• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 16 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

باید رو به جلو حرکت کرد…

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

2 اردیبهشت 1401
در گفتگو
3 0
A A
0
محمود عطشانی فیلمبردار

محمود عطشانی فیلمبردار

سینماروزان: محمود عطشانی ازجمله فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را پله پله و به تدریج شروع کرده و ادامه داده و توانسته در آثاری به عنوان همکار حضور داشته باشد نظیر کاتیوشا، دموکراسی تو روز روشن، هفت معکوس، یادم تو را فراموش، پارادایس و… که اغلب جزو محصولات متفاوت سینمای ایران قرار میگیرند. عطشانی جزو مدیران فیلمبرداری است که هر دو ورژن نگاتیو و دیجیتال را تجربه کرده و همین باعث شده نوعی زیبایی شناسی مناسب با پرده عریض در کارهایش به چشم بخورد.

*شما در زمره فیلمبرداران هستید که بی هیاهو و در آرامش سعی کرده اید عنصری مفید برای پروژه های مختلف باشید و در عین پرکاری،کیفیت را در کارهای تان لحاظ کرده اید.

**به لطف دوستان و همکاران بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری سینما پیشنهادهای فراوانی را دارم که مجبور هستم تمامی فیلمنامه ها و سناریوهایی که دوستان کارگردان و تهیه کننده به من پیشنهاد میدهند را بخوانم و بالا و پایین کنم و اگر در خود ببینم که میتوانم مهارت یا فنون جدیدی در آن پروژه داشته باشم انتخاب کنم و همکاری را قبول کنم و هر فیلمنامه ای را که ببینم چالشی در آن نیست با احترام رد کرده و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. البته این ویژگی را از بزرگان حیطه فیلمبرداری سینمای ایران و افرادی همچون نعمت حقیقی، مازیار پرتو،علیرضا زرین دست و اصغر رفیعی جم آموخته ام.

*چطور تشخیص می‌دهید فیلمنامه ای قابلیت آن را دارد که به برگردان تصویری قابل قبولی بدل گردد؟

**این خیلی موضوع پیچیده ای هست و هر کسی که به صورت حرفه ای در سینما فعالیت دارد تعریف متفاوتی از یک فیلنامه خوب و بد میتواند داشته باشد اما به نظر من فیلمنامه ای خوب است که برای من به عنوان مدیر فیلمبرداری چالش جدیدی نسبت به کارهای قبلی داشته باشد، این نوع فیلمنامه ها اساسا نه تنها در موضوع فیلم بلکه در نوع ساختار هم باید چالش داشته باشند. اغلب فیلنامه هایی که میخوانم موضوع و گره های خوبی در روایت دارند اما از لحاظ بصری و تکنیک فیلمبرداری هیچ نگاه ویژه ای به آن نشده و یک روال ساده و تکراری در بحث پروداکشن طی میشود. همین امر باعث میشود که من در انتخابم کمی شک کنم و با کارگردان و تهیه کننده آن فیلم ساعتها بحث و گفتگو کنم که بار فنی این فیلمنامه پائین است. حالا اگر با تغییرات به نتیجه برسیم در آن پروژه همکاری خواهم کرد وگرنه قطع همکاری خواهم کرد. البته در اکثر مواقع دوستان عزیز کارگردان و تهیه کننده که پیشنهاد کاری میدهند به واسطه تجربیات بنده این تغییرات را اعمال کرده و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

*آیا دستمزد هم برایتان عنصری جهت قبول پیشنهاد است؟ گویا جزو فیلمبرداران گران هستید که با هر پروژه ای کار نمی کنید؟

**اینکه میگویند من جزو پنج فیلمبردار برتر از لحاظ دستمزد در کشورم میباشم یک‌بحث است و کیفیت تولید، بحث دیگر. مسأله دستمزد تا به حال باعث عدم همکاری من با تهیه کنندگان محترم سینما نشده چون آنها با علم و آگاهی به این موضوع به بنده پیشنهاد همکاری میدهند و خوشبختانه تهیه کنندگانی با من همکاری میکنند که از لحاظ بودجه فیلم در درجات منطقی در سینما هستند و اساسا سینما با بودجه کم اسمش سینما نیست! و میشود تله‌فیلم! چون برای چشم بیننده باید ارزش قائل شد و این ارزش قائل شدن هم هزینه دارد. هزینه که نباید فقط صرف بازیگر گردد بلکه باید برای استانداردسازی بصری هم هزینه صرف کرد.

*همین وسواس در انتخاب پروژه های مناسب پرده عریض سینما نیست که باعث شده محمود عطشانی را فیلمبردار گران بدانند؟

** در سینما یا باید خاص باشید یا فقط اسم سینما را یدک بکشید. شما هر چه در زمینه فعالیت خود خاص و صاحب سبک باشید از هر لحاظی چه مالی و چه برند شدن، برد کرده اید. هر چقدر بر فنون جدید مسلط بوده و اهل فن باشید میتوانید خلاقیت و نوآوری جدیدتری داشته باشید و این امر شما را روی قله نگه میدارد و باعث میشود خواه ناخواه دستمزد شما هم بالا و بالاتر برود. من هم سعی خودم را کرده ام و میکنم که همیشه در کنار پرکار بودن انتخابهای خوبی داشته باشم و در کنارش بتوانم خلاقیت و نوآوری داشته باشم که به نظر خیلی از کارشناسان و منتقدان در این امر موفق ظاهر شدم.

* آینده حرفه ای خود را در ایران میبینید یا برای خود جایگاهی دیگر در تولیدات مشترک در نظر دارید ؟

**قطعا هر هنرمندی یا نخبه ای در زمینه کاری خود جایگاه بالا مرتبه در نظر دارد و من هم از این قاعده جدا نیستم. به نظرم یک هنرمند عالی مرتبه باید در سرتاسر دنیا کار کند و فعالیت داشته باشد تا هم کسب تجربه داشته باشد و هم فنون ومهارتهای فردی خود را با علاقمندان به همان رشته در میان بگذارد. قطعا من به این موضوع علاقه بسیاری دارم و هدفهای من به جز مشارکت در تولید آثار استاندارد، در اختیار گذاشتن تمام داشته هایم برای دوستداران به این رشته است تا کلاسهای ورکشاپ در سرتا سر دنیا برگزار کنم و در کنار کارم بتونم به جوانترها هم کمک کنم. سینمای دنیا پر از تجربیات مختلف هست و اگر از آنها عقب بمانی از دنیا عقب مانده ای؛ این موضوع همیشه سر لوحه زندگی من است.

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

*شما جوایز مختلفی در جشنواره های مختلفی کسب کرده اید. آیا هنوز اشتیاق دارید برای دریافت جوایز؟؟

**دریافت جایزه واقعا شیرین است. من هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم و به سر کار میروم با این حس و حال شروع به کار میکنم که دارم بهترین کارم را انجام میدهم و همین اتفاق باعث میشود که این جوایز و افتخارات برای من تکرار شود و من باز هم رو به جلو حرکت کنم با اشتیاق و مهارت های جدید.

*چه سهمی از افتخارات را برای سینمای ایران می‌دانید؟

**افتخارات تکرار شدنی هستند ولی امیدوارم نام نیک از من به جا بماند و من این قول را میدهم همانگونه که تلاشم را کرده ام که در حال حاضر از بهترین های رشته خودم باشم این مسیر را در آینده ادامه دهم تا بتوانم چه در کشور خود چه در کشورهای مختلف کمک ویژه ای به فیلمبرداری در صنعت سینما داشته باشم. صدالبته که بخش عمده موفقیت یک فیلمبردار در هر نقطه دنیا به زادگاهش می‌رسد و بخش اصلی‌تر به کل صنعت سینما.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=79648
image_print
برچسب ها: محمود عطشانیمحمود عطشانی فیلمبردار
نوشته قبلی

آغاز پیش فروش کمدی #انفرادی با بازی عطاران

نوشته‌ی بعدی

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

مطالب مرتبط

غلامرضا موسوی و رضا درمیشیان

تولید ۱۸ فیلم بدون پروانه ساخت!⇐ادعای غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم جنجالی “کیک محبوب من” +ماجرای کلک رضا درمیشیان به پلیس ترکیه  

8 آبان 1404

سینماروزان: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در تازه‌ترین گفتگویش خبر از تولید حدود بیست فیلم-دقیقا ۱۸ فیلم- بدون دریافت پروانه...

بهمن+ کامیار

اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

16 مهر 1404

سینماروزان: فیلم لاک‌پشت از تازه‌ترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و...

لیلی+رشیدی

لیلی رشیدی، ممنوع‌کاری، توصیه پدر و مهاجرت؟/سوئیس بهتر است یا آمریکا؟

15 مهر 1404

سینماروزان: به خاطر دارم که در دوره‌ای، تلویزیون بر سر ماجرایی که امروز خنده‌دار است، من را ممنوع‌کار کرده بود....

نوشته‌ی بعدی
بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه بعد از تأیید رهبری؟

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • صدور مجوز همکاری کارگردان “بی بدن” و تهیه‌کننده “آنتیک”+صدور مجوز برای کارگردان “خوش رکاب”+صدور پروانه برای کارگردان “لاک‌پشت”  

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • مرگ مرتضی فرزانه پردرآمدترین عکاس-خبرنگار دوران طلایی مطبوعات/مضروب با پنجه بوکس به‌خاطر آذر شیوا!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • شادمهر عقیلی و پیشنهاد دوکلمه‌ای ایرج طهماسب به محمود کلاری!/پیشنهادی که کار نکرد!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

خبر سکته رضا عطاران تکذیب شد/ ویروس گرفته است

پوستر مستند «خیال آمدن تو» رونمایی شد/ مادری هر روز خانه را برای آمدن کسی آماده می‌کند

اکران آنلاین کمدی سیاه «خواب تلخ» در فیلم‌نت

جعفر گودرزی و کامران ملکی در صدر انجمن منتقدان خانه سینما

روایت رادیو از روز دانشجو/ صدای دانشجویان روی موج رادیو

«منشور» در خانه‌ فرهنگ و هنر مهر و ماه دبی به نمایش درمی‌آید

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

پس از ۲۴ سال ممنوع‌کاری⇐کوروش یغمایی با خوانندگی خداحافظی کرد!+متن کامل پیام خداحافظی

درگذشت سارینا رزاق مرندی بازیگر فیلم «نُه»

تبلیغات

ویژه ها

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد
خبر وسط

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404

سینماروزان: زندگی من همین بازیگری است و برایم فرقی ندارد که کجا بازی کنم. من در گذشته آدم شناخته‌شده‌ای بودم....

ادامه مطلب
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404
ناصر مسعودی

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404
هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404
حامد مظفری

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم