سینماروزان: مهدی سپهر خواننده و آهنگساز در ۷۷ سالگی مرحوم شد.
مهدی سپهر در سال ۱۳۲۸ در اهواز متولد شد و دانشآموخته نقشه کشی ساختمان بود با این حال علاقه به خوانندگی باعث شد وارد عرصه موسیقی گردد و فعالیت هنری خود را در رادیوشیراز آغاز کرد.
او حین سربازی در شیراز و تحصیل در اصفهان، کار خوانندگی را ادامه داد و در رادیوهای شیراز و اصفهان میخواند.
وی نزد علی تجویدی، تست خوانندگی داد و نخستین آهنگ حرفهای که توسط وی اجرا شد «در کام امواج» با آهنگسازی علی تجویدی بود که ابتدا بنا بود توسط مرضیه خوانده شود. شعر این ترانه را کریم فکور سرود و ترانه به صورت صفحه توسط کمپانی کاسپین در تهران منتشر شد؛ روی دیگر صفحه، ترانه «این روزها» با صدای هایده بود.
مهدی سپهر همزمان با کار در رادیو با تالار رودکی به عنوان خواننده کُر اپرای تهران همکاری میکرد و از تعلیمات «کازاتو» معلم ایتالیایی و «سوسونیتسای» معلم آلمانی اپرا بهره برد.
«دنیای رنگین» قطعهای از سپهر بود که حسابی گل کرد و شهرت او را رقم زد.
ننه سرما، تا تو برگردی، رنگارنگ، به تو عادت دارم و خوب من، ازدیگر قطعاتی است که سپهر در سالهای قبل از انقلاب اجرا کرد.
او در تمام آن سالها هیچ علاقهای به اجرا در کاباره از خود نشان نداد ولی همواره خوانندگی در عروسی و مراسم شادی خانوادگی را میستود و میگفت بهترین خوانندگان آنها هستند که بتوانند در محفل مردمی، خوب بخوانند و خودش هم بارها در مراسم عروسی آوازخوانی کرد.
مهدی سپهر بعد از انقلاب و بعد از ممنوعیت موسیقی پاپ، مدتها فعالیت نداشت تا اینکه در اوایل دهه هفتاد و با خواندن قطعهی «بهار را صدا بزن» -با شعر عبدالجبار کاکایی و ملودی خودش- مجددا به خوانندگی بازگشت.
رودها و موجها، آفتاب، تصویر باغ، پاییز و دلدل از دیگر قطعات بعد از انقلاب سپهر بودند.

مهدی سپهر به عنوان داور و کارشناس موسیقی با برنامه «هزارصدا» -از اولین برنامههای کشف و معرفی استعدادهای جوان موسیقی ایران- همکاری داشت.
سپهر سابقه ترانهسرایی برای برخی آثار سینمایی و ازجمله آدمک(خسرو هریتاش) و پسرک(خسرو پرویزی) و… را در کارنامه داشت.
مهدی سپهر از جمله خوانندگان پاپ بود که در دهه پنجاه گل کرد و سابقه معاشرت با چهره هایی نظیر عارف و امیر رسایی را داشت اما بعد از انقلاب در ایران ماند و مدتها ممنوعکار بود و وقتی هم به عرصه بازگشت چندان نتوانست قد علم کند. او البته همواره نقد خود را به خوانندگانی مثل داریوش اقبالی هم داشت؛ سپهر معتقد بود امثال داریوش بدون داشتن شعور سیاسی، ترانه های نمادین خواندند و همین باعث شد بعدتر گرفتار تناقض شوند.
از مهدی سپهر دو فرزند به نامهای نوید و فرید به جا مانده که هر دو سابقه کار موسیقی دارند.

































