• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گزارش

جوابیه عسکرپور خطاب به رییسیان⇐بوی شراب می‌زند خربزه در دهان مکن

29 خرداد 1395
در گزارش, گوناگون
0 0
A A
0
جناب عسکرپور! چرا  در گام اول مدیرعامل صنف متبوع‌تان را به چالش نمی‌کشيد؟

رضا میرکریمی محمدمهدی عسکرپور

سینماژورنال: علیرضا رییسیان کارگردان سینمای ایران در گفتگو با فریدون جیرانی در برنامه “35” به مرور برخی از اتفاقاتی پرداخت که خانه سینما در سالهای قبل و بعد از انحلال موقت با آن روبرو بود.(اینجا و اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال در بخشهایی از این گفتگو رییسیان انتقادات مختلفی را به برخی از سران خانه سینما وارد ساخت؛ این انتقادات از همکاری آنها با نهادی به نام حوزه هنری که در مقطعی به توقیف فیلمهای مجوزدار ارشاد پرداخت گرفته تا وابستگیهای سیاسی آنها که باعث امتداد انحلال خانه سینما می شد را دربرگرفت.

محمدمهدی عسکرپور که روی تند انتقادات عسکرپور را به خود دیده با ارسال جوابیه ای برای “سینماسینما” کوشیده پاسخگوی انتقادات رییسیان باشد.

متن جوابیه عسکرپور را بخوانید:

مایل به سکوت بودم

به گمانم ایجاد تنش و دهان به دهان گذاشتن با همراهان و حامیان مدیران سابق ارشاد بعد از اتفاق موسوم به بازگشایی خانه سینما امری نکوهیده و ملال آور محسوب می شود، پس با تکیه بر همین قاعده به استناد مصاحبه و گفتارم تمام تلاشم بر ایجاد همدلی و دفن کردن کدورتها بود. بنظرم ثمره تلخی سالهای سختِ ارتباط با دولت دهم،کسب تجارب گرانقدری است که می تواند از قضا شیرین باشد، اما در این میان و درست در زمانی که مایل به سکوت و آرامش بودم، اظهارنظر اخیر شما چاره ای جز پاسخ گویی و یادآوری برخی نکات ناخوشایند برایم نگذاشت.

بعد از ماجراهای پیش آمده بین خانه سینما و وزارت ارشاد دولت دهم که اینک به برکت جهان ارتباطات و دیجیتال، همه بخوبی از آن آگاهند و البته منجر به ایجاد شکافهای عمیق بین معدودی از سینماگران با هم صنفان خود شد، و آن ایستادگی و پایمردی ستودنی قاطبه سینماگران برای حفظ خانه خود را رقم زد، پیش بینی می شد تا اندک همکارانی که با اعمال ناجوانمردانه و به دور از اخلاق خود که در حق بخش بزرگتری از همکاران شان روا داشتند، برای پاک کردن گذشته ای که در آن به شدت بد عمل کرده و متهم اند، باتحریف تاریخ که ظاهراً آن هم جزو تخصص شان شده است، بکوشند تا با مظلوم نمایی، پیشینه رفتار ضد صنفی و غیر قابل دفاع شان را وارونه جلوه دهند و البته دراین مسیر پرسش های آقای جیرانی که احتمالاً ازسر کم اطلاعی بود نیز کمک شایانی به این امر کرده است.

فرزندان هم را ندیده ایم

در مصاحبه تان برای شخصی نشان دادن اختلافات پیش آمده و اینکه بفهمانید سابقه رابطه بنده و آقایان شمقدری و سجادپور خیلی خاص بوده، اشاره داشتید که بنده و این آقایان آنقدر به هم نزدیک بودیم که فرزندانمان ما را عمو خطاب می کردند، فکرکنم این ازمعدود مواردی است که بنده و آقایان شمقدری وسجادپور درآن اتفاق نظر داریم که فرزندانمان تا به حال همدیگر را ندیده اند و حتی بنده فرزندان ایشان و ایشان هم فرزندان من را ازنزدیک ندیده اند، اما می دانم برای شما واژه “عمو” کارکرد نوستالژیک دارد و شاید به همین دلیل آن رادر جای ناصوابش به کار بردید.

فرمودید در شبی که با آقای حسینی(وزیر ارشاد سابق) در دانشگاه پیام نور جلسه داشتیم شما براساس منش خاصتان در پاسخ به درخواست طرف مقابل که همانا معرفی فردی برای تصدی پست معاونت سینمایی بود، گفتید که ما گزینه ای را معرفی نمی کنیم و این را درحالی گفتیدکه لابد بقیه چیز دیگری درسر داشتند، به گمانم عارضه ای باعث فراموشی تان شده که قبل ازآن جلسه، نشستی درخانه سینما با حضور افرادی چون آقایان فرهادتوحیدی، امین تارخ، محسن هاشمی، مازیار میری و شما داشتیم و این تصمیم جمع و اصرار من بود، نه شما که از معرفی نامزد مشخص پرهیز کنیم.

موضوع نامه به ارشاد

اما موضوع نامه من به وزیر سابق ارشاد که شما و آقای شمقدری متفقاً آن را هتاکانه و شلیک تیر اول خوانده اید پس از بازداشت پنج مستدساز و اعلام برانداز بودن آنان(پیش ازتشکیل دادگاه) ازسوی وزیران سابق اطلاعات و ارشاد، و در پی آن بیانیه هیئت مدیره خانه سینما برای دفاع ازحقوق این افراد و اظهارنظر تند و بی اساس وزیرسابق ارشاد در بخش خبری صداوسیما مبنی بر همکاری خانه سینما با شبکه بی بی سی بود. اتهامی بس عجیب و پرمساله درآن روزها که بوی پرونده سازی گسترده برای همکارانتان را می داد، و همه اینها در زمانی بود که شما احتمالاً از بیم نمایش حضور خود در ویدیو کلیپی که درحمایت از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری سال ۸۸ که ازشبکه های ماهواره ای پخش می شد، تصور می کردید همکاری با وزارت ارشاد دولت دهم راه گشاست! تصدیق می فرمایید کار چه کسی سیاسی بود من یا شما؟

در مسیرهمکاری خیلی جدی تان هم که مفتخر به دریافت حکمی از آقای شمقدری برای عضویت در کمیته ساماندهی صنوف که قرار بود به موازات خانه سینما و در پی حذف آن فعالیت کند، شدید. اگردراین مورد هم خاطرمبارکتان نیست(کمااینکه آقای جیرانی هم فراموش کرده بودند) این همان کمیته ای است که مسئولیت دریافت و پرداخت مبالغ بسیار زیاد به خانواده سینما و افراد متفرقه را داشت و درنهایت برای معدوم کردن اطلاعاتش، اعلام کردند کامپیوترهایش را دزدیدند(یک بارهم گفتنددرآتش سوزی سوخت!)

موارد ریزودرشت خلاف واقع ازقبیل اینکه در دوره ای که سایه شما برسر خانه سینما بود مجامع عمومی با حداکثر اعضا برگزار می شد و بعدها نه و اینکه انگار مدیران خانه سینما همگی مثل کارتن خوابها بودند و به سرانگشت اشاره شما می شدند مدیرعامل خانه سینما هم بماند که بیش ازپیش درونیات خود را به نمایش گذاشتید.

آحاد سینماگران شاهدان خوبی هستند برای بیان اینکه درچه دوره ای بیشترین اهتمام به امورشان وجود داشته است.

تلاش برای حل مشکل فیلمهای توقیفی حوزه

درخصوص فیلمسازی ام درحوزه هنری درست در زمانی که این نهاد از نمایش برخی فیلم ها در سینماهایش ممانعت می کرد، حداقل خود صاحبان آن فیلم ها می دانند و گواهند که با مسئولین حوزه هنری و حتی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی جلساتی برای اقناع شان به نمایش فیلم های موصوف داشتیم که اعضای هیئت مدیره خانه سینما و بعضا آقایان منوچهر محمدی ومنوچهر شاهسواری و رضا میرکریمی هم درآنها حضورداشتند که این جلسات متاسفانه دربرخی موارد بدون نتیجه و در برخی موارد، مفید واقع شد. و البته پروژه سینمایی من که سرمایه گذارش حوزه هنری بود به چند ماه پیش از این رفتارهای حوزه برمی گشت و تعطیلی پروژه درمیانه تولید، یک عمل غیرحرفه ای بود به ویژه که من اقدامات لازم صنفی را بی هیچ رودربایستی دنبال می کردم.

درخصوص برکناری تان از کانون کارگردانان هم بهتر است دیگراعضای شورای وقت مثل آقایان احمدامینی، کامران قدکچیان، محمدعلی سجادی و حسن برزیده که خاطرات تلخی از روزهای تعاملاتتان با آقایان سجادپور و شمقدری دارند سخن بگویند.

البته شما این بخش را درست متوجه شدید که خانه سینما برای ایستادن در مقابل بی منطقی و تمامیت خواهی مدیران وقت ارشاد باید یک دست می شد ولی این یک دست شدن، تاحدی با کنار گذاشتن کسانی صورت می گرفت که به هرعلتی فکر می کردند باید اطلاع رسانی دقیقی از فعالیت صنفی همکارانشان به مدیران وقت ارشاد داشته باشند.

سچادپور در حضور من از نقش شما در معرفی معاونت سینمایی به دفتر حقوقی ارشاد پرده برداشت

آنچه مایل نبودم علنی کنم اینکه آقای سجادپور درحضور من و جناب توحیدی ناخواسته از نقش جنابعالی درمعرفی مسیر ورود معاونت سینمایی وقت(به نظر من) ودفتر حقوقی ارشاد(به نظر شما) به ماجرای انحلال خانه سینما پرده برداشت. به عبارتی راه ورود وزارت ارشاد برای تخریب خانه سینما می توانست از طریق اشکال تراشی بر اساسنامه ای باشد که اتفاقاً شما در تنظیم آن نقش جدی و اساسی داشتید، و این ازنظر شما و آقای شمقدری شاه کلید ماجرا بود ولی آنچه که روی آن اصلا حساب نکردید، اتحادی بود که دردل اهالی خانه سینماشکل گرفت. و از آن پس سیاست یکی به نعل زدن و یکی به میخ روزگار و رفتار شما را شکل داد.

نامه تعطیلی چگونه صادرشد؟

اما در خصوص قسم جلاله آقای شمقدری مبنی بر مایل نبودن ایشان به اعلام تعطیلی خانه سینما، تاریخ نشان داده گاهی دردوره های هیجانی کسانی بنا به وظیفه یا منافع درکاری مشارکت می کنندکه بعدها متوجه اعمال ناصوابشان می شوند، مثل فردی که با حکم تعطیلی خانه سینما آمده بود و بعداً ازدوستان خوب من شد، و یا مسئولین وقت دفترحقوقی ارشاد که بعدتر رفتار مسئولین سینمایی را برایمان رمزگشایی کردند.

شما بعنوان یکی از معدود کسانی که در این ایام ذکرخیری از آقای شمقدری داشته، معلوم بفرمایید اگر ایشان مخالف تعطیلی خانه سینما بود، و ایضاً آقای وزیر ارشاد، ودفتر حقوقی هم که شامل افراد بی ارتباط با سینما بود، پس نامه تعطیلی چگونه صادرشد؟ اینکه آقای احمدی نژاد مستقیم درجلسه می گوید بهانه را ازدست اینان(زیرمجموعه خودشان) بگیرید، یعنی چه؟ بد نیست از دوستتان آقای شمقدری بپرسید مطالب سراسر دروغِ ارتباط خانه سینما باشبکه های خارجی را چه کسی دراختیار شورای فرهنگ عمومی گذاشت؟

بوی شراب می زند خربزه در دهان مکن

آقای رئیسیان اگر رفتار و تصمیمات من در خانه سینما سیاسی بود؟ شما و همفکرانتان باید امتداد آن را در سابقه من روشن می ساختید. و حتی پس از ماجرای بازگشایی خانه سینما که برخی ازعزیزان، پیشنهاد نامزدی در مجلس را برایم داشتند، من باید از این امکان و فرصت بهره می بردم!

رجوع به عقل(نه حتی وجدان) امری است پسندیده، این چه فرد سیاسی است که نه سابقه فعالیت سیاسی دارد و پس از ماجرای خانه سینما هم درمحدوده سیاسیون دیده نشده، من بر خلاف شما که ترجیح دادید برای پاک کردن انتخابِ گذشته تان به رفتار های ناپسندیده در قبال همکاران صنفی تان دست یازید، کوشیدم درحد توانم دراحقاق حقوق برخی از همکاران گرفتارم تلاش کنم.

بنظرم منطقی آن است که به جای توهین به شعوربیش از دو هزارتن(که برخی ازآنان ازاساتید خود شما بودند) از همکاران سینمایی تان که درحمایت ازمدیرعامل خانه سینما بیانیه صادر و لابد از نظر شما سیاسی کاری کرده اند، کمی اخلاق مدارانه به اشتباهات خود نظر افکنید و عبرت بگیرید. هنوز تعداد بسیار زیادی از همکاران شما و من، خاطرات آن روزهای سخت دولت دهم را فراموش نکرده اند! امید که از سر لطف و شفقت از خطاها درگذرند.

دوش چه خورده‌ای دلا راست بگو نهان مکن چون خمشان بی‌گنه روی بر آسمان مکن

باده خاص خورده‌ای نقل خلاص خورده‌ای بوی شراب می زند خربزه در دهان مکن

محمدمهدی عسگرپور

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=24418
image_print
برچسب ها: علیرضا رییسیانعلیرضا سجادپور، باران کوثری، ممنوع الکاریمحمدمهدی عسکرپور
نوشته قبلی

واکنش منوچهر محمدی و محمدمهدی عسکرپور به اظهارات جنجالی علیرضا رییسیان+تازه‌ترین توضیحات رییسیان

نوشته‌ی بعدی

بعد از تجربه ناموفق “امکان مینا”⇐توحیدی باز هم برای تبریزی فیلمنامه کمدی می‌نویسد/آخرین کمدی اکران شده توحیدی “50 کیلو آلبالو” بود

مطالب مرتبط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

29 آذر 1404

سینماروزان: قطعه موسیقی سنتی-تلفیقی «دوباره یلدا» منتشر شد. این اثر به مناسبت شب یلدا و با هدف پاسداشت رسوم ایرانی...

کافه مستند

«سلاح نفت» به «کافه مستند» رسید/ رزاق کریمی از کیارستمی می‌گوید

28 آذر 1404

سینماروزان: بیست و نهمین قسمت از برنامه «کافه مستند» به نمایش مستند «سلاح نفت» به کارگردانی محمد هادی نعمتی اختصاص...

نوشته‌ی بعدی
بعد از تجربه ناموفق “امکان مینا”⇐توحیدی باز هم برای تبریزی فیلمنامه کمدی می‌نویسد/آخرین کمدی اکران شده توحیدی “50 کیلو آلبالو” بود

بعد از تجربه ناموفق "امکان مینا"⇐توحیدی باز هم برای تبریزی فیلمنامه کمدی می‌نویسد/آخرین کمدی اکران شده توحیدی "50 کیلو آلبالو" بود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم