• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 23 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

«خیبولا»؛ برداشتی ناسیونالیستی از یک واقعیت تاریخی

7 اردیبهشت 1397
در گوناگون
3 0
A A
1
«خیبولا»؛ برداشتی ناسیونالیستی از یک واقعیت تاریخی

امید عشیری

سینماروزان/امید عشیری(عشریه): «خیبولا» فیلمی گرجیست که در ماجرای آخرین روزهای زندگی زویاد گامساخوردیا نخستین رئیس جمهور کشور گرجستان بعد از انحلال اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را روایت می‌کند.
این فیلم در به زبان گرجی و در گرجستان تولید شده و سرمایه‌‌گذاران آن از کشورهای آلمان، فرانسه و گرجستان بوده‌اند.

در خصوص پیشینه قصه، باید گفت که این اثر بر اساس یک روایت تاریخی ساخته شده است. در حقیقت باید گفت بر اساس برداشت فیلمساز از کودتای دسامبر ۱۹۹۱ گرجستان که این کشور را چندین سال درگیر جنگ داخلی کرد. زویاد گامساخوردیا فعال سیاسی ملی‌گرای گرجستانی بود که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی نسبت به سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی در خصوص حقوق ملیت‌ها، تحصیل به زبان مادری و ارزش‌های فرهنگی گرجستانی انتقادات شدید داشت و در این مسیر به مرور به همراه مراب کوستاوا تبدیل به یکی از رهبران جنبش استقلال گرجستان شد. فعالیت‌های گامساخوردیا بر علیه حکومت مسکو، در شرایط سیاسی جنگ سرد به مزاج امریکایی‌ها هم خوش می‌آمد و به زودی از فعالیتی مدنی تبدیل به جنبشی جدایی طلبانه شد.
در آستانه انحلال اتحاد شوروی، گامساخوردیا حکومت را در دست گرفت و در شرایطی که حدود ۳۰ درصد از جمعیت گرج‌تبار نبودند، سیاست‌های او موجب نارضایتی شدید در میان اقلیت‌های مختلف کشور شد. درگیری میان ساکنین استان‌های اوستیای جنوبی که عمدتا روس‌تبار و خواهان ماندن در اتحاد شوروی بودند و گرجی‌های جدایی‌طلب اوج گرفت و به مرور خشن و خشن‌تر شد.کار به جایی رسید که صدای نهادهای حقوق بشری غربی هم درآمد و حکومت گامساخوردیا به دلیل سرکوب آزادی بیان، آزادی مطبوعات و بازداشت منتقدین مورد انتقاد این سازمان‌ها واقع شد.
این سیاست‌ها به مرور بر تعداد منتقدین آقای رئیس جمهور افزود و نهایتا در دسامبر ۱۹۹۱ گروهی از مخالفین با حمله به تعدادی از ساختمان‌های دولتی حکومت را در دست گرفتند. او به ارمنستان و سپس به چچن واقع در روسیه گریخت و پس از آنکه شایعه شد نیروهای نظامی روسیه با کودتاچیان همکاری داشته اند، تصمیم گرفت روسیه را ترک کند. به فنلاند و اتریش رفت و در نشست‌های مختلف رسانه‌ای خود را رئیس جمهور قانونی گرجستان معرفی کرد. آتش جنگ داخلی در سال ۱۹۹۳ از همیشه شدیدتر شد. دولت در تبعید گامساخوردیا که در مجامع بین‌المللی از «مبارزه صلح‌آمیز در برابر شورای نظامی غیرقانونی» سخن می‌گفت با تشکیل نیروهای چریکی و نظامی توانست بخش‌هایی از مناطق شمال غربی گرجستان را تصرف کند اما تصرف بندر پاتی خشم کشورهای روسیه، گرجستان و آذربایجان که منافع استراتژیک زیادی در آن ناحیه را داشتند بر انگیخت و شورای حکومتی گرجستان  با حمایت تسلیحاتی و ارسال ۲۰۰۰ نیرو از طرف روسیه توانست به زودی جنبش گامساخوردیا را سرکوب کرده و حکومت را در دست گیرد.
در دسامبر ۱۹۹۳ گامساخوردیا در شرایطی که هنوز دلیلش مشخص نیست در روستای خیبولا واقع در غرب گرجستان درگذشت. گروهی مرگ او را نتیجه خودکشی می‌دانند، عده ای ترور و تعدادی دیگر کشته شدن در حین نبرد…
به سینما که برگردیم،  نکته قابل توجه درام تاریخی-سیاسی خیبولا حضور حسین محجوب بازیگر ایرانی به عنوان نقش اصلی داستان یعنی رئیس جمهور است. کاراکتری که گویا همه دوستش دارند اما قدرتی در دست ندارد.

کاراکتر رئیس جمهور شخصیتی درون‌گراست، زیاد سخن نمی‌گوید (که این می‌تواند هم به دلیل عدم تسلط بازیگر ایرانی بر زبان گرجی باشد و هم دلایل شخصی کارگردان)، دائما گروهی از محافظان که به نظر افراد وفادار به او هستند او را همراهی می‌کنند. محافظانی که از مرد مسن گرفته تا پسر جوان ۱۸ ساله در میان آنهاست. شخصیت نخست وزیر هم وجود دارد که هم به لحاظ جسمی و هم ظاهرا روحی ضعیف تر از رئیس جمهور است و امید بازگشت به قدرت را از دست رفته می‌بیند.
با آغاز فیلم سفر رئیس جمهور و یارانش در کوه‌ها و جنگل‌های گرجستان آغاز می‌شود. فیلمبرداری حرفه‌ای و نماهای زیبا از طبیعت بکر و کوهستانی کشور گرجستان، از خانه‌ای به خانه دیگر، رئیس جمهور و همراهانش هرکجا که می‌روند با استقبال و تایید ساکنین روبرو می‌شوند و می‌نوشند و فردی از ساکنین آن خانه برایشان سرود ملی‌گرایانه گرجی می‌خواند. این روند چندین بار در طول قصه تکرار می‌شود و ظاهرا فیلم‌ساز قصد دارد کلیه سرودهای ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه گرجستان را برای بیننده خوانش کند.
آقای رئیس جمهور(که در تمامی صحنه‌های فیلم با همین نام خطاب می‌شود) به همراهان خود نیز اعتماد ندارد. نه به نخست وزیر و نه محافظانش. محافظانی که گویی در دل خود ستون پنجم هم دارند و هرکجا می‌روند خبر از شناسایی محل اختفای آنها توسط نیروهای حکومتی به گوش می‌رسد.
صحنه‌های سفر رئیس جمهور و یارانش در دل کوهستان‌ها و رودخانه‌های خروشان گرجستان چشم نواز است اما فیلم کماکان قصه ندارد و تنها مصائب رئیس جمهور را که به تاکید فیلمساز، محبوب مردم و مغضوب حکومت‌های خارجی و نیروهای دست‌نشانده و خائن آنهاست به نمایش گذاشته می شود.
نمایش فقر و انزوای مردم در کشوری که تا دو سال پیش جزوی از بزرگترین ابرقدرت جهان بوده‌اند، عجیب است. خصوصا وقتی فیلمساز قصد دفاع از رئیس‌جمهور را دارد. رئیس جمهوری که هرچه یارانش می‌گویند باید با خروج از کشور از ریخته‌شدن خون‌های بیشتر جلوگیری کند، زیر بار نمی‌رود و قصد تجهیز و جمع‌آوری نیرو را دارد. همه جا شایعه شده آن‌سوی کوه‌ها در نزدیکی یک سد تعدادی از نظامیان وفادار به رئیس جمهور در انتظار او هستند ولی به آنجا هم که می‌رسد تنها یک پسر بی‌خانمان از او استقبال می‌کند و همه به خانه‌هایشان برگشته‌اند. شب‌ هنگام افسری روس که هم لباس نظامی اتحاد شوروی را بر تن دارد و هم از واژه روسی «تاواریش» استفاده می‌کند به پناهگاه می‌آید و از او می‌خواهد کشور را ترک کند. پاسخ رئیس جمهور به او این است که در کشور خودت دستور بده نه اینجا.
در تمام طول فیلم شخصیت اصلی (رئیس جمهور) مدام صدای تظاهرات و شعار مردم را می‌شنود که گویی از او حمایت می‌کنند ولی هرگاه به خودش می‌آید می‌بیند توهمی بیش نبوده و خود را در تنهایی و سکوت می‌یابد.

رئیس جمهور کشوری که عملا در دست افراد دیگریست و هوادارانی که در خانه‌هایشان پنهان شده اند و تنها در خفا و مواجهه مستقیم از او حمایت می‌کنند و عکس او را می‌آویزند. نهایتا رئیس جمهور در انزوا و در حالی که تعداد زیادی از یارانش نیز او را ترک کرده‌اند فوت می‌کند. مرگی که علت آن همانطور که در تاریخ مشخص نیست به مخاطب هم گفته نمی‌شود.
کلیت «خیبولا» همین است. روایت مصائب و سختی‌هایی که رئیس جمهور قانونی و مشروع گرجستان پس از کودتا کشید. و البته علاقه شدید کارگردان گرجستانی به او و نهایتا تصویربرداری، صدا و موسیقی خوب و زحمت زیاد در تولید فیلم در ارتفاعات و کوه‌های بکر گرجستان. اما فیلم قصه ندارد و نگاه یکسویه و حمایت‌گرانه فیلمساز از رئیس جمهور خلع‌شده این اثر ارزشمند به لحاظ  فنی و بصری را به سمت پروپاگاندای ناسیونالیستی می‌کشاند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=49463
image_print
برچسب ها: امید عشیریخبیولا
نوشته قبلی

سازمان ارزشی، دریافتیهای میلیاردی نقی و شرکاء را رد کرد⇐اما نه اسناد واقعی پرداختها را منتشر کرد و نه پیرامون اقامت کانادای یک بازیگر «پایتخت5» و مراسم عروسی لاکچری بازیگر دیگر توضیح داد!

نوشته‌ی بعدی

حبیب کاووش خطاب به عبدالله اسفندیاری متذکر شد⇐آن زمان که شما معلم حق‌التدریس بودی من فیلمسازی می‌کردم!!/بعد از حضور امثال شما در مدیریت سینما بود که ما ممنوع از کار شدیم!/به هنگام صدارت امثال شما بود که قبله سینما از مردم به سمت جشنواره‌ها تنظیم شد/سینما را از مردم گرفتید و به جشنواره‌های غربی تحویل دادید/با پول ملت تکثیر می‌شوید و جشنواره فجر را دوتکه می‌کنید که چه شود؟

مطالب مرتبط

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر

22 آبان 1404

سینماروزان: جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور اعضای شورا برگزار شد و اهم موضوعات مربوط به این...

آیین تجلیل از هنرمندان و افتخارآفرینان بین‌المللی مد و لباس برگزار شد

آیین تجلیل از هنرمندان و افتخارآفرینان بین‌المللی مد و لباس برگزار شد

22 آبان 1404

سینماروزان: آیین تجلیل از هنرمندان و افتخارآفرینان بین‌المللی مد و لباس و تقدیر از نفرات برتر دوازدهمین و سیزدهمین جشنواره...

قصه مادران شهدا به فصل سوم رسید در «رخ مادر» 

قصه مادران شهدا به فصل سوم رسید در «رخ مادر» 

21 آبان 1404

سینماروزان: فصل سوم مجموعه مستند «رخ مادر» به کارگردانی امیرحسین اکاتی به زودی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.  ...

نوشته‌ی بعدی
کارگردان «دادشاه» خطاب به وزیر ارشاد نوشت⇐چرا در سازمان سینمایی، میلی غیرقابل مقاومت برای «دیکتاتوری دلسوزانه» و بازگشت به دهه شصت را شاهدیم؟؟

حبیب کاووش خطاب به عبدالله اسفندیاری متذکر شد⇐آن زمان که شما معلم حق‌التدریس بودی من فیلمسازی می‌کردم!!/بعد از حضور امثال شما در مدیریت سینما بود که ما ممنوع از کار شدیم!/به هنگام صدارت امثال شما بود که قبله سینما از مردم به سمت جشنواره‌ها تنظیم شد/سینما را از مردم گرفتید و به جشنواره‌های غربی تحویل دادید/با پول ملت تکثیر می‌شوید و جشنواره فجر را دوتکه می‌کنید که چه شود؟

دیدگاه‌ها 1

  1. افروز می‌گوید:
    قبل 7 سال

    امیدجان
    قلم خوبی داری، منتقد خوبی خواهی شد، بیشتر بخون و اخر کار از بقیه مشورت بگیر
    with best wishes

    پاسخ

پاسخ دادن به افروز لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    62 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 25 توئیت 16
  • بالاخره سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده «چای تلخ» دلیل اصلی ناتمام ماندن فیلم را فاش کرد: پای یک جمعیت منسوب به «فلسطین» و عطاءالله مهاجرانی در میان است !!؟+اعلام رقم دقیق برآورد تقوایی و ارقام بیشتری که صرف شده ولی فیلم کامل نشده!

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • درخواست حمیرا- خواننده‌ی زن لس‌آنجلسی- از مدیران فرهنگی+فیلم

    26 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 7
  • مرگ مرتضی فرزانه پردرآمدترین عکاس-خبرنگار دوران طلایی مطبوعات/مضروب با پنجه بوکس به‌خاطر آذر شیوا!

    24 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6
  • مامان‌رضا وارد میشود…⇐رونمایی از تیزر کمدی «خانوم والده» با زن‌پوشی رضا عطاران+فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر۴۴/چابک‌سازی با حذف بخش کسالت‌بار فیلم‌اولیها

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5

آخرین مطالب

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر

آیین تجلیل از هنرمندان و افتخارآفرینان بین‌المللی مد و لباس برگزار شد

مرگ وصال روحانی؛ ژورنالیستی حرفه‌ای که قدر ندید 

سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

«آناتومی آشوب»  با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی / رویارویی پزشک آرمان‌گرا با دنیای تبهکاران  

قصه مادران شهدا به فصل سوم رسید در «رخ مادر» 

اولین جزئیات از فیلم «خانم شین» به کارگردانی پارسا پیروزفر

کیفیتِ بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر

شقایق فراهانی دنیای «ونگوگ» شد

صدور مجوز همکاری کارگردان “بی بدن” و تهیه‌کننده “آنتیک”+صدور مجوز برای کارگردان “خوش رکاب”+صدور پروانه برای کارگردان “لاک‌پشت”  

تبلیغات

ویژه ها

سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!
خبر وسط

سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

21 آبان 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: سریال «الگوریتم» اثری پلیسی امنیتی براساس سنت سریال سازی تلویزیون در این ژانر بعد از تجربه های موفقی...

ادامه مطلب
همبازی شدن یک بازیگر ایرانی با “سلطان سلیمان” در درامی-عاشقانه به تهیه‌کنندگی دختر رئیس‌جمهور!!!+عکس/نقش اصلی این پروژه را یک بازیگر فلسطینی ایفا می‌کند

مرگ همایون ارشادی؛ هنرپیشه‌ی جنتلمنِ استقلالی/شاهدِ عقدِ تهمینه میلانی 

20 آبان 1404
هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

18 آبان 1404
توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

18 آبان 1404
دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

18 آبان 1404
خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

18 آبان 1404
علیرضا+رییسیان

علیرضا رییسیان کارگردان سینما مطرح کرد: چرا درخواستِ حذف پروانه ساخت را به دعواهای سیاسی بدل کرده‌اند؟/با بیانیه‌نویسی مخالفم/مساله اصلی سینما، پروانه ساخت نیست/بودن یا نبودن پروانه ساخت، اهمیت ندارد/پروانه ساخت هم مثل فیلترینگ/مساله اصلی، عدم نمایش واقعیتِ جامعه است/چطور زن می‌تواند مرد شود و مرد می‌تواند زن باشد؟/چرا خود زن نمی‌تواند به صورت واقعی زن باشد؟

18 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم