سینماروزان: قبول دارم «پرونده باز است» بیاشکال نیست اما آنچه برای این فیلم در جشنواره فجر۴۱ اتفاق افتاد و هجمههایی که به این فیلم شد حق پوراحمد نبود. جدای از نقدهای حرفهای در این عرصه افرادی به اهانت پرداختند که البته معتقدم فیلم را درست ندیدند و قصدشان این بود که پوراحمد را بزنند.
علی قائم مقامی تهیهکننده آخرین فیلمهای پوراحمد با بیان مطلب فوق به خبرگزاری تسنیم گفت: پوراحمد دوست داشت این فیلم ساخته شود. یازده سال قبل قرار بود با تهیه کننده دیگری این کار را بسازد. به دنبال مجوزهایش رفتند ولی نتوانستند بگیرند. در سال ۹۳ پروانه ساخت گرفتیم که این فیلم را باهم بسازیم اما شرایط به سمت دیگری رفت و پوراحمد گفت فیلمنامه دیگری دارد به نام «کفشهایم کو» که درباره آلزایمر بود و ما روی این فیلم متمرکز شدیم. بعد تیغ و ترمه را ساختیم. من مشغول یک کار کودک به نام گل به خودی شدم چون کارگردان فیلم کار اولی بود نیاز به مشاور کارگردان داشت او پذیرفت مشاور شود. بعد وارد تولید «پرونده باز است» شدیم. من گفته بودم هر کاری پوراحمد بسازد همراهش هستم چون به هر حال یک شخصیت بزرگ است. در نهایت پاییز ۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم. با تلاشهایی که کردیم دیدیم کار به جشنواره نمیرسد و دوباره در تابستان ۱۴۰۱ پیش تولید را شروع کردیم.
وی ادامه داد: در این سالها تعدادی افراد به ایشان وعده و وعید دادند که فیلم هایش را سرمایه گذاری یا تهیه میکنند اما این حرف ها پوچ بود و دریغ از هزار تومان کمک! هربار فیلمی که تمام میشد، علیرغم اختلاف نظرهایی که داشتیم فیلم بعدی را تولید میکردیم. سه سال قبل فیلمنامهای نوشته بود به نام “مادر من” قرار بود باهم کار کنیم ولی نشد…
قائم مقامی افزود: سه فیلمی که در سالهای اخیر با پوراحمد ساختیم با منابع محدود مالی تولید شد چون تهیه کننده ارگانی نیستم و تهیه کننده بخش خصوصی هستم. بله اگر حمایت دولتی و بودجه خوبی داشتیم وضع فرق میکرد. به هر حال این فیلمسازان قدیمی علاقهمند به کار هستند و پوراحمد بارها گفته بود اگر فیلم نسازم افسردگی میگیرم کار دیگری بلد نیستم و باید سر صحنه بروم.
علی قائم مقامی با ردّ شایعات حمایت هنگفت از تولید پرونده باز است، بیان داشت: هیچ نهادی در تولید این فیلم مشارکت ندارد اما با موافقت مدیر عامل وقت فارابی فقط مبلغی قرض دادند که باید پس داده شود.
این تهیهکننده درباره اوضاع اکران فیلم اظهار داشت: به هر حال سینماداران بخش خصوصی به فروش فکر میکنند و میگویند هزینهها بالاست البته تا حدودی هم حق دارند که کمدی اکران کند. شورای صنفی نمایش تلاش میکند وضعیت اکران بهتر شود ولی شرایط اکران پیچیده است. البته سینماهای دولتی و حاکمیتی مثل حوزه هنری با آثار اجتماعی همراهی بیشتر میکنند اما در مجموع سینمای اجتماعی در حال حذف شدن از چرخه اکران است. برخی که در زمان فوت، مدام در حال پست و استوری و مصاحبه بودند درزمان اکران و کمک به بهتر دیده شدن فیلم، از یک اظهار نظر کوچک دریغ و کامله سکوت کردند!
قائم مقامی با تاکید بر ریزه کاری های حقوقی فیلم گفت: در تولید این فیلم قوه قضائیه واقعا همراهی معنوی داشت. در ایام جشنواره برخی از افراد که در هر زمینهای اظهار نظر میکنند، انتقاد میکردند که مسائل حقوقی و قضایی در فیلم رعایت نشده. چطور ممکن است فیلمنامهای که کارشناسان قوه قضائیه آن را خوانده و فیلم نهایی را هم دیده و تایید کردهاند، ایراد حقوقی داشته باشد؟