• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 13 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

باید رو به جلو حرکت کرد…

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

2 اردیبهشت 1401
در گفتگو
3 0
A A
0
محمود عطشانی فیلمبردار

محمود عطشانی فیلمبردار

سینماروزان: محمود عطشانی ازجمله فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را پله پله و به تدریج شروع کرده و ادامه داده و توانسته در آثاری به عنوان همکار حضور داشته باشد نظیر کاتیوشا، دموکراسی تو روز روشن، هفت معکوس، یادم تو را فراموش، پارادایس و… که اغلب جزو محصولات متفاوت سینمای ایران قرار میگیرند. عطشانی جزو مدیران فیلمبرداری است که هر دو ورژن نگاتیو و دیجیتال را تجربه کرده و همین باعث شده نوعی زیبایی شناسی مناسب با پرده عریض در کارهایش به چشم بخورد.

*شما در زمره فیلمبرداران هستید که بی هیاهو و در آرامش سعی کرده اید عنصری مفید برای پروژه های مختلف باشید و در عین پرکاری،کیفیت را در کارهای تان لحاظ کرده اید.

**به لطف دوستان و همکاران بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری سینما پیشنهادهای فراوانی را دارم که مجبور هستم تمامی فیلمنامه ها و سناریوهایی که دوستان کارگردان و تهیه کننده به من پیشنهاد میدهند را بخوانم و بالا و پایین کنم و اگر در خود ببینم که میتوانم مهارت یا فنون جدیدی در آن پروژه داشته باشم انتخاب کنم و همکاری را قبول کنم و هر فیلمنامه ای را که ببینم چالشی در آن نیست با احترام رد کرده و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. البته این ویژگی را از بزرگان حیطه فیلمبرداری سینمای ایران و افرادی همچون نعمت حقیقی، مازیار پرتو،علیرضا زرین دست و اصغر رفیعی جم آموخته ام.

*چطور تشخیص می‌دهید فیلمنامه ای قابلیت آن را دارد که به برگردان تصویری قابل قبولی بدل گردد؟

**این خیلی موضوع پیچیده ای هست و هر کسی که به صورت حرفه ای در سینما فعالیت دارد تعریف متفاوتی از یک فیلنامه خوب و بد میتواند داشته باشد اما به نظر من فیلمنامه ای خوب است که برای من به عنوان مدیر فیلمبرداری چالش جدیدی نسبت به کارهای قبلی داشته باشد، این نوع فیلمنامه ها اساسا نه تنها در موضوع فیلم بلکه در نوع ساختار هم باید چالش داشته باشند. اغلب فیلنامه هایی که میخوانم موضوع و گره های خوبی در روایت دارند اما از لحاظ بصری و تکنیک فیلمبرداری هیچ نگاه ویژه ای به آن نشده و یک روال ساده و تکراری در بحث پروداکشن طی میشود. همین امر باعث میشود که من در انتخابم کمی شک کنم و با کارگردان و تهیه کننده آن فیلم ساعتها بحث و گفتگو کنم که بار فنی این فیلمنامه پائین است. حالا اگر با تغییرات به نتیجه برسیم در آن پروژه همکاری خواهم کرد وگرنه قطع همکاری خواهم کرد. البته در اکثر مواقع دوستان عزیز کارگردان و تهیه کننده که پیشنهاد کاری میدهند به واسطه تجربیات بنده این تغییرات را اعمال کرده و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

*آیا دستمزد هم برایتان عنصری جهت قبول پیشنهاد است؟ گویا جزو فیلمبرداران گران هستید که با هر پروژه ای کار نمی کنید؟

**اینکه میگویند من جزو پنج فیلمبردار برتر از لحاظ دستمزد در کشورم میباشم یک‌بحث است و کیفیت تولید، بحث دیگر. مسأله دستمزد تا به حال باعث عدم همکاری من با تهیه کنندگان محترم سینما نشده چون آنها با علم و آگاهی به این موضوع به بنده پیشنهاد همکاری میدهند و خوشبختانه تهیه کنندگانی با من همکاری میکنند که از لحاظ بودجه فیلم در درجات منطقی در سینما هستند و اساسا سینما با بودجه کم اسمش سینما نیست! و میشود تله‌فیلم! چون برای چشم بیننده باید ارزش قائل شد و این ارزش قائل شدن هم هزینه دارد. هزینه که نباید فقط صرف بازیگر گردد بلکه باید برای استانداردسازی بصری هم هزینه صرف کرد.

*همین وسواس در انتخاب پروژه های مناسب پرده عریض سینما نیست که باعث شده محمود عطشانی را فیلمبردار گران بدانند؟

** در سینما یا باید خاص باشید یا فقط اسم سینما را یدک بکشید. شما هر چه در زمینه فعالیت خود خاص و صاحب سبک باشید از هر لحاظی چه مالی و چه برند شدن، برد کرده اید. هر چقدر بر فنون جدید مسلط بوده و اهل فن باشید میتوانید خلاقیت و نوآوری جدیدتری داشته باشید و این امر شما را روی قله نگه میدارد و باعث میشود خواه ناخواه دستمزد شما هم بالا و بالاتر برود. من هم سعی خودم را کرده ام و میکنم که همیشه در کنار پرکار بودن انتخابهای خوبی داشته باشم و در کنارش بتوانم خلاقیت و نوآوری داشته باشم که به نظر خیلی از کارشناسان و منتقدان در این امر موفق ظاهر شدم.

* آینده حرفه ای خود را در ایران میبینید یا برای خود جایگاهی دیگر در تولیدات مشترک در نظر دارید ؟

**قطعا هر هنرمندی یا نخبه ای در زمینه کاری خود جایگاه بالا مرتبه در نظر دارد و من هم از این قاعده جدا نیستم. به نظرم یک هنرمند عالی مرتبه باید در سرتاسر دنیا کار کند و فعالیت داشته باشد تا هم کسب تجربه داشته باشد و هم فنون ومهارتهای فردی خود را با علاقمندان به همان رشته در میان بگذارد. قطعا من به این موضوع علاقه بسیاری دارم و هدفهای من به جز مشارکت در تولید آثار استاندارد، در اختیار گذاشتن تمام داشته هایم برای دوستداران به این رشته است تا کلاسهای ورکشاپ در سرتا سر دنیا برگزار کنم و در کنار کارم بتونم به جوانترها هم کمک کنم. سینمای دنیا پر از تجربیات مختلف هست و اگر از آنها عقب بمانی از دنیا عقب مانده ای؛ این موضوع همیشه سر لوحه زندگی من است.

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

*شما جوایز مختلفی در جشنواره های مختلفی کسب کرده اید. آیا هنوز اشتیاق دارید برای دریافت جوایز؟؟

**دریافت جایزه واقعا شیرین است. من هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم و به سر کار میروم با این حس و حال شروع به کار میکنم که دارم بهترین کارم را انجام میدهم و همین اتفاق باعث میشود که این جوایز و افتخارات برای من تکرار شود و من باز هم رو به جلو حرکت کنم با اشتیاق و مهارت های جدید.

*چه سهمی از افتخارات را برای سینمای ایران می‌دانید؟

**افتخارات تکرار شدنی هستند ولی امیدوارم نام نیک از من به جا بماند و من این قول را میدهم همانگونه که تلاشم را کرده ام که در حال حاضر از بهترین های رشته خودم باشم این مسیر را در آینده ادامه دهم تا بتوانم چه در کشور خود چه در کشورهای مختلف کمک ویژه ای به فیلمبرداری در صنعت سینما داشته باشم. صدالبته که بخش عمده موفقیت یک فیلمبردار در هر نقطه دنیا به زادگاهش می‌رسد و بخش اصلی‌تر به کل صنعت سینما.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=79648
image_print
برچسب ها: محمود عطشانیمحمود عطشانی فیلمبردار
نوشته قبلی

آغاز پیش فروش کمدی #انفرادی با بازی عطاران

نوشته‌ی بعدی

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

مطالب مرتبط

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم   

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

11 تیر 1404

سینماروزان: سروش انتظامی فرزند خلف استاد مجید انتظامی و نوه استاد عزت‌الله انتظامی است. او این روزها با پخش سریال...

امیرحسین شریفی

چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

16 خرداد 1404

سینماروزان: ایران تاریخ فرهنگی غنی دارد و از دل همان تاریخ است که کلی هنرمند درجه یک خلق شده و...

امیر غفارمنش+ساعت+خوش+رضا+عطاران+حمید+لولایی+نصرالله+رادش

امیر غفارمنش: تلویزیون سرمایه سوزی نکند!

12 خرداد 1404

سینماروزان: در روزگاری نه‌چندان دور، تلویزیون هر نوروز و رمضان با قصه‌هایی تازه و چهره‌هایی آشنا، لبخند بر لب مخاطبان...

نوشته‌ی بعدی
بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه بعد از تأیید رهبری؟

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم
خبر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

12 تیر 1404

سینماروزان: آنونس سریال جدید فیلمنت با عنوان «از یاد رفته»-بر وزن «بر باد رفته» اثر مشهور مارگارت میچل- رونمایی شد....

ادامه مطلب
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    59 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

خروج کانون کارگردانان خانه سینما از شورای صنفی نمایش!!

سروش انتظامی آقازاده مجید انتظامی: در خانه ما از بچگی فقط موسیقی فیلم پخش می‌شد/در «تاسیان» نتوانستم ساز تخصصی خودم را بزنم  

اجرای مقتل‌خوانی امیر حسین مدرس در رادیو/ رادیو در مسیر عاشورا/ صدای رادیو در سوگ سیدالشهدا/ رادیو؛ همراه لحظه‌های ناب سوگواری حسینی/ از کربلا تا امروز؛ بازتاب پیام عاشورا روی موج رادیو

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

تبلیغات

ویژه ها

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم
خبر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم

12 تیر 1404

سینماروزان: آنونس سریال جدید فیلمنت با عنوان «از یاد رفته»-بر وزن «بر باد رفته» اثر مشهور مارگارت میچل- رونمایی شد....

ادامه مطلب
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم