله کسانی است که روی وجوه تکنیکی و هنری آثار بیشتر تمرکز خواهد کرد و دغدغه اجتماعی را فارغ از جنگ قدرت و جناح‌بندی دنبال می‌کند. از این نظر شاید رای او به نظر درخشنده در این جمع نزدیک‌تر باشد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemajournal.ir/?p=46372
image_print
برچسب ها: جام جمجشنواره سی و ششم فجرهیأت انتخاب
نوشته قبلی

ماجراهای بهنوش بختیاری و فرزند رویاپردازش به جشنواره رسید

نوشته‌ی بعدی

بدعتی که امیدواریم رخ دهد⇐داروغه‌زاده: آمادگی داریم که هزینه‌های جشنواره را اعلام کنیم

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
معاون نظارت، عزیمت به فارابی را تکذیب کرد⇐تا آخرین روز در همین مسئولیت خواهم ماند

بدعتی که امیدواریم رخ دهد⇐داروغه‌زاده: آمادگی داریم که هزینه‌های جشنواره را اعلام کنیم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

تبلیغات

ویژه ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟
خبر وسط

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

ادامه مطلب
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم