• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 11 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه تیتر 1

جشنواره کوتاه پرمخاطب‌‌تر از #سه‌کام‌حبس!؟؟/مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

9 آبان 1402
در تیتر 1, خبر وسط, ویژه
10 0
A A
2
جشنواره کوتاه پرمخاطب‌‌تر از #سه‌کام‌حبس!؟؟/مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

جشنواره کوتاه پرمخاطب‌‌تر از #سه‌کام‌حبس!؟؟/مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

سینماروزان/حامد مظفری: اخبار صف‌های طویل مخاطبان برای تماشای فیلم‌های جشنواره کوتاه یا آمار ثبت شش هزار مخاطب برای فیلم‌های جشنواره کوتاه فقط برای یک روز و اینکه جشنواره کوتاه از همان روز ابتدایی توانسته مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد، ظاهرا اخبار امیدوارکننده و مسرت‌بخشی است اما…

اگر جشنواره کوتاه فقط در یک روز شش هزار مخاطب داشته باشد و به فرض اینکه هزار مخاطب اهالی رسانه و مهمان هستند باز با مخاطب روزانه پنج هزار نفری روبروییم که عدد بزرگی است؛ دقت کنید که طبق آمار سمفا، باکس فیلم کوتاه وحشت در مدت یک ماه فقط حدود سیصد مخاطب داشته! یا بسته فیلم کوتاه ژنریک “شش فیلم شش نگاه” بعد از حدود سه ماه اکران فقط کمی بیش از چهارصد مخاطب داشته. یا بسته پنج فیلم کوتاه “یلدای کوتاه: بعد از سه ماه فقط ۱۶ مخاطب داشته. این داده‌ها همه برآمده از سمفا است و می‌شود براساس آن چشم‌اندازی ترسیم کرد از اوضاع نزار اکران فیلم کوتاه.

متاسفانه آمار مخاطبان فیلم‌های کوتاه در پلتفرم‌ها هم تعریف چندانی ندارد و به زحمت آمار مخاطب برخی از آنها از پانصد می‌گذرد پس در این شرایط اینکه ذوق‌زده شویم از آمار روزانه مخاطبان جشنواره کوتاه، کمی خوش‌‌خیالی است.

اگر سینمای کوتاه آن قدر مخاطب دارد که فقط در یک روز جشنواره کوتاه شش هزار نفر برای تماشای فیلم به جشنواره می‌آیند قاعدتا می‌توان با این پتانسیل جشنواره را به صورت خودگردان اداره کرد. واضح‌ترش اینکه جشنواره ای با مخاطب هزاران نفری خودش می‌تواند هم جذب اسپانسر کند و هم بر روی بلیت‌فروشی به عنوان منبعی برای کسب درآمد نگاه کند و در این ساختار بی‌نیاز خواهد شد از بودجه میلیاردی دولتی.

مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟
مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

اگر متوسط روزانه پنج هزار مخاطب را برای جشنواره کوتاه درنظر بگیریم و به‌ازای قیمت بلیت سی هزار تومانی، حساب کنیم جشنواره کوتاه در همین ساختار فعلی، روزانه ۱۵۰میلیون تومان فروش بلیت دارد که برای شش روز برگزاری جشنواره حدود یک میلیارد فقط فروش بلیت داشته است. اگر واقعا سینمای کوتاه چنین گیشه ای دارد چرا انجمن سینمای جوان در کل سال با پردیس ملت تفاهم نامه ای نمی بندد تا با اکران فیلم‌های کوتاه هم فیلمسازان را به سود برساند و هم تنوعی ببخشد به گیشه ای که فقط با کمدی ها، داغ می‌شود؟؟

نکند خدای نکرده بخش عمده این مخاطبان هزارنفری نه با خرید بلیت که به صورت مهمان و با دریافت سهمیه استفاده از فودکورت، به جشنواره می‌آیند؟؟ برای ملموس شدن قضیه از پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال یعنی “سه کام حبس”، مثالی می‌زنیم. سه کام‌حبس در مدت ۱۴۳ روز اکران حدود ۲۰میلیارد فروخته یعنی با احتساب متوسط قیمت بلیت ۴۵ هزار تومانی، روزی حدود سه هزار مخاطب داشته که آمار امیدوار‌کننده‌ای است. “سه‌کام حبس” روزی سه هزار مخاطب داشته و جشنواره کوتاه تهران طبق اطلاع رسانی ها فقط در یک روز شش هزار نفر -دو برابر پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال-مخاطب داشته!؟؟؟

به هر حال اگر واقعا گردانندگان جشنواره کوتاه توانسته‌اند به فرمول جلب مخاطب روزانه پنج تا شش هزارنفر برسند حتما می‌توانند اول یک دفتر پخش ثبت کرده و بعد هم با تکیه بر همین مخاطب، در کنار بلیت فروشی، به جلب اسپانسرهای خرد و میانه هم پرداخته و رفرمی ایجاد کنند در تاریخ سینمای کوتاه.

حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما
حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=78441
image_print
برچسب ها: جشنواره فیلم کوتاهفیلم سه کام حبس
نوشته قبلی

جلوگیری از تخلف با رصد مستمر پخش!/در نشست معاون نظارت عرضه و مدیران اجرایی پخش‌کنندگان مطرح شد

نوشته‌ی بعدی

با دوبله اختصاصی و رایگان در «تماشاخونه»؛ «سیاره زمین ۳» به نمایش خانگی آمد

مطالب مرتبط

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

10 تیر 1404

سینماروزان: خانه‌ی مریم معترف بازیگر باسابقه در جریان جنگ ۱۲روزه تخریب شده و او مجبور گشته به پردیس رودهن برود...

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

9 تیر 1404

سینماروزان: بعد از یک هفته فروش نیم‌بهای بلیت سینماها، از شنبه اخیر مجددا قیمت بلیت سینماها تمام‌بها شد با این...

نوشته‌ی بعدی
با دوبله اختصاصی و رایگان در «تماشاخونه»؛ «سیاره زمین ۳» به نمایش خانگی آمد

با دوبله اختصاصی و رایگان در «تماشاخونه»؛ «سیاره زمین ۳» به نمایش خانگی آمد

دیدگاه‌ها 2

  1. محمدی علی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    خب اینکه درو باز کنیم
    برای عموم آزاد باشه
    معلومه که کلی مخاطب میاد
    الان شما اگه به پل طبیعت هم برین
    کلی آدم می بینین
    چون ورودی نمی گیرن
    اگر به ازای تک تک صندلی بلیت فروختیم ولو به ۵ هزار تومن
    و مشتری بود، یعنی موفق هستیم

    پاسخ
  2. هادی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    پروپاگاندا
    نصف فیلمهای پارسال و داره آی فیلم نشون میده
    بعضا حتی حط فرضی رو رعایت نکردن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404

پربازدیدها

  • امیرحسین شریفی

    چرا علی حاتمی نتوانست فیلم پیامبر(ص) را بسازد؟/سرمایه تولید «ضیافت»کیمیایی را سعید امامی داد یا …؟/دلیل مخالفت بیضایی با حضور نیکی کریمی در «سگ کشی» چه بود؟/چرا گلشیفته حتی با تب چهل درجه هم میخواست جلوی دوربین برود؟/چرا شهاب حسینی فیلمنامه‌ی پیشنهادی را سیاه کرد؟/در ساحل خزر بین گلزار و ایرج قادری چه گذشت؟

    47 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    46 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 18 توئیت 12
  • مرگ امیر سماواتی؛ تهیه‌کننده‌‌ای که از «مسابقه محله» و «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» رسید به بازیگری در «زخم کاری»!

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • …و بالاخره داریم می‌رسیم به اکران؟⇐رونمایی از تیزر فیلم‌ «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، حامد بهداد و‌…+فیلم

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • سوژه فصل دوم سریال «وحشی» لو رفت؟/یک روزنامه قدیمی گزارش داد

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    34 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

مصائب مریم معترف بازیگر زن «آپارتمان شماره سیزده»/جنگ دوازده روزه، خانه‌ام را ويران کرد

پخش قسمت اول «کارناوال» ۱۸ تیر از فیلم‌نت

فیلم «سودابه» در سینما آنلاین فیلم نت

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

قیمت بلیت این فیلم را نصف کنید!/درخواست تهیه‌کننده «دایناسور» پرفروش‌ترین فیلم سال

«بازی مرکب» را در شبکه خانگی تماشا کنید/ انتشار دوبله اختصاصی «بازی مرکب» از دوازده تیرماه

زمان پخش سریال «از یاد رفته» از فیلم نت مشخص شد

اسرار عمارت نفرين شده!⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «شکارگاه» با بازی پرویز پرستویی، الهام پاوه نژاد، سوگل خلیق، مهدی حسینی نیا و…+فیلم

طناب دار دور گردن نصرت کریمی به‌خاطر ساخت «محلل»؟؟/دامادش توضیح داد

داریوش خنجی؛ فیلمبرداری با دید برجسته هنری و تسلط فنی /در نشست نقد کتاب خنجی چه گذشت؟   

تبلیغات

ویژه ها

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!
ویژه

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404

سینماروزان: بامداد بیات و شهنام شب‌پره دو آهنگساز ایرانی برآمده از دو خانواده نام‌آشنا در موسیقی، مرحوم شدند.   بامداد...

ادامه مطلب
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

جبران ریزش ۹۰درصدی گیشه‌ی سینماهای «ایران» با نیم‌بها کردن بلیت در «تهران»!؟

2 تیر 1404
ناصر تقوایی

ناصر تقوایی، هویت ملی و فیلمنامه‌ی «مسجد جامع خرمشهر»!/حرفهای خالق «ای ایران» را بخوانید 

26 خرداد 1404
درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و...

درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

24 خرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم