• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 23 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

آقای گبرلو! این “گودبای پارتی” بود یا جشن تولد؟

31 فروردین 1394
در یادداشت
0 0
A A
0
آقای گبرلو! این “گودبای پارتی” بود یا جشن تولد؟

محمود گبرلو

سینماژورنال/حامد مظفری: مراسمی که محمود گبرلو برای جشن تولد 5 سالگی برنامه “هفت” برگزار کرد از چند جهت شگفت انگیز به نظر می رسید.

جهت اول آن که معمولا جشن و شادمانی مربوط به زمانیست که موفقیتی از یک پروژه حاصل میشود و وقتی بناست سرور ناشی از از این موفقیت را با دیگران سهیم شویم جشن برگزار می کنیم.

اما  برنامه “هفت” در مدتی که شاهد حضور محمود گبرلو در رأس آن بوده ایم نتوانسته به عنوان یک برنامه موفق تلویزیونی ظاهر شود و تقریبا هفته ای نبوده که گلایه هایی بابت کیفیت برنامه از جانب مخاطبان نثار گبرلو و تیمش نشود و طبیعیست که برگزاری جشن تولد برای چنین برنامه ای شگفت انگیز است.

حجم فراوان دقایقی که پر کرده اند

دومین شگفت انگیزی این مراسم به آماری بازمی گردد که گبرلو در برنامه ارائه کرد؛ او بی کمترین توضیحی درباره کیفیت برنامه چُنان صاحب یک کارگاه سری دوزی فقط و فقط از حجم فراوان دقایقی گفت که به یمن حضور ایشان در “هفت” پر شده است!

گبرلو از برگزاری 60 میزگرد و 165 برنامه نقد و تولید 3 هزار دقیقه گفتگو و 3 هزار دقیقه آیتم ویژه خبر داد و البته از این گفت که زحمت فراوانی کشیده است برای نگارش 150 مقاله برای این برنامه !

احتمالا منظور از این مقاله ها همان سرمقاله هایی است که ایشان با نگاه نافذ خود به دوربین(!) هنگام آغاز برنامه قرائت می کنند و احتمالا منظور از میزگرد هم همان میزگردهایی است که تا به سبب صراحت مهمانان کمی داغ می شود گبرلو چون یک مسئول ممیزی وارد شده و از ادامه آن جلوگیری می کند.

ای کاش گبرلو قدری هم درباره این توضیح می داد که اگر همین سرمقاله ها را به جای عرضه از تنها برنامه سینمایی تلویزیون در یک وبلاگ ارائه میداد روزی چند مخاطب داشت؟ یا کافی بود یکی از آنها را در یک صفحه اجتماعی قرار دهد تا ببیند چه بازخوردی می گیرد؟

چهره هایی که جملگی برنامه را تحسین کردند

شگفت انگیزی سوم این جشن مربوط به آنهایی بود که در این مراسم پشت تریبون رفتند و درباره “هفت” سخن گفتند. شگفتی آنجایی حادث شد که  اغلب این چهره ها که در میان آنها هم مدیر سینمایی بود و هم کارگردان و تهیه کننده، گرفتار تعارف شده و بجای آن که به اندازه سر سوزنی از ایرادات “هفت” بگویند جملگی این برنامه را تحسین کردند.

بخشی از این چهره ها همانهایی بودند که سابقه طولانی در نقد شیوه اجرای محمود گبرلو دارند اما به هر حال دعوت گبرلو از آنها باعث شد گرفتار رودربایستی شوند و جز زبان به مدح نگشایند.

در این بین شاید تنها کسی که سعی کرد موضع مستقل خود را حفظ کند و حرفی واقع گرایانه بزند غلامرضا موسوی بود که صراحتا به گبرلو گفت برای بیرون آوردن برنامه از رخوت به سمت طرح مطالب ملتهب در “هفت” برود.

در آستانه تغییر و تحول در “هفت” برگزاری تولد به چه معناست؟

چهارمین شگفت انگیزی تولد “هفت” برگزاری آن درست در زمانی است که زمزمه های فراوانی درباره حذف گبرلو از “هفت” و جایگزینی تیمی پویا و البته یک کارشناس سینمایی مسلط به فن اجرا بجای وی شنیده میشود.

 آیا برگزاری تولد “هفت” به معنای آن است که گبرلو خود نیز اعتمادی به جایگاهش ندارد و صندلی خود را سست تر از همیشه می بیند و با برگزاری این مراسم خواسته است به خداحافظی احتمالی خود وجهه ای رسمی تر بدهد؟

آیا گبرلو با برگزاری این مراسم نخواست فرار روبه جلویی کرده باشد و با دعوت سینماییها فرصت ادامه تعامل با آنها بعد از “هفت” را هم داشته باشد؟

بودجه جشن تولدتان را چه کسی داده؟

شگفت انگیزی پنجم “هفت” مربوط به هزینه این مراسم مجلل است. خیلی دلمان می خواهد بدانیم هزینه برگزاری این مراسم را چه کسی داده است؟ آن هم در هتلی که صرف یک وعده غذای معمولی زیر 200 هزار تومان آب نمی خورد.

 آیا هزینه برگزاری جشن تولد از بودجه مصوب سازمان برای “هفت” تامین میشود یا آن که جناب گبرلو از پس انداز شخصی شان برای این مراسم هزینه کرده است؟

شاید هم گبرلو و گروهش در “هفت” به صورت خودجوش کنار هم قرار گرفته اند و با بخشیدن بخشی از دستمزد سالانه شان، هزینه برگزاری تولد را داده اند!

تولد برنامه ای که خالقش شخص دیگری است

آخرین شگفتی تولدی که گبرلو برای “هفت” گرفت برگزاری تولد برنامه بدون حضور خالق اصلی برنامه یعنی فریدون جیرانی است.

 بنیانگذار “هفت” در تلویزیون جیرانی بود و طبیعیست که اگر هم بنا بود تولدی برای برنامه برپا شود باید با تعامل میان خالق اصلی آن و سپس ادامه دهندگان مسیر صورت گیرد.

اینکه تولد برنامه ای را بگیریم که ایده اش و البته اجرای اولیه اش که در نوع خود در رسانه ملی پیشرو بود از آن شخصی دیگر است نه تنها جالب نیست که نوعی ساده انگاری محسوب می شود.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=3071
image_print
برچسب ها: تولد پنج سالگیغلامرضا موسویمحمود گبرلوهتل انقلابهفت
نوشته قبلی

رضا عطاران همبازی ستاره فوتبال برزیل شد!

نوشته‌ی بعدی

دیدار رییس سازمان سینمایی با کارگردان و بازیگران “عصبانی نیستم”

مطالب مرتبط

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

نوشته‌ی بعدی
دیدار رییس سازمان سینمایی با کارگردان و بازیگران “عصبانی نیستم”

دیدار رییس سازمان سینمایی با کارگردان و بازیگران "عصبانی نیستم"

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم