• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

یک سکانس سینمایی⇐از جنگ تحمیلی تا مد تحمیلی در یک نمایشگاه لباس+عکس

8 اسفند 1394
در گزارش
0 1
A A
0
یک سکانس سینمایی⇐از جنگ تحمیلی تا مد تحمیلی در یک نمایشگاه لباس+عکس

سینماژورنال/وحید کرایلی: اولین بار که اسمش به گوشم خورد کمی تعجب کردم. نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس! مگر می‌شود؟! کمی عجیب بود.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “حلقه وصل” فکر کردم حتما بروبچه‌هایی که پیراهن‌های منقش به تصاویر سرداران جبهه و جنگ را چاپ می‌کنند، نمایشگاه زده‌اند اما وقتی خبرهایش را پیگیری کردم تعجبم بیشتر شد. نه خبری از تصاویر شهدا بود و نه موسسات خاص یا حتی ارگان‌های دولتی و نظامی.

محل نمایشگاه گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران است و برگزارکننده‌اش چند جوان نسل سوم و چهارمی انقلاب. به این نمایشگاه عجیب و البته جالب سری زدیم و با برگزارکنندگانش گفتگویی داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

مینا افروزی، طراح لباس جوان و خوش‌فکری است که به همراه دوستانش اولین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس را برپا کرده است. او به تنهایی یک موسسه طراحی لباس را اداره می‌کند. از او درباره میزان تولید لباس‌های موجود در نمایشگاه می‌پرسم؛ می‌گوید: تولیدات ما انبوه نیست چرا که حتی تولیدی‌ها هم توانایی تولید انبوه ندارند؛ این کار تنها از کارخانه‌ها و برندهای پوشاک برمی‌آید.

او که گویا فرصتی برای بیان گله‌هایش از تولید کنندگان داخلی پوشاک پیدا کرده، در همین ابتدای گقتگو شروع به بیان دغدغه‌هایش می‌کند: تولید کنندگان و کارخانه‌داران لباس ما خیلی تنبل هستند. آنها عادت کرده‌اند به برش ساده و سود زیاد. اگر طراحان لباس نبودند سلیقه‌ی تولیدی‌ها بدون تغییر می‌ماند.

این طراح جوان معتقد است طراحان لباس در چهار پنج سال اخیر سلیقه مردم را ارتقا داده‌اند و به همین دلیل تولیدی‌ها دیگر نمی‌توانند لباس‌های قبلی را تولید و عرضه کنند؛ چرا که فروش نمی‌روند.

باید مفاهیم ایرانی اسلامی را به صنعت لباس بیاوریم

افروزی بازگرداندن رنگ به لباس مردم جامعه را یکی دیگر از خدمات طراحان لباس در چند سال اخیر می‌داند. او با اشاره به این نکته که «اسلام با رنگ مشکلی ندارد» می‌گوید: در جشنواره مد و لباس فجر سال 92 از 100 لباس منتخب 10 مدل که رنگ‌بندی مختلف هم داشتند، طراحی من بود. به دلیل همین هم من از جانب رییس‌جمهور تقدیر شدم. کسی با رنگ مشکل ندارد و این برش لباس است که استاندارد دارد.

در ادامه گپ و گفت خود از خانم افروزی می‌خواهم کمی درباره علل و جزئیات برپایی نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس بگوید و او  اینگونه توضیح می‌دهد: در لباس سلیقه معیار است. ما زمانی می‌توانیم هنرمان را نشان بدهیم که به سمت لباس موضوع‌دار برویم. ما مفاهیم هنری در کشور زیاد داریم و باید این مفاهیم را به صنعت لباس بیاوریم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. مثلا قدمت صنعت طراحی و تولید لباس اروپا از ما خیلی بیشتر است و صنعت لباس آنها خیلی بیشتر مورد توجه است اما اروپایی‌ها خیلی کمتر از ما المان و مفهوم هنری دارند که بخواهند در تولیدات خود از آنها استفاده کنند. ما زمانی می‌توانیم با آنها رقابت داشته باشیم که از مفاهیم ایرانی اسلامی در تولید لباس‌هایمان استفاده کنیم.

نمایشگاه مد دفاع مقدس
نمایشگاه مد دفاع مقدس

از جنگ تحمیلی تا مد تحمیلی

مسئول اولین نمایشگاه لباس دفاع مقدس قصد دارد هر ساله در سالگرد آغاز عملیات والفجر 8 این نمایشگاه را برگزار کند و از سایر همکاران خود می‌خواهد که در برپایی هر ساله این نمایشگاه به او بپیوندند. خانم افروزی برای اینکه اثبات کند در کار خود جدی است، مستندی هم برای افتتاحیه نمایشگاه خود ساخته است و در آن با تعدادی از جانبازان بالای 70 درصد گفتگو کرده است.

و در مستند 8 دقیقه‌ای خود از جنگ تحمیلی به مد تحمیلی می‌رسد. البته برای مد تحمیلی تعریف هم دارد: «مد تحمیلی مدی است که از غرب بر ما تحمیل می‌شود. تحمیلی که در نبود جایگزین داخلی، مصرف‌کننده مجبور به استفاده از آن است»

نمایشگاه مد دفاع مقدس
نمایشگاه مد دفاع مقدس

افروزی همچنین از انگیزه‌های جدی خود در این مورد سخن می‌گوید: 8 سال دفاع مقدس از دید همه دنیا یک جنگ بود و از دید ما دفاع مقدس. ما روی مفاهیم دفاع مقدس کار کردیم. من در این نمایشگاه نمی‌خواستم یک جنگ را نشان بدهم بلکه نشان دادن مظلومیت و جنگی که به ما تحمیل شد هدف من بود.

و اهداف و انگیزه‌های خود از برپایی این نمایشگاه را در یک جمله جمع بندی می‌کند: مهمترین هدفم از برپایی این نمایشگاه این بود که دولتمردان ببینند نسل بعد از جنگ به مفاهیم دفاع مقدس از دید ارزش می‌نگرند؛ اگر که کلیشه نباشد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=18729
image_print
برچسب ها: جنگ تحمیلیخرمشهرطراح لباسمینا افروزینمایشگاه مد دفاع مقدس
نوشته قبلی

ابراز تأسف ناصر تقوایی از نساختن فیلم زندگی یک نقاش+عکس

نوشته‌ی بعدی

مرگ بازیگر ایرانی “تاجر ونیزی”+عکس

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404

سینماروزان: هنرمند برخلاف جهان علم از دل کوچک‌ترین جزئیات به روایت‌های بزرگ می‌رسد و همین موضوع‌محوری است که مسیر سینما...

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

1 آبان 1404

سینماروزان: در کمال تعجب مجددا محدودیت نمایش فیلم‌های مجوزدار در برخی شهرستان ها استارت خورده است... سینماهای قم مجوز پخش...

نوشته‌ی بعدی
مرگ بازیگر ایرانی “تاجر ونیزی”+عکس

مرگ بازیگر ایرانی "تاجر ونیزی"+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم