1

یک تناقض عجیب: سایت زیرمجموعه سازمان سینمایی، صحنه‌های سانسور شده توسط همین سازمان را به نمایش می‌گذارد!+عکس

سینماژورنال: هرچند هیچ عقل سلیمی موافق ممیزی های سلیقه ای یا اعمال فشار با ابزار ممیزی نیست اما اینکه اداره نظارت سازمان سینمایی بخشی از نماهای یک فیلم را حذف کند و نمایش آنها را در سینماهای کشور مجاز نداند یکی از حقوق قانونی این نهاد است.

به گزارش سینماژورنال اما حالا اینکه سایتی که تنها مرجع فروش اینترنتی بلیت سینماهاست و البته با حمایت مستقیم سینماشهر و تحت نظر سازمان سینمایی اداره می شود همان بخشهای حذف شده را عرضه کند چه حکمی دارد؟

در یک اقدام جالب توجه این اتفاق افتاده است و این سایت مرجع فروش اینترنتی، بخشهای سانسور شده یکی از فیلمهای روی پرده را برای تماشای مخاطبان عرضه کرده است.

سوال اینجاست که اگر این بخشها سانسور شده دیگر عرضه آنها آن هم از طریق سایتی کاملا رسمی چه معنایی دارد؟ شاید هم برای این عرضه مجوزی جداگانه صادر شده است که ما از آن بی خبریم.

البته ممکن است این بخشها به خاطر حفظ ریتم فیلم از آن حذف شده باشد که در این صورت هم ذکر عبارت قسمتهای سانسورشده برای عرضه آن بی معنا است.

عصر یخبندان
ارائه بخشهای سانسور شده “عصر یخبندان” از سایت مرجع فروش اینترنتی بلیت



سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

سینماروزان: مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، مدیر سیرافیلم، از مدیران سینما گلریز(یوسف آباد) سابقه تولید حدود سی فیلم و ازجمله طوقی، باباشمل، قلندر، دشنه، ممل آمریکایی، همسفر، ماه عسل، ذبیح، کندو و… را در کارنامه دارد.

 

مهدی مصیبی در گفتگویی با مجله تجربه با ذکر خاطراتی از دوران اوج فعالیت خود بیان داشت: علی حاتمی فراتر از موج نو بود و ربطی به آن دارودسته نداشت. علی مغزش قاجاری بود، سناریو و قلمش استثنایی بود اما به غیر از چند فیلم بقیه کارهایش گیشه نداشت و تهیه‌کننده ها را متضرر کرد چون لباس قجری کار نمیکرد و طرفدار نداشت ولی علی حاتمی عاشق آن فضا بود.

 

او با اشاره به تولید فیلم «طوقی» گفت: برای طوقی سنگ تمام گذاشتم و حتی منزل اللهیار صالح(نماینده مجلس) در کاشان را برای لوکیشن گرفتم و برای مراسم علم کشی حدود پنج هزار دست لباس سیاه سفارش دادم و حتی با شرکت اتوبوسرانی تی.بی.تی قرارداد بستم که خبرنگاران در پشت صحنه باشند و هم مراسم علم کشی و هم مراسم قالی شوران کاشان را گرفتیم ولی با اینکه سکانس‌های علم کشی ناصر و بهروز عالی شده بود ولی یک سری از مردم کاشان نزد حاج آقا فلسفی شکایت کردند و فلسفی هم به وزارت فرهنگ شکایت کرد. من سعی کردم با گفتگو مساله را حل کنم و بالاخره به ا‌کران رسیدیم اما در همان روز اول اکران جلوی فیلم را گرفتند و گفتند چون در جوادیه چاقوکشی شده پس سکانس‌هایی که بهروز تک تک کفتربازها را می‌کشد باید حذف شود. در عین حال هفتاد درصد صحنه های علم کشی و قالی شورا هم حذف شد و فیلم رفت برای اکران مجدد.

مهدی مصیبی با بنر فیلم طوقی
مهدی مصیبی با بنر فیلم طوقی

رقابت سیامک یاسمی-مدیر پوریافیلم و سازنده‌ی گنج قارون- با جریان تازه‌نفس سینمای ایران، دیگر مساله آن روزها بوده‌. به گزارش سینماروزان مهدی مصیبی با اشاره به اینکه سیامک یاسمی هیچ رقیبی را برنمی تابیده، اظهار داشت: همزمان با اکران دوم‌ طوقی، سیامک یاسمی فیلم لیلی و مجنون را روی پرده فرستاد و من به سیامک گفتم این کار به هر دو فیلم ضربه می‌زند و او که خیلی مغرور بود گفت شما نگران نباش اسم یاسمی اول فیلم می‌آید و بعد هم فردین وارد می‌شود!!…به هر حال فروش طوقی در ۱۳ سینمای تهران رکورد زد و سینماها از ۷ صبح تا سه نصفه شب سانس داشتند و حدود دو میلیون نفر فیلم را دیدند!

 

مدیر سیرافیلم با اشاره به ادامه همکاری با علی حاتمی گفت: موفقیت طوقی باعث شد برویم و فیلم باباشمل را بسازیم که فضای قشنگ و دیالوگهای خوبی داشت. در زمانی که کل ملک سینما کاپری(سینما بهمن فعلی) یک میلیون و دویست هزار تومان بود من یک میلیون و نیم خرج باباشمل کردم و حتی فردین حاضر بود فیلم را حدود دو میلیون از من بخرد ولی بخت با ما یار نبود و با اینکه فیلم در روز اول ۱۸۴ هزار تومان فروخت ولی روز دوم فروشش نصف شد و روز سوم کمتر و .‌..! خلاصه فیلم با آن عظمت که فقط نصف بودجه اش صرف دستمزد فردین و همایون و فروزان بود، کمر مرا شکست.

 

مهدی مصیبی ادامه داد: در همان زمان تولید باباشمل بود که علی حاتمی پیشنهاد ساخت فیلم قلندر را داد و فروزان خیلی مشتاق بود که در آن بازی کند. البته سوژه عالی بود ولی لباس قجری کار نکرد و قلندر هم شکست خورد و این دو شکست باعث ورشکستگی من شد و من هم که به جایی متصل نبودم کمرم شکست.

 

مصیبی درباره شیوه کاری علی حاتمی گفت: فیلمهای حاتمی به غیر از طوقی و مادر هیچ کدام سودآور نبودند. حتی علی عباسی فیلم سوته دلان را با وام ساخت و فيلمهای خواستگار، ستارخان، حاجی واشنگتن، قلندر، باباشمل و‌…، هیچ کدام جنبه مادی نداشتند و ضرر دادند.

 

از فیلم‌های به ظاهر متفاوت مهدی مصیبی فیلمهای دشنه و کندو ساخته فریدون گله بود. به گزارش سینماروزان مصیبی با اشاره به ارتباط کدر بهروز وثوقی و فروزان بیان داشت: بهروز و فروزان چند سالی با هم قهر بودند و به خاطر من و برای ساخت دشنه با هم آشتی کردند. فروزان پیشقدم شد و قرارداد سفید بست و اصولا خیلی بامرام بود و همیشه با من سفیدامضاء کار می‌کرد. فریدون گله رفیقم بود و سوژه‌ی دشنه جالب بود به خصوص کاراکتر بهروز با آن لکنت و چاخان گویی که بعدها حتی در سینما و تلویزیون بعد از انقلاب بارها از آن کپی کردند…

 

مصیبی افزود: بعد از برچیدن جشن سپاس و راه اندازی جشنواره تهران تحت حمایت وزارت فرهنگ آن موقع، مدیرکل وقت سینمایی پیشنهاد داد فیلمی برای جشنواره تهران بسازیم و من و فریدون گله هم فیلم کندو را ساختیم که فقط یک حمایت در حد لابراتوار رایگان نصیبش شد. فیلم خوبی شد و همکاری با واروژان به عنوان آهنگساز و ابی به عنوان خواننده جواب داد و فیلم در زمان خود حدود سه میلیون مخاطب داشت.

 

همکاری مهدی مصیبی با واروژان از دیگر فرازهای کارنامه اش است که خود درباره آن چنین گفت: واروژان مرد باشخصیت و موزیسین بی بدیلی بود و برای فیلم ممل آمریکایی با او قرارداد بستم و او چند قطعه برای من ساخت و اشعار را قرار بود شهیار قنبری بنویسد که معطل کرد و ایرج جنتی عطایی جایگزین شد.وقتی به شهیار قنبری گفتم علی حاتمی برای باباشمل آن همه شعر نوشت و شما کلی ما را علاف کردید، خجالت کشید و گفت وقتی دیدم علی حاتمی تمام سناریو را شعرگونه نوشته از خودم خجالت کشیدم و گفتم او شاعر است و نه من!

 

ماجرای درگیری های بهروز وثوقی با محمود قربانی-شوهر اول گوگوش- به پشت صحنه فیلمهایی که مصیبی با بهروز کار کرد-ممل آمریکایی، همسفر و ماه عسل- تسری یافته بود. به گزارش سینماروزان مصیبی درباره این درگیری ها چنین گفت: درست است که هر سه فیلمی که زوج بهروز-گوگوش را کنار هم به کار گرفتم، فروش خوبی داشت اما بهروز ژست شبه‌روشنفکری گرفته بود و ابتدا راضی به بازی نبود و من پنج درصد از فروش شریکش کردم ولی او باز از تهدیدهای محمود قربانی می‌ترسید و من مجبور شدم دو بادیگارد برای بهروز بگذارم تا قربانی مزاحم نشود! درنهایت هر سه فیلم فوق العاده کار کرد و زوجی که من ابداع کردم بسیار موفق بود.

مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه
مهدی مصیبی تهیه‌کننده باسابقه

مصیبی با اشاره به سود سیتروئن ایران(سایپا) از اکران فیلم همسفر ساخته مسعود اسداللهی گفت: برای همسفر یک ماشین کروک ارزان‌ قیمت نیاز داشتیم که بندازیمش تو دریا و یک روز برای خرید یک ژیان کروک-سر باز- به سایپا رفتیم و مدیرعامل کارخانه که متوجه حضور ما شد ما را دعوت کرد و گفت اگر بهروز وثوقی و گوگوش کنار ژیان مهاری چند عکس تبلیغاتی بگیرند دو مدل از ژیان صفر کیلومتر را مجانی به ما می‌دهند. ما این کار را کردیم و فیلم که اکران شد، استقبال از ژیان بالا رفت و حتی طبقه مرفه که بنز و کادیلاک داشتند باز می‌رفتند و یک ژیان مهاری هم می‌خریدند.

 

مهدی مصیبی که در فاصله ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ نزدیک سی فیلم‌، تولید و پس از آن دیگر فیلمی تولید نکرد، درباره کیفیت سینمای ایران در سال‌های اخیر بیان داشت: حقیقتا نه اعتقادی به این سینما دارم و نه حرفی برای گفتن! واقعا چه سینمایی است که بخش خصوصی واقعی-که بتواند با گیشه، دخل و خرج کند- تقریبا حذف شده و شماری از افراد متصل به این ارگان و آن نهاد و… مرتب فیلم می‌سازند.

 




اعلام بودجه جشنواره‌های فجر استارت خورد/ارزان‌ترین بودجه برای کدام جشنواره‌ بوده؟

سینماروزان: با هدف دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف‌سازی، اعلام بودجه جشنواره‌های فجر که پرهزینه‌ترین جشنواره‌های بخش دولتی محسوب میشوند، استارت خورد.

وزارت ارشاد در گام نخست  گزارش مالی برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره شعر فجر به همراه برنامه استانی «کلک خیال» را که از گوشواره‌های این جشنواره محسوب می‌شود، اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، مجموعه هزینه‌های برگزاری این جشنواره ۵۷۶۰۵ میلیون ریال-حدود ۶میلیارد-دقیقا معادل ۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان شده است که به نظر می‌رسد نسبت به جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر، ارزان‌ترین جشنواره‌ی فجر باشد.

از کل بودجه جشنواره‌ شعر فجر حدود دو میلیارد صرف تقدیر و جوایز شده.
هزینه های اجرایی و پشتیبانی-حدود یک میلیارد- شده که عدد کمی نیست.
حدود یک میلیارد سهم هیات علمی و داوران شده!! حدود یک میلیارد هزینه ی ایاب و ذهاب به شیراز(محل برگزاری جشنواره)!

گزارش مالی جشنواره شعر فجر سال ۱۴۰۳
گزارش مالی جشنواره شعر فجر سال ۱۴۰۳

کل بودجه جشنواره‌ شعر فجر را ارشاد داده و عجیب است که جشنواره‌ای در این مقیاس، حتی یک اسپانسر هم نداشته آن هم برای برگزاری در شهری تاریخی-توریستی و اتفاقا اسپانسرخیز مثل شیراز.

منتطر می‌مانیم تا شفاف‌سازی مالی وزارت ارشاد به جشنواره های فیلم و موسیقی فجر هم برسد.




“دایناسور” ۱۵۰میلیارد/”صددام” در آستانه‌ی صد میلیارد/”پیرپسر” ۲۵میلیارد/عبور”خانه ارواح” از ۲۳میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” ۲۲میلیارد/”رویاشهر” از ۱۶میلیارد گذشت/”زیبا صدایم کن” در مرز ۱۴میلیارد/”بی سروصدا” ۵/۵میلیارد+آمار کامل فروش 

سینماروزان/مسعود احمدی: با عبور از شرایط جنگی و رسیدن به آرامش نسبی، گیشه ها کم کم جان می‌گیرند و در این بین فیلم “پیرپسر” توانسته بالاترین فروش هفتگی را داشته باشد.

 

“دایناسور” با فروش حدود ۷۰۰میلیونی در این هفته از ۱۵۰میلیارد عبور کرده است. “صددام” ۴میلیارد در این هفته فروخته و ۹۷میلیاردی شده.

 

پیشتاز فروش هفتگی “پیرپسر” است که ۱۱میلیارد در هفته اخیر فروخته و در مرز ۲۵میلیارد است.

“خانه ارواح” ۱میلیارد در هفته اخیر فروش داشته و ۲۳میلیارد را رد کرده.

 

“سلام علیکم حاج آقا” ۱میلیارد در هفته اخیر فروخته و ۲۲میلیارد را رد کرده.

“رویاشهر” ۸۰۰میلیون فروش هفتگی داشته و در مرز ۱۶/۵میلیارد قرار گرفته. “زیبا صدایم کن” ۹۰۰میلیون فروش هفتگی داشته و مماس با ۱۳/۵میلیارد قرار گرفته.

 

“بی سروصدا” ۴۰۰میلیون در این هفته فروخته و مماس با ۵/۵میلیارد است.

آمار فروش سینماهای ایران تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴
آمار فروش سینماهای ایران تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴

آمار کامل #فروش_سینماهای_ایران تا ابتدای ۱۳ تیر ۱۴۰۴ به شرح زیر است: 

(تمام ارقام به تومان است و منهای اکران سیار) 

 

— #دایناسور ۱۵۰میلیارد و ۲۵۰میلیون (۱۱۵روز/۵۱هزار سانس)

— #صددام ۹۷میلیارد( ۴۹روز/۳۴هزارسانس)

— #موسی ۶۹میلیارد و ۳۳۰میلیون(۱۲۲روز/۳۰هزار سانس)

— #کوکتل_مولوتف ۶۱میلیارد و ۷۰۰میلیون (۱۰۸روز/۲۵هزار سانس)

— #رها ۳۶میلیارد و ۸۰۰میلیون(۱۲۱روز/۱۴هزار سانس)

— #پسر_دلفینی(۲) ۲۹میلیارد و ۹۰۰میلیون(۱۲۲روز/۲۰ هزارسانس)

— #خانه_ارواح ۲۳میلیارد و نیم(۴۹روز/ ده هزار سانس)

— #سلام‌علیکم_حاج‌آقا ۲۲میلیارد و نیم(۳۹روز/ده هزار سانس)

— #بامبولک ۱۷میلیارد و ۸۰۰میلیون(۱۱۵روز/۱۱هزارسانس)

— #رویاشهر ۱۶میلیارد و ۴۰۰میلیون (۶۳روز/۲هزار سانس)

— #زیبا_صدایم_کن ۱۳میلیارد و ۴۰۰میلیون(۵۶روز/ده هزارسانس)

— #بی_سروصدا ۵میلیارد و ۴۰۰میلیون(۴۹روز/۳۵۰۰سانس)

— #هرچی_تو_بگی ۴۶۰میلیون(۴۹روز/ ۷۰۰سانس)

— #بازی_را_بکش ۲۵۷میلیون(۵۶روز/۵۸۰سانس)

— #صبح_اعدام ۱۳۶میلیون (۴۲روز/۲۰۰سانس)

— #پاکول ۸۶میلیون(۴۲روز/ ۱۵۵سانس)

 

✔️✔️اکران جدید 

— #پیرپسر ۲۴میلیارد(۲۳روز/۸۰۰۰سانس)

— #وحشی ۸۷میلیون(۲۳روز/۲۳۳سانس)




تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

سینماروزان: شرایط پیش آمده بعد از جنگ دوازده روزه، به فروش سینماها هم آسیب زده و در نتیجه ی آن، اکران فیلم تازه سعید روستایی به تعویق افتاد.

 

فیلم «زن و بچه» که بنا بود از ۱۸ تیر با پخش خانه‌فیلم اکران گردد، اکرانش تا حداقل دو تا سه هفته به تعویق افتاده و اگر اوضاع گیشه سینماها بهبود یابد از اوایل مردادماه روی پرده برود.

 

به جز این فیلم کمدی «مرد عینکی» ساخته کریم امینی-سازنده «فسیل»- نیز بنا بود از اواخر تیر توسط عامریان‌فیلم روی پرده برود ولی اکران این فیلم نیز به اوایل مردادماه موکول گردید.

 

با تعویق دو تا سه هفته ای اکران فیلمهای جدید، شرایطی فراهم می‌شود تا فیلمهایی مثل «پیرپسر» که اکران آنها با جنگ ۱۲روزه اصابت کرد و به همین دلیل نتوانستند به فروش واقعی خود دست یابند، فرصتی بیشتر برای جلب مخاطب داشته باشند.

 

 

 




گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

سینماروزان: آنونس سریال جدید فیلمنت با عنوان «از یاد رفته»-بر وزن «بر باد رفته» اثر مشهور مارگارت میچل- رونمایی شد.

 

سریال «از یاد رفته»به کارگردانی برزو نیک‌نژاد از دوشنبه ۱۶ تیرماه هر هفته ساعت ۲۰ در پلتفرم فیلمنت خواهد شد.

 

فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه، حمیدرضا آذرنگ، الهام اخوان، فریبا متخصص، فریبا کوثری، آزیتا حاجیان، مجید مظفری، ارسطو خوش رزم، الهام کردا، امین میری، کاظم هژیرآزاد، مرجان قمری، رویا جاویدنیا، محمد الهی و نوید صلاحی از جمله بازیگران «از یاد رفته» هستند.

پوستر سریال از یاد رفته
پوستر سریال از یاد رفته

برای تماشای آنونس سریال «از یاد رفته» اینجا را ببینید.




خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سینماروزان: با وجود ورود به ماه چهارم سال هنوز خبری از تشکیل شورای صنفی نمایش جدید نیست و حالا کانون کارگردانان خانه سینما با انتشار بیانیه ای، اعلام کرده به دلیل ابطال بی دلیل انتخابات داخلی شورای جدید -که در نتیجه‌ی آن، نماینده کارگردانان به دبیری رسیده بود-ترجیح می‌دهد از شورا خروج کند.

 

متن بيانيه کانون کارگردانان خانه سینما را بخوانید:

 

جناب آقای عسگرپور

ریاست محترم هیات رئیسه خانه سینما

 

با سلام

برخورد زشت و شرم آور نمایندگان تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان با انتخابات قانونی شورای صنفی نمایش، در تاریخ دهم تیر ماه، و همراهی و جانبداری نماینده سازمان سینمایی با این روش غیر صنفی و تمامیت خواهانه که با تایید انتخابات و ثبت آرا می‌توانست از قانون حمایت کند ولی نکرد، ما را بر آن داشت که در این نامه سرگشاده به شما اعلام کنیم که در اعتراض به این رفتار غیرقانونی از نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی نمایش(اصغر نعیمی) می‌خواهیم که در جلسات این شورا شرکت نکند.

 

جناب آقای عسگرپور، کانون کارگردانان سینمای ایران از شما می‌خواهد طبق روال سال‌های گذشته جلسات شورای صنفی را در خانه سینما برگزار کنید و فقط خانه سینما به عنوان نماینده تمام صنوف در ارتباط با سازمان سینمایی باشد تا پس از این پشت درهای بسته وزارت ارشاد مشورت‌ مدیران با رئیس یک صنف خاص و نورچشمی صورت نگیرد و صنوف دیگر و خانه سینما از این شورا کنار گذاشته نشوند و جلوی ارتباط شخصی افراد در پوشش صنفی و پشت درهای بسته با مدیران ارشاد گرفته شود.

 

در پایان برای آقای رائد فریدزاده رئیس محترم سازمان سینمایی هم متاسفیم که علیرغم تلاش و وعده های صنفی داده شده در دولت آقای پزشکیان، اسیر چنین صحنه آرایی ضدصنفی شدند.




سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

سینماروزان: سروش انتظامی فرزند خلف استاد مجید انتظامی و نوه استاد عزت‌الله انتظامی است. او این روزها با پخش سریال «تاسیان» از فیلیمو و اکران فیلم سینمایی «صددام» روزهای پرکاری را می‌گذراند. سروش ۳۸ ساله که حدود یک دهه در اتریش، موسیقی خوانده، پیش از این برای چند مستند بلند و کوتاه مانند اشرف، همزاد شاه موسیقی ساخته است. تبحر او در ساخت موسیقی برای سریال عاشقانه تاسیان و فیلم کمدی صددام نشان می‌دهد که او در ابتدای مسیرش دنبال کشف تجربه‌های تازه است.

 

روزنامه شرق با سروش انتظامی درباره حال و هوای ساخت موسیقی سریال تاسیان که روایتگر داستانی عاشقانه در اواخر دهه ۵۰ شمسی است، گفت‌وگو کرده‌ایم. او در این گفت‌وگو از رمز و رازهای ساخت موسیقی برای هرکدام از شخصیت‌های این سریال می‌گوید.

 

·       چطور با پروژه «تاسیان» آشنا شدید؟

من اصلاً نمی‌دانستم تاسیان چیست. واژه‌اش را هم نشنیده بودم. جلسه اولی که رفتم سر صحنه‌ فیلمبرداری، تازه به من توضیح دادند که تاسیان یعنی چه. بعد قسمت‌هایی از سریال را که ضبط شده بود دیدم و واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم. همان موقع ذهنم شروع کرد به کار کردن که چه چیزی می‌توانم بسازم که ثمربخش باشد.

 

·       روند همکاری‌تان با تینا پاکروان و علی اسدزاده چگونه شکل گرفت؟

ما با تهیه‌کننده و کارگردان خیلی جلسه داشتیم. خیلی ترک (قطعه) موسیقی برای هم می‌فرستادیم، حرف می‌زدیم، ایده رد و بدل می‌کردیم. خانم پاکروان هم خیلی مشخص گفت که از موسیقی این سریال دنبال چه حسی است.

 

·       در طراحی فضای موسیقی سریال، چه رویکردی را دنبال کردید؟

خانم پاکروان گفتند من دنبال موسیقی‌ای هستم که از سرخوشی شروع شود و به انتهای ناامیدی برسد. ما سعی کردیم این حس را حتی توی تیتراژ هم پیاده کنیم. موسیقی با والس شروع می‌شود، با سرخوشی، بعد کم‌کم تیره و تار می‌شود.

 

·       از آنجا که داستان سریال در دهه ۵۰ می‌گذرد، از نظر سازبندی، چگونه موسیقی را با آن فضا تطبیق دادید؟

سریال‌های مختلفی داشتیم که این دهه را سوژه کرده بودند. مثل سریال کلاه پهلوی، کیف انگلیسی و… دلم می‌خواست کاری کنم که کمی متفاوت‌تر از آن سریال‌ها باشد و برای مخاطب جدید به نظر برسد. همزمان سعی کردم که سبک موسیقی کلاسیک خودم را -که درسش را خوانده‌ام حفظ کنم و با سازبندی حس کار را به آن زمان نزدیک کنم. مثلاً از ساز آکاردئون استفاده کردیم برای حس فانتزی و نوستالژیک آن که به مخاطب القا می‌شود. شروع سریال با پیانو، آکاردئون و گیتار است. از قسمت ۸ که فضا جدی‌تر می‌شود و غم شکل می‌گیرد، ویولنسل اضافه کردیم، با نوازندگی مهرداد عالمی که بسیار هنرمندانه اجرا کرد. هرچه جلوتر می‌رویم، نقش و حضور ویولنسل بیشتر می‌شود. یا از قسمت ۱۱-۱۲ ساز دهنی و آوای زن‌ها را وارد کردیم. یعنی سعی کردم همزمان با جلو رفتن داستان سریال، سازبندی را هم تغییراتی بدهم.

 

·       آیا برای شخصیت‌های اصلی سریال مثل شیرین، امیر، سعید، جمشید و… تم جداگانه طراحی کردید؟

برای نقش سعید (با بازی صابر ابر) تم خاص خودش را داریم، که با ترومپت و ساکسیفون اجرا شده است؛ چون حس قدرت و شک و تردید و فضای مافیایی را القا می‌کند. برای امیر (هوتن شکیبا) و در واقع زوج عاشقانه سریال، یک ملودی عاشقانه داریم که در طول سریال با تنظیم‌های مختلف و سازهای مختلف -از آکاردئون تا فلوت- شنیده می‌شود. برای مهران مدیری هم تم مخصوص به خودش وجود دارد.

 

·       دنبال‌کنندگان موسیقی حتما می‌دانند که ساز تخصصی شما و پدرتان «ابوا» است. استفاده از این ساز در کار شما چه جایگاهی دارد؟

بله، ابوا هم ساز تخصصی من هست، هم پدرم و به نوعی میراث‌دار او بوده‌ام و از بچگی با این ساز بزرگ شده‌ام. هرجایی موسیقی جا بدهد، از این ساز و صدای آسمانی‌اش استفاده می‌کنم. راستش را بخواهید -خوشبختانه یا متاسفانه و البته برای من متاسفانه- در سریال تاسیان به‌دلیل خرابی سازم، خودم نتوانستم ابوا بزنم و از نوازندگی بی‌نظیر آقای آرین کمک گرفتم که بی‌نظیر هستند.

 

·       نقش پدرتان، استاد مجید انتظامی، در مسیر آهنگسازی شما چقدر پررنگ بوده است؟

خداراشکر که این شانس را دارم تا از نظرات بهترین معلم و راهنما استفاده کنم. یک پرانتز باز کنم که پدرم تلاش نکرد من آهنگساز شوم، او می‌خواست من نوازنده شوم ولی خب در محیطی رشد کردم که شاهد کارهای پدرم بودم؛ در پروسه ساخت موسیقی تمام فیلم‌هایی که کار می‌کرد و تمام کارگردانانی که با او مشورت می‌کردند، من حضور داشتم و دوست داشتم این کار را. این عشق سال به سال که بزرگ‌تر شدم، بیشتر شد و با اینکه نوازندگی را دوست دارم ولی علاقه‌ام خلق کردن موسیقی است.

 

·       قِلِق یا ترفندی هم بوده که پدر برای آهنگسازی به شما توصیه کند؟

بالاخره از نظر دیدگاه موسیقی با هم تفاوت‌هایی داریم ولی تا جایی که بتوانم از نظراتش استفاده می‌کنم. مثلا همین دو هفته پیش پدرم توصیه می‌کرد که سروش سعی کن موسیقی خلوت بسازی. می‌گفت موسیقی خلوت تاثیرگذارتر است و بیشتر شنیده می‌شود، من این‌ها را پس از سال‌ها کار به آن رسیده‌ام. مخصوصاً توی فیلم و تلویزیون که زیر دیالوگ است. موسیقی وقتی شلوغ باشد، صداها گم می‌شوند و موسیقی -اصطلاحا- کثیف می‌شود.

 

·       در پروسه ساخت موسیقی سریال که طولانی است، این رابطه بین آهنگساز و کارگردان چگونه شکل می‌گیرد؟

به نظر من شیوه این ارتباط، هنر کارگردان و آهنگساز است که بتوانند آن را شکل بدهند. به نظرم این شیوه با اعتماد و صمیمیت به دست می‌آید تا به زبان و لحن مشترک برسند. بالاخره آهنگی که ساخته می‌شود، تا از کامپیوتر خارج شود، بارها و بارها تغییر می‌کند. حتی وقتی من به جمعبندی می‌رسم، نظرات خانم پاکروان و اسدزاده مشورت می‌کنم که مسیر را درست رفته‌ایم یا نه. این مسیر آهنگسازی هم دشوار است و هم لذتبخش.

 

·       به‌عنوان آهنگساز، چقدر به سلیقه مخاطب اهمیت می‌دهید؟

هنرمند باید برای اجتماعش کار کند. نظر شخصی مهم است، ولی وقتی با ذائقه‌ مردم همسو شود، اثر ماندگاری پیدا می‌کند. همیشه باید سعی کنیم کاری بسازیم که هم خودمان لذت ببریم و هم مردم.

 

·       دوست دارید در ادامه روند آهنگسازی چه تجربه‌ای داشته باشید؟ مثلا علاقه‌ای به ساخت ترانه برای خواننده‌ها دارید؟

من زیاد علاقه‌ای به ترانه ندارم. چون خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد. این عادت در من مانده است. نمی‌خواهم حکم قطعی بدهم ولی سلیقه و ترجیح الان من این است که برای فیلم/سریال موسیقی بسازم، نه خواننده. اما وجود خواننده قطعا تاثیرگذاری خودش را دارد.

 

·       باوجود تجربه در ژانر کمدی، چرا ترجیح می‌دهید در فضاهای اجتماعی و ملودرام کار کنید؟

ببینید کمدی خیلی سخت است. در فیلم صددام ژانرهای مختلف داشتیم؛ از فانتزی تا عربی و عاشقانه. ولی متأسفانه موسیقی‌اش زیاد شنیده نشد. توی ژانر اجتماعی و عاشقانه کار بیشتر دیده می‌شود، خودم هم به این سبک علاقه بیشتری دارم. ولی همچنان دوست دارم فضاهای متفاوتی را تجربه کنم.

 




اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

سینماروزان: همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، رادیو با تولید و پخش ویژه‌برنامه‌هایی تأثیرگذار، بستر ارتباط عاطفی و معرفتی میان شنوندگان و فرهنگ عاشورایی را فراهم می‌کند. این برنامه‌ها با محوریت مفاهیم ایثار، شهادت، بصیرت و سبک زندگی حسینی از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش می‌شوند. مرثیه‌سرایی، گفت‌وگو با کارشناسان مذهبی، روایت‌های مستند از کربلا و پخش نوحه‌های سنتی، بخشی از این تدارک رادیوست که در روزهای تاسوعا و عاشورا به سمع شنوندگان می‌رسد.

شبکه‌های رادیویی برنامه‌های «اینجا کربلاست»، «مداحان جوان»، «پناه»، «شور شیدایی»، «پیام عاشورا»، «آوای حسینی»، «خورشید بر نِی»، «قیام ماندگار»، «كاروان عاشقی»، «حماسه سرخ»، «همه برای ایران»، «همه جا کربلاست»، «طلوع حماسه»، «ماه ترین ماه»، «دل و دلدار»، «مویه‌های غریبانه» و … پخش می‌شوند.
رادیو ایران؛ همراه با حسینیه ایران
ویژه‌برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی رادیو ایران شامل «اینجا کربلاست» ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح و «حسینیه ایران» ساعت ۲۲ تا ۲۴ در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴ پخش می‌شوند.

رادیو جوان؛ با حضور مداحان نسل جدید
برنامه «به عشق حسین(ع)» شبکه رادیویی جوان ساعت ۹ از محل گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تقدیم شنوندگان می‌شود. همچنین مقتل‌خوانی ساعت ۱۵:۴۵ و ویژه ‌برنامه تاسوعا و عاشورا از ساعت ۱۶ پخش خواهند شد. برنامه‌های «سوگنامه» و «سقاخانه» از دیگر تدارکات این شبکه است. برنامه «مداحان جوان» با حضور مداحان نسل جدید به سوگ امام حسین(ع) خواهد نشست.

رادیو فرهنگ؛ اهمیت نهضت حسینی
برنامه «كاروان عاشقی» رادیو فرهنگ با گویندگی مهری قلع ریز به موضوع معرفی شهدای كربلا، بررسی واقعه عاشورا و اهمیت نهضت حسینی و … می‌پردازد. این‌ برنامه در تاسوعا به بررسی ابعاد شخصیتی حضرت عباس (ع) اختصاص دارد و روز عاشورا  نیز روایتگر واقعه كربلا و بررسی ابعاد تاریخی _ عرفانی و جایگاه شخصیتی امام حسین (ع) و تبیین قیام عاشورا خواهد بود.

رادیو تهران؛ تبیین حماسه نهضت عاشورا
برنامه «حماسه سرخ» با مجری کارشناس جواد تشکری ساعت 9:30 از رادیو تهران پخش می‌شود. این برنامه به صورت زنده و از طریق واحد سیار رادیویی از محل امامزادگان عینعلی و زینعلی روی آنتن می‌رود. تبیین حماسه نهضت عاشورا،الگوپذیری از وفاداری و ولایت‌پذیری یاران امام حسین (ع )در واقعه کربلا، دشمن شناسی و … از موضوعات این برنامه است.

رادیو محرم؛ به دنبال شور شیدایی
برنامه «شور شیدایی» با موضوع روضه‌های درخواستی مردم و با اجرای رضا حبیبی و حسن جلالی روی آنتن رادیو محرم می‌رود. برنامه «پناه» هم با پخش مداحی و مراثی از نقاط مختلف کشور با اجرای عباسعلی توفیقی ساعت 22:30 از این شبکه پخش می‌شود.

ایرانصدا؛ ما ملت امام حسینیم
پایگاه کودک ایران‌صدا برنامه «وقایع روز کربلا با نام حسنا میریه حسینیه» را در نظر گرفته است. نمایش «ما ملت امام حسینیم» به علاقه‌مندان تقدیم می‌گردد. مجموعه «من یه بچه‌ام» در سه قسمت ویژه حضرت زینب (س)، امام حسین (ع) و مفهوم قیام عاشورا تولید می‌شود. پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا، کتاب گویای ویژه «ماه ترین ماه» را با موضوع حضرت ابولفضل (ع) آماده کرد. پایگاه نوای ایران‌صدا «خیمه‌گاه عشق» را تهیه کرد. جدیدترین مداحی‌ها و نماهنگ‌های محرم 1404 و بهترین بخش‌های برنامه حسینیه معلی محرم 1404 نیز در این پایگاه عرضه خواهد شد.

رادیو معارف؛ عطر بوی بهشت
برنامه «خورشید بر نِی» با کارشناسی استاد رستم‌نژاد ساعت 20:45 روی آنتن رادیو معارف می‌رود. «بوی بهشت» از دیگر تدارکات این شبکه با موضوع درس‌آموزی از مکتب حسینی است. برنامه «خط سرخ» این شبکه به تعظيم و تكريم عاشورای حسينی اختصاص دارد. کارشناس برنامه حجت الاسلام صابر جعفری است.

رادیو گفت‌وگو؛ بازخوانی عاشورا در طلوع حماسه
رادیو گفت‌وگو برنامه‌ «طلوع حماسه‌» را با موضوع حماسه‌ عاشورا و تبیین فلسفه‌ عاشورا پخش می‌کند. این برنامه با پرداخت به ویژگی‌های اخلاقی حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) با حضور کارشناسان مذهبی به بررسی فرهنگ عاشورایی و نقش روحیه شهادت‌طلبی در امام حسین(ع) و یاران سیدالشهدا در این قیام تاریخی خواهد پرداخت. ارتباط با کربلای معلی و مشهد مقدس تدارک دیده شده است.

رادیو پیام؛ نوای پیام عاشورا
برنامه «پیام عاشورا» با محوریت ویژگی‌های شخصیتی امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و یاران باوفایشان از رادیو پیام پخش می‌شود.

رادیو آوا؛ روایت موسیقایی
برنامه‌های آوای محرم، آوای تاسوعا، آوای عاشورا، آوای حسینی و نغمه‌های حسینی از رادیو آوا روی آنتن می‌رود. روایت موسیقایی واقعه تاسوعا و عاشورا، پخش منتخب مداحی و مرثیه‌سرایی سالار شهیدان بخش‌های این برنامه را شکل داده است.

رادیو سلامت؛ نگاهی به وقایع کربلا
برنامه«همه جا کربلاست» با نگاه به وقایع محرم و کربلا و با موضوعاتی نظیر جنگ غزه و جنگ تحمیلی رژیم صهیونی علیه ایران روی آنتن می‌رود. این برنامه شامل بخش‌های متنوعی همچون گفت‌وگوهای روایی همراه با شعرخوانی است که با موضوع ولایت‌پذیری تدارک دیده شد. بسته‌های گزارشی از نذورات مردمی، گزارش زنده از گزارشگران مستقر در شهرهای مقدس مشهد، نجف و کربلا و… از دیگر بخش‌های برنامه است.

رادیو صبا؛ مرور خاطرات مردم از آیین‌های عزاداری
شبکه رادیویی صبا ‌برنامه‌های متعددی را تهیه کرده است. این برنامه‌ها با عناوینی چون «فصل شیدایی»، «روایت آه»، «دل آهنگ» و «دل و دلدار» به روایت حماسه عاشورا و فضایل امام حسین (ع) می‌پردازند. مرور خاطرات مردم از آیین‌های عزاداری در محرم، اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس، بیان فضایل اخلاقی امام حسین (ع)، پخش موسیقی و نواهای عزاداری و … بخش‌های مختلف این برنامه‌ها را شامل می‌شود.

رادیو اقتصاد؛ جنگ نرم در کربلا
شبکه رادیویی اقتصاد برنامه صبحگاهی «روزیِ نو» را با حال وهوای تاسوعا و عاشورا پخش می‌کند. برنامه «قیام ماندگار» با موضوع جنگ نرم در کربلا به بررسی ابعاد فرهنگی و روانی آن واقعه می‌پردازد. برنامه «مدرسه عاشور» به نقش کودکان و اهمیت مسئولیت‌پذیری آن‌ها در برگزاری مراسم عزاداری اختصاص دارد. برنامه‌های «از برکت حسین»، «اشک روان»،«عیار سرخ»، «چای نذری»، «روایتی از یک بیعت»، «تکیه بازار» و «کار و نوا» از دیگر تولیدات این شبکه ویژه تاسوعا و عاشوراست.

رادیو نمایش؛ روشنا حماسه عزت
«برنامه «همه برای ایران» در قالب گفت‌وگو با طیف‌های مختلف سیاسی روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. برنامه «روشنا؛ حماسه عزت» با حضور کارشناسان مذهبی نگاهی جامع به ایام محرم دارد. برنامه «و او عاشق بود» به واقعه کربلا و پیام عاشورا می‌پردازد.

رادیو ورزش؛ بررسی شخصیت حضرت عباس (ع)
برنامه «ریحانه‌های عاشورا» روزهای عاشورا و تاسوعا از گروه ورزش بانوان که به بررسی زندگی زنان واقعه کربلا می‌پردازد، پخش خواهد شد. برنامه «داغ ماندگار» با محوریت گزارش از مراسم عزاداری ورزشكاران در تهران و شهرستانها و … از رادیو ورزش روی آنتن می‌رود. برنامه «ساقی عطشان» در این شبکه به بررسی شخصیت حضرت ابالفضل العباس (ع) اختصاص دارد. برنامه «شور حسینی» به موضوع ایثار، جوانمردی، شهادت و نشر فرهنگ عاشورایی در بین جوانان و ورزشكاران می‌پردازد. «مویه‌های غریبانه»، «اعجاز عاشقی»، «عصر عاشقی»، «حماسه‌های عاشورا» و «شهدای ورزشکار» از دیگر برنامه‌های رادیو ورزش است.




مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

سینماروزان: خانه‌ی مریم معترف بازیگر باسابقه در جریان جنگ ۱۲روزه تخریب شده و او مجبور گشته به پردیس رودهن برود و در خانه اقوام، زندگی کند.

 

مریم معترف که سابقه بازی در فیلم‌هایی مثل «آپارتمان شماره ۱۳»، «دستمزد» و «سایه خیال» را دارد به خبرگزاری مهر گفت: روز دوم جنگ بود که این اتفاق افتاد و موج انفجار شیشه‌ها و درهای خانه را تخریب کرد و وسایل آسیب دید. تخریب و آسیب به حدی بود که کوچه ما همچنان مخروبه است.

 

وی یادآور شد: سقف خانه پا بر جا است ولی امکان زندگی در منزل هنوز فراهم نیست. طی بررسی‌های انجام شده بنای خانه آسیب ندیده ولی خانه نیاز به بازسازی دارد.

 

معترف درباره اینکه طی روزهای گذشته در کجا ساکن شده است، گفت: در شهر پردیس رودهن و در خانه اقوام زندگی می‌کنم زیرا شرایط برای زندگی در منزل خودم وجود ندارد.

مصائب مریم معترف بازیگر زن "آپارتمان شماره۱۳ "
مصائب مریم معترف بازیگر زن “آپارتمان شماره۱۳ “

بازیگر سریال‌های «هزار برگ و هزار رنگ»، «همسایه ها» و «نوروزنامه» درباره فعالیت‌های مدیران تلویزیون و سینما برای کمک به او گفت: تنها جایی که پیگیری کرد بنیاد مسکن بود که بررسی‌هایی را انجام داد. شخصاً با عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت تماس گرفتم و به وی اطلاع دادم که چه شرایطی به وجود آمده است اما از وزارت ارشاد یا نهادهای دیگر هیچ تماس یا پیگیری انجام نشده است.




پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

سینماروزان: پخش رئالیتی‌شوی «کارناوال» از چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ با انتشار قسمت نخست ادامه می‌یابد.

رئالیتی‌شوی «کارناوال» رامبد جوان که قسمت افتتاحیه آن چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ از فیلم‌نت منتشر و به‌دلیل تحولات اخیر پخش آن متوقف شده بود، از چهارشنبه ۱۸ تیر بار دیگر به کنداکتور این پلتفرم بازمی‌گردد. قسمت اول این برنامه ساعت ۲۰ چهارشنبه پخش خواهد شد.

 

در ادامه، قسمت دفاعیه سرگروه های «کارناوال» ساعت 20 پنجشنبه ۱۹ تیر منتشر می‌شود.

 

ویژه‌برنامه‌ «کارناوال‌تر» نیز روز یکشنبه ۲۲ تیر در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این برنامه به بررسی پشت‌صحنه، مراحل تولید و جزئیات پروداکشن برنامه اختصاص دارد و امکان نگاهی متفاوت به ساختار اجرایی پروژه را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

 

در قسمت افتتاحیه «کارناوال» رامبد جوان ضمن معرفی برنامه، میزبان سرگروهان شامل رویا میرعلمی، امیرحسین رستمی، علی اوجی، امیرمهدی ژوله، سامان احتشامی، محسن شریفیان، روزبه حصاری، سهیل مستجابیان، دانیال کاظمی، بامداد افشار، وحید آقاپور، سینا ساعی بود.

 

عواملی که در تهیه و تولید این رئالیتی‌شو همکاری دارند عبارتند از مجری و کارگردان: رامبد جوان، تهیه‌کننده: محمد شریفی، طراح نور و مدیر تصویربرداری: حسین حاتمی، طراح صحنه: محسن نصرالهی، سرپرست گروه کارگردانی و برنامه‌ریز: سعیده امیرساعی، مدیر تولید: ولی نظمی، طراح لباس: شیما میرحمیدی، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح هویت بصری: مهدی جوادی‌نسب، سرپرست نویسندگان: مهراب قاسم‌خانی، مدیر صدابرداری: فرهاد امامی، سرپرست تدوین: سیامک مهماندوست، کارگردان یونیت دوم: سعید جعفریان، سرپرست گروه عکاسی: محمد بدرلو، مشاور کارگردان: عطا هاشمی، مدیر تدارکات: سما طالبی.




فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

سینماروزان: بخش سینما آنلاین فیلم نت با درام معمایی «سودابه» به‌روز می شود.
اکران آنلاین فیلم سینمایی «سودابه» از ساعت 8 شب سه شنبه 10 تیر 1404 در بخش سینما آنلاین فیلم نت عرضه می شود.

«سودابه» به کارگردانی محمدعلی سجادی محصول سال 1397 است. آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی، آناهیتا درگاهی با هنرمندی رویا تیموریان و رضا بابک و حضور افتخاری ستاره اسکندری، بازیگران فیلم هستند.

فیلم «سودابه» داستان مهرداد است که با سودابه، خواهر دوست و همکارش سیامک ازدواج می‌کند و او را به خانه قدیمی‌شان می‌برد تا در کنار مادرش زندگی کنند، در این همزیستی آنها با اتفاقات غریبی روبه رو می‌شوند.

محمدعلی سجادی کارگردان «سودابه» برای مخاطبان سینما یادآور آثاری جنایی همچون بازجویی یک جنایت، اثیری، جنایت، شیفته، شوریده، مخمصه و… است و در «سودابه» رجعتی متفاوت داشته است به سایکودرام‌های جنایی.

اکران آنلاین «سودابه» با بلیت 100 هزارتومانی است و نیازی به خرید اشتراک فیلم نت ندارد.




مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.

 

بامداد بیات- فرزند بابک بیات- و شهنام شب‌پره- برادر شهبال و شهرام شب‌پره- بود.

 

شهنام شب‌پره گیتاریست و پیانیست بود و در گروه اول بلک‌کتز ازجمله موزیسین‌هایی بود که در کنار فرهاد مهراد نوازندگی می‌کرد.

شهبال و شهنام شب پره در بلک کتز
شهبال و شهنام شب پره در بلک کتز

شهنام فرزند سرهنگ محمد شب‌پره و فروغ‌الزمان مظفری بود و هم پدر و هم مادر دستی بر موسیقی داشتند و این بود که فرزندان هم مستقیما وارد دنیای ساز و آواز شدند.

شهنام شب پره، شهرام شب پره و شهبال شب پره
شهنام شب پره، شهرام شب پره و شهبال شب پره

شهنام مدتی بعد از فعالیت با بلک‌کتز و قبل از پیروزی انقلاب، ایران را ترک و برای ادامه تحصیل موسیقی به آمریکا رفت و با وقوع انقلاب و پیوستن شهرام و شهبال به او، دیگر در همان جا ماندگار شد و روی وطن را ندید.

 

بامداد بیات متولد ۱۳۶۴ تهران و فرزند زنده یاد بابک بیات آهنگساز و برادر دوقلوی باربد بیات بود. این آهنگساز فعالیت در موسیقی را از کودکی نزد پدرش فرا گرفت و در سن ۱۱ سالگی به هنرستان موسیقی رفت. وی در همین حین بود که به کشور کانادا مهاجرت و در همان جا دیپلم موسیقی را در رشته موسیقی جاز از دانشگاه تورنتو دریافت کرد.

بابک بیات در میان بامداد و باربد
بابک بیات در میان بامداد و باربد

بامداد بیات علیرغم تلاش برای فعالیت مستقل ولی بیشتر به واسطه همکاری با پدرش در نوازندگی برای موسیقی متن فیلم‌های «ساحره»، «دو زن»، «فریاد»، «قرمز»، «دست‌های آلوده» و سریال «ولایت عشق» شناخته می‌شد.




قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

سینماروزان: بعد از یک هفته فروش نیم‌بهای بلیت سینماها، از شنبه اخیر مجددا قیمت بلیت سینماها تمام‌بها شد با این حال یک تهیه‌کننده درخواست ادامه عرضه‌ی نیم‌بهای بلیت را دارد.

 

محمد شایسته تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم «دایناسور» که پرفروش‌ترین فیلم امسال است به خبرگزاری ایسنا گفت: به شورای صنفی نمایش اعلام کردیم که همچنان تقاضا داریم بلیت این فیلم به صورت نیم‌بها در سینماها فروخته شود.

 

وی ادامه داد: کمدی «دایناسور» که از ابتدای اکران نوروزی ۱۴۰۴ روی پرده رفته و فروش بلیت نیم‌بهای آن می‌تواند هم به نفع سینما باشد هم مناسب مخاطبانی که به دلایل اقتصادی در مضیقه هستند تا آنها هم بتوانند در سینما فیلم را ببینند.

 

کمدی «دایناسور» با عبور از فروش ۱۵۰میلیارد پرفروشترین فیلم سال است و اینکه تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم برای نیم‌بها کردن باید حتما طبق دستور شورای صنفی نمایش عمل کند، جای پرسش دارد؟ مگر مقوله پخش متکی بر ارتباط میان پخش‌کننده و سینمادار نیست؟ پس چرا در صورت رضایت سینماداران، باز هم شورای صنفی نمایش باید تعیین تکلیف کند؟ تازه شورایی که هنوز در سال جدید معرفی نشده‌ و همچنان با اعضای سابق، تصمیم گیری می‌کند!؟

 




«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

سینماروزان/مسعود احمدی: فصل سوم «بازی مرکب» در نمایش خانگی منتشر شد.

 

«بازی مرکب» (Squid Game)، به کارگردانی دونگ هیوک هوانگ، سریالی تلویزیونی در ژانر اکشن-ماجراجویی و محصول سال ۲۰۲۱ کشور کره جنوبی است که فصل سوم آن به تازگی منتشر شده. بر‌همین اساس، ۶ قسمت عرضه شده این سریال با زیرنویس اختصاصی، در فیلیمو منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ادوارد هانگ، یوکی لونا، دنیل سی کندی، جان دی مایکلز، جفری گولیانو، وای ها جون، جونگ جه لی، پارک های سو، گونگ یو و هو سونگ ته از بازیگرانی‌اند که در این فصل از «بازی مرکب» حضور دارند.

دوبله اختصاصی این سریال نیز با گویندگی چهره‌هایی چون شروین قطعه‌ای، کیکاووس یاکیده، کتایون اعظمی، همت مومی وند، شهراد بانکی، امیرمحمد صمصامی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، سعید شیخ‌زاده، رضا آفتابی، سارا جعفری، مجتبی فتح الهی، سعید میری، فرزاد احمدی، محمدرضا فصیحی نیا، امیربهرام کاویان پور، ارسلان جولایی، نغمه عزیزی، محمد صادقیان، نسرین کوچک خانی، محسن بهرامی، مهرداد بیک محمدی و سعید پورشفیعی با صدابرداری مهدی بهزادپور، پنجشنبه، دوازدهم تیرماه در فیلیمو منتشر می‌شود.

داستان «بازی مرکب» هم از این قرار است که صدها بازیکن که مشکلات مالی دارند، دعوتی عجیب برای رقابت در بازی‌های به ظاهر کودکانه‌ای را می‌پذیرند؛ رقابتی که جایزه وسوسه کننده ۴۵۶۰ میلیارد وونی دارد… .




زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

سینماروزان: سریال «از یاد رفته» ساخته برزو نیک نژاد از دوشنبه هفته آتی از فیلم نت پخش می‌شود.

سریال «از یاد رفته» از دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴ ساعت 8 شب پخش خود را به طور اختصاصی از فیلم نت آغاز می کند.

بروز نیک نژاد کارگردان، مجتبی وحیدی تهیه کننده، مهدی اسدزاده، نوید محمودی نویسندگان فیلمنامه و نیما اقلیما مشاور فیلمنامه این سریال هستند.

در خلاصه داستان سریال «از یاد رفته» آمده است: فرار کردم، یادم بره، از یاد همه رفتم…

فرهاد اصلانی، سینا مهراد، حمیدرضا آذرنگ، پردیس احمدیه، الهام اخوان، آزیتا حاجیان، فریبا متخصص و رحیم نوروزی از بازیگران محصول جدید فیلم‌نت هستند.

بروز نیک نژاد پیش از این دو سریال «مرداب» و «آفتاب پرست» را با فیلم نت کار کرده و این سومین همکاری با پلتفرم فیلم نت است.

در حال حاضر ظهر جمعه ها سریال «اجل معلق» از فیلم نت پخش می شود و با آغاز پخش «از یاد رفته» بار دیگر کنداکتور پخش فیلم نت دو سریالی خواهد بود.

 

 




اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

سینماروزان: آنونس رسمی سریال تاریخی-معمایی «شکارگاه» رونمایی شد.

 

این سریال از ۱۱ تیرماه، هر چهارشنبه در #فیلیمو و #شیدا عرضه میشود.

 

پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا، رضا فیاضی، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، الهام نامی و…، ازجمله بازیگران سریال هستند.

 

«شکارگاه» داستان اتفاقات مهیب یک عمارت مخوف را حوالی شروع قرن چهاردهم خورشیدی روایت می‌کند.

 

هم‌زمان با انتشار آنونس رسمی، لیست بخشی از عوامل سریال «#شکارگاه‌‌‌‌» به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مهدی بدرلو‌ منتشر شد:

 

طراح و سرپرست نویسندگان: نیما جاویدی

نویسندگان: نیما جاویدی – نازنین بوذری

مشاور پروژه: زینب تقوایی

مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی با تشکر از حسن لشگری

طراح صحنه: آيدين ظریف

طراح لباس: منصوره یزدان‌جو

طراح گریم: ایمان امیدواری

تدوین: عماد خدابخش

موسیقی: رامین کوشا

مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور

صداگذار: محمدکشفی

مدیر تولید: فواد بوربور

مدیر پست پروداكشن و دستيار ويژه كارگردان: مصطفی سلیمانی

سرپرست گروه گریم: محمد کلاهدوز

دستیار اول فیلمبردار: حمیدرضا قطب

جلوه‌های ویژه بصری: حسن نجفی‌منش

اصلاح رنگ: فرهاد قدسی

منشی صحنه: غزل رشیدی

عکاس: امید صالحی

دستیار اول كارگردان: حمید نظام‌زاده با تشکر از علی جودی

برنامه ریز: سجاد دین‌پرست با تشکر از علی جودی

مدیران تدارکات: حامد سبحانی جلوه و حسین ساغری ساز همدانی

جلوه‌های ویژه میدانی: مرتضی رمضانی

طراحان بدلكارى: عباس اصانلو و مهدى جوزى

دستیار طراح لباس: فاطمه شهبازی

دستیاران طراح صحنه: مسعود اسمعیلی و  فاطمه صفیری

دستیار یک تدوین: مهران اشکش

دستیار یک صدا: بابک مرادی

دکوراتور: ابوالفضل میرزاخانی

تهیه‌ شده در استودیو فیلیمو

طراح آنونس: علی احمد‌بیگی

برای تماشای آنونس سریال “شکارگاه”، اینجا را ببینید.

 




طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

سینماروزان: ماجرای صدور حکم اعدام و قطع دست برای نصرت کریمی- کارگردان و بازیگر- در ابتدای انقلاب به خاطر ساخت فیلم «محلل» با وجود گذشت سالها از ان ماجرا و حتی فوت این هنرمند همچنان محل پرسش است.

چندی قبل و در جریان مراسم بزرگداشتی که برای نصرت کریمی برگزار شد یک کارگردان خاص مدعی شد که نصرت کریمی را حتی تا پای چوبه دار برده و طناب را گردن او انداخته بودند ولی در دقیقه نود، ورق برگشته‌…

مهرداد اسکویی داماد نصرت کریمی که مستندی درباره زندگی نصرت کریمی با عنوان «هنرمند بودن در ایران» ساخته به تازگی در گفتگویی با روزنامه شرق با تکذیب ادعاهای آن کارگردان خاص بیان داشت: آن ماجرای انداختن طناب دار به گردن نصرت کریمی بیشتر از آن که ریشه در واقعیت داشته باشد ریشه در داستان پردازی دارد چون نصرت کریمی بارها ماجراهای عواقب فیلم‌ «محلل» را هم برای من و هم برای فرزندش-بابک کریمی- تعریف کرد و خودش هم میگفت اصلا کار به اجرای حکم نرسیده و بعد از مدتی بازداشت، آزاد شده.

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد
طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

مهرداد اسکویی ادامه داد: برای نصرت کریمی آن برخوردها حل شده بود و اصلا کینه ای نداشت و می‌گفت آن جوش و خروش ها طبیعت هر انقلابی می‌تواند باشد. او البته فکر می‌کرد بعدا مشکلاتش حل میشود و می‌تواند باز کار کند که حل نشد.

اسکویی تاکید کرد: ایشان اصل ماجرا که صدور حکم و بازداشت بود را تایید میکرد ولی ابدا دراماتورژی های بعدی درباره انداختن طناب گردنش و اینها را قبول نداشت و رد می‌کرد…




داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

سینماروزان: نشست نقد کتاب “داریوش خنجی” با حضور علیرضا زرین دست عباس یاری محمد آلادپوش و امیر فرض اللهی با همراهی شصت نفر از اهالی فرهنگ در خانه سینما برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه امیر فرض اللهی سردبیر پایگاه خبری تحلیلی نگاتیو که برگزار کننده این جلسه با همراهی خانه سینما و انتشارات روزنه بود ضمن برشمردن دلایل اهمیت برگزاری این نشست به ضرورت انتشار کتاب داریوش خنجی توسط یک ناشر خوشنام در عرصه فرهنگ تاکید کرد که برای شناخت کافی از داریوش خنجی باید این کتاب خوانده شود  چند تن از سرشناس‌ترین فیلمبردارهای سینمای ایران باید این کتاب را نقد کنند تا مشخص شود داریوش خنجی کیست و چگونه جهانی شد.

 

سردبیر نگاتیو گفت: داریوش خنجی موفق‌ترین سینماگر ایرانی در زمینه تخصص فنی است که در سطح اول سینما در جهان مشغول به کار است و با برجسته‌ترین فیلمسازهای دنیا به عنوان مدیر فیلمبرداری آثارشان کار کرده و این نکته باعث می‌شود برای شناخت او کتاب انتشارات روزنه درباره او را بخوانیم و ببینیم دلایل این موفقیت بزرگ چیست۰

 

در ادامه این نشست مهمانان این جلسه به نقد این کتاب پرداختند. علیرضا زرین دست در نقد و معرفی خنجی گفت: تا آنجایی که می‌توانید این کتاب را بخوانید شانس بزرگ خنجی این بوده است که از سه سالگی در فرانسه بزرگ شده و همه چیز به کمکش آمده ۲۵ سال دستیار استرارو بوده  از فرصت‌ها بهترین استفاده را کرده  با آفرینش‌هایی که داشته داریوش خنجی شده است.

 

عباس یاری نیز در نقد این کتاب گفت: داریوش خنجی به دلیل اینکه پدر و مادرش اهل سینما بوده‌اند این شانس را داشته است که در معرض سینما قرار بگیرد پس روی صحنه سینما بزرگ شده است. جلد این کتاب روی چشم خنجی یک لنز گذاشته که معرف خنجی است و جلد خوبیست برای طراحی این کتاب. خنجی مردی در سایه است به روایت کارگردانان بزرگی که با او کار کرده‌اند اصلا دیده نمی‌شود و مثل ناظر یک اتفاق عمل می‌کند به این دلیل خنجی آدم مهمی می‌شود در سینمای دنیا که خودش را می‌سپارد به دست کارگردانان بزرگ البته برداشت و آفرینش خود را هم دارد.

 

محمد آلادپوش هم در این نشست گفت: خوانش این کتاب را به دانشجویان سینما و مخصوصاً کسانی که فیلمبردارند یا می‌خواهند فیلمبردار بشوند بسیار توصیه می‌کنم. واقعیت این است که وجه انسانی داریوش خنجی بارزترین وجه شخصیتی اوست طوری که برناردو برتولوچی از منش و شخصیت ایرانی خنجی و سبک فیلمبرداری او تعریف می‌کند. این کتاب متن روانی دارد و برگردان آن به خوبی انجام شده اما مقایسه نامتقارن مترجم از شرایط کار کردن در سینمای ایران و فرانسه اشتباه بزرگ اوست.

 

آلادپوش افزود: فیلمبرداری دو وجه برجسته دارد وجه هنری وجه فنی؛ داریوش خنجی هر دو وجه را دارد چون دید هنریش به دید فنی چربیده در دنیا صاحب سبک شده و توسط فیلمسازان برجسته به کار گرفته شده است تا به لحاظ فنی مسلط نباشیم دید هنری پیدا نمی‌کنیم.

 

در میانه این نشست علیرضا زرین دست به معرفی دقیق‌تر داریوش خنجی پرداخت و گفت: شما وقتی از عکاسی شروع می‌کنید، نقاشی را هم می‌شناسید، در شناخت نگاتیو هم به تسلط می‌رسید و مرزهای نورپردازی را هم خوب درک می‌کنید پایه‌های شناخت تصویر را یاد گرفته‌اید و این مراحلی است که داریوش خنجی به درستی گذرانیده است.

 

عباس یاری نیز در این راستا افزود: دنیای فیلمبرداران با کارگردان جداست.  خوب می‌شود که این‌ها در تولید یک اثر بیشترین همفکری را با هم داشته باشند. خنجی از دستیار دوم بودن شروع می‌کند سپس دستیار یک می‌شود فیلم تبلیغاتی می‌سازد و در انتها مدیر فیلمبرداری می‌شود و در طی گفتگوهایی که با خنجی و سینماگران شناخته شده دنیا در این کتاب شده دقیقاً سیر ورود داریوش خنجی به سینما تشریح شده و خوانش این کتاب درس بزرگی برای علاقمندان سینما است و انتشار این کتاب در ایران غنیمتی بزرگ است.

 

 




مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

سینماروزان: جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت در ۷۸ سالگی و بعد از چندین سال درگیری با عوارض سکته مغزی درگذشت.

 

جمال اجلالی متولد ۱۳۲۶ بود و از همان دوران کودکی به واسطه علاقه به تئاتر درگیر مطالعات هنری شد و سپس با رتبه دورقمی در دانشکده هنرهای زیبا در رشته بازیگری تئاتر پذیرفته شد و همزمان با تحصیلات، فعالیت رسمی خودش را آغاز کرد.

 

حمید سمندریان در کشف استعداد اجلالی نقش به‌سزایی داشت و به واسطه او بود که نقشی متفاوت در اولین و آخرین تجربه‌ی سینمایی سمندریان با عنوان

«تمام وسوسه‌های زمین» را ایفا کرد.

 

اجلالی در قامت یک پیرمرد خوش‌طینت به سینما معرفی شد ولی بعدتر در فیلم‌هایی همچون «باد در علفزار می‌پیچد» و «تابو» نقش پیرمردانی به شدت هیولایی و طماع را بازی کرد که این نقش‌ آفرینی ها بیشتر به او می‌آمد.

مرگ جمال اجلالی بازیگر
مرگ جمال اجلالی بازیگر

فیلمهای «گینس»، «آرایش غلیظ»،  «آبی»، «مدرسه پیرمردها»، «دم سرخ‌ها» و «عاشق کوچک» و سریال‌های «در قلب من»، «دوردست‌ها»، «خط»، «توطئه فامیلی»، «برای آخرین بار»، «پیدا-پنهان»، «سر دلبران»، «سرباز» و «مسافر» از دیگر تجربه های بازیگری اجلالی بود.

 

جمال اجلالی بازیگر توانا ولی کم‌کاری بود و شاید یک دلیل کم‌کاری او روحیات شخصی و به خصوص درونگرایی بود که باعث می‌شد به راحتی با هر متن و کارگردانی ارتباط نگیرد با این حال کیفیت بازیگری او به خصوص در عرصه تئاتر ، مشهود بود چنان که خودش نقل کرده بود: «من این سعادت را داشتم که پرویز فنی زاده یک‌شب‌ سر یک اجرای نمایشم اولین نفری بود که آمد پشت صحنه و بعد از کلی حرف یا بهتر بگویم فحش(!) و در تمجید از بازی من گفت دیگر از فردا دیگر بازی نمیکنم چون تو بهتری!!!»

 

 




جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسيا به «در انتهای شب» رسید

سینماروزان: دو جایزه بهترین بازیگر زن و مرد فستیوال «سینما جووه» به هدی زین العابدین و پارسا پیروزفر بازیگران سریال «در انتهای شب» محصول فیلم‌نت اهدا شد.

پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین بازیگران سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه کنندگی محمد یمینی برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره سینما جوو والنسیا در بخش بازیگری شدند.

سریال ایرانی «در انتهای شب» به نویسندگی و کارگردانی آیدا پناهنده و تولید اختصاصی پلتفرم فیلم‌نت، در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما جوو (Cinema Jove) که در شهر والنسیا اسپانیا برگزار می شود، موفق به دریافت 2 جایزه ویژه هیات داوران در بخش بازیگری شد. جشنواره بین‌المللی Cinema Jove از تاریخ ۱۹ تا ۲۸ ژوئن برابر با ۲۹ خرداد تا ۷ تیر ۱۴۰۴ در شهر والنسیای اسپانیا برگزار شد.

عوامل سریال به دلیل جنگ اخیر، امکان حضور در مراسم اختتامیه جشنواره والنسیا را پیدا نکردند.

سینما جوو یکی از جشنواره‌های معتبر جنوب اروپا در حوزه آثار نمایشی است که تمرکز آن بر معرفی روایت‌های انسانی، اجتماعی و خلاقانه در آثار سینمایی و سریال است. این جشنواره با رویکردی نوگرا، فرصتی برای دیده شدن کارگردانان مستقل و استعدادهای نو از سراسر جهان فراهم کرده است.

همچنین این مجموعه پیش از این نیز در جشنواره بین‌المللی Series Mania 2025 در فرانسه، نیز موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شده بود.

سریال «در انتهای شب» نخستین‌بار در بهار 1403 از پلتفرم فیلم‌نت منتشر  با استقبال گسترده مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.

«در انتهای شب» روایتی انسانی و صادقانه از زندگی یک خانواده ایرانی است که در دل بحران‌های اقتصادی و فشارهای اجتماعی، برای حفظ پیوندهای عاطفی، انتخاب امید و همدلی در برابر فروپاشی تلاش می‌کنند.

این سریال با بازی‌های تحسین‌برانگیز پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین، در کنار روایت واقع‌گرایانه و کارگردانی هنرمندانه آیدا پناهنده، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان داخلی و جشنواره‌های بین‌المللی به‌دست آورد.