• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 17 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

“خانه دختر”؛ کلاس درسی برای کیانوش عیاری!

14 بهمن 1393
در یادداشت
0 0
A A
4
“خانه دختر”؛ کلاس درسی برای کیانوش عیاری!

خانه دختر

سینماژورنال: بحث درباره درگیریهایی که جوامع در حال گذار با سنّت دارند همواره محل تامل جامعه شناسان بوده است و البته که این بحثهای جامعه شناسانه هر قدر که ممیزی اجازه میداده راهی به سینما هم پیدا کرده است.

به گزارش سینماژورنال با این حال اغلب سینماگران ما و بخصوص آن دسته از سینماگران متعلق به جریانهای شبه روشنفکرانه ما وقتی به سراغ نمایش این درگیریها رفته اند تا توانسته اند کوشیده اند سنّتها را به گونه ای زننده و حذفی مورد واکاوی قرار دهند.

یکی از نمونه های متاخر چنین نگاهی را در “خانه پدری” کیانوش عیاری دیدیم که کارگردان به غیرانسانی ترین شکل ممکن و با به توسل به پورنوگرافی شکنجه به زعم خود به نقد رفتارهای بنیادگرایانه ناشی از جهالت می پرداخت؛ با این حال ابزار نادرستی که برای بیان نقد به کار گرفته بود نه تنها به زدگی مخاطب منجر میشد که مشکلات فراوان و حل ناشدنی را هم بر سر اکران فیلم قرار داد.

مشکل اینجا بود که برای نقد پدیده ای چون خشونتهای ناموسی، عیاری متوسل به خشونت شده بود در صورتی که اگر نقد چنین پدیده ای به گونه ای غیرمستقیم و با بردن مخاطب به دل اثرات برآمده از خشونت شکل میگرفت نه فیلم مشکل ممیزی پیدا میکرد و نه تماشای آن زجرآور میشد.

خانه دختر
خانه دختر

باز هم قتل دختر است که گره ایجاد میکند

“خانه دختر” تازه ترین فیلم شهرام شاه حسینی بلحاظ سوژه ای بی شباهت با “خانه پدری” نیست. اینجا هم قتل یک دختر است که گره اصلی را رقم میزند و با پیشبرد قصه است که مشخص میگردد سوق دادن دختر به قتل یا شاید هم خودکشی برآمده از اثرات خشونتی بوده که ساعاتی پیش از ازدواج به او تحمیل شده!

فیلمِ ژانر

این درام به واسطه لحن روایی غیرمستقیمی که برای کندوکاو آثار خشونت طلبی در زندگی یک دختر جوان بکار میگیرد خیلی راحت و بدون دغدغه های ناشی از تماشای نماهای سبوعانه، مخاطب را نگران حال دخترانی می کند که با اتهامات مختلف ناموسی دست به گریبانند.

فارغ از این پرداخت غیرمستقیم سوژه، “خانه دختر” یک ویژگی دیگر هم دارد و آن هم اینکه فیلمِ ژانر است؛ پرویز شهبازی خیلی خوب سوژه بکرش را در دل یک درام ماجرایی پرکشش قرار داده و شاه حسینی نیز اجرای بی نقصی از این درام ماجرایی ارائه داده است.

کلاس درسی برای آنها که مدام از ممیزی گله میکنند

“خانه دختر” بلحاظ پرداخت دقیق یکی از دردهای اجتماع ما میتواند کلاس درسی باشد برای فیلمسازانی چون عیاری که مدام بدبختیهای خود را به ممیزی نسبت میدهند. “خانه دختر” با ظرافت تمام در نزدیکی ممیزی حرکت میکند اما سعی میکند با حرمت گذاشتن به ممیزیهای اخلاقی سینمای ما کاری کند که یک مخاطب متدین نیز به اندازه یک مخاطب لاقید از تماشای فیلم لذت ببرد.

 الگویی برای آسیب شناسی تصویری معضلات جامعه در حال گذار ایران

زوج شهبازی-شاه حسینی کاری کرده اند که میتواند الگویی باشد برای ساخت فیلم درباره معضلات ناشی از درگیریهای سنّت و مدرنیته در جامعه در حال گذار ایران. شناخت دقیق سوژه و سپس راه اندازی آن در سینمای ژانر یکی از بهترین راههای تولید تصویرسازیهای هدفمند از دردهای اجتماع است. امید که در سالهای آینده هم از شهبازی و هم از شاه حسینی بیشتر ببینیم.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=395
image_print
برچسب ها: خانه دختر
نوشته قبلی

طعنه های گزنده یک فیلم اولی به مفهوم “اخلال در نظم عمومی”

نوشته‌ی بعدی

“مرگ ماهی”؛ حیف بودجه‌ای که صرف کپی‌کاری شد…

مطالب مرتبط

پیرپسر+ پسرکشی

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

4 آذر 1404

سینماروزان/رضا فرج پور: هر چند که تقابل پدر و پسر در تاریخ و ادبیات کشورهای عالم هستی قدمتی دیرینه و...

فیلم دو روز دیرتر

فیلم «دو روز دیرتر»: هنرِ جذبِ مخاطب؛ بدون پژمان و بدون تونل زمان!

27 آبان 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: در سینمای تقریبا یک‌شکل و یک‌فرم ایران که تولیدات محدود به کارهای کمدی و آثار ارگانی شده‌اند، فیلمهایی...

مهدی نقویان

آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

23 آبان 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: یکی از سنت‌هایی که در سینما و تلویزیون اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما دنبال می‌شود بحث ادامه تولید...

نوشته‌ی بعدی
“مرگ ماهی”؛ حیف بودجه‌ای که صرف کپی‌کاری شد…

"مرگ ماهی"؛ حیف بودجه‌ای که صرف کپی‌کاری شد...

دیدگاه‌ها 4

  1. مينا می‌گوید:
    قبل 11 سال

    مقايسه اين درام سطحي با فيلم خانه پدري اوج كم سوادي و درك سينمايي اندك نويسنده رو ميرسونه.

    پاسخ
    • زیبا می‌گوید:
      قبل 11 سال

      اتفاقا به شدت اثرگذارتر از خانه پدریه…خانه پدری چیزیه شبیه به سری فیلمهای اره که تو نمای اول با نمایش قتل سعی میکنه اوج انحطاطا انسانیو نشون بده اما این حتی نمای مرگ دخترک رو هم نشون نمیده و بجاش بر رفتار وحشیانه مادرشوهر و رفقاش تمرکز میکنه…اونا هستن که اسباب قتلو موجب میشن

      پاسخ
  2. الزامی می‌گوید:
    قبل 11 سال

    سانسور نباید انقد سلیقه ای بشه که اجازه ی نقد ایرادات فرهنگی ما رو به خودمون نده.این به آینده ی
    فرهنگ لطمه وارد میکنه.سانسور هزار ضلعی به قول آقای رییس جمهور آسیب زاست.
    خودمون نقد کنیم بهتر از اینه که بقیه با زاویه دید خودشون نقد کنن و فیلمی مثل بدون دخترم هرگز رو بسازن.
    خشونتی که عیاری و من و جنوبی ها از نزدیک دیدیم باید با همون خشونت و بدون تقلیل ساخته بشه تا زودتر برای رفعش چاره کنیم

    پاسخ

پاسخ دادن به مينا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • صدور مجوز همکاری کارگردان “بی بدن” و تهیه‌کننده “آنتیک”+صدور مجوز برای کارگردان “خوش رکاب”+صدور پروانه برای کارگردان “لاک‌پشت”  

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

حضور مرکز مستند سوره با 7 فیلم در جشنواره سینماحقیقت

فیلم‌نت نسخه ویژه ناشنوایان «صددام» را عرضه کرد

«نگاه» هنرمندان ایرانی در عمان به نمایش درمی‌آید

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

خبر سکته رضا عطاران تکذیب شد/ ویروس گرفته است

پوستر مستند «خیال آمدن تو» رونمایی شد/ مادری هر روز خانه را برای آمدن کسی آماده می‌کند

اکران آنلاین کمدی سیاه «خواب تلخ» در فیلم‌نت

جعفر گودرزی و کامران ملکی در صدر انجمن منتقدان خانه سینما

روایت رادیو از روز دانشجو/ صدای دانشجویان روی موج رادیو

تبلیغات

ویژه ها

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!
خبر

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404

سینماروزان: در تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما مقرر شد که بلیت سینماها به مناسبت روز مادر پنجشنبه...

ادامه مطلب
احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
ایرج طهماسب

از بتهوون، پیکاسو، لبخند ژکوند و اسپایدرمن تا دفترچه‌ی مطلوبِ کیارستمی و مسیر اصغر فرهادی/ایرج طهماسب در کارگاه انتقال تجربه‌اش چه گفت؟

10 آذر 1404
ناصر مسعودی

مرگ ناصر مسعودی؛ خواننده‌ی سریال کوچک جنگلی

6 آذر 1404
هادی مرزبان

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم