• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 27 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

برگزاری اولین نشست مدرسه ملی سینما با حضور مدیرمسئول روزنامه توقیفی “جامعه”

28 آبان 1394
در گزارش, گوناگون
0 0
A A
0
برگزاری اولین نشست مدرسه ملی سینما با حضور مدیرمسئول روزنامه توقیفی “جامعه”

حمیدرضا جلائی پور

سینماژورنال: مدرسه ملی سینمای ایران با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نخستین نشست تخصصی «سينما- دانشگاه» را روز گذشته – سه‌شنبه ۲۶ آبان – در دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش سینماژورنال در اين نشست فيلم “چهارشنبه ١٩ ارديبهشت”  نخستین فیلم بلند سینمایی وحيد جليلوند، با شرکت جمعی از دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی، در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نمايش داده شد.
نکته جالب این نشست حضور حميدرضا جلائي پور عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی و مدیرمسئول روزنامه های توقیفی “جامعه” و “نوسازی” و رییس شورای سیاستگذاری روزنامه “نشاط” به عنوان یکی از کارشناسان نشست نقد و بررسی بود.
مجيد حسيني‏‌زاد عضو هیت علمی دانشکدۀ صدا و سیما و محمد گذرآبادي مترجم، نویسنده و کارشناس فیلمنامه، دیگر چهره‌هایی بودند که در نقد و بررسی اثر حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، یونس نوربخش رئیس دانشکده علوم اجتماعی، انگیزۀ مشترک مدرسه ملی سینمای ایران و دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران را از اجرای این سلسله نشست‌ها، برقراری پلی موثر و جدی میان سینما و دانشگاه عنوان کرد و ورود دانشگاه، فرهیختگان و صاحب‌نظران علوم اجتماعی به حوزۀ سینما را عاملی موثر برای غنی‌تر شدن سینمای ایران دانست.
 او این نشست‌ها را به عنوان لابراتواری برای به بحث گذاردن دانسته‌های دانشجویان و در عین حال، محفلی مفید و کاربردی برای فعالان سینمایی معرفی کرد.
ارائه پیشنهاداتی کاربردی جهت بهبود وضعیت سینمای ایران
محمد گذرآبادی، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم و نمایشنامه‌نویس، نخستین سخنران این نشست بود؛ او ایدۀ برخورد سینما و دانشگاه را اتفاقی جدید و نو عنوان کرد و ماهیت سلسله نشست‌های «سینما- دانشگاه» را متفاوت از آنچه به عنوان نقد فیلم شناخته می‌شود، دانست. گذرآبادی همچنین فلسفۀ اجرای این نشست‌ها را ارائه پیشنهاداتی کاربردی جهت بهبود وضعیت سینمای ایران، به‌ویژه در حوزۀ فیلمنامه‌‏نویسی معرفی کرد.
این کارشناس فیلم‏نامه ، تعریفی از درام اجتماعی ارائه و تصریح کرد که یکی از مهم‏ترین مسائل سینما این است که سینماگران و فیلم‏نامه‏‌نویسان ما هنگام خلق اثر، کمتر به مخاطبان خود می‏اندیشند.
طیف گسترده‏‌تری از عواطف و احساسات در  “چهارشنبه 19 اردیبهشت” مورد غفلت واقع می‌‏شود
به‌گفته‌ی او، فیلم “چهارشنبه 19 اردیبهشت” از نظر برانگیختن عواطف و احساسات مخاطب موفق به برانگیختن احساساتی چون ترحم و تحسین شخصیت‏‌ها می‌‏شود اما طیف گسترده‏‌تری از عواطف و احساسات مورد غفلت واقع می‌‏شود و مخاطب برای برانگیخته شدن این احساسات است که به سینما می‏‌آید، این ضعف کلی اکثر فیلم‏های ایرانی تلقی می‌‏شود که نتیجۀ آن به وضوح در گیشۀ سینمای ایران قابل مشاهده است.
زمینه ای خوب برای بررسی مشکلات و آسیبهای اجتماعی
حمیدرضا جلائی‌پور نیز با اشاره‌ به مشکلات، آسیب‌ها و مصیبت‏‌های اجتماعی مطرح شده در فیلم “چهارشنبه 19 اردیبهشت” پرداخت و با اشاره به ارجاعات فیلم “چهارشنبه 19 اردیبهشت” توضیحاتی جامعه‏‌شناسانه درباره جامعۀ ایران ارائه کرده و افزود: تحلیل این‏گونه فیلم‌‏ها که از محتوای جامعه‏‌شناسانه برخوردارند، زمینۀ خوبی برای ما جامعه‏‌شناسان فراهم می‏‌کند که بتوانیم از رهگذر آن‏ها مشکلات و آسیب‌‏های اجتماعی ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
او گفت: بیان مسائل و آسیب‏‌های اجتماعی به واسطۀ علم جامعه‌‏شناسی، بیانی خشک و بی‌‏روح خواهد داشت، که این نقص را می‏‌توان با بهره‏‌گیری از زبان هنر و سینما جبران کرد، چرا که مسائل اجتماعی به زبان فیلم مسلما جذابیت و مخاطب بیشتری خواهند داشت.
ارتباط سینما و دانشگاه به ارتباط مداومی بدل نشده است
حسینی‏‌زاد، به عنوان سومین سخنران بخش تحلیل نشست گفت: سال‏‌هاست بنا داشته‌‏ایم ارتباط موثری میان سینما و دانشگاه برقرار کنیم، و البته در برهه‌‏هایی هم نشست‌‏هایی انجام شد اما متاسفانه این اتفاق هیچ‏گاه تبدیل به جریانی مداوم نشد. وی اجرای سلسله نشست‏‌های «سینما- دانشگاه» را امری خجسته‏ دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت تبدیل به جریانی همیشگی میان سینما و دانشگاه شود.
این مدرس دانشگاه درباره‌ی استفادۀ فیلم “چهارشنبه 19 اردیبهشت” از نشانه‏‌های بازنمایی تصویری، عنوان کرد که یکی از ضعف‏‌های فیلم این است که در برخی صحنه‏‌ها به تخیل مخاطب چندان مجال خیال‏‌پردازی نداده، گرچه فیلم هرجا نگاهی مستندوار به موضوع داشته، فوق‌‏العاده عمل کرده است؛ ضمن اینکه بازی بازیگران این فیلم در نماهایی بازنمایی تصویری خوبی داشته کرده است، به‌ویژه بازی نیکی کریمی که در واقع استاد بازیگری با سکوت خود است، بیان خوبی از مشکلات این شخصیت ارائه داده است.
در پایان این نشست، دانشجویان حاضر در این نشست به تحلیل فیلم  “چهارشنبه 19 اردیبهشت” پرداختند.
نشستها هر دو هفته یک بار ادامه می یابد
بنا بر این گزارش، مدرسه ملي سينماي ايران اين سلسله نشست‌‏ها را با هدف برقراري ارتباطي موثر و كاربردي ميان سينما و دانشگاه و همچنين ايجاد محفلي متشکل از جامعه‏‌شناسان و دیگر صاحب‏نظران علوم انسانی، براي به بحث گذاردن فيلم‌هاي روز سينماي ايران، هر دو هفته يكبار، با همکاری دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در این دانشکده ادامه خواهد داد.
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=13573
image_print
برچسب ها: جامعهچهارشنبه ١٩ اردیبهشتحمیدرضا جلائی پورمحسن حسینی زادمحمد گذرآبادینشاطنوسازینیکی کریمیوحید جلیلوندیونس نوربخش
نوشته قبلی

فیلم تازه مسعود کیمیایی مروری دارد بر زندگی یک رانت‌خوار کلان!!!/تولید فیلم به تهیه‌‌کننده “عصر یخبندان” و “خط ویژه” واگذار شده/همایون شجریان در این فیلم نقش یک خواننده را بازی خواهد کرد!

نوشته‌ی بعدی

پيش بيني سينماژورنال به حقيقت پيوست⇐ اعتراف صريح افخمي: اگر كانديداي مجلس شوم، صلاحيتم تأييد نخواهد شد

مطالب مرتبط

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

26 آذر 1404

سینماروزان: «شب یلدا» با ۲۴ اثر به شکل آنلاین در عمان برگزار می‌شود. نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی و صنایع دستی...

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله   

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

26 آذر 1404

سینماروزان: فیدیبو هم‌زمان با فرارسیدن شب یلدا، کمپین «صد دانه یاقوت» را با تخفیف‌ تا ۹۰ درصد روی تمامی کتاب‌ها...

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

26 آذر 1404

سینماروزان: پس از پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، مرکز مستند سوره با کسب ۵ جایزه از مجموع ۹ نامزدی، پرافتخارترین...

نوشته‌ی بعدی
پيش بيني سينماژورنال به حقيقت پيوست⇐ اعتراف صريح افخمي: اگر كانديداي مجلس شوم، صلاحيتم تأييد نخواهد شد

پيش بيني سينماژورنال به حقيقت پيوست⇐ اعتراف صريح افخمي: اگر كانديداي مجلس شوم، صلاحيتم تأييد نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

قصه‌ی دردناک بم/رونمایی از پوستر فیلم «احمد»+عکس

۲۴ هنرمند ایرانی «شب یلدا» را به تصویر می‌کشند

سخنرانی های تداکس توس در فیلمنت

بازگشت کامران نجف زاده با برمودا در شب‌های یلدا

کمپین یلدایی«صد دانه یاقوت» کلید خورد/ 100 کتاب برای شب چله  

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

پرافتخارترین حضور مرکز مستند سوره در نوزدهمین جشنواره سینماحقیقت

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»
خبر

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: حمید طالقانی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۶۰ سالگی فوت شد.   حميد(محمد) طالقاني متولد ۱۳۴۴ تهران، داراي...

ادامه مطلب
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم