• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 23 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

با شباهت‌هایی به یکی از آثار بیضایی⇐زندگی زنان بدنام فراری از «قلعه» روایت می‌شود!!!+عکس

30 تیر 1396
در یادداشت
1 0
A A
3
با شباهت‌هایی به یکی از آثار بیضایی⇐زندگی زنان بدنام فراری از «قلعه» روایت می‌شود!!!+عکس

روز عقیم

سینماروزان: درباره زندگی زنان بدنام به صورت مجزا یا پیرنگهایی از درام اصلی، در سینما محصولاتی مانند «فقر و فحشا»، «ده»، «خانه ای روی آب» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و در تئاتر نمایشهایی مانند «عشق لرزه» را داشته ایم ولی با محوریت سرنوشت زنان محله بدنام پیش از انقلاب در سینما یا تئاتر تاکنون محصولی تولید نشده است.

به گزارش سینماروزان بهرام بیضایی سالها پیش و در اواخر دهه 50 فیلمنامه «آینه های روبرو»  که شرح زندگی یکی از زنان بدنام پیش از انقلاب بود را نوشت اما این فیلمنامه جز نامش که سالها بعدتر توسط فرشته طائرپور برای فیلمی با مضمون زندگی ترنس‌ها عاریه گرفته شد نه در زمان نگارش و نه در سالهای بعد در برابر سدّ ممیزی قرار گرفت و نتوانست به تولید برسد.

حالا نزدیک به چهار دهه بعد از فیلمنامه بیضایی، حسین کیانی کارگردان تئاتر که آثاری همچون «مضحکه شبیه قتل» و «مشروطه بانو» را در کارنامه دارد در تازه ترین محصولش با نام «روز عقیم» تمرکزش را بر زنان فراری از محله بدنام گذاشته است.

داستان این نمایش که بناست از ابتدای مردادماه در تماشاخانه باران روی صحنه برود درباره تخریب محله بدنام قلعه زاهدی در دوران پس از انقلاب، فراری شدن سه زن بدنام از چنگ هجوم‌آوران و مستقر شدن در  زیرزمین خانه‌ای بزرگ در مرکز شهر است، زیرزمینی که چند مرد در طبقه بالای آن مشغول سلاخی کردن هستند!!!

جالب است که بخش افتتاحیه نمایش حسین کیانی که با تخریب محله بدنام آغاز میشود شباهت فراوانی دارد با فیلمنامه «آینه‌های روبرو»بیضایی. فیلمنامه بیضایی با آتش زدن محله بدنام و فرار زنی بدنام به نام «نزهت» از محله و برخورد با یک آشنای قدیمی آغاز شده و در ادامه فلاش بکهایی به گذشته میخورد و روایت تراژیک زندگی نزهت ارائه میشود.

آتش زدن محله بدنام سه دهه بعد از «آینه های روبرو»ی بیضایی که هیچ گاه مجوز ساخت نگرفت در بخشهایی از رمان «رازهای سرزمین من»رضا براهنی هم حین روایت زندگی سه زن بدنام قلعه مورد تعریض قرار گرفت اما اینکه کسی بتواند این ماجرا را به سینما یا تئاتر آورد سابقه نداشته چون همواره با تیغ ممیزی مواجه می شد.

حالا حسین کیانی نه تنها مجوز اجرای نمایشی متأثر از آن واقعه را گرفته بلکه نام «پری» که همنام یکی از زنان بدنام سرشناسی است که بعد از انقلاب اعدام شد را بر کاراکتر اصلی «روز عقیم» گذاشته است!

ایفای نقش «پری» را شایسته ایرانی برعهده دارد؛ بازیگری که هرچند نخستین حضورش در سینما با «آفساید» جعفر پناهی بود اما با ایفای نقش یک ترنس در همان «آینه های روبرو»یی که نامش عاریه ای از فیلمنامه بیضایی بود در کانون توجه قرار گرفت!!

فهیمه اَمَن‌زاده ایفاگر کاراکتر «اکرم»، الهه‌ شه‌پرست ایفاگر «لیلی»  و رویا میرعلمی همسر حسین کیانی که اخیرا در سریالهایی مانند «شمعدونی» و «لیسانسه ها» ظاهر شده دو نقش «پری» و «لیلی» را بازی میکند.

اینکه در «روز عقیم» هم به مانند «آینه های روبرو»ی بهرام بیضایی فلاش بک به گذشته زده شود و روایت زندگی زنان بدنام را ببینیم مشخص نیست اما اینکه نام رویا میرعلمی به عنوان بازیگر همزمان دو کاراکتر «پری» و «لیلی» بیان شده میتواند معنای فلاش بک را به ذهن بیاورد..

 با این حال باید صبر کرد تا نمایش روی صحنه برود و آن گاه قضاوت کرد…

روز عقیم
روز عقیم
روز عقیم
روز عقیم
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=40605
image_print
برچسب ها: پریحسین کیانیروز عقیمرویا میرعلمیشایسته ایرانیقلعه
نوشته قبلی

داریوش باباییان با انتقاد از روند چینش فیلمها برای اکران اظهار داشت⇐از ابتدای سال فقط 4 فیلم کمدی فروش داشته‌اند و بقیه ضرر داده‌اند/اگر شورای صنفی نمایش کمک نکند وضع بدتر خواهد شد

نوشته‌ی بعدی

«اکسیدان» از 4.5 میلیارد عبور کرد/«نهنگ عنبر2» در آستانه 20 میلیاردی شدن/«رگ خواب» در آستانه 3میلیارد فروش+آمار کامل فروش

مطالب مرتبط

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

نوشته‌ی بعدی
جامعه صنفي تهيه‌کنندگان عدم جذابيت بسياري از فيلمهاي اکران شده را عامل ريزش مخاطب دانست⇔پرسش سينماروزان: آيا «عدم جذابيت» ناظر به اکران فيلمهاي ويديويي و آثار ارگاني براي بي‌رقيب ماندن يک کمدي رقص‌آلود است؟

«اکسیدان» از 4.5 میلیارد عبور کرد/«نهنگ عنبر2» در آستانه 20 میلیاردی شدن/«رگ خواب» در آستانه 3میلیارد فروش+آمار کامل فروش

دیدگاه‌ها 3

  1. محمدمهدی نفربر می‌گوید:
    قبل 8 سال

    خوبه که بیضایی رو فراری دادن
    تا زمینه سرقت و کپی برداری اشکار و پنهان
    از اثارش توسط هر کسی فراهم بشه
    اخیرا هم نوشتید که محسن افشانی شده تهیه کننده یکی از نمایشنامه های بیضایی
    خب دیگه از این بهتر چی میشه
    از اونطرف رحمانیان با بیضایی بیضایی گفتن برای خودش اعتبار جمع میکنه گویا؟؟؟
    این اقای کیانی هم که…

    پاسخ
    • توانگر می‌گوید:
      قبل 8 سال

      باز به رحمانیان که اسم بیضایی رو میاره
      ایشون که ابدا اشاره ای نمیکنه به گرته برداری از بیضایی

      پاسخ
  2. لاله واژگون می‌گوید:
    قبل 8 سال

    هههههههههههههههه
    خخخخخخخخخخخخخخ
    قهقهه باید بزنیم وقتی این کپی کاریا رو می بینیم
    تازه این مال تئاتریاس که ادعای فیلسوف بودن و اندیشه محور بودن دارن
    وای به حال سینما و تلویزیون

    پاسخ

پاسخ دادن به لاله واژگون لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    354 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

راه‌اندازی رادیو مقاومت/ رادیو مقاومت اول دی‌ماه ششمین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند

کنسرت بزرگ جواد زکی شمس‌آبادی با ارکستر کامل؛ ۲۷ آذر در اریکه ایرانیان

انتصاب مسئولان بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره رادیویی پژواک

مرتضی غفوری؛ برنده‌ی جایزه‌ی اصلی فستیوال باکو

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

«شَبِ‌ موسیقی جنوبی» در پنجاهمین شب از سلسله شب‌های دلکوک خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه «پنج امضاء» در شاهرود

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

تبلیغات

ویژه ها

پردیس اکومال کرج
خبر

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404

سینماروزان: صدرنشین فروش هفتگی دو فیلم "آقای زالو" و "کفایت مذاکرات" هستند؛ آقاي زالو بیش از ده میلیارد فروش هفتگی...

ادامه مطلب
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم