• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

گزارش معاون نظارت از کمیته سه نفره بازبینی فیلم‌های مشکل دار⇐در این کمیته، فیلمی که پروانه نمایش گرفته را با صورتجلسه‌ای که پیش از این توسط شورای پروانه نمایش صادر شده‌ مطابقت می‌دهیم!/موارد متعددی از فیلم‌هایی وجود دارد که میزان اصلاحیه‌های آنها در کمیته، کاهش یافته!/فیلمی بوده که از ده اصلاحیه در دولت قبل به چهار اصلاحیه رسیده!/”گزارش یک جشن” توقیف نشده‌؛ اصطلاح “توقیفی” برای این‌دست آثار درست و علمی نیست!/تلاش ما بر این است که تمام فیلمها با حداقل تنش و التهاب به اکران و نمایش برسند

5 بهمن 1400
در رک و راست
0 0
A A
0
به‌جای برادرزاده ایل‌بیگی، کارگردان “آپاندیس” جوابیه داد

حبیب ایل بیگی

سینماروزان: آذرماه بود که خبر تشکیل کمیته سه نفره برای تماشای فیلم‌هایی که پیش از این پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، شنیده شد؛ کمیته‌ای که زیر نظر رئیس سازمان سینمایی بازبینی فیلم‌ها را عهده‌دار است، اما از روند و چگونگی فعالیت کمیته صحبتی نشد. این موضوع زمانی مورد توجه قرار گرفت که یکی از نمایندگان مجلس که ازقضا عضو شورای پروانه نمایش هم بود، از سی فیلم مسئله‌دار صحبت کرد؛ سی فیلمی که حالا معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی رد یا تأییدش نمی‌کند و درباره فیلم‌ها سخن می‌گوید. وی عنوان می‌کند که برخی از فیلم‌ها مجوز نمایش دارند اما سازندگان تمایلی به اصلاح فیلم‌ها ندارند.

حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اعضای این کمیته 3نفره است که در کنار وی شنیده شده محمدحسین نیرومند و پژمان لشگری‌پور هم فیلم‌ها را می‌بینند تا مجوز دوباره نمایش به برخی از این فیلم‌ها بدهند.

حبیب ایل‌بیگی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایرنا داشته، از فعالیت این کمیته می‌گوید و اینکه واژه توقیف برای فیلم‌هایی که مجوز نمایش ندارند، درست نیست.

به‌نظر می‌رسد فیلم‌ها توسط این کمیته دیده می‌شود و علاوه بر این هم با توجه به تولید فیلم‌های سینمایی در سال‌های 98 و 99 موضوع اکران فیلم‌ها بیشتر از قبل مورد توجه است. ترافیک اکران و آغاز شمارش معکوس برای شروع جشنواره فیلم فجر به‌نظر باعث شده که شورای صدور پروانه نمایش بیش از پیش کار داشته باشد و با نظر سازمان سینمایی یک بازوی کمکی باید به یاری این شورا بیاید. چنانچه گفته شد؛ رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی و 2نفر از اعضای شورای پروانه نمایش را در قالب کمیته‌ای 3نفره برای سامان‌دادن به فیلم‌هایی که طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ تولید شده و پروانه نمایش گرفته بودند، مکلف کرد تا با بازبینی این فیلم‌ها برای صدور مجدد پروانه نمایش آنها با نگرش جدید دولت اقدام کنند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره فیلم‌هایی که پروانه نمایش داشتند اما با  تغییر ریاست سازمان سینمایی بار دیگر برای گرفتن مجوز باید بازبینی شوند، می‌گوید: با وجود تغییر ریاست سازمان سینمایی، معاونان و اعضای شورا، طبیعی است که ما در این دوره مدیریت باید در جریان محتوا، داستان، روایت، موضوع و ژانر آن آثار قرار می‌گرفتیم. برای آنکه در جریان این موارد قرار بگیریم که این فیلم‌ها چه هستند، برنامه بازبینی و تطبیق موارد آیین‌نامه‌ای و قانونی را در دستور کار قرار دادیم و برای این مهم کمیته‌ای در سازمان سینمایی شکل گرفت.

وی به اهداف این کمیته اشاره می‌کند و می‌گوید: باید ‌این فیلم‌ها را ببینیم و بدانیم با چه مواجه هستیم. تردیدی نیست که هرکدام از ما ممکن است که برخی از این فیلم‌ها را در جشنواره‌های سی‌وهشتم و سی‌ونهم دیده باشیم، اما خیلی از آثار را نیز به تبع ندیده‌ایم و نسبت به آنها اطلاعی نداریم. در کمیته، فیلمی که پروانه نمایش گرفته را با صورتجلسه‌ای که پیش از این توسط شورای پروانه نمایش صادر شده‌ مطابقت می‌دهیم تا ببینیم آیا همه آن اصلاحاتی که مدنظر آن شورا بوده انجام شده یا خیر.

ایل‌بیگی همچنین می‌گوید: گاهی موردی داشتیم که شورای پیشین پروانه نمایش، برای یک فیلم تعداد زیادی اصلاحیه صادر کرده است. ما در بازبینی به این نتیجه رسیدیم که این همه اصلاحیه نیاز نیست و اعمال این حجم از اصلاحات برای آن اثر سینمایی ضرورتی ندارد! تمامی موارد را به فیلمساز اطلاع دادیم. مثلا گفته‌ایم از ۱۰اصلاحات اعلام‌شده، 5 یا 6مورد نیازی نیست و آن فیلم می‌تواند بدون انجام آن اصلاحات و نهایتا چهار اصلاح، پروانه نمایش بگیرد و به صف اکران بپیوندد. موارد متعددی از اینگونه فیلم‌ها نیز وجود دارد.

او تصریح می‌کند: امروز با حجم زیادی از فیلم‌ها مواجهیم که ساخته شده‌ و در صف صدور پروانه نمایش یا اکران قرار دارند. اگر شرایط مانند سال‌های قبل عادی بود، در نهایت با حداکثر ۱۰ یا ۱۵فیلم مواجه بودیم که آنها یا در صف پروانه نمایش بودند یا بعد از صدور پروانه منتظر اکران. اما به سبب شرایط این دو سال با تعداد بسیار بالایی از فیلم‌ها برای صدور مجوز پروانه نمایش و یا اکران مواجه هستیم.

ایل‌بیگی معتقد است فیلم‌های زیادی اکران شده که بخش عمده‌ای از آنها طی همین دو سه‌ماه فعالیت دولت جدید به اکران رسیده‌اند. وی اضافه می‌کند: هرچند ما با تذکرات فراوانی درخصوص فیلم‌هایی که اکران می‌شوند به سبب موضوعات و مسائلی که در فیلم‌ها وجود دارد مواجهیم، ولی تلاش بر این است که با حداقل تنش و التهاب فیلم‌ها به اکران و نمایش برسند.

وی همچنین به شفاف‌سازی‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: با جست‌وجویی ساده می‌توان به نام فیلم‌ها و مواردی که از سنوات گذشته باقی‌ مانده است پِی برد. برخی از فیلم‌ها را جزو فیلم‌های توقیفی می‌گویند که اصلاً توقیفی نیستند. به‌عنوان مثال فیلم گزارش یک جشن به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا توقیف نشده‌، اما همیشه در این لیست وجود دارد! خیلی واضح است که اگر فیلمی پروانه نمایش نگیرد، پشت صف اکران می‌ماند. شاید اصطلاح توقیفی برای این‌دست آثار درست و علمی نباشد. سازوکار قانونی نیز اینگونه است که اگر فیلمی در شورای پروانه نمایش به‌دلیل عدم ‌انجام صحیح و درست اصلاحات رد شود و یا ماهیت فیلم از زاویه دید اعضای شورای پروانه نمایش تحت هیچ شرایطی توانایی دریافت پروانه نمایش را نداشته باشد، با وجود دارابودن پروانه ساخت، نمی‌تواند پروانه نمایش را دریافت کند.

ایل‌بیگی به نوع اصلاحات فیلم هم اشاره می‌کند: دامنه این اصلاحات متغیر است و تعامل اعضای شورای صدور پروانه نمایش نیز با گروه تولیدکننده فیلم (تهیه‌کننده و کارگردان) بسیار منعطف است. گاه با کم و زیادکردن سکانس یا پلانی، حتی رفتن و دوباره فیلمبرداری کردن و یا استفاده از امکاناتی که امروز به‌وجودآمده مانند رتوش، گروه تولیدکننده می‌توانند به رفع مشکل فیلم بپردازند. اما اگر کلیت و محتوای فیلمی به‌گونه‌ای باشد که اعضای شورای پروانه نمایش صدور پروانه نمایش را ممکن ندانند، باز هم راهکار قانونی وجود دارد. قانون و آیین‌نامه مربوطه در این‌باره به ما می‌گوید وقتی فیلمی در شورای پروانه نمایش موفق به اخذ پروانه نمایش نمی‌شود، می‌تواند درخواست دیدن فیلم را به شورای بالاتر از شورای پروانه نمایش، یعنی شورای‌عالی نظارت ارائه دهد. این سازوکار قانونی برای شورای‌ عالی نظارت وجود دارد که فیلم را به شکل مستقل مورد بازبینی مجدد قرار دهد و اگر شورای ‌عالی بعد از اعمال اصلاحات، اکران فیلم را بدون مانع ارزیابی کند، حکم قبلی نقض و حکم شورای‌عالی ملاک اصلی برای صدور پروانه نمایش قرار می‌گیرد. مواردی نیز در این‌باره وجود دارد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=67417
image_print
برچسب ها: حبیب ایل بیگیسایت سینماروزانسینماروزانگزارش یک جشنمعاون نظارت
نوشته قبلی

رئیس سازمان سینمایی خطاب به زیرمجموعه علاقمند به بوروکراسی⇐کارهای مراجعین را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید!/به‌جای بی‌توجهی به مراجعان، مشکلات آنها را بدون وقفه حل کنید!/نباید کاری کرد که ارباب رجوع سینما، احساس نارضایتی کنند!/با مهربانی، ادب و احترام با سینماگران تعامل کنید

نوشته‌ی بعدی

تازه‌ترین حرف‌های کوروس سرهنگ‌زاده خواننده خاطره‌ساز ایرانی⇐ویگن در مسیر کار خودش، خواننده خیلی خوبی بود!/آغاسی و امثال او واقعا در کار خودشان خوب بودند!/یاد حبیب‌ بخیر…/هرچه فکر می‌کنم، نمی‌توانم آهنگی از خوانندگان بعد از انقلاب زمزمه کنم، ولی می‌توانم از ادیب خوانساری بخوانم!/شجریان دنباله‌روی بنان بود!/اصلا مانند ایرج نداریم؛ دیگر مثل «ایرج» نمی‌آید!/همایون، خیلی خوب است، ولی به خودش صدمه می‌زند!/محمد معتمدی با صدایی که دارد، می‌تواند کارهای خیلی بهتری انجام بدهد!/زمانی سردبیر “کیهان بچه‌ها” بودم و حتی نقاشی‌های مجله را خودم می‌کشیدم!/اگر همین حالا روی صحنه بروم از همه خوانندگان طرفداران بیشتری دارم

مطالب مرتبط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

نوشته‌ی بعدی
کوروس سرهنگ زاده خواننده ایرانی

تازه‌ترین حرف‌های کوروس سرهنگ‌زاده خواننده خاطره‌ساز ایرانی⇐ویگن در مسیر کار خودش، خواننده خیلی خوبی بود!/آغاسی و امثال او واقعا در کار خودشان خوب بودند!/یاد حبیب‌ بخیر.../هرچه فکر می‌کنم، نمی‌توانم آهنگی از خوانندگان بعد از انقلاب زمزمه کنم، ولی می‌توانم از ادیب خوانساری بخوانم!/شجریان دنباله‌روی بنان بود!/اصلا مانند ایرج نداریم؛ دیگر مثل «ایرج» نمی‌آید!/همایون، خیلی خوب است، ولی به خودش صدمه می‌زند!/محمد معتمدی با صدایی که دارد، می‌تواند کارهای خیلی بهتری انجام بدهد!/زمانی سردبیر "کیهان بچه‌ها" بودم و حتی نقاشی‌های مجله را خودم می‌کشیدم!/اگر همین حالا روی صحنه بروم از همه خوانندگان طرفداران بیشتری دارم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم