• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

جواد شمقدری رییس اسبق سینما اظهار داشت⇐سینما در مشت ماست!!/در پنج سال اخیر عمدا به مردم اطلاعات کامل درباره اتفاقات مختلف داده نمیشود!!/چرا سند سینما را به جای اجرا، بایگانی کردند؟؟/پیشنهاد قانونی شدن خانه سینما ذیل وزارت ارشاد را نپذیرفتند تا صنف کارگری شوند؟؟  

7 اسفند 1397
در خبر وسط
0 0
A A
0
جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی⇐«به رنگ ارغوان» را قبل از رفع توقیف برای نمایندگان مجلس نمایش دادیم؛ تأیید آنها باعث پشت‌گرمی ما شد/دلیل پایین کشیدن «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» از درون خود سینما بود/بخشی از جریان خانه سینما و حوزه هنری با هم دست به یکی کردند و از پشت خنجر زدند!/اگر مدیریت ما ادامه پیدا می‌کرد همان فیلمنامه اولیه «عصبانی نیستم» تولید می‌شد و توقیف هم نمی‌شد!//در هالیوود نمی‌توانید به راحتی کارگردان شوید، اما در ایران به راحتی می‌توانید فیلمساز شوید/اخیرا تیزر فیلمی را دیدم که عرق شرم برچهره انسان می‌نشاند!

جواد شمقدری

سینماروزان: جواد شمقدری که در دولت دوم محمود احمدی نژاد به مدیریت سینما رسید بعد از جدایی از ارشاد در دولت اول اعتدال هم به سراغ سریال سازی درباره تسخیر سفارت رفته و هم کتابی با نام “سینمانامه” را نوشته است.

“سینمانامه” در 532 صفحه شامل گفتگوها ، سخنرانی ها ، نامه ها ، اظهارات و یادداشت های جواد شمقدری درباره سینمای ایران و اتفاقات آن در دوران مدیریت چهارساله وی از سال 1388 تا 1392 است.

جواد شمقدری در مراسم رونمایی “سینمانامه” با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: اگر ما در مقطعی مانند دهه شصت درباره غالب و محتوای فیلم ها و رابطه ارزش های انقلاب اسلامی و سینما با هم بحث می کردیم ، اما امروز با رشدی که سینمای ایران کرده و حجم انبوه کارهایی که شده سینما در مشت ماست و با تولید بیش از 2 هزار فیلم در طی سالهای گذشته به نوعی بعد از انقلاب سینما را مال خود کرده ایم و به یک پختگی در سینما رسیده ایم.

شمقدری با اشاره به دلایل نگارش کتاب سینمانامه گفت: زمانی که دوران کاری من در سازمان سینمایی تمام شد ابتدا نگارش فیلم نامه یک  سریال تلویزیونی را  آغاز کردم و بعد از گذشت چند مدت با یک ذهن شفاف و صادقانه تر به سمت جمع آوری اطلاعات و اتفاقاتی که در آن چهارسال رخ داده بود رفتم .

وی ادامه داد: بسیار خوب است که هر مدیری کارهای انجام شده دوره مدیریت خود را بنویسید تا برای آیندگان بماند و مورد قضاوت قرار بگیرد. یکی از دلایلی که من این کتاب را نوشته ام این بود که احساس کردم حتی گروهی کارهای مثبتی که صورت گرفته را منفی جلوه می دهند.

شمقدری با اشاره به اینکه کتاب سینمانامه دو فصل کلی دارد و هر فصل نیز دو بخش دارد به برخی از بخش های کتاب اشاره کرد و گفت: بخش اول از فصل اول شامل رویکردهای اجرایی و ظرفیت ها و چالش های سینمای ایران است و در بخش دوم از فصل اول به بحث سینما در مدار حقیقت یا غفلت و نگاه انقلاب اسلامی به سینما توجه شده است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین گسست ها در سینمای ما این است که متاسفانه فیلمسازان ما با عقبه فرهنگی خود فاصله دارند و باید این فاصله کاهش پیدا کند.

شمقدری با اشاره به فصل دوم کتاب “سینمانامه” ادامه داد: فصل دوم کتاب بر جریان شناسی سینما ایران از بدو تولد و توجه به برخی پیوندها و روابط شکل گرفته شده و ناگفته ها در سینمای ایران با انتشار اسناد و مدارک است همچنین در بخشی از این فصل به عقبه سینما در ابتدای انقلاب و بعد از آن پرداخته شده است.

وی با  اشاره به همکاری هوشنگ توکلی  و مهدی کلهر در بخش کالبدشکافی معماران سینما بعد از انقلاب گفت: یکی از مقاطع مهم در سینما بعد از انقلاب کالبد شکافی عملکرد کسانی است که به عنوان معماران سینمای ایران شناخته می شوند و برخی از این گروه ها و افراد حداقل 10 سال در سینما مدیریت کردند.

شمقدری مخاطبان کتاب “سینمانامه” را مدیران سینمایی ، سینماگران و اهالی رسانه دانست و افزود: هدف ما اطلاع رسانی درباره اتفاقاتی است  که در سینما رخ داده است در پنج سال اخیر یکی از محدودیتهای عمدی که دولت ایجاد کرده محدودیت اطلاع رسانی است  و سیاست دولت این است که اطلاع رسانی شفاف صورت نگیرد و عمدا به مردم اطلاعات کامل درباره اتفاقات داده نمی شود در حالی که در دوران مدیریت ما و احمدی نژاد به جز موارد بسیار محرمانه اطلاع رسانی شفاف صورت می گرفت و ما معتقد بودیم که مردم باید در جریان کارها و امور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از امور مهمی که ما پیگیری کردیم تدوین سندی برای سینما بود برای تدوین این سند جلسات زیادی تشکیل شد و حتی یک سال نگارش نسخه  نهایی آن به طول کشید و سند سینما در 32 ماده آماده شد اما متاسفانه بعد از ما به جای آن که این سند در شورای عالی فرهنگی مطرح و تصویب شود در دبیرخانه بایگانی شد.

شمقدری با اشاره به اتفاقاتی که در دوره وی برای خانه سینما رخ داد گفت: قرار شد اساسنامه جدیدی برای خانه سینما نوشته شود و 7 نفر برای نگارش این اساسنامه وقت گذاشتند و اساسنامه نوشته شد ولی وقتی به فرایند اجرایی رسید افرادی که در خانه سینما مخالف این  اساسنامه بودند حاشیه هایی ایجاد کردند و سنگ اندازی کردند و در عمل به این اساسنامه مخالفت به خرج دادند و البته موفق هم شدند.

شمقدری افزود: ما می خواستیم خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و سینمایی در ذیل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کاملا قانونی شود اما امروز شاهدیم که خانه سینما ذیل وزارت کار قرار گرفته است.
پیشنهاد قانونی شدن خانه سینما ذیل وزارت ارشاد را نپذیرفتند که صنف کارگری شوند؟؟

شمقدری با اشاره به نامه ای که در نخستین روزهای مدیریتش در سازمان سینمایی به مقام معظم رهبری نوشته بود گفت: بعد از شش ماه حضور در سازمان سینمایی نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتم و تقاضای برگزاری جلسه کردم و ایشان نیز عنایت کردند و بعد از مدت کوتاهی در تیرماه موافقت کردند و جلسه ای خوبی برگزار شد و 70 دقیقه درباره سینما در آن جلسه بیانات خوبی فرمودند.

شمقدری افزود: من بعد از پایان دیدار مقام معظم رهبری انتظار داشتم بیانات ایشان بازتاب پیدا کند اما به ما گفتند که این بیانات محرمانه است و حتی بعد از شش ماه که کل متن سخنان ایشان به دست ما رسید باز هم بر روی آن مهر محرمانه زده بودند اما من تلاش کردم در مسیر اجرایی شدن آن بیانات کار کنم.

رییس اسبق سازمان سینمایی ادامه داد: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسه درباره سینما فرمودند این بود که دشمن برای سینمای ما برنامه دارد ما باید به نقد درون گفتمانی توجه کنیم و نقد درون گفتمانی شروع شود اما نقد برون گفتمانی هرگز نباید باشد. از سوی دیگر سینماگران مومن و انقلابی نباید بیکار بمانند و همچنین دفاع مقدس و ارزش های آن نباید در محدوده ملی و میهنی محدود شود من تلاش کردم به سهم خود در راستای این فرمایشات عمل کنم.

وی ادامه داد: اگر در جایی از کتاب “سینمانامه” درباره فردی یا فیلمی مطلب خطایی نوشته شده  که نیاز به اصلاح دارد حتما به من بگویید تا در چاپهای  بعدی اصلاح کنم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=55061
image_print
برچسب ها: جواد شمقدریسازمان سینماییسینمانامه
نوشته قبلی

اختصاصی سینماروزان⇐فهرست کامل 21 فیلمی که متقاضی اکران نوروزی شده اند/از کمدیهای “ایکس لارج” و “زیرنظر” و “تکزاس2” تا “زندانیها” و “ژن خوک” و “رحمان 1400” و “چهارانگشت” و “سامورایی در برلین”/از “درخونگاه” و “متری شش و نیم” تا “دیدن این فیلم جرم است” و “به دنیا آمدن” و “تیغ و ترمه” +فیلمهای حاکمیتی “شبی که ماه کامل شد” و “تختی” و…  

نوشته‌ی بعدی

بعد از معاونت نظارت شمقدری⇐حالا حمایت یک روزنامه سرشناس اصولگرا از «آشغالها…»

مطالب مرتبط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

29 آذر 1404

سینماروزان: تشییع جنازه غریبانه ی حمید طالقانی بازیگر فیلم مشهور دبیرستان- بدون حضور حتی همکاران همان فیلم دبیرستان- با واکنش...

منوچهر شاهسواری

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

29 آذر 1404

سینماروزان: اعضاي جديد هيئت‌مديره صندوق اعتباري هنر طي مراسمي با حضور حسين انتظامي، معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ...

نوشته‌ی بعدی
بعد از معاونت نظارت شمقدری⇐حالا حمایت یک روزنامه سرشناس اصولگرا از «آشغالها…»

بعد از معاونت نظارت شمقدری⇐حالا حمایت یک روزنامه سرشناس اصولگرا از «آشغالها...»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم