• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

انتقادات عجیب و غریب شراره دولت آبادی همسر آهنگساز مرحوم ارمنی از سازندگان «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی»⇐چرا ارامنه را به چالش می‌کشید؟/اگر سوژه فیلمتان برعکس بود بهتان پروانه نمایش می‌دادند؟

11 تیر 1396
در یادداشت
63 1
A A
2

اکسیدان

سینماروزان: کمدی «اکسیدان» و فیلمی در مایه های ابزورد با نام «مادر قلب اتمی» از جمله آثاری هستند که در هفته های اخیر در سینماهای کشور روی پرده رفته اند و هر دو نیز با ممنوعیت نمایش در سینماهای حوزه هنری روبرو شده اند.

به گزارش سینماروزان اینکه یکی از کاراکترهای محوری هر دو فیلم ارمنی هستند و سیر اتفاقاتی که در هر دو فیلم با حضور این کاراکترها می افتد موجب شده شراره دولت آبادی که همسر آندره آرزومانیان موزیسین ارمنی ایران است در یادداشتی انتقادی و البته عجیب و غریب به هر دو فیلم بتازد.

دولت آبادی که زاده مشهد است و سابقه آثار مختلف در سینما و تلویزیون و از جمله «رویای خیس»، «پسران آجری»، «بید مجنون» و «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «میم مثل مادر»، «به کجا چنین شتابان» و «گاوصندوق» رادر کارنامه دارد در یادداشت خود از برخی رفتارهای منسوب به ارامنه در این دو فیلم گلایه کرده است.

دولت آبادی البته در این یادداشت کمترین اشاره ای به تصویر مثبتی که «اکسیدان» از کشیش مرکزی خود ارائه میدهد نداشته همان طور که تصویرسازی انتزاعی «مادر قلب اتمی» که هویت آدمیان در آن کاملا دوپهلو است را جدی نگرفته است و فرض را بر دیده ها و تصورات خویش گذاشته.

متن یادداشت این بازیگر را بخوانید:

درددلی با همه شما دارم. البته منظورم با آنهایی است که همیشه بدون هیچ گونه تعصب،به حرفهایم‌ گوش داده و اگر‌نظری مخالف بامن هم داشته اند درنهایت ادب و احترام جواب داده اند. همیشه سعی کردم،تمام‌ توان‌ و تلاش  و قضاوتم برپایه حق وحقانیت باشد و بس.

فکر میکنم حرفه هنری که الان بخش فیلم‌سازی مدنظرم میباشد همیشه باید مثل یک دانشگاه، تعلیم‌دهنده و آموزنده باشد؛ ولی روزبه روز رو به افول وبی اخلاقی میرود.

فیلمی‌ ساخته شده به نام «اکسیدان» به تهیه کنندگی آقای منوچهر محمدی و کارگردانی آقای حامد محمدی که در قالب طنز و کمدی، ارامنه مسیحی ایران را به چالش کشیده است که برای من که عضوی بسیار ناچیز در این حرفه هستم،خجالت و شرمندگی دارد.

دراین فیلم، رفتار و اخلاق کشیشان ارمنی به طنز گرفته شده همچنین باز هم از حلال و حرام ساندویچ های ارامنه صحبت میشود، در رابطه با تغییر دین و ازدواج مسلمان و مسیحی بدون احترام‌ به دین مسیحیت کنایه هایی زده میشود.

البته که آدم‌ مذهبی نیستم،ولی در بخش دینی و مذهبی،کشیشان مسیحی که سهل است، در تمام ادیان،چنین مسائلی وجود دارد که بخش طنز و کمدی اش خیلی بالاتر از اینهاست و برای ساخت یک فیلم کمدی، مسلماً شیرین تر با بار طنز بیشترخواهد بود. ولی آیا میشودساخت؟ آیا پروانه ساخت وسپس پروانه نمایش میگیرند؟ مگر یادمان رفته که فیلم «مارمولک» با چه مشکلات و سانسورهایی روبه رو شد؟! و همین جناب منوچهر محمدی،تهیه کننده آن پروژه باچه فلاکتی پروانه نمایش فیلم راگرفت؟! که آن هم از زیرکی جناب کمال تبریزی برای نوع اتمام قصه و پایان فیلم بود.

و همچنین فیلم دیگری که هم اکنون آخرین روزهای اکران‌ خود راسپری میکندبه نام «مادر قلب اتمی» به کارگردانی آقای علی احمدزاده و تهیه کنندگی آقای امیرسیدزاده که درآن هم توهین کمی به ارامنه مسیحی ایران و دین مسیحیت نشده است؟!

و نمیتوان ساده ازنکات ریز و زیرکانه فیلمنامه آن فیلم گذشت. دختری ارمنی به نام آرینه را در فیلم‌ میبینیم که دختر یک کشیش و از خانواده ی بسیار مذهبی است و نوارنده ی کلیسا میباشد. شخصیت پردازی غلط در فیلمنامه باعث شده بیننده این فیلم ، دختر ارمنی را طوری ببیند که نه تنها موسیقی شیطان پرستان(مربوط به صحنه ای که شخصیت محمدرضا گلزار در ماشین ضبط را پخش میکند)، بلکه دختری است مشروب خوار و بی شخصیت که سِنخیتی با دخترهای ارمنی ایرانی به خصوص از نوع مذهبی و کلیسایی ندارد. همینطور فیلمساز هیچ حرمتی برای نوازندگی در کلیسا قائل نشده است و یا اطلاع ندارند که‌ کلیسا و ساز کلیسا برای نوازندگی آهنگِ دلخواه نیست! آن هم دربرابر محراب و همچنین بی حرمتی به نام روح القدس و بی ارزش نشان دادن آن  و… و دیالوگ های زیرکانه فراوان.

در فیلمی که در موضوع آن اصلاً اجباری نیست که چنین شخصیتی صرفاً و حتماً ارمنی نشان داده شود آن هم دختر مذهبی ارمنی که نوازنده ی کلیسا باشد.

سالها پیش به هر دین و هر قومی ارزشی بالا داده میشد و در نهایت میگفتیم همه ایرانی هستیم.اما حالا…!حالا کاری با ما کرده اند که به خود اجازه داده،با هر قوم و اقلیتی هرگونه بی حرمتی وتوهینی را درقالب طنزانجام دهیم.

میخواهم بدانم سوژه چنین فیلمی اگر برعکس بود، پروانه نمایش میگرفت؟! یا طوری دیگر توقیف میشد؟!

در جایی از فیلم «اکسیدان» کنایه ای  به رفتن و پناهنده شدن ارامنه ازکشور زده شده،خب مسئولین و مردم محترم،کلاه خود را بالاتر بگذارند.

درقدیم از هرقوم و دین ومذهبی به این‌جا آمده و دردنیا به مردمانی بافرهنگ و مهمان پذیر معروف بودیم ولی حالا به جایی رسیدیم که‌ حتی اقلیت های مذهبی که سالیان‌ سال در کشور عزیزمان، ایران در کنارمان زندگی میکردند،حالا با رفتار بی فرهنگ وتوهین‌آمیز،ازماروی برگردانده و ترکمان میکنند و ترجیح میدهند از ما فاصله داشته باشند.

واقعاً آفرین برکسانی که ذره ای تعقل به عملکرد خود ندارند. جناب منوچهر محمدی من به شخصه، همین جا و ازطریق فضای مجازی از دوستان و یارانم عذرخواهی میکنم،که در یکی از فیلمهایی که به تهیه کنندگی شما بود «میم مثل مادر» ایفای نقش داشتم! اگرآن‌موقع میدانستم باچنین تهیه کننده ای کار میکنم،که روزی به سخره کشیدن ِمذهبی دیگر را سوژه خنده فیلمش میکند تا از این طریق ارتزاق کند،چنین حماقتی نمیکردم.

گرچه که تجربه ی بسیار شیرینی بامرحوم رسول ملاقلی پور (کارگردان‌ آن فیلم) داشتم. جناب محمدی ها و جناب احمدزاده ها ، دیگر بس است. بادنجان های امروز دیگر برای دور قاب چیدن بسیارتلخ وگزنده است. فکر میکنم،موقع آن رسیده که شیوه ی خود راعوض کرده و سیاستی درست پیشه بگیرید.

در هر صورت دوستان از شما میخواهم تحت تاثیر امثال این فیلم‌ها و سوژه ها قرار نگرفته و سعی داشته باشیم همدیگر را آزرده خاطر نکنی. درضمن یادمان نرود سینمایی که امروزه دستخوش عده ای نادان و جاهل قرار گرفته ، از همان‌دانش و تلاش ارامنه ی هنرمند عزیز آغاز شده و به رشد رسیده!!!

از این طریق از همه ارامنه عزیزم ، عذرخواهی کرده و باید بگویم متاسفم که از مظلومیت شما سوءاستفاده شده!
در ضمن دوستان بابت عصبانیتم از شما عذرخواهی میکنم ، چون بی حرمتی روز افزون این حرفه دیگر قابل تحمل نیست.

به امید روزی که دوباره انسانیت واقعی درست را یاد بگیریم.

شراره دولت آبادی
شراره دولت آبادی
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=39913
image_print
برچسب ها: آندره آرزومانیانارامنهاکسیدانتکیه بر بادشراره دولت آبادیمادر قلب اتمیمیم مثل مادر
نوشته قبلی

سود ایران از میزبانی مداوم اجلاس اتحادیه تلویزیونهای اسلامی چیست؟/چرا در یک دهه اخیر یکی از سی و چند کشور دیگر حاضر در این اجلاس، هزینه میزبانی را نپذیرفته؟

نوشته‌ی بعدی

همبازی ایرج طهماسب در سینما درگذشت+عکس

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
تکذیب خبر فوت همبازی ایرج طهماسب+عکس

همبازی ایرج طهماسب در سینما درگذشت+عکس

دیدگاه‌ها 2

  1. ارمنی می‌گوید:
    قبل 8 سال

    انتقاد عجیب و غریب ؟؟؟ چقدر شما وقیحید. با این دو تا فیلم کل اعتقادات و مقدسات و قومیت ارمنه ایران زیر سوال بردید. دیگه توهینی نبوده که به ارامنه مسیحی نکرده باشید دیگه کجاش عجیبه؟؟؟
    شما خوشتون میاد ما مسیحیا یه فیلم با همین سبک در مورد مسجد، روحانیت ، اقوام‌ مختلف ایرانی بسازیم و اعتقاداتون به سخره بگیریم؟؟؟
    ما ارامنه ایران شهید دادیم. ما ارامنه برای ابادی ایران‌زمین از هیچ کوششی دریغ نکردیم. اون موقع که قرآن رو تو امریکا اتیش زدن ما هم به همراه شما به این عمل زشت اعتراض کردیم. این جواب همراهی ما با شماست؟؟؟ این جواب قومیه که با صداقت تمام و بدون چشم داشت همیشه در کنار شما بوده برای انجام وظیفه و ابادانی این کشور؟؟؟
    برای کارگردان این دو تا فیلم متاسفم که برای پول و شهرت ، چنین فضاحتی‌ ببار اوردند و
    بیشتر برای‌ وزارت ارشاد متاسفم که پروانه ساخت و اکران این دو تا فیلم رو صادر کرده.
    و برای اون دسته از هموطنانم متاسفم که رفتند به سینما و خندیدند به اعتقادات یک قوم و از به سخره گرفتن اعتقادات پیروان دین مسیحیت لذت بردند. واقعا متاسفم….

    پاسخ
    • امین می‌گوید:
      قبل 8 سال

      خیلی خوب
      به خاطر یک دستمال که قیطریه را به آتش نمی کشند مسئولان هم این را فهمیدند و اگر شما هم از مردم بپرسید این دو فیلم را دوست ندارند چون به قومیتی از ایران اهانت شده همه ما هم به این فیلم ها اعتراض داریم و همراه ارمنی ها هستیم. کسی از این فیلم ها حمایت نکرده که شما این گونه عصبانی شده اید و حتی بازیگر ارمنی اکسیدان از این فیلم حمایت کرده که قابل قبول برای هیچ کس از ایرانیان نیست.
      ولی یادمان نرود که فیلم مارمولک هم با همین مضامین درباره روحانیون ساخته شد منظور مسئولان باید بیشتر دقت کنند.

      پاسخ

پاسخ دادن به امین لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم