• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 27 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

نکته‌ای برآمده از تازه‌ترین گفتگوی فریدون جیرانی⇐بیضایی هم سینمای جشنواره‌ای ایران را محصول دست اروپا می‌دانست

12 خرداد 1395
در گفتگو, گوناگون
0 0
A A
0
ستاره زن “سلطان قلبها” در كنار بهرام بيضايي⇐بهانه بهره‌جويي مجدد

سینماژورنال: فریدون جیرانی کارگردان سینما و مجری اسبق “هفت” که در ماههای اخیر سردبیری روزنامه “سینما” و اجرای برنامه “35” را برعهده داشته است در تازه ترین گفتگوی خود که با “وطن امروز” انجام شده به مرور تاریخچه ای از سینمای جشنواره ای ایران پرداخته است.

به گزارش سینماژورنال مهمترین وجه این تاریخ نگاری آن است که جیرانی ابتدا سینمای اروپا را در نقطه مقابل سینمای آمریکا و به ویژه هالیوود قرار می دهد و در ادامه نیز به صراحت از این می گوید که سینمای جشنواره ای ایران هم تحت تأثیر همین نگاه اروپایی ایجاد شده است.

یکی از مهمترین فرازهای این گفتگو جایی است که جیرانی به نقطه نظری از بهرام بیضایی کارگردان مولف سینمای ایران اشاره کرده و می گوید حتی بیضایی هم سینمای جشنواره ای ایران را محصول دست اروپا می دانست.

اروپا عقب افتادگی فرهنگی خود از آمریکا را با فیلمهای ضدآمریکایی جبران می کند

جیرانی با توجه به عقبه فرهنگی اروپا و به ویژه فرانسه می گوید: اروپا به طور کلی و فرانسه که خود را مهد فرهنگ و تمدن و اینها می‌داند، همیشه دلش می‌خواسته در موضوع فرهنگی از آمریکا عقب نیفتد که در یک جهاتی از نظر فرهنگی عقب افتاده و همین عقب‌افتادگی را سعی کرده با گرایش به یک نوع سینما پاسخ دهد. یعنی اینکه کن تمایل پیدا می‌کند به جنس فیلم‌های ضد داستانی آمریکایی، تمایلی است که اروپایی‌ها دارند برای پیدا کردن یک جنس سینمایی که در تقابل با هالیوود باشد.

این کارگردان ادامه می دهد: کن هم سمبل جشنواره روشنفکران بود. برلین و ونیز به خاطر تحولات زیاد سیاسی در کشورشان، هیچ وقت مانند جشنواره‌‌ای مثل کن نبودند که شده بود معبود روشنفکران در دهه 70 و اوایل دهه 80. در کن سعی کردند به کشف سینمایی روی بیاورند که علیه هالیوود باشد. کیارستمی از دل این تفکر بیرون آمد.

مدیران دهه 60 به دنبال سینمای سربلند ایرانی بودند

فریدون جیرانی درباره شکل گیری سینمای جشنواره در دوران بعد از انقلاب اسلامی بیان می دارد: بعد از انقلاب سینما به طور کلی تغییر پیدا می‌کند. یعنی سینمای پس از انقلاب قرار است شکل دیگری داشته باشد. مدیران سینمایی از سال 62 دنبال این هستند که فیلمفارسی شکل نگیرد و سینمای سربلند ایرانی ارائه شود. بدون اینکه آنها بخواهند از دل همین فضا فیلم‌هایی مثل «دونده» و «خانه دوست کجاست» بیرون می‌آید که با خط مدیران سینمایی ساخته نشده است. امیر نادری قصه‌اش را به کانون می‌دهد، کانون می‌پسندد، کیارستمی هم همینطور اما  2 فیلم می‌شوند فیلم جشنواره‌ای. «نارونی» هم همینطور.

سینمای جشنواره با سرمایه بخش خصوصی راه نمی افتد

جیرانی با تأیید وابسته بودن آثار جشنواره ای به بودجه های دولتی ادامه می دهد: در کشورهایی مثل ایران و حتی در اروپا سینمای غیرمتعارف با سرمایه بخش خصوصی راه نمی‌افتد. بخش دولتی هزینه می‌کند. بعد از اینکه این فیلم‌ها در اواخر دهه 60 رشد کرد، فارابی متوجه این شد که آن‌طرف (بیرون از مرزها) یک سینمایی را می‌پسندد. سمت و سویی که به این سینما داده شد، یک اختلافی را شکل داد. توازن به هم خورد. یعنی سمت و سوی مدیریت رفت به سمتی که در بخش بین‌الملل فارابی گسترش پیدا کرد و از دل این اختلافاتی به وجود آمد.

چرا بیضایی گفت تماشاچی اروپایی به ما خط می دهد

وی می افزاید: یک گروه هیات هنرمندان مسلمان که با ریل‌گذاری مدیر وقت فارابی مشکل داشتند و یک گروه دیگر مثل شهید آوینی که معتقد بودند نارونی، هامون و… سینمای ملی ایران را نابود می‌کنند. بعد از این مجادلات تغییراتی در مدیریت رخ داد، مثلا لاریجانی آمد اما سینمای جشنواره‌ای به حیات خودش ادامه داد. چون سینمای جشنواره‌ای آن‌طرف برای خودش شکل پیدا کرده بود. تماشاچی پیدا کرده بود. بیضایی مصاحبه‌ای همان موقع با نشریه «گفت‌وگو» که یک مجله روشنفکری بود، انجام داد. مصاحبه خیلی مهمی بود و در آن مصاحبه گفت: تماشاچی اروپایی به ما خط می‌دهد!

در دوره اصلاحات چهره شاخص سینمای روشنفکری دیگر کیارستمی نبود
جیرانی خاطرنشان می سازد: تا آن تاریخ سینمای جشنواره‌ای سمت و سوی فیلم‌های کیارستمی بود. من وقتی رفتم نانت، سینمای روشنفکری آسیای میانه متاثر شده بود از کیارستمی. اما از اصلاحات به بعد تغییراتی رخ داد که جنس سینمای جشنواره‌ای شکل دیگری گرفت و وارد فاز دیگری شدیم. در دوره اصلاحات چهره شاخص سینمای روشنفکری دیگر کیارستمی نبود. نسل بعد از کیارستمی آمدند، مثل جعفر پناهی و… .

دوست عزیز! ابوالفضل جلیلی هم با پول دولت فیلم ساخته

این کارگردان ادامه می دهد: اروپایی‌ها متوجه تغییر در ایران شده بودند، اصلاحات که آمد آنها تحولات ما را مطالعه کردند. جنس فیلم‌هایی که در آن دوره ساخته شد و در جشنواره‌ها رفتند، هم این را نشان داد. کما اینکه خود من هم با «شام آخر» رفتم. خیلی متعجب بودند که چنین فیلم‌هایی در ایران ساخته می‌شوند. یکی از اتفاقات جالب هم این بود، من در نانت که بودم، یکی آنجا بلند شده بود و مدام از [ابوالفضل] جلیلی تعریف می‌کرد و من به او توضیح دادم که دوست عزیز! تو اگر از جلیلی به عنوان کارگردان سینمای معترض یاد می‌کنی، جالب است بدانی که جلیلی با سرمایه دولت فیلم‌هایش را ساخته است. من به او گفتم که جلیلی همه فیلم‌هایش را با سرمایه دولتی ساخته است.

فریدون جیرانی
فریدون جیرانی
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=23500
image_print
برچسب ها: اروپابهرام بیضاییجشنواره کنجشنواره نانتسینمای آمریکاسینمای اروپاشام آخرفریدون جیرانیقرمزهالیوود
نوشته قبلی

ادعای غریب یک تهیه‌کننده‌ درباره ماجرای احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه

نوشته‌ی بعدی

کارگردانی که در فیلم اخیرش برای یک پردیس سینمایی سنگ تمام گذاشته⇐ برند “سبیل” را در ایران جاودانه می‌کنم+عکس

مطالب مرتبط

نگین گودرزی

این نُت، برای مردم عجیب است!/اظهارات نگین گودرزی همخوانِ زنِ علیرضا قربانی

26 شهریور 1404

سینماروزان: اجرای تورکنسرت «ایرانم» یک همخوان زن دارد که این شب ها صدایش با استقبال زیادی مواجه شده است که...

عمارت نوفل لوشاتو با ۵ نمایش تابستان را به پایان می‌رساند

عمارت نوفل لوشاتو با ۵ نمایش تابستان را به پایان می‌رساند

25 شهریور 1404

سینماروزان: پنج نمایش «ناریا ۲»، «هیپوکامپوس؛ یک کمدی فلسفی»، «مهرآرا»، «گاو سرنوشت»، «دیالکتیک» این‌روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو از مخاطبان تئاتر...

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

آغاز اجرای «سمسار» در سالن استاد انتظامی

24 شهریور 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: اجرای نمایش «سمسار» به‌کارگردانی شهربانو قادریان از عصر سه‌شنبه 25 شهریور ۱۴۰۴ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان...

نوشته‌ی بعدی
کارگردانی که در فیلم اخیرش برای یک پردیس سینمایی سنگ تمام گذاشته⇐ برند “سبیل” را در ایران جاودانه می‌کنم+عکس

کارگردانی که در فیلم اخیرش برای یک پردیس سینمایی سنگ تمام گذاشته⇐ برند "سبیل" را در ایران جاودانه می‌کنم+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

فیلم «گوزن‌های اتوبان»
خبر

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404

سینماروزان: با آغاز اکران فیلم تحسین شده «گوزن‌های اتوبان» از آنونس این فیلم سینمایی رونمایی شد. «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی...

ادامه مطلب
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
علت تعلیق: نامعلوم!؟/ تعلیق ناگهانی اکران فیلم "علت مرگ نامعلوم"! 

…و بالاخره معرفی “علت مرگ نامعلوم” به عنوان نماینده‌ی ایرانی اسکار/فیلمی با کمتر از ۸۰ هزار مخاطب داخلی و دنباله‌روی سینمای اصغر فرهادی

25 شهریور 1404
ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1138 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 455 توئیت 285
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    724 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 290 توئیت 181
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    384 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 154 توئیت 96
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    372 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 149 توئیت 93
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    228 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 91 توئیت 57
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    473 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 189 توئیت 118
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    190 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    185 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 46

آخرین مطالب

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

این نُت، برای مردم عجیب است!/اظهارات نگین گودرزی همخوانِ زنِ علیرضا قربانی

جشن تولد «یسنای واقعی» در اکران مردمی «ناتورِدشت»/ حجازی فر: باید اعتراف کنم از دیدن یسنا احساساتی شدم/ خردمندان: ما دوست داشتنی‌ترین مردم را داریم

اکران مستند اقتباسی «دستگیری پرستار قاتل» در مستنداتِ یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

رونمایی از پوستر جشنواره فیلمهای کمدی ایران

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

…و بالاخره معرفی “علت مرگ نامعلوم” به عنوان نماینده‌ی ایرانی اسکار/فیلمی با کمتر از ۸۰ هزار مخاطب داخلی و دنباله‌روی سینمای اصغر فرهادی

عباس جمشیدی‌فر دادستان سریال «کوری» شد

عمارت نوفل لوشاتو با ۵ نمایش تابستان را به پایان می‌رساند

تبلیغات

ویژه ها

فیلم «گوزن‌های اتوبان»
خبر

ماجرای یک قمار غریب؟!⇐رونمایی از آنونس فیلم «گوزن‌های اتوبان» با بازی نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سامان صفاری و…+فیلم

26 شهریور 1404

سینماروزان: با آغاز اکران فیلم تحسین شده «گوزن‌های اتوبان» از آنونس این فیلم سینمایی رونمایی شد. «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی...

ادامه مطلب
پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

26 شهریور 1404
پوستر فیلم لاک پشت

اسرار یک خیانت؟/ رونمایی از پوستر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی و صابر ابر+عکس

25 شهریور 1404
علت تعلیق: نامعلوم!؟/ تعلیق ناگهانی اکران فیلم "علت مرگ نامعلوم"! 

…و بالاخره معرفی “علت مرگ نامعلوم” به عنوان نماینده‌ی ایرانی اسکار/فیلمی با کمتر از ۸۰ هزار مخاطب داخلی و دنباله‌روی سینمای اصغر فرهادی

25 شهریور 1404
ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم